CPU dood na Bios update [??]

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 07:55

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Mijn Plextor PX-W4824A liep niet lekker onder XP. 100% CPU gebruik bij het branden etc (op 8 speed). De PC was niet meer vooruit te branden tijdens het branden.
Hier en daar rond gekeken en kwam erachter, dat de brander op PIO mode stond ipv DMA. Vervolgens zitten prutsen in windows om dat op DMA te krijgen. VIA drivers geprobeerd en niets werkte. Als laatste kwam ik ergens tegen, dat een BIOS update ook nog wel eens wilde werken.
Ik de laatste BIOS voor mijn MSI K7T299 Pro2-RU gedownload en via een dos-flop geflashed. Alles werkte en geen foutmeldingen. Vervolgens de PC uitgezet en weer aangezet...............
PC komt niet meer op [AAAARRGGHH].
Ik denk; 'verkeerde bios erin gegooid'... en ging dus op zoek naar de recovery procedure. MSI heeft op de site een recoveryprocedure staan voor de AMI bios van mijn bord.
Biosfile renamen naar AMIBIOS.ROM. Op flop zetten en tijdens booten CTRL-HOME ingedrukt HOUDEN. Het bord zal nu de bios moeten vervangen voor degene op flop.... NIET DUS [NOG MEER AAAARRRGGHHH].
Ik sloop mijn kast open en zet de PC nogmaals aan.... De D-LEDs op het moederbord (voor diagnostics) blijven allemaal rood.
De manual zegt over rode leds: The D-LED will hang here if the processor is damaged or not properly installed.

Zelf CMOS clearen, alle kaarten, discs eruit slopen heeft geen zin... Alle leds blijven rood.

Wanneer is de CPU eruit haal, doen de leds hetzelfde. Het enige verschil is, dat met CPU erin, de harde schijven nog wel opspinnen.

Heb ik nu een typisch gevalletje 'zondag middag en geen behoorlijke CPU boer is open' te pakken of gloort er nog hoop aan de horizon?

* BlaTieBla denkt van niet

[ Voor 8% gewijzigd door BlaTieBla op 11-05-2003 17:22 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk toch dat het 'simpelweg' de BIOS is die verkeerd geflashed is, of het moet wel heel erg toevallig zijn dat je CPU net overleden is (een CPU die dood gaat van een BIOS-flash heb ik nog nooit van gehoord, dus daar ga ik niet vanuit). Kan je de CPU niet in een ander moederbord testen? Als hij daar werkt weet je het gelijk zeker :)

Overigens is een mailtje naar MSI met de vraag om een nieuwe BIOS-chip waarschijnlijk al voldoende, tegen betaling zullen ze dat wel opsturen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 18:00
Ik weet niet zeker, maar ik denk dat de herkenning van de processor (in jou geval dus die lampjes) ook vanuit de bios bekeken wordt, dus ik denk toch dat de bios gewoon dood is en niet je proc.

Maar goed, uitproberen in een ander mobo is de beste oplossing. Heb je meteen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Iemand enig idee hoelang het duurt voor je een vervangende bios prom heb en wat die dingen ongeveer kosten?
Ik zag dat MSI een toko in Son (bij Eindhoven) heeft. Of moeten die bios-chips uit Taiwaverwegistan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20581

BlaTieBla schreef op 11 May 2003 @ 19:55:
Iemand enig idee hoelang het duurt voor je een vervangende bios prom heb en wat die dingen ongeveer kosten?
Ik zag dat MSI een toko in Son (bij Eindhoven) heeft. Of moeten die bios-chips uit Taiwaverweistan komen?
Heb dat voor mijn Epox 8kha+ eens moeten doen, nieuw bios-chipje bestellen. Kostte 14 Euro, en was binnen een paar dagen binnen. (3 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
sorry openingspost niet goed gelezen :X

[ Voor 85% gewijzigd door duncanvdlinden op 11-05-2003 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 13:22
De meeste bios chips komen uit de You states nights van Amerika. Kost niet zoveel, je kunt hem wel opnieuw flashen in een ander mobo met idem bioschip

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien is het niet nodig een EEPROM bij MSI te bestellen. Allereerst zijn er ook lui in NL die dit doen, maar je kunt ook gewoon hot-swappen:

Technische PMG FAQ
en daarin: Hoe moet ik de BIOS hotswappen/hotflashen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37546

probeer het eens met alle ide kabels los, hij boot dus wel, anders zou je ook geen rooie lampjes krijgen...

