Toon posts:

Opstart geen beeld en veel piepjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend belde op dat hij problemen had met zijn comp. Het probleem is als volgt, de comp start pak weg eens per dag op tot windows en vervolgens valt na 2 mins alles uit (geen beeld meer, fans hd etc blijven wel draaien).
De volgende boots zijn krijg je niks anders dan 13 piepjes en zwart beeld. 2 keer 6 snel achter elkaar en 1 keer 3 achter elkaar.

Beetje moeilijk gissen dit omdat hij wat oudere compenenten heeft die ik zelf thuis niet heb om te kijken wat kapot is. Ik dacht zelf aan:

- Gewoon heel moederboard gaar
- Geheugen gaar (kan memtest dus niet draaien)

En in mindere mate verdenk ik ook:
- Bios Batterij: Die ene keer dat ie bootte werd namelijk de verkeerde tijd in win weergegeven.
- Videokaart (er is geen beeld meer, maar goed dat kan door zoveel dingen gebeuren).
- Voeding: Lijkt me sterk aangezien fans enzo wel blijven draaien
- CPU: Lijkt me ook sterk aangezien hij pak weg eens per dag wel boot. Dat ding is volgens mij kapot of niet.

Dan zijn systeem gegeven (uiteraard geen boekjes en geen mogelijkheid voor software of bios benadering :( )
- MSI K7pro mobo
- Classic Athlon 700 mhz
- Riva tnt2 vanta 32mb
- 64MB Infineon geheugen
- 15GB maxtor 5400rpm

En meer heb ik niet kunnen achterhalen.

Ik denk dat dit dus done is, en er gewoon een nieuw mobo (en dus proc) en dus geheugen en dus voeding (was 220watt geloof ik) gekocht zal moeten worden voor hem. Die gfx idem dito aangezien die het hele systeem anders naar beneden trekt en de harddisk aangezien deze zoiezo al tergend langzaam was (5mins voor windows98 uit te laten ratelen bij hem was absoluut geen uitzondering).

Verwijderd

Nou als alles uitvalt wijst dat toch echt op het moederboard, als het aan het geheugen zou liggen zou namelijk de pc eerder vast lopen omdat hij die data niet meer verwerken/dumpen kan..

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Haal het geheugen er eens uit en zet de boel dan aan. Komen er dan wel gewoon piepjes die zeggen dat er geen geheugen is?

Ik verdenk het mobo ook het meest.. Kun je trouwens ook niet 1 dag wachten en dan booten van een floppy met memtest? Dan zou je meteen onder de errors bedolven moeten worden, als dat niet het geval is is je mobo zeker aan gort, als je wel errors krijgt is óf je geheugen óf je memcontroller brak - en dan ben je nog niks verder.

Trouwens, van geheugen zou ik ook verwachten dat je er óf wel óf niet mee kunt booten. Misschien ook wel "soms booten", maar iig beeld dan.

Natuurlijk, ik bedenk me dat voor het errorpiepen van het mobo geen geheugen gebruikt word - zonder geheugen kan ie ook piepen. Op dat moment is het geheugen nog niet actief, wat het eerste idee dus bevestigd : mobo brak.

Als de voeding gaar was zou ik ook geen piepjes verwachten, maar juist een systeem waarvan alleen fans/hd/etc gaat draaien, óf helemaal niks meer gebeurd, óf rook :+

Videokaart.. Start de pc eens op, laat uitvallen en zet de pc uit, zet 'm nu aan, wacht je 13 piepjes af en zet de pc weer uit. Haal nu de vidkaart eruit en zet de boel weer aan. Weer 13 piepjes? Dan was het iig niet de videokaart.

CPU : nee, geloof ik ook niet. Een cpu krijgt permanente beschadingen die ervoor zorgen dat bepaalde dingen gewoon niet meer lukken, zoals filmpjes afspelen, of functioneren in het algemeen. "soms wel soms niet" zit er niet echt in, je kunt er óf wel óf niet mee booten.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal deze week eens naar hem toegaang voor videokaart er opnieuw in te steken.
Die videokaart eruit halen en er opnieuw in stoppen is idd wel een goede, domweg vergeten in de haast.

Dat memtest werkte helaas niet, ik heb hem gezegd het morgen weer te proberen om te kijken. Dus ik wacht even af op dat resultaat.

Ik zal eens kijken of ik online ergens een handleiding van MSI kan vinden. Ik geloof dat het een k7pro was, dit weet ik niet eens zeker.. misschien dat er iets in staat over piepjes enzo.

Verder heb ik er alles uit gehaald, (hd, cdbrander, dvd, geluid, netwerk etc en het is dus iig geen van die onderdelen, maar dat was maar een kleine check want ik had dat ook niet echt verwacht.

Voeding moet ik uit mijn eigen pc halen (zo weinig zin in om voor iedereen mijn onderdelen in tests te gebruiken :D ). Maar geeft iig zekerheid over de voeding.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 01:58 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

De pieptoontjes zijn een foutcode. Als je dus weet wat voor 'n merk BIOS er in zit, kan je info hierover gewoon Googlen. Dan weet je toch wat er aan scheelt?

