Toon posts:

Kan EDORAM in een 486'er? EDORAM altijd in paren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 x 4 MB EDO-RAM over. Nu heb ik nog een 486'er staan met 8 MB "gewoon RAM". In het mobo-boekeje van de 486'er staat niets over ondersteuing van EDO-RAM.

Kan ik dat geheugen nu evengoed als gewoon RAM laten werken of is dat volslagen onzin (ben bang van wel). En als ik dat ga proberen, loop ik dan het risico me mobo te slopen of doet ie het dan gewoon niet.

2e vraag: Ik heb net 4 x 8 MB EDO-RAM in een andere ouwe bak gezet. Nu weet ik dat EDO-RAM altijd in paren moet. Omdat ik een SIMMetje niet goed ingeklikt had gaf ie maar 24 MB aan. Maar de PC werkte prima, ondanks het feit dat er dus maar 3 SIMM's inzaten. Hoe kan dit? Toen ik later het bewuste reepje goed inplugde gaf hij gewoon 32 MB aan. :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
in een 486 gaan simms er per stuk in. 486 is 32 bit. Simm is ook 32 bit, dus 1 simm nodig. Pentium = 64bit, dus 2 simms nodig per bankje :)

of je 486 edo ram kan gebruiken zul je gewoon moeten uitproberen, dr kan niks kapot gaan. Ik heb een vrij nieuwe 486 die het wel zag (uiteraard als gewoon DRAM en niet als EDO).

proberen dus :)

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:47

winnie

de poes...

Edoram hoeft niet in paren, een pentium heeft ram in paren nodig. Een pentium heeft een 64bit breed datapad, een rammodule heeft een 32bit breed datapad. Gebruik je paren, kom je toch aan het 64bit datapad voor een pentium.
Een 486 heeft een 32bit datapad.
Een 486 processor kan met edo ram samenwerken, het mobo ondersteund het alleen niet altijd. Als je een laatste generatie 486 mobo hebt, kan je meestal wel edo monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid:

PC1:
486DX2-66
8 MB RAM (2 x 4MB)
Vesa Local Bus

PC2:
Pentium 133
32 MB EDORAM (4x 8MB)
PCI

Dus hoe kan het nou dat bij een PENTIUM toch 3 keer 8 MB EDORAM werkt?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dus hoe kan het nou dat bij een PENTIUM toch 3 keer 8 MB EDORAM werkt?
weet je dat heel zeker??

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat weet ik heel zeker. Ik had een module helemaal niet ingeplugd. Lag er gewoon los in. En bij geheugen test gaf ie ook gewoon maar 24 MB aan.

Maar de PC bootte gewoon en Windows werkte prima.

Mobo is een PA-2002 met VIA Apollo chipset.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Sommige goedkope pentium bordjes hadden de rambanken niet via een dure memory controller maar via de veel goedkopere (en langzamere) PCI controller geschakeld, hierdoor kon je 1 SIMM gebruiken in plaats van paren

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1