Wireless vraagje

Pagina: 1
Acties:

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de volgende vraag al in het Grote Wireless topic gevraagd maar daar werd de vraag een beetje ondergesneeuwd :)

Ik heb nu een ADSL usb modem verbonden met mijn desktop.
Ik ben ook in het bezit van 2 laptops.
Nu wil ik dus een wireless internet sharing opzetten tussen deze machines.
Het huis is klein (flatje) en heeft dunne muren.
Mijn vragen:

Ad hoc of AP?
Is het beter om een AP aan te sluiten aan de USB modem en dan alle drie machines daar mee internet te delen.
Of de USB Modem verbinden met mijn desktop(XP) en via (usb/pci wireless kaart) p2p internet sharing te doen?
Is er een verschil in performance, bereikbaarheid, kosten, veiligheid en configureer werk?

802.11b of 802.11g
Ik moet af en toe wel files copieren van laptops naar desktop maar hoofdzakkelijk zal het netwerk gebruikt worden voor internet sharing.
Omdat 802.11g nog geen standard twijfel ik hier nog een beetje over. sneller is natuurlijk beter maar is het bereik nu echt zo veel minder dan 802.11b?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Verwijderd

Gewoon een Wireless routertje & ethernet adsl modem, ofwel alles in één, Linksys heeft dit wel dacht ik. Als het enkel internet verkeer is kom je et 802.11b ruimschoots toe, anders pak je maar een andere "standaard" er bestaan er genoeg.
Ik zou PCI kaarten gebruiken, ik weet nl niet of die usb wireless dingen usb 1.1 of usb 2.0 zijn. Configureerwerk ik niet moeilijk als je iets of wat handig bent.

Anyway, gebruik zeker geen inet sharing, trekt op nix. Voor de rest beetje afwegen budget etc...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb vorige week een sitecom setje 802.11b gekocht, Wireless router + PCMCIA kaartje voor 189 euro incl. bij office centre, vriend van me koopt drie dagen later een 802.11g AP+PCMCIA voor 200 euro incl..

Dus qua prijs hoeft het niet zo heel veel te scheren..

Mijn setje bevalt trouwens erg goed, en voor dat geld..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Ik zou voor de 802.11g gaan. Maar dan wel voor een ap die ook de 802.11b ondersteunt. Ik heb hier zelf een linksys setje en dat werkt perfect. De buurman krijgt wireless inet via een usb adapter en mijn ervaring daarmee is goed. Voordeel hiervan is dat je deze kan verplaatsen voor een betere ontvangst. Kan verschillen van niks tot volle ontvangst als je hem 10 cm verplaatst. Ik zou dus voor usb adapters gaan.

• The_DoubleU
  • Nu online

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Heeft een AP/wireless router nog voordelen met snelheid dan een ad-hoc setup en internet sharing via de desktop?

• The_DoubleU
  • Nu online

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Ooops, Ik heb ff rond gekeken naar AP/routers maar die kunnen alleen een verbinding maken met een ADSL/Cable Ethernet modem en ik heb een USB modem.
Iemand hier die een AP/router kent dat USB ADSL modems ondersteunt?
Thanks!

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

Is het niet gewoon makkelijker om een nieuwe modem aan te schaffen met ingebouwde AP/Router

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

SpeedBart schreef op 11 mei 2003 @ 20:03:
Is het niet gewoon makkelijker om een nieuwe modem aan te schaffen met ingebouwde AP/Router
Die zul je niet vinden. Is er volgens mij niet :)

Ap-mode is meestal sneller dan adhoc. De accespoint werkt als een switch, al het verkeer gaat dan via hem. Heb je ook geen last van broadcasting. Maar omdat je maar 3 wireless netwerkkaarten hebt zal het niet veel uitmaken.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

nightwatcher_b schreef op 12 May 2003 @ 13:30:
[...]

Die zul je niet vinden. Is er volgens mij niet :)

Ap-mode is meestal sneller dan adhoc. De accespoint werkt als een switch, al het verkeer gaat dan via hem. Heb je ook geen last van broadcasting. Maar omdat je maar 3 wireless netwerkkaarten hebt zal het niet veel uitmaken.
Ze zijn er wel degelijk : http://www2.zonnet.nl/shop/product_info.php?products_id=20

"Dit apparaat combineert een ADSL Modem een Wireless Accesspoint een router en een 4-poorts switch in één behuizing"

[ Voor 22% gewijzigd door SpeedBart op 12-05-2003 15:33 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Jah klopt, las het verkeerd, d8 even aan een accesspoint die via usb netwerkkaart (in de accespoint dus) een losse adsl modem verbind, die ken ik niet.
Pagina: 1