Toon posts:

server 4*120gb idee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken om een servertje te bouwen voor al m'n films, is leuker dan altijd maar weer met cd's aan het inlezen. :> Maar ik weet nog niet goed wat te doen, ik kan natuurlijk een oude computer ombouwen met een raid kaartje en dan daar 4 HD's van elk 120 GB aan hangen, ik heb alleen geen idee hoe sterk de voeding moet zijn, zou 145Watt genoeg zijn, of heb ik dan echt wel meer nodig? Heb laatst van een vriend gehoord dat ie zijn pc heeft vernield met z'n voeding, dat wil ik liever niet :X .
blijft staan dat ik met een oude mod aan de slag wil om hem toch mooi alles online te houden. Heeft iemand trouwens nog ideeën voor de benodigde koeling, mag best een beetje herrie maken, komt toch op zolder te staan. Voor de uitgangssituatie van de bestaande mod zie de volgende link: http://www.wilfred.5u.com/koffermod/koffermod.html (56K alert!!) Maar dan dus met raid kaartje en 4 HD's en geen versterker oid. Overigens Pastinakel hoe heb je dat gedaan met die voeding??

Verwijderd

1 harddisk is 23 Watt piek.

Ik heb zo'n vraag al eens eerder beantwoord: Verwijderd in "12 hd's => 1 voeding?"
gforce2 en een 150watt voeding kan dat ?
Welke voeding heb ik nodig?
[rml][ HA] voedingsvragen[/rml]
Powerconsumptie dual AMD

Zoek de specs maar eens op een ga rekenen of doorzoek GoT

145 Watt voeding en de rest moet daar ook op draaien? Ga je niet redden.

Misschien handig om Pastinakel dat te vragen in een topic waar actief is?

120GB x 4 = 480GB
480 / 1,4 = 342x 2 CD rips
342 * 500 = 171000 euro boete indien het illegaal is.
Axel666 in "BSA, de FEITEN!"

Ik zou de originele DVD's niet uit het oog verliezen ;)

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 04:17 ]

Verwijderd

Als je 4 120 gig hds hebt kan je het doen, maar het is natuurlijk wel intens zonde. Waarom zou je voor films een raid config in elkaar knopen? Wat voor opstelling had je in gedachten, raid0, -1. -5 of iets anders exotisch? Ik ga ervan uit dat je raid0 bedoelt, omdat de veiligheid van raid1 en 5 nogal overbodig is als je al je films nog op cd hebt.

In ieder geval is het nogal zonde van je harddisks om ze in raid te hangen. Misschien is de laadtijd vanaf de harddisk(s) iets sneller dan zonder raid, maarja, dat zijn 2 seconden op een filmduur van 1 1/2 uur.
Raid is vooral leuk als je hele snelle access tot veel bestanden nodig hebt, zoals bijvoorbeeld een drukke webserver of zware hd bewerkingen met veel bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Ruinski: "Als je 4 120 gig hds hebt kan je het doen, maar het is natuurlijk wel intens zonde. Waarom zou je voor films een raid config in elkaar knopen?"
Het probleem met een mobo van Tulip voor een P1 is dat ie geen grote hd's aan kan, daarom dacht ik aan een controller voor grotere HD's, mischien is RAID overbodig, maar zo'n kaartje gaat volgens mij wel werken. En idd 2 seconden op een film..... Maar ik begrijp van euss dat 4*23=92 Watt + Intel proc het eigenlijk zou moeten kunnen. Mijn idee is eigenlijk ook dat ik hem af en toe naar video avondjes mee kan nemen om daar als server te draaien, vandaar het casemod idee, maar hoe zit het dan met koeling van 4 HD's in een klein koffertje?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 04:29 ]

Verwijderd

Ach idle trekken ze zo'n 5 Watt, dus dat valt weer mee.

