Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

modden van temp.sensor mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
heyz, Ik heb bij de conrad een temp.sensor gezien die me wel mooi en niet te duur lijkt:

-=::zie hier::=-

Nu is mijn vraag: zou ik die sensor ook in mijn waterreservoir kunnen hangen? m.a.w. zijn die dingen waterdicht?
Tweede vraag: volgens mij is er één sensor aanwezig. Isset op geen enkele manier mogelijk om er een tweede sensor bij aan te sluiten? (de software zal dan wel geherprogrammeerd moeten worden denk k).....dan kan ik én watertemp, én case-temp. meten.... Van de andere kant; ik kan er natuurlijk ook gewoon een schakelaar tussen zetten, moet ik waarschijnlijk wel dezelfde sensors gaan gebruiken, of maakt dat niks uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Aesculapius op 11-05-2003 19:06 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
op vraag één: is elektronica waterdicht? nee. Dit dus ook niet. De sensor wel daarentegen, maar niet de unit zelf.

op vraag2: Een sensor is een weerstandje, nou weet ik niet hoe je ze in parralel duwt, maar er zal geen degelijke uitlezing zijn, zet er gewoon een schakelaar tussen, en gebruik de zelfde sensor (bel conrad).

• Aesculapius
thanx. Enig id. of de aflezing enigszins betrouwbaar is?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
bij dat ding? Ja, het zal wel. Het is geen lab-thermometer, maar het zal wel ongeveer juist zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door jvvv op 11-05-2003 19:37 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

je kunt veel beter eerst ff kijken of je mobo een aansluiting heefd voor een temp sensor.
woat voorn pc heb je?
je kunt met een beetje mzzl er (bij mij) 2 sensoren aan hangen.
die kosten 30ct bij de electronica boer
het zijn NTC`s van 10k bij 25o

• r0nz0r
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Of je kunt een andere unit nemen en zelf aan het modden slaan, deze heeft standaard plaats voor twee temp sensoren (een is meegeleverd) en een opgegeven afwijking van 1 graad.

Linkje

Linkje werkt niet om de een of andere reden.

Zoek maar op dit:

TEMPERATUUR SCHAKELMODULE 220
Artikelnr.: 126608 - 8A

Ik heb hem besteld samen met nog een sensor wat knopjes en wat ledjes. Nu moet ik alleen nog even iets uitzoeken voor de fanbesturing. Maar als je geen zin hebt om dit allemaal zelf te maken zou ik bij nader inzien ook voor die bovenste gaan maarja, whats the fun.

[ Voor 10% gewijzigd door r0nz0r op 11-05-2003 21:30 ]

Hymns of indigestible suppuration

• Aesculapius
mijn systeem kan je in mn sig vinden, een gigabyte ga-7dpxdw bordje in ieder geval.

Zelf wat modden was ik zowieso nog van plan want ik wil dus kunnen schakelen tussen twee sensors en dan ook nog wat ledjes erbij om aan te geven wie wat waar.....
Daarnaast ben ik tegelijkertijd een schakeling aan het verzinnen om makkelijk mijn fans op 7v/12v/uit te schakelen....., es ff kijken wat dat linkje van je is....

edit: fout linkje? (Invalid Service
You have specified an invalid service. The service name was zcop_nl733e03eb.)

[ Voor 13% gewijzigd door Aesculapius op 11-05-2003 19:56 ]

• BJD

BJD

7v/12v/0v is makkerlijk
je moet in plaats van een keuze schakelaar en 3 keuzenschakelaar hebben en 1 weerstandje:
in __
| | -----[__]---- 7v
|
| | -------------- 12v
|
|xx| - 0v

dit gaat over de plus en die 7v en 12v moet je aan het rode draadje van je fan hangen
__
die [__] is een weerstand

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Aesculapius schreef op 11 mei 2003 @ 19:05:
[...]
de software zal dan wel geherprogrammeerd moeten worden denk k
[...]
Ehm, software :?
Ik neem aan dat je niet het chipje eraf wil gaan mollen en er een nieuwe opzetten :?

Dit ding is dus hardwarematig hè, gebruikt verder geen software.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aesculapius
owz, kweenie of die eeprom nog te herproggen is ofzo....
Maargoed; ff over die 12/7/0: moet ik nu een weerstand gebruiken dan om mijn 7v te krijgen? kank niet gewoon die andere (rode?) voedingsdraad pakken van de molex? (of was da 5v?). die 3-knops schakelaar hebk bij conrad besteld....

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ik heb zelf met een ds1820 een temperatuurmeter gemaakt, weliswaar niet met display, maar dat is een chipje met 2 aansluitingen (!). Daar een beetje siliconenkit overheen, en hij houdt het overal uit! Onder water, maar ook in zure milieus ed. Dus als dit geval een soortgelijke sensor heeft, moet het best mogelijk zijn.

