Toon posts:

verwachte levensduur bij overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
er word regelmatig gezegd dat de levensduur van de processor na overklokken korter is.
Ik vraag me af of dat daadwerkenlijk zo is als je een goede koeling hebt.

dit geld tevens voor het overklokken van videokaarten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als een overgeclockte chip draait, dan krijgt hij meer te verduren dan als hij draait op de snelheid waar hij eigenlijk op ontworpen is.
Hoe lang de levensduur verkort wordt is niet te zeggen, dit scheelt ook weer per geval, maar ook als je een goede koeling hebt zal het verkort worden.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 18:23
Yep, OC betekend dat het silicium heter wordt.

10 graden stijging van de temp betekend dat de levensduur 2x korter wordt. (En bij OC wordt het altijd warmer)

Er zijn nog meer oorzaken, weet alleen de naam niet meer van het verschijnsel.

mcb1

Verwijderd

mcb1 schreef op 11 May 2003 @ 22:43:
En bij OC wordt het altijd warmer
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn P4 1,8 Ghz Northwood was voorheen warmer (met de Intel Boxed Cooler) dan dat het nu is @2,0 Ghz maar dan met een beter cooler :7

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 18:23
Je zegt het zelf al, je hebt je koeler gewisseld! (ik neem effe aan dat dat niet gebeurd)

Het andere proces heet geloof ik diffunderen, elektronen verplaatsen dan materiaal, hoe hoger de kloksnelheid hoe sneller dit gebeurt. (Weet alleen niet meer hoe het nou precies in zijn werk gaat)

Misschien iemand die dit eens kan uitleggen.
(dus reageer als je echt weet hoe dit proces in zijn werk gaat)

Zat net te denken, kan dit topic niet beter verplaatst worden naar "Die-hard overclocking & cooling"

[ Voor 12% gewijzigd door mcb1 op 11-05-2003 23:01 ]

mcb1

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-02 12:57

RumaNoV

Folding

Wat ik mij nu al lange tijd afvraag, wat kan er nou net versluiten aan zo een processor?

Als je alles perfect onderhoud en een goede temp hebt, dan moet ie toch levenslang meegaan?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

het gaat em eigenlijk niet om de temperatuur maar eerder om de samenstelling van je chip/silicium. Deze heeft namelijk last van transgressie verschijnselen die optreden bij gebruik van een transistor. In het kort, op lange duur veranderd je samenstelling van je transistor met alle gevolgen van dien. OC'en heeft als nadeel (oke ook voordeel :P )dat de chip buiten zijn specs gaat lopen, iets wat dit proces doet versnellen. Meer slijtage dus.

Meh ...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
mcb1 schreef op 11 May 2003 @ 22:58:
Dit stond een tijdje terug in de Kijk geloof ik :)

Kwam er op neer dat wanneer transistors, wat feitelijk kleine schakelingen zijn, te snel open/dicht gaan ze van de ene kant materiaal mee kunnen nemen naar de andere kant oid, wat natuurlijk weinig uitmaakt. Maar als'ie dat miljoenen keren per seconde doet, en dat jarenlang, kan het gebeuren dat de transistor kaduuk gaat. Volgens Murpy's wet is dat natuurlijk altijd eentje die onmisbaar is waardoor je proc ook kaduuk is ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcb1 schreef op 11 May 2003 @ 22:58:
Je zegt het zelf al, je hebt je koeler gewisseld! (ik neem effe aan dat dat niet gebeurd)

Het andere proces heet geloof ik diffunderen, elektronen verplaatsen dan materiaal, hoe hoger de kloksnelheid hoe sneller dit gebeurt. (Weet alleen niet meer hoe het nou precies in zijn werk gaat)

Zat net te denken, kan dit topic niet beter verplaatst worden naar "Die-hard overclocking & cooling"
Zat ik ook net te denken :)

Move PM->OC

Oslik blyat! Oslik!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
proc gaat rond 10 jaar mee mits niet overgeklokt en goede koeling. Met OC verkort je levensduur met 40% oid. Maar ja als je een overklokker bent neem ik aan dat je binnen 5 jaar wel minstens 1x een nieuwe proc hebt aangschaft.

dikzak

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn proc is nu zo'n 25 graden warmer, dus levensduur is 5x verkort.
Hmm, 10 / 5 = 2 jaar. Lijkt me dat ik in de tussentijd al wel een keer een nieuwe proc heb gekocht...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

[quote]Twarp schreef op 11 May 2003 @ 23:08:
het gaat em eigenlijk niet om de temperatuur maar eerder om de samenstelling van je chip/silicium. Deze heeft namelijk last van transgressie verschijnselen die optreden bij gebruik van een transistor. In het kort, op lange duur veranderd je samenstelling van je transistor met alle gevolgen van dien. OC'en heeft als nadeel (oke ook voordeel :P )dat de chip buiten zijn specs gaat lopen, iets wat dit proces doet versnellen. Meer slijtage dus.

