[Brandlucht] Processor verbrand?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37
Edit: Hij doet ut toch weer, maar wel onbegrijpelijk, gezien de foutmeldingen eerder, lees pagina 2.

-------------------------------------

Heerlijk een fijn end geskeelerd, kom ik boven, staat mijn computer te piepen en ruik ik een branderige lucht :/ :( :( :( :( ;(

Doe ik de zijkant van mijn pc open, staat de proc-fan stil! :'( Mijn AMD 1200 heeft zo'n 2 uur zonder fan gedraaid... |:( |:( |:(

Dus de fan (superzware 12cm delta 37cm, helaas op zo'n 4 á 5 volt via een zelfgesoldeerde schakeling... :r ) via een losse voeding een kwartiertje de boel hebben laten koelen. Helaas wil het systeem niet echt meer:
- Opstarten naar de bios (MSI K7-turbo) gaat "meestal" goed, op top-temperatuur (sensor buiten bereik: 0 graden :?) piepen, maar da's nu na het afkoelen voorbij
- Maar zodra de harde schijven moeten worden herkent (auto), geeft hij allerlei rare namen: "Maxtor jslfjds874"^$%##$%". 8)7

Ben ik toe aan een nieuwe proc? ;) Hoe kan het dat ik wel in de bios kan ed? :? Kan mijn moederboard, of de hd's ook beschadigd zijn? :? brrrr...

[ Voor 25% gewijzigd door pmeter op 12-05-2003 19:48 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Heel gaar zeg :S meestal geeft hij na zo'n situatie helemaal geen beeld meer. Maar ik denk aan je probleem te zien dat er iets mis is met je mobootje :X

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
kans bestaat dat het spul zo heet is geworden dat je je mobo hebt gebakken.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb pas nog gehad dat de cpu-fan uitgevallen was, bij een zwaar overclockte Xp1700. Dat ding heeft 3 uur passief gekoeld staan bakken :X
Daarna af laten koelen(vingers verbrand aan koelblok, was >80 graden), en een andere ventilator erop gezet. Daarna weer opgestart, en niets aan de hand. Oef :p
Ik rook ook een aangebrande lucht toen ik de kast open deed, maar kon niets vinden. Totdat ik 2 weken later de processor eruit haalde...
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/voorkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/achterkant.jpg

Jij hebt iets minder geluk, ik denk dat je proc stuk is. Als je hem eruit haalt, kun je dan nog iets zien aan het moederbord? Waarschijnlijk is het niet zo, en heeft alleen je proc schade...

🖥️ | 🚗

• pmeter
Ziezo, boeltje gesloopt: niets te zien aan de processor en niets te zien aan het moederboard.

Ik heb een dig. fototoestel, maar aangezien het er, op wat koelpasta na, als nieuw uitziet, heeft dat weinig nut.

Ik zie op jouw plaatje dat jouw proc aan de onderkant een zwarte kring heeft en het nog doet? De mijne ziet er 100% gaaf uit...

Maar... kun je zonder proc wel in de bios :?
Sloop ik een eventeel te lenen proc in mijn eventeel kapotte moederboard :?

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Dat is een gok denk ik... het kan altijd dat een onbetrouwbaar moederbord een cpu killed... daar is geen zekerheid in te geven... proberen met risico of het laten

Tis wel zo als je wil weten welk van de twee stuk is je het moet testen, maar daar hangt dat risico aan vast... of beide dingen nieuw kopen :P

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• pmeter
Robbeke schreef op 11 May 2003 @ 03:21:
Dat is een gok denk ik... het kan altijd dat een onbetrouwbaar moederbord een cpu killed... daar is geen zekerheid in te geven... proberen met risico of het laten

Tis wel zo als je wil weten welk van de twee stuk is je het moet testen, maar daar hangt dat risico aan vast... of beide dingen nieuw kopen :P
En in de praktijk? Kan ik hiermee naar, zeg, Mycom van: hier, proc verbrand, zet er een nieuwe in? Met het risico (voor de nieuwe proc) voor Mycom? >:)

Want... even de AMD1200 van een vriend lenen doe ik liever niet :o

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

sjonge als ik dit zo lees wel topweekje voor amd.. (net niet steeds)

ik had gisteren een usb frontje gemaakt voor mijn kast (had ie niet en wilde ik hebben).. erin gehangen, getest, tevreden..

ik bootte van win2k met temp software enzo even naar win98 (waar geen diagnose software draait). ik heb daar zeker een halfuurtje gezeten.. Daarna ging ik weer terug naar win2k en meteen staat Motherboard Monitor op 77 graden te knipperen enzo. Ik doe mn computer uit en haal de deur van mn kast. Blijkt dat al mijn moederbord aansluitingen geen stroom meer geven. ALLES werkt maar de fans krijgen niets! Het is wel toevallig dat het precies kwam na het aansluiten van de (nog steeds werkende) usb front. Ik heb alles maar even doorgemeten voor de zekerheid, maar ik zie niets verbrands ofzo. Fans aangesloten op gewone voeding en weer opgestart.

