Toon posts:

[WinXP] Door N ghost of instelling boot schijf niet meer *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn raid schijf wil niet meer booten. :(

Voorgeschiedenis: Ik werkte eerst op een 120 gb schijf, en nu zijn eindelijk met s-ata's gearriveerd. Ik heb deze erin gezet en een stripe aangemaakt in de raid bios. Vervolgens geboot vanaf normale winxp en met norton ghost een clone gemaakt van disc 0 naar disc 1.

Op dat moment bevinden alle partities van disc 0 zich ook op disc 1. In het bios heb ik gezegd dat er vanaf de raid moet worden geboot. Dat werkt allemaal prima (voor de zekerheid zelfs disc 0 er even afgehaald om te zien of echt alles goed was.). Deze disc 0 moet gaan dienen als online backup schijf voor de belangrijke dingen op de raid.

Nu ik wist dat alles echt helemaal goed was, heb ik disc 0 geformatteerd en een aantal partities gemaakt. Vervolgens wilde ik een file backup maken van de os-partitie en de data-partitie. Ik heb dat alles in norton aangegeven en vervolgens gereboot zodat het copieren kan beginnen.

Op het moment dat nu mijn OS dient te starten, of eigenlijk pcdos voor norton, gebeurt er niks meer. Er wordt gewoonweg niet gestart.

Ik wordt echt helemaal gek. Juist deze oplossing heb ik genomen omdat ik momenteel absoluut geen dataverlies mag hebben. Ik wilde dagelijkse backups gaan maken, vandaar dat ik disc 0 had geformatteerd zodat daar ruimte voor was. :X :(

Ikzelf heb het idee dat bij het formatteren hij is vergeten wat de active paritie van disc 1 (waar vanaf geboot moet worden) is. Ik weet niet hoe ik dat opnieuw kan instellen.
Ik heb niet het idee dat de raid kapot is ofzo; de data staat er hopelijk nog goed op.

Uiteraard staat in het bios aangegeven dat geboot moet worden vanaf de raid. Het is lastig om een windows repair te doen vanwege de raid drivers.

DRAMA... wie suggesties heeft, ik hoor het dolgraag. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ah, geen reacties. ;-(
Het probleem zat hem dus in het feit dat norton een nieuwe partitie had aangemaakt en als active had gezet, maar dat windows daar niet vanaf startte, waarschijnlijk omdat er geen raid drivers aanwezig waren.

Vandaar dat ik me afvraag of er mensen zijn die dit wel voor elkaar krijgen. Ik zou graag om de 3 dagen een full backup willen maken van mijn OS-partitie. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Verwijderd

klinkt wellicht zwaar lullig, maar op sommige momenten is het beter om ervoor te kiezen om of geen backup te maken, of te kiezen voor een aparte machine die een backup maakt (zijn verschillende mooit windows en linuxprogjes voor te vinden)

Wat ik ook op mijn werk wel eens gebruik (we hebben daar veritas voor tapebackups voor de echte belangrijke data) = ms backup..werkt ook best aardig....

je zou ook eens kunnen kijken als je een tweede pc hebt om daar een win2k server van te maken en dan met remote installation een soort image te trekken van je OS en die op je server te zetten, hoef je bij falen alleen maar een NIC-boot te doen. Alhoewel ik niet weet of dat gaat lukken met een raid config (technet)...

Met ms backup kan je ook alleen die nieuwe data backuppen, spraart ook weer tijd...imho lijkt het me het slimste om ervoor te kiezen om je data fysiek op een andere plaats te zetten (en dus een andere pc).

Succes...lees graag wat je gedaan hebt...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

voor de zekerheid zelfs disc 0 er even afgehaald om te zien of echt alles goed was
Dus als de disc 0 niet in de PC zit, kan je wel booten vanaf de RAID?

boot.ini dient natuurlijk in ieder geval te worden aangepast, daarnaast: om welke RAID controller (en andere hardware) gaat het? <-- Misschien kan je de drivers installeren door eerst weer te booten vanaf de losse IDE.
absoluut geen dataverlies mag hebben
Dan wil je dus niet de backup in de machine laten hangen; beter is dan op wat tapes/CD's/DVD's een offsite backup hebben of de backup HD er weer uitschroeven. Zie ook ®©D-2002 :)
Er van uitgaand dat je OS zelf amper veranderd is die eenmalig als image op CD's branden (of op HD zetten en die uitschroeven, of het image op een andere PC) genoeg IMHO. De extra data en andere zaken kan je dan apart backuppen - naar andere machine of schijf/tape. Hier op GoT en erbuiten zijn waarschijnlijk wel genoeg backup-schema's en strategien uitgelegd.

RAID 0 lijkt me trouwens ook niet echt ideaal als je juist voor veiligheid wilt gaan.

offtopic:
OS toegevoegd aan de topictitel, zie WOS Policy

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
mannen: bedankt voor de reacties. Zoals het nu staat werkt alles weer, nadat ik winxp opnieuw had geinstalleerd, de virtuele partitie van nGhost had verwijderd en mijn oude boot partitie weer als active had aangemerkt. Ging weer prima ;-)

Ik heb voor Raid 0 gekozen in combinatie met een losse IDE zodat ik een beetje het beste van alle werelden had: snel werken met de raid, en makkelijk backups maken naar de ide.

Mijn uitgangspunt van 'absoluut geen dataverlies' is wellicht iets te strikt. Offsite backups vind ik niet nodig (nog). Ik heb een 2e computer in het netwerk hangen waar ik bijvoorbeeld wekelijks backups naartoe maak.
Maar in principe vind ik dat de losse ide (in dezelfde computer) voldoende veiligheid moet garanderen, los van een brand of iets dergelijks.

Ik gebruik nu het programmaatje 'insync' van dillobits. Hiermee kan je vrij gemakkelijk directory structuren synchroniseren. Dat doe ik voor de belangrijke directories.
Ik ga nog bekijken hoe ik toch images kan maken van mijn os en app partities. Ik zal msbackup onderzoeken om wellicht insync mee te vervangen..

bedankt voor jullie reacties!