Peltier in serie

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Ik ben over enkele dagen in bezit van een zware 24V voeding.
Nu wil ik 2 peltiers van 12V aanschaffen. Kan ik deze nu in serie aan de voeding hangen? (misschien is dit wel heel erg dom, maar twee accus van 12V in serie levert toch ook 24V, dus dacht ik: dan zal het ook wel andersom werken!)
Peltiers zijn 12V 16A, voeding is 24-28V 27A

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

zou moeten kunnen werken als je voeding zwaar genoeg is... alleen 2x 16A = 32A dus je voeding gaat dat met het aantal ampere's niet redden...

* Apen-nootjes heeft een heel domme opmerking neergezet net jah..bedankt peadrain... :o :o Maar idd... Dan moet het lukken...

[ Voor 39% gewijzigd door Apen-nootjes op 11-05-2003 20:47 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

ehhmmm als je ut paralel gaat zetten dan verdubbel je het aantal amperes, als je ze in serie zet dan verdubbel je voltage niet je amperage ;) ;)
natuurkunde 2e klas :P :P
naja ik zie nix verkeerd aan, moet wel werken denk ik zo :) :)
pas wel op als je voeding op 28 volt zet want dan weet ik niet of ut allemaal wel goed gaat ;) ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 20:46 ]

Verwijderd

Neem wel best twee gelijke peltiers, want als de ene meer stroom trekt dan de andere zal de minimum stroom de beperkende factor zijn dus zal je andere peltier "op halve toeren draaien".

Verwijderd

Ja dat gaat wel werken, zolang de peltiers hetzelfde zijn anders zou er over de een meer spanning gaan staan.... maar das nu geen probleem.

Verder weet ik niet precies hoe het gaat zitten met het aantal amperes dat die dingen gaan gebruiken op 24 volt. Ik denk dat het 16 Ampere wordt als je ze zo schakelt omdat U * I = aantal watt, het wattage zal wel hetzelfde zijn op 12 en 24 volt geloof ik.

12 volt * I = 24 volt * 0.5 * I --> Ampere zal halveren op 24 volt, maar aangezien je twee in serie hebt zal het dus 2 * 0,5 I worden, en dat is dus 2 * 8 = 16 A

Het kan best zijn dat ik hier onzin aan het uitkramen ben, echte techneuten hier mogen me ook gerust een schop onder mijn kont geven als ik ongelijk heb ;)

Verwijderd

Natuurkunde 2e klas deel 2: R=U/I
Je hangt er 2 peltiers aan, dus R wordt 2x zo groot
Maar U is ook twee keer zo groot, je zet ze immers in serie met een spanning van 24 V
Dus: niks aan de hand, I blijft gelijk, toch?
*Voor Jeri is de 2e al weer ff geleden dus het kan ook wel eens niet kloppen.

Verwijderd

Maar Jeri, U * I = wattage, oftewel energieverbruik per seconde. Als het voltage 2x zo groot wordt, en het amperage gelijk blijft zal er dus twee keer zoveel energie verbruikt worden per seconde door zo'n peltier lijkt mij.

BTW, die voeding gaat het wel trekken hoe je het ook berekent. :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Maarre peltier stacken is een lastig klusje he? dat met die voeding gaat wel waarsch. maar wat voor opstelling wil je maken?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

AtomicShockwave schreef op 11 May 2003 @ 22:04:
Maarre peltier stacken is een lastig klusje he? dat met die voeding gaat wel waarsch. maar wat voor opstelling wil je maken?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1004471148.jpg

Zoiets, dus gewoon naast elkaar?

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Ze komen inderdaad naast elkaar te zitten.
Exact hetzelfde als op de foto

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar je wel op moet letten is de weerstand van de Peltiers:

Stel dat de weerstand van de Peltier wijzigt tov de andere, dan kan het zijn dat er over de ene peltier meer spanning komt te staan, dan over de andere.

Dit zou vooral kunnen voorkomen bij situaties waarbij ze ongelijk gekoeld zijn, zoals eentje op je CPU en de andere op je GPU.

Maar peltiers zijn redelijk achterlijke dingen, die werken op een uiteenlopend bereik van voltages, waarschijnlijk vinden ze de 28V (14V elk) ook geen echt probleem.

Maar goed, denk maar eens aan de kerstverlichting:
Je had van die lampjes die als ze stuk gingen "sluiting" maakten, zodat het snoer bleef werken, hierdoor werd de levensduur van het hele snoer wel korter. Dat is hetzelfde probleem.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 17:13

Mad_Demon

de dokter

Voedinkje gekocht van een mannetje uit Hoofddorp? ;)
Ik heb de advertenties gezien, jammer dat ik nu ff geen geld heb :9

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1