Harddisken: 4x 23,7 Watt (Maxtor 40GB 7200rpm als voorbeeld) = 94,8 Watt
Maar dat is dan wel ongelijk verdeeld over de 12 en 5 volt lijn. Die laatste zal de belangrijkste nekker gaan worden om meerdere redenen:
- voedingen zijn instabieler op de 5 volt lijn
- mobo's trekken vaak hun CPU-Core/IO/AGP/Mem voltages van de 5Volt lijn
- met 7 Volt truuks wordt een voeding "dubbel" belast (zowel op 12V als 5V lijn).

Warmte valt wel mee opzich, indien er airflow is: Verwijderd in "Western Digital 400JB in Silentdrive"

Verwijderd

Topicstarter
euss: "- voedingen zijn instabieler op de 5 volt lijn"
Daar wordt ik dan toch een beetje nerveus van, een standaard 300 watt voeding dan maar? En wat bedoel je met "7 volt truuks", is dat zoiets van je fan laten draaien op het spanningsverschil tussen 5 en 12 volt voeding? Dat heb ik namelijk met een andere pc gedaan tegen het stofzuigergeluid. In diezelfde kast wordt mijn WD1200BB te heet om nog lekker te kunnen aanraken, laat staan 4 van zulke apparaten. Overigens heb ik ergens gelezen dat Seagate schijven koeler blijven dan Western Digital. Dus dat zou het overwegen waard zijn.

Verwijderd

Seagates zijn koeler (en stiller) omdat ze iets minder performance hebben.

Als duur, warmte en stilte bij jou voorkeur hebben boven performance kun je ook overwegen om 5400 toeren harddisken te nemen. Voor de toepassing (fileserver voor films) hoef je het niet te laten en het scheelt misschien iets op de prijs indien je die in de winkel eraf troggelt onder het mom van "voor die oude laag toeren schijven heb je vast wel een speciaal prijsje als ik er 4 neem?"

Netwerk
100mbit = 12½ MB/sec

Harddisk- IDE/ATA
PIO 3 = 11.11MB/s
PIO 4 = 16.66MB/s
SingleWord DMA 0 = 12.08MB/s
SingleWord DMA 1 = 14.16MB/s
MultiWord DMA-Mode 1 = 13.33MB/s
UltraDMA-Mode 0 = 16.66MB/s

Vanaf 12 euro heb je al een 300W (Low Noise) voeding...

Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, FDB) met 113 euro de goedkoopste per MB die ik zo snel kan overzien.

En als we dan toch aan het bezuinigen zijn:
ATA/Raid controller heb je niet nodig, je kunt ook softRAID toepassen onder Linux/Windows 2K/XP

(4x 113 euro) = 452 euro voor de harddisk
12 euro voor de 300 watt voeding (lekker scheve verhouding)
totaal 464 euro...

342x 2CD rips.
464 / 342 = 1,28 euro opslagkosten per film.

Deel dat door 6 en je hebt mijn kosten voor CDR, branden, printen + opslag bijelkaar in een burola. Wel wat duur in verhouding imo voor als je het als opslag en niet pro-actief als bijv. videobewerkingssysteem gaat gebruiken...

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 05:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
464 / 342 = 1,28 euro opslagkosten per film.

€1,28 per film, is in mijn ogen niet duur, zeker als je lui bent en elke film met een paar klikken wilt afspelen, bovendien heb ik zelf de indruk dat 1 film op 2 cd's plus doosje+printen vrij veel tijd en geld kost... en je kunt ze ook niet in een bureaulade meenemen. Wat betreft de softRaid, daarvoor zal ik iets betere hardware nodig hebben dan ik daarvoor heb liggen. Brengt me wel op het idee om een mini atx te combineren met server en dan heb ik gelijk een all in one oplossing. :) Mischien toch nog met een versterker en video uit (bijvoorbeeld Via Epia) en dan hoeft de rest alleen voor tv en krat bier te zorgen. De videobewerking gebeurt overigens op een ander systeem, die iets krachtiger is. De specs staan op de volgende link: http://www.wilfred.5u.com/Reportpc.htm

