A7V333 RAID 0: FAT vs NTFS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30105

Topicstarter
Goedemorgen. Ik heb hier een beetje een vreemd probleem (of is het een feature)... :p

Ik heb een Asus A7V333 met Athlon XP 2000+ en 2 Western Digital 40 GB 7200 RPM schijven in RAID 0 configuratie. De RAID 0 configuratie is opgedeeld in 3 partities: drive C (2 GB FAT), drive D (2,5 GB NTFS) en drive E (75 GB NTFS). Drive C is de bootschijf en daar staat Win98 op. Drive D bevat Win2k Pro (waar ik normaliter mee werk). Drive E is voor apps, games, films, muziek, enz. :)

Nu viel mij iets op tijdens het benchmarken van mijn RAID 0 configuratie met ATTO Benchmark.

Op de FAT partitie (drive C) is mijn snelheid "redelijk", namelijk 30 MB write en 60 MB read.
Echter, de snelheid van mijn NTFS partities is ver beneden maat, namelijk 17 MB write en 15 MB read op partitie D en E! Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik heb zojuist nog de VIAHyperion4in1446vp6 en de Via PFD drivers geinstalleerd... helaas niet echt een verbetering. Ook heb ik de laatste Promise driver geinstalleerd. Ik zag ergens in een topic dat er ook een VIA RAID Patch is maar die kan ik nergens vinden...

Ik gebruik de default settings in ATTO: Direct I/O, Overlapped I/O en Total Length op 32 MB...

Enige hulp wordt natuurlijk geaprecieerd, want als ik een LAN game C&C Generals doe met de onderbuurman en zijn PC uit het jaar kruk is 3x zo snel klaar met laden als de mijne, dan is dat natuurlijk wel vrij treurig... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had je FAT32 geconverteerd naar NTFS in plaats van om schoon met NTFS te beginnen? Zo ja, dan kamp je met het probleem van een veel te grote clustersize :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BalusC schreef op 11 May 2003 @ 10:12:
Had je FAT32 geconverteerd naar NTFS in plaats van om schoon met NTFS te beginnen? Zo ja, dan kamp je met het probleem van een veel te grote clustersize :)
Het is al weer een hele tijd terug maar volgens mij heb ik inderdaad achteraf alles via het DOS commando convert naar NTFS geconverteerd. In ieder geval de E partitie... :X

Zal dat dan het hele eieren eten zijn? Zijn hier tooltjes voor om de clustersize aan te passen of zal ik echt partitie D en E opnieuw moeten formatteren? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voorzover ik weet is PartitionMagic het enige tooltje die dat kan :) Maar bij mijn weten kan dit tooltje wél de clustersize van FAT32 partities aanpassen, terwijl ik er niet zeker van ben of dat ook geldt voor NTFS.

Als je genoeg schijfruimte over hebt en voldoende backup hebt, dan zou ik gewoon eerst de bestanden van D naar C/E kopieren en dan D formatteren. Daarna kun je de bestanden van E naar C/D kopieren en dan E formatteren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Drive C is BTW FAT32 ipv FAT... 8)7

* Hier nog wat additionele info:

RAID Stripe Block Size : 64k

Drive C (FAT32) Clustersize : 4k
Drive D (NTFS) Clustersize : 512b
Drive E (NTFS) Clustersize : 4k

De clustersize van drive C en D is volgens mij goed... :?

Kan trouwens geen clustersize aanpassen met Partition Magic 6.1... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

C en D zien er inderdaad prima uit :) Dat maakt de zaak nog lastiger .. Ik zou maar eens met de BIOS/drivers van de RAID controller spelen (oudere versies proberen, diverse combinaties proberen) en nee, je raakt je data niet kwijt wanneer je de BIOS van de RAID controller update ;) Verder kun je de VIA RAID Performance Patch gewoon opgooglen als volgt: [google=download via raid performance patch] B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je hulp! :)

De RAID Performance Patch heb ik ook gehad, maar helaas geen succes... ;(

Heb zojuist de nieuwste Asus A7V333 BIOS geinstalleerd (1018) maar dat mocht ook niet baten. Ik las ergens dat deze BIOS update ook de BIOS van de Promise Fasttrak133 bevat, maar dat schijnt niet zo te zijn (Fasttrak133 BIOS blijft versie 2.00.1.23).

Op de Promise site kan ik nergens een update van mijn Fasttrak BIOS vinden. De hele chipset staat er niet bij! Weet je toevallig of dit de Fasttrak TX2000 moet zijn of de Ultra 133 TX2? Ik las ergens op Tweakers dat de Fasttrak133 de TX2000 is... :? Maar ja zeker weet ik het niet... en dan update ik liever ook niet... ;)

Ga nu proberen de PCI latency op 128 te zetten... schijnt ook beter te gaan. Be back later! 8)

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 30105 op 11-05-2003 13:07 . Reden: Na het op 128 zetten van de PCI Latency is er niks verbeterd... :x ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De onboard Fasttrak133 is een MBFasttrak133 (Lite) en Promise verleent daar alleen indirect support op. Je bent dus aangewezen op de mobofabrikant ..

Die PCI latency truuk zou ik zeker proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden maar dan toch nog even een reply! :)

PCI Latency op 128 zetten had geen effect! :( Toch maar weer naar de default 32 gezet.
Vooralsnog heb ik de hoop opgegeven. :) Er is maar 1 oplossing denk ik en dat is een re-install en de partities correct formateren. Maar daar heb ik even geen zin in (uiteraard)... :p

Wat wel lichtelijk heeft geholpen is alle swapspace naar de (snelle) C partitie te zetten... maar ja... dat is nogal "obvious"... ;)
Pagina: 1