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet zo niet even alle verschillende bios morse codes, maar haal die vgakaart er eens uit, waarschijnlijk doet ie dan hetzelfde. Ik denk dus dat het de vgakaart is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt alleen heb ik de kans niet gekregen om in zijn bios te kijken het was opstarten en ik was alvast op een andere comp memtest86 aan het zetten, toen ik terug kwam zwart beeld en niks meer behalve piepjes dus.

En het moederboard weet ik niet 100% zeker en hij al helemaal niet.

edit:

hij heeft dus een amibios, ik ga nu ff googlen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 02:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.compguystechwe...ting/bios/ami_errors.html

Nou schiet me wel te binnen dat ik een tijdje geleden nog bij hem geweest ben omdat zijn spellen ultrasloom gingen (quake3 bijv had 15fps op lage settings 800x600) dat heb ik toen met drivers, instellingen, chipset drivers, regcleans etc op weten te schroeven naar 30fps maar dat was ook nog erg schokkerig.

Tijdje later ben ik daar nog geweest omdat het hele systeem te sloom voor woorden was. Ze hebben een p2 200 en deze k7 700 en die p2 200 was op ALLE punten sneller (zonder benchmarks). Een schone instalatie etc hielp niks destijds.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 02:09:
http://www.compguystechwe...ting/bios/ami_errors.html

Nou schiet me wel te binnen dat ik een tijdje geleden nog bij hem geweest ben omdat zijn spellen ultrasloom gingen (quake3 bijv had 15fps op lage settings 800x600) dat heb ik toen met drivers, instellingen, chipset drivers, regcleans etc op weten te schroeven naar 30fps maar dat was ook nog erg schokkerig.

Tijdje later ben ik daar nog geweest omdat het hele systeem te sloom voor woorden was. Ze hebben een p2 200 en deze k7 700 en die p2 200 was op ALLE punten sneller (zonder benchmarks). Een schone instalatie etc hielp niks destijds.
mja dat wijst erop dat er toen al "iets" bezig was kapot te gaan... als die theorie klopt, zou je hem over een tijdje helemaal niet meer kunnen booten...

mijn stem gaat naar z'n moederplank :{

Hoi

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MSI K7 Pro? Grote kans dat er gebarsten elco's op dat bord rondhangen, die kunnen ook dit soort dingen veroorzaken helaas :(
Veel fabrikanten hebben een hele periode goedkopere elco's geplaatst die niet goed gemaakt waren. Kunnen die fabrikanten ook niets aan doen, slechte elco's kan je niet van goede elco's onderscheiden tot ze kapot zijn. Die borden sterven dus bij bosjes door gebarsten elco's.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

uuuuhm,

is (2*6) + (1*3) niet gelijk aan 15...?

Hoe kom je dus op 13?

Ik weet dat ergens bij Asus (geloof ik) op de site (dacht de ftp site) een document staat met de betekenis van de POST beep codes.
Zoek eens ff zou ik zo zeggen.

We have just one world, but we live in different ones...

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
Dan is het moederbord waarschijnlijk kapot, ik heb al verschillende mensen gehoord waar dat type MSI bord dezelfde kuren gaf. Moederbord start af en toe op, als hij eenmaal is opgestart doet hij het goed. Ik vermoed zelf dat een aantal componenten niet helemaal goed contact maken.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Via Google gezocht en binnen 3 sec gevonden...! (Zoeken op Post Beep Codes)

6 kort -> Keyboard Controller Gate A20 error
3 lang -> Base 64K RAM failure

Had je dus met gemak ook zelf kunnen vinden!

Heb je misschien de muis op de toetsenbord ingang aangesloten? Dat zou de eerste kunnen verklaren.

Verwijderd

Topicstarter
Nulnulnix als je terug zou lezen zou je ook zien dat ik dat allang gevonden had.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 11 mei 2003 @ 12:13:
Nulnulnix als je terug zou lezen zou je ook zien dat ik dat allang gevonden had.
En bij die "meldingen" gaat er niet eens bij je een lampje branden?
(Of is die ook stuk?)
Dus lijkt mij deze topic verder overbodig...

Je blijft immers toch overtuigd dat er niets mis kan zijn met je mobo, terwijl deze m.i. en volgens anderen wel degelijk defect is...

Verwijderd

Lieuwe schreef op 11 May 2003 @ 11:45:
Dan is het moederbord waarschijnlijk kapot, ik heb al verschillende mensen gehoord waar dat type MSI bord dezelfde kuren gaf. Moederbord start af en toe op, als hij eenmaal is opgestart doet hij het goed. Ik vermoed zelf dat een aantal componenten niet helemaal goed contact maken.
Ik heb hier idd nog een k7turbo liggen met diverse kapotte soldeerverbindingen vooral bij de vermogenscomponenten van de cpu.Het ding deed niets meer en na nader onderzoek bleken diverse elkos niet goed vastgesoldeerd te zitten en zat er een spanningsregelaar los.Ik heb het bord toen maar vervangen omdat ik geen geklooi wilmet een systeem dat wel of niet opstart.Bovendien had dit bord al 2 voedingen naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Ik zou dus gaan kijken naar een nieuw moederbord.

Verwijderd

Lieuwe schreef op 11 May 2003 @ 11:45:
Ik heb ook al meermaals gehoord dat zulke types van MSI mobo's dezelfde problematiek kennen...
Controleer eens of 1 of meerdere van de condensators niet gesprongen zijn... Je ziet dit makkelijk!
Post anders even wat pics...

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1