En je kan natuurlijk een tweede sensor-onderdeel kopen, en dan lomp met een schakelaar switchen :)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

ds1820 kun je apart aansturen, er zit een serial in.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

plasticiferen: Dompel hem in tot vloeibaar verwarmd plastic...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 08:46 ]

• r0nz0r
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Aesculapius schreef op 12 May 2003 @ 01:03:
owz, kweenie of die eeprom nog te herproggen is ofzo....
Maargoed; ff over die 12/7/0: moet ik nu een weerstand gebruiken dan om mijn 7v te krijgen? kank niet gewoon die andere (rode?) voedingsdraad pakken van de molex? (of was da 5v?). die 3-knops schakelaar hebk bij conrad besteld....
Ten eerste: Ik heb het linkje uit mijn vorige post aangepast (of eigenlijk heb ik gezegd waar je nu op moet zoeken op de Conrad site, dit lijkt me nog steeds een goed alternatief)

Verder is het rode draadje inderdaad 5v maar dit zou je ook kunnen gebruiken wel eerst even kijken of je fans dan willen starten. Verder kun je even kijken op http://www.fanbus.com/ en dan op the lab klikken. Daar staan wat 'schemas' voor spdt switches met en zonder leds op 5v, 7v, 12v etc.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18
Ik heb dezelfde temp. controller van Conrad. Hij is nog niet in gebruik, maar hij komt in me CM. Nou wou ik het display verlichten, maar hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon LED-jes boven/onder het display zetten

Het leek mij niet nodig om het een nieuw topic voor te openen vandaar dat ik het hiet vraag :) .

• Aesculapius
Denk dat ik toch gewoon voor de makkelijke manier ga: de bovenste complete bay van conrad en dan een schakelaartje om tussen de sensors te switchen. Nog even kijken of conrad ook losse sensors heeft (lijkt me wel) dan kank die er meteen bij bestellen. Een rood ledje als de temp te hoog is zou ook leuk zijn, lijkt me niet moeilijk(aangezien hij 12v op de fans zet). Wat voor weerstand of wat dan ook heb ik nodig om van 12v -> led voltage (hoeveel is dit?) te gaan?

Thnx voor de great replies ;)

• r0nz0r
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Je hebt dan een weerstand nodig van 470 Ohm bij een 'normale' led maar je kunt ook 12v leds pakken ofzo. Formule om weerstand uit te rekenen is R=U/I

• BJD

BJD

wat dacht je van het progje van bernadski???
en je zou ook een lcd van een IA kunnen bestellen icm 2 temp sensoren aan je mobo.
kun je veel meer dan aleen de temp uitlezen en het is even duur

Verwijderd

1 is genoeg

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:34 ]

Verwijderd

My-life schreef op 12 May 2003 @ 10:59:
Ik heb dezelfde temp. controller van Conrad. Hij is nog niet in gebruik, maar hij komt in me CM. Nou wou ik het display verlichten, maar hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon LED-jes boven/onder het display zetten
..sub]
Moet wel lukken denk want ik kan m'n ccfl door het displaytje heen zien schijnen :P, onderwater doet hij het trouwens best

• Aesculapius
BJDI schreef op 12 May 2003 @ 17:14:
wat dacht je van het progje van bernadski???
en je zou ook een lcd van een IA kunnen bestellen icm 2 temp sensoren aan je mobo.
kun je veel meer dan aleen de temp uitlezen en het is even duur
Okeej; waar zou ik dat dan op me mobo moeten aansluiten? en wat kan ik meer uitlezen dan de temperatuur :?

• BJD

BJD

ok je hebt motherboard monitor 5 nodig en je kan je voedings voltage (echte) uitlezen je fan rpm (als je de juiste fans hebt) je cpu temperatuur uitlezen (als je cpu het ondersteund) en de temperatuur van de x aantal sensoren bij mij zijn dat er 2 (p2@400mhz)
de sensoren zijn universeel en het zijn 10k NTC weerstanden d8 ik

• Aesculapius
ja okeej....duh |:( dat kon ik ook al voor ik die sensor had :D
Als het uiteindelijk toch even duur is ga ik voor de afgewerkte versie kant en klaar denk ik. Voor nu hang ik er wel even een auto-temp.sensor erin.....

• BJD

BJD

even duur? even duur? zo`n sensor is 20-40ct!!!
en zo`n 4x20lcd kun je veeeeeeeeeeeeeeel meer mee

[ Voor 36% gewijzigd door BJD op 12-05-2003 20:50 ]

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

dus als temp sensor kun je gewoon een 10k aan de 2 polen van een temp sensor plug op je mobo vast maken?

• BJD

BJD

nej!
een NTC weerstand van 10k bij 25 graden (is altijd zo)
en idd aan de 2 polen van je mobo
ntc is hoger/lager bij een andere temperatuur
!!!dus geen gewone weerstand!!!

