Asus A7N8X wijst verkeerde PCI-slots toe

Pagina: 1
Acties:

• guido dieteren
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05-2025
Hallo,
Ik heb een 'leuk' probleem: mijn moederbord ASUS A7N8X wijst de verkeerde slots toe aan mijn PCI-kaarten waardoor deze niet werken.
Laat ik het wat uitleggen:

Nadat ik dit moederbord heb aangeschaft en Windows XP Pro + SP1 had geinstalleerd, wilde ik ook mijn eigen geluidskaart en mijn ISDN-kaart installeren.
Na deze ingeprikt te hebben, herkende Windows de kaarten wel, maar gebruikte (uiteraard) aanvankelijk eigen drivers hiervoor. Nadat ik aangaf dat de juiste drivers zich elders bevonden, weigerde Windows deze te gebruiken. Pas nadat ik eenvoudigweg alles overruled had, en ik de waarschuwing van Windows in de wind had geslagen, dat ie nou niet kon controleren of mijn hardware compatibel was met Windows, werden de juiste drivers geinstalleerd.
Ze verschenen keurig in beeld bij Apparaatbeheer, alleen helaas met een geel uitroepteken erbij.
Wat is het probleem: 'Dit apparaat start niet. (Code 10)'
Maar helemaal bijzonder is wat erboven staat:
Terwijl de kaart toch echt in sleuf 3 zit.
En de andere kaart in sleuf 4 wordt gezien als een PCI-sleuf 7!
Intussen heb ik ontdekt dat Windows zich 3 sleuven 'vertelt'. Dus sleuf 1 is sleuf 4, sleuf 2 is 5 enz. tot sleuf 5 is 8.
En dus kijkt hij waarschijnlijk op een verkeerde locatie (drie sleuven te ver), vindt daar de betreffende kaart niet en meldt dan dat hij de kaart niet kan starten.

Verplaatsen van kaarten lost het probleem uiteraard niet op en het probleem doet zich voor bij alle kaarten die ik hier in huis kan vinden.
Elders op het forum kan ik over dit probleem niets vinden.

Daarom: wie weet of mijn theorie klopt en vooral, wat daaraan te doen.......

Systeem:
ASUS A7N8X non-deluxe moederbord
AMD XP 2400+
Point of View Geforce Ti4200 videokaart
Windows XP Pro + SP1
Hercules Fortissimo II geluidkaart
Dynalink ISDN kaart

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Laaste bios? :?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• guido dieteren
BIOS 1003 (moederbord is rev.1.04

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
RMA? terugsturen naar de winkel/fabrikant en een nieuwe vragen ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Ik meende dat er sommige onboard apparaten (bv. de geluidschip en onboard LAN) gebruik maakten van dezelfde bus. Zou het niet kunnen dat die bijvoorbeeld op de 1e 3 slots zitten en dat het moederbord en/of windhoos daarom pas `begint te tellen` bij nummer. En dat ze daarom allemaal een plaats opschuiven qua nummer?

I see dead pixels...

• guido dieteren
Wat is RMA?

Oh, ik heb het al gevonden, is 'garantie'.

Die zit er nog volop op!
Maar waarom denk je dat het moederbord kapot is?
Of anders gevraagd: WAT is er dan kapot?

[ Voor 89% gewijzigd door guido dieteren op 11-05-2003 14:48 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:38
Mijn netwerkkaart zit in pci-slot 3 (vanaf AGP geteld).
App. beh. zegt bij mij ook PCI slot 6 (pci bus 1 device 8 function 0)

Precies als bij jou, alleen: bij mij werken al mijn pci-kaarten gewoon.

Ik zou gewoon maar even de drivers voor je mobo opnieuw installeren
(ik heb trouwens een epox nforce2 bord)

• guido dieteren
Ik heb alle drivers opnieuw geinstalleerd, maar helaas....
Het probleem blijft

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:51

dlmh

Lo-Fi

Probeer PnP OS in de BIOS uit te schakelen... als dit aan staat wil Windows soms zelfs apparaten installeren op IRQ's >15 (en die bestaan niet, zijn virtueel).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mobonaam aan titel toegevoegd B)

Ontopic: probeer tenminste een BIOS reset of 'Load Defaults' te doen :)

[ Voor 57% gewijzigd door BalusC op 11-05-2003 16:41 ]

• guido dieteren
PnP OS uitzetten heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ook een 'Load Defaults' heb ik gedaan.
Maar ik weet niet of het zinvol is om mijn BIOS opnieuw te flashen.

