[WC] Watertemperatuur meten, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik wil graag de watertemp van mijn setupje meten. Ik heb een klaxx extern doorzichtig reservoir waar ik dan denk dat een of andere sensor in moet, maar na de faq en search gebruikt te hebben kom ik er nog niet wijs uit: wat voor soort sensor moet hierin, en hoe sluit je dit aan / lees je het uit?
Wat gaat het kosten en waar krijg ik het?

Vast wel iemand die me dat kan vertellen !.... 8)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hmm ,met een digidoc of andere temperatuur controller kun je je watertemp meten....
De rest wijst zichzelf uit..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Aesculapius
ah, das lekker simpel :) maar wat moet ik nu precies bij de electroboer gaan halen? "digidoc"? Zelf bouwen is geen probleem, als ik maar weet wat en hoe....een lcd-tje met de temp zou in een later stadium ook wel mooi zijn, dan moet dat natuurlijk wel kunnen met de sensor die ik erin ga gooien....

Verwijderd

kijk maar in de pricewatch

een digidoc 5 :P

• Aesculapius
Jeeeeezus christus man! 75€ voor een temperatuur meter?

Da kan toch wel goedkoper? Kan ik niet een gewone temp.meter erin gooien en dan met een zelfbouw controllertje een lcd aansturen ofzo?

Edit: ik heb even bekeken wat dat is dat ding, maar dat is dus een complete baybus? Ik zoek meer gewoon een enkele temp.sensor die ik op een klein lcd-tje kan aansluiten (eventueel dat ik nog een relaitje kan bouwen en hem op de een andere manier kan aansluiten / uitlezen met me pc....) da moe toch wel kunnen? :7

[ Voor 46% gewijzigd door Aesculapius op 11-05-2003 13:47 ]

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ehm, als je niet continu de temperatuur hoeft te weten, kan je toch ook gewoon ff een 'huis-tuin-en-keuken' thermometer in je reservoir duwen :? Als dat in je Klaxx reservoir kán tenminste....

Zo eentje die je normaal gesproken in je r**t stopt dus...... :+ die zijn volgens mij wel nauwkeurig tot een graadje of 15.

Als je continu de temp wilt meten, dan kan je het beste zelf knutselen. Lijkt me niet al te moeilijk...... ff zoeken in 'Casemodding & Elektronica' ;)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Aesculapius
da zoeken heb ik dus al gedaan :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36

Epsilon

Bij de blokker kan je thermometertjes halen. Het zijn autothermometers (staat erop ;)) en kost 5 euro oid :). Werkt op 1 aaa batterij. Zit LCD schermpje op, ja zelfs met lichtje, als je het zo mag noemen :P.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 12:02

ReseTTim

Chocolate addicted

idd via een temp sensor in het water. :) heb ik ook :P moet alleen nog ffies wat solderen en meer water in me reservoir stoppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kingofdos.com/resettim/got/resevoirpart3_3.jpg

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Aesculapius
maar die temp.meters (zoals bijv. voor de auto) zijn die ook allemaal geschikt om in een reservoir te hangen (lees: NAT :*))? Waar kan ik de beste vinden, de kleinste meest mooie? die tutorial lijkt me wel wat; denk dat ik die dan maar eens ga nabouwen.....

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Bij HEC in Delft zag ik ook zoiets als in dat 'do-it-yourself thermomether' verhaal. LCDtje, kabeltje met een sensor eraan, ziet eruit als dat ding van Resettim. Die kan je wel in het water hangen denk ik..
Dat ding werkte heel goed, hij lag in een kast, ik had hem even in mijn hand en de temp schoot vrij snel omhoog. Was een leuke gadget, voor €10,- was het dacht ik... Of was het €20,-?... (al halfjaar nie meer geweest ;()

Use the Search Luke...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb bij de halfords een lcd met sensor gekocht, zit een interne sensor en een externe sensor, de externe heb ik dus in me reservoir hehangen, en zo kan ik dus het verschil tussen water en kamer temp bekijken.

• Aesculapius
hebbie daar een pic van? Wat ik bij conrad heb gezien (link) is wel leuk omdat er dan meteen een alarm in zit... uiteindelijk scheelt het niet zo veel vind ik met de kosten die je met zelf-bouw kwijt bent.... nog wat ledjes erbij modden en klaar :)

Verwijderd

Aesculapius schreef op 11 May 2003 @ 20:00:
hebbie daar een pic van? Wat ik bij conrad heb gezien (link) is wel leuk omdat er dan meteen een alarm in zit... uiteindelijk scheelt het niet zo veel vind ik met de kosten die je met zelf-bouw kwijt bent.... nog wat ledjes erbij modden en klaar :)
1) Zie www.kijkshop.nl --> zoek multimeter .... ik heb zo een MI-23 MK3 (was toen in aanbieding :P 15 euro) kan aan de pc via commpoort .. alhoewel ik de software slecht vind.. kan niet klein maken .. etc .. ga maar zelf programeren ..

2) zie www.maxilla.nl
die verkoopt van icute bays die alleeen de temp weergeeft ik dacht met 2 meet .... @20 euro .. 1) 10 euro of zo .. ik weet niet ..

3) koop een babythermometer ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/fam-meijden/DCP_0012.JPG
in het midden zit een knopje tussen int./ ext. temp, en rechts voor verlichting

• Aesculapius
huh, zijn dat twee losse componenten of moeten ze aan elkaar zitten? als ik dat blauwe ledje kon verwerken ziet et wel flex uit....meerdere sensors mogelijk?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aesculapius schreef op 11 mei 2003 @ 20:35:
huh, zijn dat twee losse componenten of moeten ze aan elkaar zitten? als ik dat blauwe ledje kon verwerken ziet et wel flex uit....meerdere sensors mogelijk?
zijn los, het achterste is me lcd, daar legd hij tegenaan, meer sensors gaat denk niet zo makkelijk. je kon ze geloof ik wel met meerdere sensors kopen.