• Aesculapius
maar euhmz.....wat kan ik dan véél meer met zon lcd? (geef es wat voorbeelden) en hoe sluit je zoiets aan? Ikke nog steeds niet zeker weten, maak me nu vooral druk om mijn belachelijk hoge temps :'(

Verwijderd

Aesculapius schreef op 13 mei 2003 @ 01:16:
maar euhmz.....wat kan ik dan véél meer met zon lcd? (geef es wat voorbeelden) en hoe sluit je zoiets aan? Ikke nog steeds niet zeker weten, maak me nu vooral druk om mijn belachelijk hoge temps :'(
nja als je een los lcd hebt, en je kan chipjes programmeren dan kun je vrij veel zelf maken. zo kun je een hele zooi van i2c temp sensors aan een micro knopen en die dan op het lcd laten zien.
ik heb zelf ook zoiets gemaakt voor school (nja dan alleen een voltmeter, maar de i2c tempmeter heb ik de source ook van liggen)
ik zal even een foto posten
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nilwik/bla/pws02.jpg

• BJD

BJD

ik heb het idee dat dit mensern niet aanmoedigd maar afschrikt!!!
met 2 potmeters een paralelle conector en een stukje snoer ben je er al.
je kunt er:
-cpu usage mee zien
-hoe vol je hdd is en de totale capp.
-idem voor het geheuge
-os
-clock speed
-soort proc.
-allemaal winamp info zoals nummer duur enz.
-tijd
-voeding volt
-temp hoogte
-enz. enz.

het kost je 10min solderen en je hebt wat!!!

maar toch:
ik vind hem wel heel strak gemaakt die voltmeter _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door BJD op 13-05-2003 16:18 ]

Verwijderd

BJDI schreef op 13 May 2003 @ 16:16:
ik heb het idee dat dit mensern niet aanmoedigd maar afschrikt!!!
met 2 potmeters een paralelle conector en een stukje snoer ben je er al.
je kunt er:
-cpu usage mee zien
-hoe vol je hdd is en de totale capp.
-idem voor het geheuge
-os
-clock speed
-soort proc.
-allemaal winamp info zoals nummer duur enz.
-tijd
-voeding volt
-temp hoogte
-enz. enz.

het kost je 10min solderen en je hebt wat!!!

maar toch:
ik vind hem wel heel strak gemaakt die voltmeter _/-\o_
mah dit kost je 5min kabeltjes prikken :) maar ik denk niet dat hij een lcd aan de lpt poort wilt... hij wil juist meer tempsensors aansluiten

• BJD

BJD

nou en?
je kunt meestal er 2 op je mobo prikken en met een schakerlaartje kun je er een hele boel op prikken

• Aesculapius
nou.....van de andere kant; als ik er toch zo'n lcd in gooi is het natuurlijk wel makkelijk als er ook andere zooi op kan komen. Winamp nummer enzo: best grappig :) maar ik zou dus echt bij god niet weten hoe je zo iets moet maken of aansluiten.....Zijn er geen sites die dit concept voor een n00b uitleggen?

• BJD

BJD

jep, wij ;) het iig een crystalfonz lcd nodig en een vrije paralelle poort.
op laupro loop er mischien een ia van (lcd)
ik zal vanavond of morgenmiddag ff een scematje er bij pakken (zoek ff bij de ia`s die hier nog aflopen zit volgenzmij ook wle een schematje tussen)

• Aesculapius
inmiddels al wat gevonden? Om een beetje kostenbesparend te zijn ga ik dan toch voor een lcd, maar wil et dan wel goed en mooi doen. Winamp stuff, maar vooral meerdere (stuk of 3/4) temp. sensors maken...

Op de nOOb manier dan maar :) Wat heb ik precies nodig? Solderen enzo lukt allemaal wel, maar xou niet weten waar te beginnen.....

Verwijderd

Mocht de tempsensor niet waterdicht zijn, dan kan je hem in nagellak dopen, laten drogen, weer indopen, .. en dat een vijftal keer herhalen (of totdat je er gerust op bent).

Verwijderd

Eenvoudig en goedkoop? Bij autoaccesoire zaak temperatuurmeter halen met de 2 lcd's.(zg. binnen buiten temp meter) Openslopen,en je ziet een print,op die print 2 tempsensoren,die je dus maar hoeft los te solderen,kabeltje ertussen,bij de sensor de solderingen waterdicht maken met lijm.Blauwe led aan de zijkant van de lcd's en in een bus bouwen.Met min/max geheugen ook nog!!! (7,50 pleuro,plus ledje) Werkt perfect hier.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

bij stuut en bruin heb ik mooie inbouw temp sensor gekocht. om deze sensor zit een kapje heen wat waterdicht is.. ik heb die sensor nu dus ook in me reservoir gemod... de sensor kost ong. zon 15 euro..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Aesculapius
CyberDevil: Met min/max geheugen ook nog!!! ??? What the hell is Min/Max geheugen???
Klinkt inderdaad niet gek, kan dan eventueel met een schakelaar meerdere sensors erop aansluiten.....
Wat voor NTC's moeten dat dan zijn??

Pagina: 1