Geen schade aan mn processor (wel mn poten gebrand aan koelblok).. Moederbord blijft nu wel stuk das wel jammer. RPM meters doen het wel gewoon. Snap er niets van.

Ik had vorige week nog een hele vette kartonnen constructie gemaakt waardoor alle uitgaande lucht in de kast eerst langs mijn processor, chipset en geheugen komt (vette turbine :D temperatuur 10 asusgraden omlaag) en ik ben er zeker van dat dat de redding is geweest van mn processor :D

also (ontopic):

Je had het over een branderige lucht. Als je nou eens de processor ergens op zolder legt.. en het moederbord in de kelder. In welke ruimte ruik je nu nog steeds die branderige lucht >:) Ik gok dat de branderige lucht wel een tijdje aan apparatuur blijft zitten dus tenzij het je koelpasta was die bijna vlam vatte kan je t eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pixal op 11-05-2003 04:06 ]

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

als je proccesor en moederbord er toch nog als nieuw uitzien, waarom dan niet even schijnheilig doen en een mailtje naar mycom sturen van: opeens doet hij raar..

niet geschoten is altijd mis..

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
pmeter schreef op 11 May 2003 @ 03:04:
Ziezo, boeltje gesloopt: niets te zien aan de processor en niets te zien aan het moederboard.

Ik heb een dig. fototoestel, maar aangezien het er, op wat koelpasta na, als nieuw uitziet, heeft dat weinig nut.

Ik zie op jouw plaatje dat jouw proc aan de onderkant een zwarte kring heeft en het nog doet? De mijne ziet er 100% gaaf uit...

Maar... kun je zonder proc wel in de bios :?
Sloop ik een eventeel te lenen proc in mijn eventeel kapotte moederboard :?
Jij hebt een Thunderbird,.... deze zit waarschijnlijk nog in de keramieke packing. Deze kan niet echt zwart worden, maar wel verkleuren. Zie je ergens op je CPU donkere vlekken, dan betekent dit hetzelfde.

BTW wees blij als je K7T bordje een keer geupgrade wordt. Anders had je dat zowieso toch wel kunnen doen, doordat de condensators er binnen een jaar wel mee ophielden

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Stinger666 schreef op 11 May 2003 @ 19:28:
[...]

Jij hebt een Thunderbird,.... deze zit waarschijnlijk nog in de keramieke packing. Deze kan niet echt zwart worden, maar wel verkleuren. Zie je ergens op je CPU donkere vlekken, dan betekent dit hetzelfde.

BTW wees blij als je K7T bordje een keer geupgrade wordt. Anders had je dat zowieso toch wel kunnen doen, doordat de condensators er binnen een jaar wel mee ophielden
Die kan je vervangen :)
Overigens hobbelt 't bord hier ook nog steeds met een 1400 erop. Met opengebarsten condensators.

Maar het zijn idd niet echt betrouwbare bordjes voor de rest.
wdekreij schreef op 11 mei 2003 @ 19:27:
als je proccesor en moederbord er toch nog als nieuw uitzien, waarom dan niet even schijnheilig doen en een mailtje naar mycom sturen van: opeens doet hij raar..

niet geschoten is altijd mis..
Een MSI K7T Pro en een AMD 1200 vallen waarschijnlijk al een tijdje niet meer binnen de garantie :(

[ Voor 23% gewijzigd door dreeke op 11-05-2003 19:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

als hij echt zo heet werd, dan begint je koelpasta denk ook wel uit te vloeien of niet?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_ferry_ schreef op 11 May 2003 @ 19:49:
als hij echt zo heet werd, dan begint je koelpasta denk ook wel uit te vloeien of niet?
Ik had er ASIII op zitten(offcourse ;) ), en dat was erg uitgedroogd. Eigenlijk weinig bijzonders te zien, behalve dat er een hardnekkige vlek onderop de heatsink zat. Leek wel of er een beetje koelpasta was aangebakken :p

Maarre, koelpasta dat uitvloeit :?
Ik weet niet wat jij onder koelpasta verstaat, maar normaal droogt het op alshet warm wordt...

🖥️ | 🚗

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MadMarky schreef op 11 May 2003 @ 20:08:
[...]

