Toon posts:

[javascript] witte randen weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende "formulier":

<input name="optie1" type="radio" value="optie1" onclick="window.open('foto.gif', 'new', 'width=300, height=300');"> Optie 1<br>
<input name="optie2" type="radio" value="optie2" onclick="window.open('foto_dubbele_formaat.gif', 'new', 'width=600, height=600');"> Optie 2

Nu laad hij dus de foto maar links en boven de foto zit nog ruimte... hoe pas ik dit javascript stukje aan zodat die randen wegblijven?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 22:18 ]

Verwijderd

door het plaatje in een html document te zetten
HTML:
1
2
3
4
body {
    margin:0px;
    padding:0px;
}

En dan het html document aanroepen i.p.v. direct het plaatje, volgens mij gaat het daar fout.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 22:30 . Reden: op verzoek van crisp ]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
Ik heb het volgende formulier:
<input name="optie1" type="radio" value="optie1"> Optie 1<br>
<input name="optie2" type="radio" value="optie2"> Optie 2<br>
<br>
<input name="send" type="button" value="test">

Nu wil ik simpelweg als ze optie 1 kiezen een window openen met bepaalde afmetingen en een afbeelding daarin, en bij optie 2 een window met dezelfde afmetingen maar dan met een andere afbeelding.

Hoe maak ik het formulier nu zo dat dat gebeuren gaat?

i quote from fok.... Wrom ga je daar nie verder?? :?

Verwijderd

Topicstarter
T-Blizzard schreef op 11 May 2003 @ 22:23:
Ik heb het volgende formulier:
<input name="optie1" type="radio" value="optie1"> Optie 1<br>
<input name="optie2" type="radio" value="optie2"> Optie 2<br>
<br>
<input name="send" type="button" value="test">

Nu wil ik simpelweg als ze optie 1 kiezen een window openen met bepaalde afmetingen en een afbeelding daarin, en bij optie 2 een window met dezelfde afmetingen maar dan met een andere afbeelding.

Hoe maak ik het formulier nu zo dat dat gebeuren gaat?

i quote from fok.... Wrom ga je daar nie verder?? :?
Omdat hier slimmere mensen komen :D

Kijk maar boven je... Bedankt!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 22:19:
door het plaatje in een html document te zetten
HTML:
1
2
3
body {
    margin:0px;
}

En dan het html document aanroepen i.p.v. direct het plaatje, volgens mij gaat het daar fout.
ik zou er ook padding: 0px; aan toe voegen voor browsers die wel begrijpen wat w3c bedoelt met margin en padding ;)

Intentionally left blank

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
http://forum.fok.nl/showtopic.php/317010

Het is anders gelukt: Ik heb verwezen naar html files en daarin gezet:
{
body
margin:0
}

als style... en tadaaaaaaaaaaaaa... geweldig!

"ik" ??? geef de mensen die je helpen ook wat credit.... |:(

Verwijderd

dan weet ie het nog verkeerd over te nemen :) ... Ach

Verwijderd

Topicstarter
Ok sorry sorry sorry! Ik ga het veranderen op FOK!

Maar nu: volgende probleem:

Ik heb dit:
code:
1
2
<input name="optie1" type="radio" value="optie1" onclick="window.open('mispoes.html', 'new', 'width=400, height=200, hspace=0, vspace=0');"> Optie 1<br>
<input name="optie2" type="radio" value="optie2" onclick="window.open('goed.html', 'new', 'width=400, height=200');"> Optie 2<br>

Dan klik ik een radiobutton aan... krijg ik popup... sluit ik popup... maar dan blijft de radiobutton geselecteerd... als ik daarna de volgende radiobutton selecteer blijft de eerste ook geselecteerd...