Intussen heb ik gemerkt dat het programma Probe (van ASUS om je moederbord te checken) keurig aangeeft dat de juiste slots in gebruik zijn. Dus waar zit het probleem nu toch?

Trouwens ook SiSoft Sandra geeft aan dat het juiste slot in gebruik is:
PCI 32-bit 5V 3.3V PME HalfLength InUse (ASUSTek Computer Inc Unknown (0060))

Bovendien meldt SiSoft Sandra onder PCI-Bus dat ik 2 Bridges heb: PCI Bus 0 en PCI-Bus 1.

Klopt dit zo?

[ Voor 69% gewijzigd door guido dieteren op 11-05-2003 20:54 ]

• zetje01
Even alles op me in laten werken:
-Je pci-bus nummering klopt gewoon als een bus.
-Het 'dramatische' overrulen van windowswaarschuwingen is ook normaal (eerste keer dat je XP gebruikt?)

Je eigen geluidskaart en ISDN kaart (It Stil Does Nothing) willen niet goed werken.
- heb je wel in je bios alle onboard dingen die je niet gebruikt uitgeschakeld?

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 11-05-2003 21:18 ]

Verwijderd

Wat betreft conflicten (pagina 17 vd handleiding):
Int-AInt-BInt-CInt-D
PCI slot 1shared---
PCI slot 2---shared
PCI slot 3--shared-
PCI slot 4-shared--
PCI slot 5shared---
Serial ATA--shared-

Op pagina 16 van de handleiding:
Important!
When using PCI-cards on shared slots, ensure that the driver supports "Share IRQ" or that the cards do not need IRQ assignments. Otherwise, conflicts will arise between the three PCI-groups, making the system unstable and the card(s) inoperative.

Op de sticker:
van boven naar beneden: [AGP], [PCI-1], [PCI-2], [PCI-3], [PCI-4], [PCI-5]

Software mag je niet zondermeer geloven, zeker niet van thirdparty als het gaat om specifieke kenmerken van hardware - kijk dan minstens eerst met tools van de fabrikant. Veel situaties worden (onterecht) beoordeeld door foutieve software waaraan verkeerde theorien worden opgehangen door de gebruiker - een foute diagnose is het gevolg.

Begin met 1 kaart tegelijk de conflicten op te lossen. Code10 fouten worden bij mij altijd veroorzaakt door initialisatie problemen van de driver (hetzij door bronconflicten of foutieve drivers). Het zal mij een worst wezen of een PCI slot nummer 1 of nummer 3 is zolang ik (of beter nog: Windows zelf) maar weet met wie hij geshared is of aan welke interrupt hij hangt.

Als dat nog niet werkt zou je om de testen even een aantal devices kunnen uitschakelen in de bios om resources vrij te maken: pagina 58 en verder van de handleiding. [integrated peripherals]
Probeer PnP OS in de BIOS uit te schakelen... als dit aan staat wil Windows soms zelfs apparaten installeren op IRQ's >15 (en die bestaan niet, zijn virtueel).
Doe eens een cursusje ACPI en begrijp dan dat dát nu juist de bedoeling is... (los van het feit dat het wel een goede tip is om te testen met PnP OS uitgeschakeld, Config gereset + onboard zooi disabled - indien het gaat om een antiek mobo + kaarten die niet PnP-vriendelijk zijn)

ISDN kaarten zijn de grootste zeikkaarten die ik ken op driver gebied (ik kan geen CAPI meer zien).
Als jij zeker weet dat jij andere drivers nodig hebt: prima, installeren en draaien.
Maar onder Windows 2000/XP/2003 zou ik toch wel even extra bedenken of ik de nieuwere/andere driver wel nodig heb indien hij unsigned/tested is en problems geeft na installatie. Bedenk dat er duizenden kaarten, mobo's en drivers getest zijn voor integratie in Windows - dus als hij met de ingebouwde driver werkt - waarom klooien met de andere driver?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 07:07 ]

• guido dieteren
Helaas, ik heb dat allemaal al geprobeerd:
- de onboard geluidskaart is uitgeschakeld
- alle andere devices zijn uitgeschakeld
- de drivers die Windows voorstelt geeft hetzelfde probleem als de drivers die ikzelf forceer.
- alle kaarten die ik erin stop hebben hetzelfde probleem
- de kaarten werkten prima op mijn oude moederbord onder XP
- ik heb gisteravond Windows XP op een andere harddisk geinstalleerd, de moederbord drivers erbij en dan de verschillende kaarten om beurten getest. Nog steeds hetzelfde probleem!