Precies daar komt het eigenlijk op neer. hoe meer hij slijt hoe sneller tot zijn dood komt. Men zal nooit levenslang de zelfde processor gaan gebruiken dat is te gek voor woorden. ik zeg niet dat het niet kan! het kan juist wel als je het goed koelt en goed onderhoud dan is het mogelijk dat een processor wel levenslang zou mee kunnen gaan. :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
MadMarky schreef op 12 May 2003 @ 00:07:
Mijn proc is nu zo'n 25 graden warmer, dus levensduur is 5x verkort.
Hmm, 10 / 5 = 2 jaar. Lijkt me dat ik in de tussentijd al wel een keer een nieuwe proc heb gekocht...
Heb je nog garantie als hij boxed was :X

Verwijderd

Een beetje een makkelijke vraag:

leeft een mens korter omdat hij gestressed veel overwerkt ook al eet hij goed?

Alle hogere belasting (dan gemiddeld/waarvoor ontworpen) zorgt voor levensduurvermindering.

Hoeveel minder gaat een CPU mee door overklokken bij goede koeling? Hoe lang leeft een mens korter door het roken van 1 sigaret terwijl hij regelmatig sport?

Daar is niet iets lineairs op te zeggen in de zin van aantallen (net zo min dat silicium zuiver is en het verval daardoor regelmatig)...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 08:17 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Terw_Dan schreef op 11 mei 2003 @ 22:40:
Als een overgeclockte chip draait, dan krijgt hij meer te verduren dan als hij draait op de snelheid waar hij eigenlijk op ontworpen is.
Ehh, klopt niet echt. Een chip wordt vervaardigd, en pas daarna wordt gekeken wat de hoogste kloksnelheid is waarop hij stabiel draait. Ik neem als voorbeeld de P IV Northwood. De P IV 1.8A en 3.06 zijn gebaseerd op dezelfde core.. Dus jouw denkwijze volgend zou die 3.06 een stuk minder lang meegaan dan de 1.8A, wat natuurlijk niet zo is :)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

mcb1 schreef op 11 May 2003 @ 22:43:
Yep, OC betekend dat het silicium heter wordt.

10 graden stijging van de temp betekend dat de levensduur 2x korter wordt. (En bij OC wordt het altijd warmer)

Er zijn nog meer oorzaken, weet alleen de naam niet meer van het verschijnsel.
Heeft dit te maken met het feit dat chemische reacties per 10C 2x zo snel gaan?

Maar je buitenkant van je cpu kan koeler zijn maar het gaat om de binnenkant. Met oc-en wordt deze altijd (in verhouding) warmer.
Zeker als je een cpu op een hoger voltage laat lopen, dan zal hij ook harder slijten.
Maar als je je cpu goed koelt, dan denk ik dat jij hem al wel vervangen hebt voordat hij versleten is. Zo niet, dan wordt het wel tijd :+

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Maar als je alleen de fsb verhoogt (processor wordt niet warmer) gaat hij dan eigenlijk sneller dood wanneer ik het niet doe.
Zo jah dan zet ik het voltage maar wat hoger (2.66@3.1 standaard voltage)

Verwijderd

Verwachte levensduur van "normaal" gebruikte processoren ligt niet op 10 jaar hoor... meer in de richting van 40 a 50 jaar. Als we de verhalen van intel mogen geloven. Maar heel simpel kijk eens naar de space shuttle waar nog steeds 8088 en 8086 processoren worden gebruikt en die dingen zijn toch al heel wat jaartjes oud.....
Dit om te ondersteunen dat de standaard levensduur toch wel heel erg lang is.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Das niet zo`n goed voorbeeld, want in een space shuttle worden echt wel splinternieuwe cpu`tjes gebruikt. Splinternieuwe 386`s dan wel...

Verwijderd

De levensduur van 10-40 jaar van een <40MHz CPU kun je echt niet vergelijken met de huidige xxxx MHz CPU's.
Das niet zo`n goed voorbeeld, want in een space shuttle worden echt wel splinternieuwe cpu`tjes gebruikt. Splinternieuwe 386`s dan wel...
Oh, ik dacht dat daar taakgerichte microcontrollers voor werden gebruikt ipv algemene processoren.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 10:28 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55
maar ja niemand weet wat de levensduur is van die xxxxMhz cpu's is dus ook niet hoeveel korter het wordt door oc'n

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 10:19:
Verwachte levensduur van "normaal" gebruikte processoren ligt niet op 10 jaar hoor... meer in de richting van 40 a 50 jaar. Als we de verhalen van intel mogen geloven. Maar heel simpel kijk eens naar de space shuttle waar nog steeds 8088 en 8086 processoren worden gebruikt en die dingen zijn toch al heel wat jaartjes oud.....
Dit om te ondersteunen dat de standaard levensduur toch wel heel erg lang is.
en dan vind iedereen het gek dat ze ermee uitscheien |:(

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 23:07
Birostris schreef op 12 mei 2003 @ 10:24:
Als ik onderstaande link moet geloven toch niet.

link

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Chello200 schreef op 12 mei 2003 @ 00:01:
proc gaat rond 10 jaar mee mits niet overgeklokt en goede koeling. Met OC verkort je levensduur met 40% oid. Maar ja als je een overklokker bent neem ik aan dat je binnen 5 jaar wel minstens 1x een nieuwe proc hebt aangschaft.
uhm ...:7 bij mij is dit afgelope jaar meer geweest denk dat ik er wel 7 heb gehad. maar normaal denk ik 2 per jaar.

En prometeia zorgt voor lage temps dus gaat i al weer iets langer mee :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Pagina: 1