Dus hoe zorg ik er nu voor dat hij ze weer allebei deselecteerd nadat ik er een aangeklikt heb?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01

pistole

Frutter

een onclose event gebruiken in je popup? En bij je tweede vraag... de radiobuttons dezelfde naam geven :)

Basic html hoor ;)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

crisp schreef op 11 May 2003 @ 22:28:

ik zou er ook padding: 0px; aan toe voegen voor browsers die wel begrijpen wat w3c bedoelt met margin en padding ;)
Die browsers snappen margin en padding wel hoor. Ze bieden alleen wat extra functionaliteit voor mensen die nog steeds de achtergrondkleur van het hele document aan het body element meegeven.

Desalniettemin is het een goede tip om ook padding op 0 te zetten, zodat je alle waarden uit de standaard stylesheet(s) overschrijft.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 11 May 2003 @ 22:43:
een onclose event gebruiken in je popup? En bij je tweede vraag... de radiobuttons dezelfde naam geven :)

Basic html hoor ;)
Ik durf gewoon niet te vragen hoe ik dat moet doen... maar ik doe het toch!

Hoe doe ik dat dan?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 11 mei 2003 @ 22:48:
[...]

Die browsers snappen margin en padding wel hoor. Ze bieden alleen wat extra functionaliteit voor mensen die nog steeds de achtergrondkleur van het hele document aan het body element meegeven.

Desalniettemin is het een goede tip om ook padding op 0 te zetten, zodat je alle waarden uit de standaard stylesheet(s) overschrijft.
hence de knipoog ook; de achterliggende gedachte moge duidelijk zijn, maar verwarrend is het wel, en in een browser als opera is het op 0 zetten van de margin simpelweg niet afdoende.
Verwijderd schreef op 11 mei 2003 @ 22:38:
Ok sorry sorry sorry! Ik ga het veranderen op FOK!

Maar nu: volgende probleem:

Ik heb dit:
code:
1
2
<input name="optie1" type="radio" value="optie1" onclick="window.open('mispoes.html', 'new', 'width=400, height=200, hspace=0, vspace=0');"> Optie 1<br>
<input name="optie2" type="radio" value="optie2" onclick="window.open('goed.html', 'new', 'width=400, height=200');"> Optie 2<br>

Dan klik ik een radiobutton aan... krijg ik popup... sluit ik popup... maar dan blijft de radiobutton geselecteerd... als ik daarna de volgende radiobutton selecteer blijft de eerste ook geselecteerd...

Dus hoe zorg ik er nu voor dat hij ze weer allebei deselecteerd nadat ik er een aangeklikt heb?
in de popup kan je bij het onunload event een functie aanroepen die de radiobutton weer deselecteert. Je kan mbv de opener property je mainwindow gewoon benaderen.

Intentionally left blank

• pistole

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 11 mei 2003 @ 22:54:
[...]

Ik durf gewoon niet te vragen hoe ik dat moet doen... maar ik doe het toch!

Hoe doe ik dat dan?
iets als
JavaScript:
1
onclose="opener.document.getElementsByName('optie1').checked=false;"
oid...
maar ja, dit is uit mijn hoofd en dat gaat (bij mij) nooit goed met javascript ;)

[ Voor 39% gewijzigd door pistole op 11-05-2003 22:58 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pistole schreef op 11 May 2003 @ 22:57:
[...]

iets als
JavaScript:
1
onclose="opener.document.getElementsByName('optie1').checked=false;"
oid...
maar ja, dit is uit mijn hoofd en dat gaat (bij mij) nooit goed met javascript ;)
close, ware het niet dat getElementsByName een array teruggeeft.
Persoonlijk zou ik van een unieke id gebruik maken, of de buttons in een form zetten en via de forms-elements collectie aanspreken :)

Intentionally left blank

Verwijderd

laat maar

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 23:01 ]

• pistole

pistole

Frutter

crisp schreef op 11 May 2003 @ 23:00:
[...]

close, ware het niet dat getElementsByName een array teruggeeft.
Persoonlijk zou ik van een unieke id gebruik maken, of de buttons in een form zetten en via de forms-elements collectie aanspreken :)
Ach ja, usually doe ik het via document.all('bla') :9 maar ik dacht het eens wat netter te benaderen.. wrong :)

Het begint overigens wel een beetje een op script-request te lijken...

