Systeem voor optimaal render-en

Pagina: 1
Acties:

• Gamb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb nu een Duron 800 en 512 MB SDRAm. Zoals jullie zien is dit veel te traag om deftige renders (vooral animatie) mee te doen. Nu was mijn vraag: Wat is het beste om doen?

Dit zijn de mogelijkheden:

- Ik heb hier een server (Duron 700 mhz 256 MB Ram) die draait op Linux. Nu zou ik hiervan een Windows-box kunnen maken, en daarop ook de programma's (3D max, bryce,...) kunnen laten draaien en zorgen voor Network Render. Maar...hoeveel winst gaat me dat geven inzake tijd?

- Ik zou mijn 800 mhz met een DVM op 1 monitor hangen met mijn server (Duron 700) en mijzelf een nieuwe PC kopen (kostelijk natuurlijk). Dan zit ik met 3 CPU's. Is dit aan te raden, of gewoon verspilling van die 2 Duron's? (Dan wordt het hier thuis haast een Render-Farm :) )

Die nieuwe PC zou dan (voorlopig) een AMD Athlon 2500+ zijn, 512 DDR ram en 2HDD's SATA.

Ik weet dat het 2e het beste is, maar evenredig komt daar dan mee dat dat ook het meeste kost :). Zou ik veel winnen met de eerste mogelijkheid?

Tenzij iemand nog andere suggesties heeft, doe gerust :)

Verwijderd

Ik zou allereerst meer geheugen in die bakkies doen. Dat is zowieso nodig.
Als je over gaat op een nieuw systeem, doe dan een Dual XP. Dat scheelt niet gigantisch veel wat betreft de kosten, maar wel in prestaties !
Maar zoals ik al zei : veel geheugen is ook erg belangrijk.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Renderen hangt van een paar dingen af : kloksnelheid, beschikbaar intern geheugen, en background tasks. Zorg dat je je Windows zo hard mogelijk stript qua aardigheidjes die in de achtergrond draaien en zet het proces van 3DS max elke keer op volle prioriteit. En, je grafische kaart heeft er helaas geen moer mee te maken (veelvoorkomend misverstand). SATA ook niet, de scene wordt in het interne geheugen geladen samen met de textures, en dat valt qua formaat heel erg hard mee.

Bryce doet trouwens geen network renders als ik het goed heb. Iets als POV-ray wel, en daar kun je Bryce-achtige resultaten mee krijgen. Maar focus jezelf nu maar eerst op 1 enkel programma, daar kom je allereerst verder mee. Je Duron zou je kunnen gebruiken als workstation om op te modelleren.

Hoeveel winst zou een extra systeem je geven? Nou, dezelfde kracht minus de overhead. Je zou (bij een animatie) er voor kunnen kiezen om elke 2e frame te renderen. Dat zou als resultaat hebben dat je 700 achter zou gaan lopen op je 800, maar het is in ieder geval sneller dan slechts 1 computer. In het Museum en Trein-project alhier laten ze elke beschikbare computer een 'range' aan frames verwerken. Wat je zou kunnen doen is een benchmark draaien die je pure computersnelheid bepaalt en afhankelijk daarvan de 'range' instellen. Voorbeeld, je hebt systeem A dat op snelheid 1000 draait en systeem B dat op snelheid 500 draait. Totale snelheid = 1500. Je laat systeem A dus 2 maal zoveel frames renderen dan systeem B, en met een beetje mazzel zijn ze dan tegelijkertijd klaar. Maar dat ligt ook aan de overhead.

Ik zou i.p.v. Windows XP er wel Windows 2000 opzetten, denk ik. Vreet minder system-resources (maar dat mag WOS bepalen).

Je hebt dus 2 computers en wilt die derde alleen maar kopen als deze echt snelheid met zich meebrengt? Nou, dat moet die benchmark dan uitwijzen. Download een demo-scene die je op alle machines kan testen (POVray heeft wel zoiets en is gratis, geen indicatie voor 3dsmax maar het geeft i.i.g. de verhouding tussen de snelheid van de machines weer) en beslis dan of het je waard het is.

Extra computers zijn trouwens nooit een verspilling. Maar ik zou er wel voor zorgen dat je machines stil zijn, want van 3 van die bakken die een gruwelijke herrie maken terwijl ze door-renderen terwijl jij probeert te pitten is natuurlijk niet leuk.

teveel zooi, te weinig tijd

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
zelf heb ik 1x dual celeron + 1x single celeron (400Mhz). Ik breek mijn renders dus op in korte 'scenes' die op een shared 'HD' staan. (die extra 400Mhz is gewoon 30% tijdwinst - en dus altijd meegenomen)

Qua speed: Hangt ook van de je packet dat je gebruikt - soms is een AMD beter soms een Intel, ook je Mamabord is belangrijk voor je geheugen interface.

Maar eigenlijk is het simpel : hoe meer en sneller hoe better, 2x700Mhz Duron gaan zeker helpen. Het leuke aan een Mini -renderfarm is dat terwijl de ene aan het renderen zijn kun je rustig verder werken. Een Dual Box is ALTIJD beter (daar reken ik dus ook Intel HT) om mee te werken voor Graphics, maar dat zul je moeten ervaren.

Maar de beste methode om sneller te renderen is gewoon de settings zo te zetten dat ze 'appropriate' zijn. Op jouw box zou ik beijvoorbeeld geen Global Illumination doen. Voor een projectje heb ik toen ook GI gebrukt (lightwave) ik heb eerst ene hele dag verscheidene tests gedaan voor de beste tijd/qualiteit settings - zeker 400% sneller dan de standaard. Ook multiple pass rendering is ook erg handig (maar moet je wel een deftig 'compositing' packet hebben, Combustion ofzo). Uiteindelijk heb ik toen (illegaal) op het college network overal LW geinstalleerd en toen 32 P4 1.4Ghz machine allemaal verschillende 'frames' laten renderen (ie nooit renderen naar een Avi of zo, gewoon enkele frames) duurde toch nog 3 dag en nacht en was voor een anim van 3 minuten... Zonder GI deed ie er 5 uur op mijn bakkie voor... :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Yoozer schreef op 11 mei 2003 @ 11:36:

Bryce doet trouwens geen network renders als ik het goed heb. Iets als POV-ray wel, en daar kun je Bryce-achtige resultaten mee krijgen. Maar focus jezelf nu maar eerst op 1 enkel programma, daar kom je allereerst verder mee. Je Duron zou je kunnen gebruiken als workstation om op te modelleren.
Wel! Vanaf versie 5!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:33

Pelle

🚴‍♂️

Sorry, maar ik vind dit toch echt iets dat meer in OH past :)
Pagina: 1