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25

Marc H

- - Is wakker - -

Nog een factor waar je rekening mee moet houden:

Op 1 HD van 120 GB passen 171 cd's van 700 MB, elke cd copieren kost ±3 minuten (is waarschijnlijk langer, want je moet ook nog cd's wisselen) = pakweg 513 minuten om 1 schijf vol te krijgen dus 8.5 uur MINIMAAL, per harddisk. Stel je gaat stripen, en er crasht 1 schijf, plaatst een nieuwe schijf, mag je WEER 34+ uur cdtjes gaan copieren.

Gewoon vier aparte schijven maken is veel slimmer.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Topicstarter
34+ uren copiëren lijkt me idd niet zo leuk 4 aparte schijven dan maar.

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 07:38

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 21:51:
34+ uren copiëren lijkt me idd niet zo leuk 4 aparte schijven dan maar.
Zou ik ook voor gaan.

Een tijdje geleden heb ik wat lopen spelen met LVM als alternatief voor hardware / software RAID. Je kunt zowel bij RAID als LVM pogingen doen de data van een stervende schijf te redden. Maar met een beetje pech ben je alle films kwijt die ook maar een klein stukje op die fysieke schijf hadden staan. Enige voordeel wat ik erbij kon verzinnen is dat je één mountpoint heb voor je hele collectie.
Nou, dan maar verschillende mountpoints. :)

Offtopic: Hoe ik dat met die voeding voor elkaar gekregen heb, weet ik nog steeds niet. Ik heb het hele zootje (voeding, MoBo, CPU, Vid.kaart en NIC) heel snel weggeknikkerd. Ik wil niet weten wat er fout is gegaan :(

[ Voor 15% gewijzigd door Pastinakel op 11-05-2003 22:08 ]

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Harddisken gaan kapot, zeker als je ze 24/7 aan laat staan. Met raid-0 ben je bij een kapotte schijf je hele film collectie kwijt, erug zonde.

Een goedkope oplossing is software raid-5, de Linux kernel heeft die standaard. Het voordeel van raid-5 is dat een schijf kan overlijden zonder dat je data kwijt bent. Het nadeel is dat je een schijf kwijt bent aan de parity. Met 4 120Gb schijven blijft er dus 360Gb over.

Ik heb trouwens 4 100Gb schijven in raid-5. Die draaien al 2 jaar op een 300watt voeding, samen met 2 cd-rom spelers en soms een extra schijf. Ik heb de raid ook getest met een 230watt voeding, samen met een XP1800. Ik denk dat een 200/300 watt voeding voldoende is.

btw. Die koffermod waar je na linkt is niet geschikt voor 4 schijven. Samen met de kabels heb je veel meer ruimte nodig. Harddisken kan je niet op elkaar stapelen ivm hitte. Een paar cm tussenruimte en een 8cm fan is wel voldoende om ze te koelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 12:58 . Reden: spelfouten, het was weer laat gisteravond ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb hier een (ftp)server waarin 6x 120GB/8mb in raid 5 met een sx6000 kaart
op een dual 750mhz (slot1 :P ) systeem, gevoed door een antec 480watt psu

moment heb ik 1/4 van totaale ruimte voor films gebruikt

en 100+ divxjes @ cd ben je wel een uurtje of 5 bezig :X

heb een via eden sysje beneden staan en keuze aan films zat dan :+

[ Voor 21% gewijzigd door ThaHandy op 12-05-2003 17:41 . Reden: pix schijnt niet goed te zijn :| ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 08:30

Leon

Rise Of The Robots

ThaHandy schreef op 12 mei 2003 @ 01:47:
ik heb hier een (ftp)server waarin 6x 120GB/8mb in raid 5 met een sx6000 kaart
op een dual 750mhz (slot1 :P ) systeem, gevoed door een antec 480watt psu
[afbeelding]

moment heb ik 1/4 van totaale ruimte voor films gebruikt

en 100+ divxjes @ cd ben je wel een uurtje of 5 bezig :X

heb een via eden sysje beneden staan en keuze aan films zat dan :+
En wat voeg je nou aan het topic toe qua inhoud :? ipv te patsen zou je ook wat tips kunnen geven bijvoorbeeld.