Verwijderd

Je kan toch gewoon een simpel temp meter erin hangen dan weet j ehet toch ook. en als je wil kun je dit ff aan je lpt poort knopen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die simpele auto thermometers werken prima voor dit soort doeleinden hoor.
Metertje is vaak een redelijk uit te lezen LCD, sensor zit aan een redelijk stuk snoer vast, en is waterbestendig voor zover ik weet.
En hangt er hier al tijden een bij mij uit het raam om de buitentemp te meten, en die heeft inmiddels al iets van een jaar regenbuien etc. overleefd.

• Aesculapius
dat heb ik nu ook even gedaan jah; ik schrik ineens; watertemperatuur 32.4 graden. Is dat niet een beetje hoog? (kamertemp. 22.5) Mijn procs zijn nu met watercooling idle 49 en 47.5 graden volgens sandra.... das toch veel te hoog voor watercooling? duidt dit op verkeerd geplaatste blokjes of is mn radiator gaar(opel) ?

Hmz, is eigelijk ander onderwerp, misschien beter nieuw topic openen.....

[ Voor 11% gewijzigd door Aesculapius op 12-05-2003 18:28 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aesculapius schreef op 12 May 2003 @ 18:27:
dat heb ik nu ook even gedaan jah; ik schrik ineens; watertemperatuur 32.4 graden. Is dat niet een beetje hoog? (kamertemp. 22.5) Mijn procs zijn nu met watercooling idle 49 en 47.5 graden volgens sandra.... das toch veel te hoog voor watercooling? duidt dit op verkeerd geplaatste blokjes of is mn radiator gaar(opel) ?

Hmz, is eigelijk ander onderwerp, misschien beter nieuw topic openen.....
ik zit meestal 2 graden boven kamer temp. al heb ik wel een supergrote radiator, met 2x80cm enermax op halve snelheid, dus wel wat meer koeling dan de gemiddelde setup.

• Aesculapius
mwa, ik heb 1x80 enermax op de rad. hij geeft ook best wel warme lucht af, maar kennelijk niet genoeg ofzo? Okeej, het zal wel warmer worden omdat ik 2 cpu's heb (+ nb) maar kan het zijn dat de rad. niet goed genoeg werkt?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aesculapius schreef op 12 mei 2003 @ 20:25:
mwa, ik heb 1x80 enermax op de rad. hij geeft ook best wel warme lucht af, maar kennelijk niet genoeg ofzo? Okeej, het zal wel warmer worden omdat ik 2 cpu's heb (+ nb) maar kan het zijn dat de rad. niet goed genoeg werkt?
2x cpu is natuurlijk een stuk meer warmte productie, dat met 1 fan minder, en minder radiator oppervlak...... chek anders ff of je nog een goede flow hebt, en je slang geen knik heeft ofzo.

als het kan, probeer er eens 2x 80 op te zetten

• Aesculapius
De watertemp. is nu 32.5 en de proc. temps zijn 46.5 en 48 !! Dit is toch belachelijk hoog voor een watergekoeld systeem dat ook nog eens idle is |:(? Ik heb even geen 2e 120mm bij de hand, zal even een 80mm proberen.....

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Slechte warmtegeleiding tussen hittebron en blokjes, veel lucht in het systeem, er zijn veel mogelijke oorzaken voor die inefficiënte koeling. Zó slecht is 't overigens niet 32.5<>46.5 is 12 graden verschil.. Gesteld dat je CPU's elk 70W verbruiken, heb je 12/70 = 1.7 C/W.

Ik heb trouwens een gewoon waterthermometertje gebruikt, kan je kopen bij elke aquariumzaak.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb nog even gekeken, mijn 2x80mm fans draaien op hun alletraagst :O en dan dus een water temp van ongeveer 2-3 graden hoger, maar ik heb wel een radiator van 16x14x20cm, erg dik dus. dat koelt mijn vga+procc wel goed.

• Aesculapius
watertemp liljkt idd hier idle rond de 32 te zijn, de proc. temps idle rond de 50....dat zijn toch niet de temperaturen die ik wil eigelijk :'(

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dan moet je de watertemp omlaag krijgen.. Bijvoorbeeld door voor een betere airflow in je kast te zorgen, de radiator krijgt nu duidelijk veel te warme lucht door zich heen.

• Aesculapius
nou, mijn pc kast is dus een chieftec en eigelijk gaat er best koude lucht door de rad. (de lucht omt nl. meteen van de voeding, niet uit de kast):

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/kastview.jpg
zo ziet de kast dus eruit, met bovenin de fan (120mm enermax) voor de rad (die aan de buitenkant hangt):
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/radfan.jpg
maar het warme gedeelte is dus onder de kast bij de cpu's:
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/cpusslang.jpg

Zou het veel schelen als ik er een out-take fan 80mm op 7/5v bij zet dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Aesculapius op 13-05-2003 17:49 . Reden: plaatjes goed zette ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Moet je zelf testen.. Misschien is rad gewoon slecht. Tenzij het in je kast echt warm is, is 32° een hoge watertemp.

• Aesculapius
heb er nu een outtake 80mm bij gezet, en zowel even naar buiten als naar binnen laten blazen. Resultaat: totaal niks |:( Watertemp nog steeds 34.9, cpu's idle 50 :'(
Ik ga hem eens als extratje op de rad. zetten denk ik.....

Pagina: 1