[openbsd]Php mail kan niet naar sendmail (postfix)

Pagina: 1
Acties:

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:05
Op mijn (geweldig snelle p75) server heb ik openbsd draaien. Ik heb postfix geinstalleerd omdat ik daar betere ervaringen mee heb in het verleden dan met sendmail. Doordat apache (default) chrooted draait kan die dus niet meer naar usr/sbin/sendmail toe. Hoe kan je dan ooit je mailserver benaderen. Ik wil graag dat het kan door alleen de php.ini aan te passen zodat als ik me scripts naar iets anders wil overzetten niet de heleboel moet gaan aanpassen.

Ik heb al geprobeert:
* SMTP = 127.0.0.1 in php.ini gezet maar haalt niets uit (waarschijnlijk omdat dit alleen voor windows is )
* Google
* TFS

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
ik heb een (stock) 3.2 bak met php-4 uit packages, en als ik apache chrooted draai kan ik ook niet mailen.

ook allerlei andere functies geven problemen (o.a. mysql), dus ik heb al tijden geleden in /etc/rc.conf de '-u' toegevoegd bij de HTTPD_FLAGS, waardoor apache niet meer chrooted draait. geen goede oplossing, als ik upgrade naar 3.3 moet ik daar nog 's naar kijken. mocht je het willen, dan is dit een quick fix...

• cybermans
ik draai dus 3.3. hmmm heb daar ook over denken en als het niet anders kan (idioot dat windows machines het dan wel kunnen) dan zal ik er ook aan moeten geloven

• tech-no-logical
onder windows wordt, bij mijn weten, vanuit php een socket geopend naar een smtp-server. dat kun je, als je toch chrooted wilt blijven, natuurlijk zelf ook doen met een lap php-code. zo ingewikkeld is het smtp-protocol niet :)

• cybermans
het gaat er dus om zoals ik in me sp om dat ik juist niet in me scripts wil gaan veranderen omzo het het zonder problemen te kunnen overzetten.

• tech-no-logical
dan is niet-chrooted draaien het makkelijkst. mocht je het toch willen proberen, kijk dan bijv. hier :

http://www.deadly.org/article.php3?sid=20030205014939

en dan o.a. het tweede commentaar ('common problems when chrooting')

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Waarom installeer je geen sendmail binary in je chroot?

• tech-no-logical
ook een mogelijkheid, maar vergeet dan de libs niet :

$ ldd /usr/libexec/sendmail/sendmail
/usr/libexec/sendmail/sendmail:
-lssl.6 => /usr/lib/libssl.so.6.0 (0x4009f000)
-lcrypto.8 => /usr/lib/libcrypto.so.8.0 (0x400cf000)
-lwrap.2 => /usr/lib/libwrap.so.2.0 (0x401ac000)
-lc.28 => /usr/lib/libc.so.28.5 (0x401b3000)

overigens is het de vraag of dat in een keer werkt... zie ook die link naar 't article op deadly.org.

dat gedoe met libs/config-files in je chroot vind ik ook gelijk het grootste nadeel van dat hele fenomeen. misschien chroot gewoon maar vergeten en een systrace-policy maken voor httpd ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Of je compilet een sendmail (of vervangend programma) static, dan heb je geen libraries nodig in je chroot.

Het hoeft overigens geen complete sendmail te zijn... Zolang het maar mail kan versturen door een connectie naar localhost:25 te maken.

• cybermans
ik heb gewoon chrooted gekickt is dan wel iets minder veilig maar gewoon beetje opletten en updaten werkt ook wel. En wat heb je aan een p75 met een paar 100 mb disk space

Verwijderd

Deze 2 URL's zou ik even lezen als ik jou was. Op zich is dat wat hier boven staat niet per definitie nodig wanneer je bepaalde zaken laad doet voor Apache in z'n chroot jail geschopt wordt. Met name die met die PDF is erg interesting imo.

http://www.deadly.org/article.php3?sid=20030323014831
http://www.deadly.org/article.php3?sid=20030407135319

je kunt in PHP zelf ook zo'n connectie maken ipv de Sendmail binary aanspreken (never tried though ik zag het in Horde/IMP een keertje)
Pagina: 1