Ik frut, dus ik epibreer

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pistole schreef op 11 mei 2003 @ 23:04:
[...]

Ach ja, usually doe ik het via document.all('bla') :9 maar ik dacht het eens wat netter te benaderen.. wrong :)

Het begint overigens wel een beetje een op script-request te lijken...
document.all code is hier aan penalties onderhevig (ik geloof vierendelen, maar het kan ook radbraken zijn), dus je hebt geluk gehad deze keer ;)

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 11-05-2003 23:10 ]

Intentionally left blank

• pistole

pistole

Frutter

crisp schreef op 11 May 2003 @ 23:08:
[...]

document.all code is hier aan penalties onderhevig (ik geloof vierendelen, maar het kan ook radbraken zijn), dus je hebt geluk gehad deze keer ;)
Gheh... Works For Metm, zeg maar :>
edit:
beter: Works For Me And My Clientstm 8)
Raar dat superscript niet werkt in het edit commentaar...

[ Voor 18% gewijzigd door pistole op 11-05-2003 23:18 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pistole schreef op 11 May 2003 @ 23:15:
[...]

Gheh... Works For Metm, zeg maar :>
edit:
beter: Works For Me And My Clientstm 8)
Raar dat superscript niet werkt in het edit commentaar...
'Het werkt toch' is geloof ik wel de grootste dood-doener in de ICT. Geef nu maar gewoon toe dat je geen zin hebt om jezelf nieuwe technieken aan te leren ;)
(btw document.getElementById is zeker 2x zo snel als document.all om een node op te zoeken)

Intentionally left blank

• pistole

pistole

Frutter

crisp schreef op 11 May 2003 @ 23:23:
[...]

'Het werkt toch' is geloof ik wel de grootste dood-doener in de ICT. Geef nu maar gewoon toe dat je geen zin hebt om jezelf nieuwe technieken aan te leren ;)
(btw document.getElementById is zeker 2x zo snel als document.all om een node op te zoeken)
offtopic:
klein beetje offtopic hoor...
Het is niet een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen - met name met betrekking tot tijd.
Dat getElementById zoveel sneller is wist ik niet...

[ Voor 3% gewijzigd door pistole op 11-05-2003 23:27 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pistole schreef op 11 mei 2003 @ 23:27:
[...]

offtopic:
klein beetje offtopic hoor...
Het is niet een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen - met name met betrekking tot tijd.
Dat getElementById zoveel sneller is wist ik niet...
och, zo offtopic vind ik het niet hoor, misschien wel in de context van dit topic, maar swa.
Het DOM model is echter alweer wat jaartjes oud (wordt al vanaf IE5.0 ondersteund), en document.all is dus enkel nog maar interessant als je IE4 moet/wilt ondersteunen.
wb snelheid heeft Clay (geloof ik, kan ook Blues geweest zijn) ergens vorig jaar (of misschien wel eerder) eens een benchmark gemaakt dmv een script dat tig divjes genereerde, en ze vervolgens dmv document.all of document.getElementById aansprak. d.all bleek toen in ieder geval een stuk langzamer te zijn. Het snelst was nog om alle referenties in een array te zetten tijdens het aanmaken, en de array te gebruiken om de elementen aan te spreken.

Intentionally left blank

• pistole

pistole

Frutter

tja, ik zal niet beweren dat mijn code de snelste zal zijn, daar gaat het in de meeste gevallen niet om in de projecten waarin ik betrokken ben. Desalwelteplus is het natuurlijk raadzaam de technologie op de voet te volgen, voor zover mogelijk.
De laatste anderhalf jaar ben ik helaas (of gelukkig) meer dan fulltime bezig met programmeren (web scripting) en designen/implementeren van databases en dan gaat de kennisontwikkeling helaas wat op een lager pitje.

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1