Ik had er ASIII op zitten(offcourse ;) ), en dat was erg uitgedroogd. Eigenlijk weinig bijzonders te zien, behalve dat er een hardnekkige vlek onderop de heatsink zat. Leek wel of er een beetje koelpasta was aangebakken :p

Maarre, koelpasta dat uitvloeit :?
Ik weet niet wat jij onder koelpasta verstaat, maar normaal droogt het op alshet warm wordt...
ik zag dat eens bij een filmpje van THG, toen trokken ze de koelers er af, en zag je dat het begon te pruttelen enzo

Verwijderd

MMMM.......

Je komt in de BIOS -> Dus volgens mij doet de CPU het dan gewoon !
Want ook voor bios heb je iets (CPU) nodig wat e.e.a. uit moet voeren..
En dat klopt want die ziet er goed uit zeg je

Bij het doorstarten rare troep op scherm.....
Dan denk ik in eerste instantie aan 2 dingetjes
- Geheugen chipje(s) geleden onder de hitte
- Grafische kaart iets te heet geweest.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 14:50

Scighera

swim-bike-run

Grafische kaart lijkt me sterk.

Ik denk eerder dat je mobo te heet is geworden (ID-Controller)

Vervang anders eens de IDE kabel. misschien hing deze boven de proc en is ie een beetje gesmolten?

www.triathlete.nl

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
ik denk niet dat het je CPU is, maar eerder je mobo.. moet je eens je CPU proberen bij een kamaraad ofzo.... en je mobo dan ff vervangen voor een ander :)

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• pmeter
Scighera schreef op 11 May 2003 @ 20:35:
Ik denk eerder dat je mobo te heet is geworden (ID-Controller)

Vervang anders eens de IDE kabel. misschien hing deze boven de proc en is ie een beetje gesmolten?
Zelfs al haal ik de IDE kabels er helemaal af, tot aan de "no system disk found" komt ie echt niet...
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 20:27:
MMMM.......

Bij het doorstarten rare troep op scherm.....
Dan denk ik in eerste instantie aan 2 dingetjes
- Geheugen chipje(s) geleden onder de hitte
- Grafische kaart iets te heet geweest.
Ik lees hier, en dat lijkt mij ook, dat het onwaarschijnlijk is dat de proc stuk is, aangezien ik in de bios kan. Klopt dat? Een 2e handse AMD1200 proc aan schaffen heeft dan weinig zin? Eentje lenen vindt ik lullig omdat ik deze wellicht niet meer heel terug breng ;) Maar toch... voor een paar tientjes heb ik weer een werkende compu, als het wel aan de proc ligt...

Mag ik concluderen dat:
-de proc nog goed is
-het moederboard stuk is?

Overigens, heeft iemand wel eens een temperatuur-sensor buiten bereik gezien? Er stond 0 graden!!! Hoe heet is het dan minimaal?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_ferry_ schreef op 11 May 2003 @ 20:14:
[...]

ik zag dat eens bij een filmpje van THG, toen trokken ze de koelers er af, en zag je dat het begon te pruttelen enzo
Maar dat is verse koelpasta, normaal droogt het binnen 24 uur wel redelijk op.
pmeter schreef op 11 May 2003 @ 22:21:
Mag ik concluderen dat:
-de proc nog goed is
-het moederboard stuk is?

Overigens, heeft iemand wel eens een temperatuur-sensor buiten bereik gezien? Er stond 0 graden!!! Hoe heet is het dan minimaal?
Toen de sensor van m'n Hadcano(fanbus met tempsensor) zo heet werd stond er FFFFFF of HHHHHH op het scherm :p
Een normale tempsensor zie je niet buiten bereik, omdat dan je computer het ook niet meer doet. Ik denk de sensor beschadigd/kapot is door de hitte van je processor, 0 graden is niet echt normaal.

En over je conclusie:
Erg vreemd dat je processor het nog doet, en je mobo niet. Ik denk eerder dat het andersom is. Je moederbord heeft in princiepe weinig te lijden van een te warme cpu, alleen de tempsensor misschien. Het lijkt me sterk dat je southbridge/bioschip beschadigd is door een oververhitte cpu :p
De processor zal wel beschadigd zijn, want je kunt nog in de bios komen.

ps. zitten je ide-kabels er allemaal goed in :?

🖥️ | 🚗

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 mei 2003 @ 20:27:
MMMM.......

Dat is niet helemaal waar, zonder proc doet het bios ook wel wat, namelijk piepjes geven (nl. dat er geen (goeie) cpu in zit).
Een bioschip heeft al een eigen soort processor die een groot deel al aanstuurt enzo :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Je kunt het op 2 manieren testen wat nu kapot is... Plug je proc op een ander mobo. Plug een andere proc op je mobo. Dan kun je dus zien wat het is.. Ik vrees je mobo.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
MadMarky schreef op 11 May 2003 @ 23:48:
[...]