Ik zou in ieder geval wel wat op CD zetten zodat je niet meteen alle data kwijt bent als er een disk crashed. Of het in een raid1/5 array zetten zodat er altijd ten minste 1 hd uit mag vallen.

Denk ook (wat je eigenlijke vraag is) aan de voeding, ik zou iig niet de goedkoopste nemen. en eventueel een overspanningsbeveiliging (zo'n speciale spanningsslof of zo :))

Let bij aanschaf van de voeding ook op voldoende connectors zodat je zo min mogelijk splitters hoeft te gebruiken (heb al een paar keer gehad dat een harde schijf de hele tijd op/af spint vanwege een slecht contact bij een splitter)

4 Harde schijven die (neem ik aan) continue draaien samen met een belaste processor en voeding geven nogal warmte, zorg voor een goede airflow in de kast. Seagates worden minder warm maar hebben toch ook wel wat airflow nodig. zet alles het liefste in een kamer met een stabiele temperatuur.

Je zou er ook aan kunnen denken om een monitoring systeem op te zetten om de hd/proc temperatuur in de gaten te houden en zorgen dat die samen met de S.M.A.R.T. status regelmatig gecontrolleerd worden.

Als je niet zo veel om je data geeft hoeft dit allemaal natuurlijk niet :P

Eeuwige n00b

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

Leon schreef op 12 May 2003 @ 02:04:
[...]

En wat voeg je nou aan het topic toe qua inhoud :? ipv te patsen zou je ook wat tips kunnen geven bijvoorbeeld.[...]
dat et allemaal soepeltjes loop met een dual proc en 6 hd's @ 480watt

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 12-05-2003 17:43 ]

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 21:45

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hmm, een goede voeding is zeker een vereiste, ik heb een hoop ellende gehad met een 350 watt voeding, daar aan 6 hdd's (totaal 365 gb) en een celly 600@633, liep af en toe vast enzo...
in de bios waren alle voltages "goed" maar pas bij het bekijken van de spanningen met een scoop bleek dat er een forse rimpel opzat die voor ellende zorgde.
een 550 watt voeding bood gelukkig uitkomste :)
dus ga niet per direct af op de spanningen uit je bios

blabla

Verwijderd

Topicstarter
MidiMaze schreef op 12 May 2003 @ 21:26:
hmm, een goede voeding is zeker een vereiste, ik heb een hoop ellende gehad met een 350 watt voeding, daar aan 6 hdd's (totaal 365 gb) en een celly 600@633, liep af en toe vast enzo...
in de bios waren alle voltages "goed" maar pas bij het bekijken van de spanningen met een scoop bleek dat er een forse rimpel opzat die voor ellende zorgde.
een 550 watt voeding bood gelukkig uitkomste :)
dus ga niet per direct af op de spanningen uit je bios
550 watt om maar zeker te zijn? Hier heb ik een paar twijfels bij, zoals Leon al zei, 4 HD's hebben koeling nodig, met 550 watt voeding, ben ik dan niet bezig een stofzuigercase te bouwen? Ik zal trouwens binnenkort wat pics erbij zetten om een idee van de layout aan te geven. Zit nog wel een beetje te puzzelen met compactheid en airflow. Overigens heb ik begrepen dat de VIA Eden bordjes met ongekoelde procs niet heel goede prestaties geven op het gebied van divxjes. Heeft iemand hier meer ervaring mee en zou ik eventueel om moeten kijken naar een ander mini-atx met bijvoorbeeld een Celeron (of als het dan toch moet Intel) ;)
Pagina: 1