Nog één opmerking wat betreft IRQ's hoger dan 15:
mijn AGP-videokaart zit op IRQ 19!
En enige USB-host controllers zitten op IRQ 20, 21 en 22.
Wanneer ik mijn ingebouwde geluidskaart inschakel, zit die trouwens ook op IRQ 21.

Is dat een probleem??

[ Voor 14% gewijzigd door guido dieteren op 12-05-2003 14:37 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11
Nee, dat is geen probleem, dat wil gewoon zeggen dat je bios APIC ondersteund, hierdoor heb je de beschikking over 24 IRQ's ipv de standaard 16, wat 'vroeger' vooral gebruikt werd bij dual cpu borden om de vele pci-sloten goed aan te kunnen sturen. Kijk maar eens bij Computer onder Apparaatbeheer, waarschijnlijk staat hier bij jouw ACPI Uniprocessor pc i.pv. ACPI-pc. Je kunt eventueel proberen om APIC in de bios uit te schakelen, misschien dat dit je probleem oplost, maar eigenlijk zou het gewoon meten werken.

Verwijderd

ACPI uitschakelen met een PC met veel resources is niet aan te raden.

• guido dieteren
Er staat inderdaad ACPI Uni-processor.
Dus alles lijkt gewoon te kloppen.
Ik heb vele malen computers in elkaar gezet, kaarten veranderd, besturingssystemen geinstalleerd, problemen opgelost, maar hier zie ik echt geen mogelijkheid meer.

De kaarten zijn niet defect, de drivers zijn goed, Windows is niet het probleem.
In het BIOS heb ik alles al een keer aangepast.

Het enige wat volgens mij overblijft is een defect moederbord.
Maar is dat wel logisch, daar Windows wel ziet dat er een kaart in de PCI-poort zit?

[ Voor 22% gewijzigd door guido dieteren op 13-05-2003 08:54 ]

• zetje01
Ik denk dat ik in jouw geval inderdaad maar het bordje zou retourneren.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

zetje01 schreef op 11 May 2003 @ 14:50:
Mijn netwerkkaart zit in pci-slot 3 (vanaf AGP geteld).
App. beh. zegt bij mij ook PCI slot 6 (pci bus 1 device 8 function 0)

Precies als bij jou, alleen: bij mij werken al mijn pci-kaarten gewoon.

Ik zou gewoon maar even de drivers voor je mobo opnieuw installeren
(ik heb trouwens een epox nforce2 bord)
Ik heb dat ook inderdaad, alleen dan op mijn ASUS A7V8X, maar alle kaarten werken perfect. Ik denk echt dat je mobo een beetje defect is, hoor... ;)

Profile

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Maar helemaal bijzonder is wat erboven staat:
Terwijl de kaart toch echt in sleuf 3 zit.
En de andere kaart in sleuf 4 wordt gezien als een PCI-sleuf 7!
Trek je er niet teveel van aan ... dat is gewoon windows, mijn windows 2000 zij eens dat er bepaalde apparaten op irq 18 zaten... en irq 18 bestaat dus echt niet (in de hardware dan) dus windows emuleert allerlei dingen om de apparaten te kunnen laten werken. Dus negeer die meldingen over die SLOT'S gewoon :)

• Nielson
NuKeFaCe schreef op 13 May 2003 @ 09:53:
[...]

Trek je er niet teveel van aan ... dat is gewoon windows, mijn windows 2000 zij eens dat er bepaalde apparaten op irq 18 zaten... en irq 18 bestaat dus echt niet (in de hardware dan) dus windows emuleert allerlei dingen om de apparaten te kunnen laten werken. Dus negeer die meldingen over die SLOT'S gewoon :)
Windows bedenkt er echt niet gewoon wat hardware bij hoor :
What is APIC? APIC is a distributed set of devices that make up an interrupt controller. In current implementations, each part of a system is connected by an APIC bus. One part of the system, the "local APIC," delivers interrupts to a specific processor; for example, a machine with three processors must have three local APICs. Intel has been building local APICs into their processors since the Pentium P54c in 1994. Computers built with genuine Intel processors already contain part of the APIC system.

The other important part of the system is the I/O APIC. There can be as many as eight I/O APICs on a system; they collect interrupt signals from I/O devices and send messages to the local APICs when those devices need to interrupt. Each I/O APIC has an arbitrary number of interrupt inputs (or IRQs). Intel's past and current I/O APICs typically have 24 inputs--others can have as many as 64. And some machines have several I/O APICs, each with a number of inputs, amounting to hundreds of IRQs in the machine that are available for device interrupts.

