...Javax is omdat het eerst een uitbreiding was van netscape die niet in de standaard package zat

Nu is Swing echt wel stable hoor

...
lees maar eens Java Swing ed2. het aantal bugs is astonishing...
... Flauw voorbeeld. Constructors kun je niet afdwingen dmv polymorphie dus absoluut eenduidig krijg je die nooit

...
tuurlijk wel. niet door polymorphie zoals je zelf zegt maar wel een eenduidige approach tot het gebruik van contructies. Het is heel duidelijk dat Swing door verschillende mensen in elkaar is gestoken zonder al te te veel overleg (ie er is wel heel wat he, maar schrijf maar eens een dynamic Swing creation spul dan valt het echt op). Is echt degoutant hoe alles naast elkaar wordt gebruikt. 'North' als constante is gedefineerd als "1", nog een getal, "NORTH", "north" allemaal in andere classen dit kan echt niet voor een professionele API.
...Java kent sowieso geen default variabelen. Echter dat wordt omzeild met de method-overload

...
dat weet ik wel, maar hoe je het probleem 'oplost' moet evenwel consistent zijn.
(eg met NULL werken of niet, IMHO MET je kunt nog altijd specifieke 'convienence' constructors toevoegen, of anders 'strict'. Geen mix want dan moet je de API niet 'leren' maar van buiten kennen. Een goede API is er eentje waar je na 4 voorbeelden al kunt voorspellen hoe je de volgende moet gebruiken. Dat is hier niet het geval.
...Maakt het verschil van grafische lib C++ opeens subliem?
Ik had het over de taal en OOp waar ik met iedereen wel over eens ben. (C++ heeft helemaal geen GT. Ik gaf de commentaar om aan te duiden dat er erg veel vragen over Swing zijn omdat:
a) inconsistente API
b) slechte doc
(vergeleken met de rest van de Java API, nou laat ik maar ophouden hier)
of krijgen jullie veel vragen over StringBuffer?

(die laatste blijkt dan in Java 1.4.x buggy, nou niet buggy maar ze hebben wel de code verandered zodat bijna alle apps memory leaking die niet gezond zijn. het wordt opgelost in Tiger. Een code breken in een strcutuur die deel uitmaakt van de java.lang is gewoon belachelijk in een taal die al 10jaar oud is. Sun's tip: Don't reuse StringBuffers. )