krijg je nog een bios boot block of niet? zo ja dan kun je alsnog flashen
dat is mij ook eerder eens gelukt bij een msi board, de 4e keer lukt het pas

heeft je mobo jumpers voor 133/100 mhz fsb, zet ze dan op 100

ik zou vannacht de cmos batterij er uit laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Voorals nog ziet het er naar uit, dat een het nieuw bordje wordt.
Het probleem is, dat ik op kort termijn (als in vandaag) bij de data op de schijven moet kunnen. Het hele hotswap / RMA / nieuwe bios verhaal is leuk, als je ff de tijd heb (tijd is iets wat ik nu niet heb).
Op termijn kan dit bordje altijd nog in mijn server. Heb ik iig ook weer een machine met fatsoenlijk IDE support als backup.

2 be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triqster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03-2023
In iedergeval veel suc6 ermee... en laat ff horen of en hoe het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71626

Anoniem: 37546 schreef op 12 May 2003 @ 00:43:
probeer het eens met alle ide kabels los, hij boot dus wel, anders zou je ook geen rooie lampjes krijgen...
Daar zou ik niet zonder meer vanuit gaan. Die vier rode leds gloeien rood op, zodra het mobo stroom krijgt. Pas als de CPU de bootcode in de BIOS afwerkt, zal hij op geijkte punten de rode ledstatus omzetten in groen. De volgorde waarin staat in de manual. Als het booten niet leidt tot vier groene leds, kun je aan de combinatie van rood+groen aflezen tot waar het bootproces heeft gewerkt, en dus op welk onderdeel het is vastgelopen.

Als er dus 4 rode leds blijven branden, komt het bootproces niet bij het eerste ijkpunt, en de normale interpretatie hiervan (in de manual) is een defecte CPU.

Het kan natuurlijk in dit geval ook een niet goed werkend BIOS zijn, die helemaal in het begin in de code vastloopt.

Wat eventueel ook nog zou kunnen (hoewel vergezocht) is dat de BIOS de CPU verkeerd herkent en er daardoor de verkeerde initialisatie/VCore spanningen naar toestuurd/inricht, waardoor de CPU verder weigert z'n werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb inmiddels het 1 en ander gekocht;
1) ASUS A7N8X (LAN+SOUND)
2) AMD XP 2400+
3) 2 * Kingston 512 DDR333

De oude bios laat ik opsturen (kan enkele weken duren).
Als het oude MoBo weer werkt, krijgt tie een ere plaats in mijn huidige server (nu Celeron 300MHz).
Ben nu Windows aan het installeren. Binnen 2 uur kan ik weer bij mijn data......

Thanks 4 the support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Daar bij die opleiding van "Technische Computerkunde" hebben ze jouw ook niet veel geleert, dat hoor ik al. Waar gaat dat heen met de nederlandse opleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27948

datkanveelbeter schreef op 12 mei 2003 @ 19:43:
Daar bij die opleiding van "Technische Computerkunde" hebben ze jouw ook niet veel geleert, dat hoor ik al. Waar gaat dat heen met de nederlandse opleidingen?
En met de nederlandse taal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je bent twee fouten vergeten en één daarvan maak je zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37546

nou die D-led is niet zo betrouwbaar hoor,
ik had eens mijn ide kabels verkeerd om aangesloten op ee
msi kt266-A: 4 rode leds, ik d8 eerst, shiiiiit cpu kapot,

maar ik kwam er uiteindelijk achter dat er een ide kabel verkeerd omzat...
verder helemaal niks aan de hand

zo betrouwbaar zijn die foutmeldingen dus niet

het kan ook een ddr moduletje geweest zijn die toevallig loszat of zoiets, ik noem maar wat, ik zou eerst een tijdje zelf pielen, anders is er eenkans dat het board ongewijzigd terugkomt omdat msi zegt dat ie nu perfect werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 12 May 2003 @ 19:43:
Mij hebben ze genoeg geleerd.... Dat bord gaat ook wel weer werken. Punt was alleen, dat het niet zou gaan werken binnen 12 uur. Op dat moment ga je een zgn. kosten / baten analyse maken. Voor mij was het 'goedkoper' om de boel te vervangen ipv te wachten op een 'nieuwe' bios.
Kosten/baten analyses heb ik nml. ook gehad op mijn opleiding ;)
Anoniem: 37546 schreef op 12 May 2003 @ 22:20:
nou die D-led is niet zo betrouwbaar hoor,
ik had eens mijn ide kabels verkeerd om aangesloten op ee
msi kt266-A: 4 rode leds, ik d8 eerst, shiiiiit cpu kapot,