Maar dat is verse koelpasta, normaal droogt het binnen 24 uur wel redelijk op.
Goeie koelpasta zoals ASIII droogt niet op ;)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Stinger666 schreef op 12 mei 2003 @ 01:47:
[...]

Goeie koelpasta zoals ASIII droogt niet op ;)
Zeker wel. Na zo'n 150-200 uur werkt het optimaal(volgens de handleiding), dan is de pasta gestolt, en zit de zilver in alle oneffenheden tussen de heatsink en de core.
Ok, het wordt niet stofdroog(je kunt het wegvegen), maar uitvloeien zal het zeker niet meer doen.

ontopic:
Ik hou het op de proc.
Anders verklaart iemand even, hoe je je moederbord kan beschadigen met een oververhitte cpu :?
Op het THG filmpje wordt de socket inderdaad zwart, maar als alleen je ventilator stilvalt raakt je proc niet aan de 400 graden ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Die brandlucht die je ruikt is eigenlijk het verdampen van je koelpasta en het vet/vocht op je onderdelen als je koelblok meer als 100 graden wordt. Maar de meeste procjes kunnen prima passief gekoeld worden zonder meteen helemaal naar de kut te gaan. De boel zal niet echt draaien, maar als de proc weer is afgekoeld zou er geen probleem meer moeten zijn.

En ik heb hier een tube AS3 en dat is niet vloeibaar hoor (of heb ik dan een gekke tube?)
Pastasaus schreef op 12 May 2003 @ 00:00:
[...]

Dat is niet helemaal waar, zonder proc doet het bios ook wel wat, namelijk piepjes geven (nl. dat er geen (goeie) cpu in zit).
Een bioschip heeft al een eigen soort processor die een groot deel al aanstuurt enzo :)
Dat is dus compleet gezeur.

Je BIOS is een stukje software wat op een befaamde BIOS-chip zit (oftewel een klein eeprom chipje) en doet dus compleet niets zonder een processor. Het is gewoon een programma.

Er zijn maar weinig mobo's die iets doen als er geen proc in zit en meestal wordt dat dan apart via een led ofzo geregeld. Maar je bios zal dus helemaal niets doen.

Sterker nog, op de RTC na zal helemaal geen enkel onderdeel in je PC (behalve dingen zoals een WOL netwerkkaart) het doen zonder CPU. Alles draait om de CPU, zonder CPU gebeurt er niets.

As for the TS: Probeer eens een nieuwe CPU. Wel wazig dat je wel in je bios kan komen maar niet meer helemaal kan starten. Dan heb je em toch wel echt mooi verneukt.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 02:35 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

en als je nou eens zonder procc. opstart? als er dan precies hetzelfde gebeurt weet je helemaal zeker dat je procc kaduuk is. ik zou je mobo eens goed nakijken op kapotte onderdeeltjes, evenals je procc. probeer anders ergens voor een paar € een duron op de kop te tikken om te testen.

• pmeter
:*) :*) Hij doet ut weer!!!! :*) :*)

Maar... hoe dat nou kan? Eerst deed hij het niet, herkende verkeerde harde schijven en met de ide-kabels los deed hij het nog niet. De proc lag nu 2 dagen naast de pc. Ik dacht, voor de grap, weer eens in elkaar zetten, wellicht...... En ja hoor. Wel raar, eerst heel traag bij het herkennen en dan bij het "Verifying Pool Data" een foutmelding "Can't read data" of zo :? Nogmaals, toen met alleen diskette, leuk in DOS met NC3.0... Toen alles vast en nu lekker XP. In het begin wat traag, er liep net wat vast..... :9~

Zal de bak instabiel kunnen zijn? Lag dit nu aan de proc of de mamaplank?

}) }) }) !!!!!!Hmmm, ik hoor net mijn proc-fan AANGAAN!!! Toch ff checken >:)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ik zou gewoon alle kabels enz. eens nalopen, het mobo er misschien uit halen en aan de onderkant kijken voor sporen van schade.

En als je zeker wil zijn of je systeem stabiel is, gewoon ff een nachtje 3dmark draaien :)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:49
beter draai je prime95, dat test echt of je cpu stabiel is dmv allemaal berekeningen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

En hoe is het met je fan? Ik zou er toch maar een nieuwe opdoen als ie telkens aan en uit gaat..

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als iets nogal bruin of zwart kijkt, dan zal dat aan vervanging toe zijn ;) Geloof me: Iemand heeft eens mijn oude duron geleend, en ik kreeg 'm bruin/zwart terug :|

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1