However, without an I/O APIC in the system, the local APICs are useless. In such a situation, Windows 2000 has to revert to using the 8259 PIC.
Van hier. :)

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Volgens mij is er een ander probleem, het toewijzen van andere PCI-bussen en slots komt puur door de APIC mode. Probeer anders APIC in het BIOS uit te zetten. Je moet dan wel je OS opnieuw installeren, maar resulteert wel in een beter compatible systeem vooral met oudere hardware. En APIC uit schijnt in veel gevallen ook nog sneller te zijn.

Systeemspecs
PV Installatie

• Nielson
voz schreef op 13 mei 2003 @ 20:05:
Volgens mij is er een ander probleem, het toewijzen van andere PCI-bussen en slots komt puur door de APIC mode. Probeer anders APIC in het BIOS uit te zetten. Je moet dan wel je OS opnieuw installeren, maar resulteert wel in een beter compatible systeem vooral met oudere hardware. En APIC uit schijnt in veel gevallen ook nog sneller te zijn.
In datzelfde artikel staat dat met APIC sneller is, maar 'k zou 't inderdaad eens zonder proberen om te kijken of het misschien je huidige problemen oplost. Beter een iets minder sneller systeem dan eentje die totaal onbruikbaar is. :)
PIC (8259) Hardware Is Slow
The PIC interrupt controller has a built-in hardware priority scheme that is not appropriate for machines running operating systems based on Windows NT Technology. To address this problem, a different hardware priority scheme is used by the operating system.

When the operating system raises or lowers IRQL, a new mask is written into the 8259 that enables only the interrupts allowed at this IRQL. Therefore, raising or lowering IRQL causes either two "out" instructions or software simulation of one sort or another. Each of these I/O instructions causes bus cycles that must make it all the way to the South Bridge and back.

The Compaq Alpha interrupt controller has software levels that are used in Windows NT and Windows 2000 to cause DPC and APC interrupts. On Intel Architecture platforms using a PIC, this must be simulated because there is no hardware to cause the interrupts. Therefore, when the operating system drops below DISPATCH_LEVEL, the operating system must check to see whether a DPC has been queued. If it has, it must simulate an interrupt.

With an APIC device, the operating system can queue a DPC at any time by sending itself an interrupt at a priority that matches DISPATCH_LEVEL. Then, whenever it lowers the IRQL below DISPATCH_LEVEL, the DPC fires in hardware with no software intervention at all.

Furthermore, raising or lowering IRQL on an APIC is just a matter of adjusting the Task Priority Register in the local APIC. Because this is just a "mov" instruction that adjusts a register that is actually internal to the processor, it can happen much more quickly than multiple writes to the South Bridge. Keep in mind that every time anything is synchronized using any of the Win32® or Windows NT native synchronization primitives, the IRQL is changed at least twice.

APICs, therefore, provide better speed in interrupt handling.
TS, je vemeld het verder niet (of ik lees eroverheen :) ) maar neem aan dat je de laatste nForce drivers hebt geinstalleerd ?

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 13-05-2003 22:16 ]

• guido dieteren
Helaas maakt ook het uitschakelen in de Bios geen enkel verschil.
Ik heb inderdaad de nForce drivers geïnstalleerd zoals ASUS die aanbeveelt.
Ik blijf zoeken en verder experimenteren............

• guido dieteren
Best mensen,

HET PROBLEEM IS OPGELOST!!!

Dankzij al jullie tips en controles raakte ik er steeds meer van overtuigd dat ík niets fout deed, maar het moederbord het probleem was.
Vandaag ben ik ermee naar de winkel teruggegaan en ik kreeg direct een nieuw moederbord mee.
Service he!! (Qsystems in Rhenen en Veenendaal)
Het nieuwe bord heb ik ingebouwd en direct draaide alles als een zonnetje!!
Wat een opluchting. Want dat was flink balen de afgelopen tijd.
Wat een tijd en energie me dit heeft gekost.......
Jullie allemaal bedankt voor het meedenken!
En hierbij sluit ik dit topic!
Eh, hoe doe ik zoiets eigenlijk??

Verwijderd

Mooi om te horen dat het is opgelost (en hoe).
En hierbij sluit ik dit topic!
Eh, hoe doe ik zoiets eigenlijk??
Niet, als dat nodig zou zijn doen de mods dat wel...
Pagina: 1