maar ik kwam er uiteindelijk achter dat er een ide kabel verkeerd omzat...
verder helemaal niks aan de hand

zo betrouwbaar zijn die foutmeldingen dus niet

het kan ook een ddr moduletje geweest zijn die toevallig loszat of zoiets, ik noem maar wat, ik zou eerst een tijdje zelf pielen, anders is er eenkans dat het board ongewijzigd terugkomt omdat msi zegt dat ie nu perfect werkt
Geloof mij maar... op een zondag als alle winkels dicht zijn zijn dat soort zaken het eerste waar je mee aan de slag gaat. Het enige wat ik niet kon wisselen / testen was de CPU. En aangezien een CPU blowup d.m.v. een biosupdate nog niet was gesignaleerd op het forum (althans ik heb het niet gevonden), achtte ik die kans vrij klein.

[ Voor 51% gewijzigd door BlaTieBla op 13-05-2003 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-06 21:10

voz

De echte kenner

Daarnaast is het zo met plextor branders (niet alle trouwens) dat je DMA mode moet activeren mbv. een jumper toevoegen of verwijderen. Dat ligt dus puur aan de brander, niet aan het BIOS.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
voz schreef op 13 mei 2003 @ 20:07:
Daarnaast is het zo met plextor branders (niet alle trouwens) dat je DMA mode moet activeren mbv. een jumper toevoegen of verwijderen. Dat ligt dus puur aan de brander, niet aan het BIOS.
Die (DMA) jumper was aanwezig. Ik had het ook nog zonder (en weer met) geprobeerd... zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84749

Ik had het zelfde probleem alleen ik ben terug gegaan naar de winkel daar zeiden ze ook dat cpu kapot was maar ik kreeg binnen paar dagen nieuwe (garantie) :D maar ik vraag me toch af hoe het kan dat je cpu kapot gaat na het flashen. Bij mij ging ook alles goed totdat ik me pc weer aan wou zetten dat ging nie :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80718

is het niet zo bij msi dat je na een bios update je hem op jumpermode moett zetten en dan booten en weer trug (probeer dat eens vooor dat je hem opstuurd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Anoniem: 80718 schreef op 14 May 2003 @ 11:03:
is het niet zo bij msi dat je na een bios update je hem op jumpermode moett zetten en dan booten en weer trug (probeer dat eens vooor dat je hem opstuurd)?
Ik kan in de handleiding alleen de optie in de bios vinden om wel of niet te kunnen flashen. Aangezien de flash lukte (nou ja... niet echt) heb ik het idee, dat die wel goed stond.
De enige jumper die ik kon vinden was de "clear CMOS" jumper en die heeft in dit geval geen (geteste) toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84749

Ja klopt en zoals het bij jou ging ging het bij mij ook het flashen ging helemaal goed en ik kreeg bericht in beeld dat ik moest reboten dus dat deed ik een toen deed i niks meer en brande de vier leds rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Anoniem: 84749 schreef op 14 May 2003 @ 19:47:
Ja klopt en zoals het bij jou ging ging het bij mij ook het flashen ging helemaal goed en ik kreeg bericht in beeld dat ik moest reboten dus dat deed ik een toen deed i niks meer en brande de vier leds rood
hmmmm.. ff kijken of ik een oude AMD cpu op de kop kan tikken om dat ff te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79300

LED's en zo moet je idd niet naar kijken.
Computers zijn uberhaubt vaag, ik zal ff een oude post van mij quoten:
Ik heb geloof ik een keer zo'n beetje hetzelfde gehad.
Wilde nix meer booten, zelfs niet met alles gestripped. (was leuk hoor, zat op een LAN met een defecte pc, midden in de nacht |:( )
Ik die middag naar huis gegaan, alles helemaal los gehaald, mobo eruit, want dacht dat die kapot was. Ik denk 'sluit 'm eens aan aan een andere voeding'. Alles aangesloten, speakers op onboard geluidskaart aangesloten, verder nix op mobo behalve CPU en heatsink en mem.
Krijg ik heel leuk te horen "please insert VGA card". VGA kaart ingestoken, begon gewoon te booten (had natuurlijk geen hd's, dus bootte windows niet in). Dus ik dacht dat de voeding kaduuk was. (mobo deed het ook niet na een harde piep uit de speakers, en bij het aanzetten knalde de stroom op de hele LAN eraf, dus dachten eerder ook al dat voeding het begeven was) Ik gooi me oude voeding er weer op, boot hij nog gewoon?!
Bleek het dat alles gewoon nog leefde.
Pagina: 1