Toon posts:

Switch ipv Hub gaat fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Wij hadden vroeger een 10 MB hub voor een oud netwerkje, maar sinds we kabel internet hebben hadden we een router nodig en toen kregen we het volgende netwerk

Kabelmodem > Router > Hub > PC1 en PC2

maar omdat alles op mijn hub na 100 mbit was en ik ook mp3s deel met pc2 wilde ik graag een 100 MBit netwerk. Ik heb even bij een paar "computerkenners" geinformeerd en die zeiden dat als ik mijn hub door een switch veranderde dat het dan zou werken. Ik heb via hun een switch geregeld en die op de plek van de hub neer gezet. Maar nu heeft PC1 wel internet maar PC2 niet. ra ra ra hoe kan dat?

PC1 = WinXP Pro SP1
PC2 = Win 98
Router IP = 192.168.0.1
Switch heeft toch geen ip???
PC1 = 192.168.0.2
PC2 = 192.168.0.3

Hoe krijg ik dit weer werkend?

Volgende vraag. Als dit hier boven werkt wil ik me oude hub tussen me PC1 en Xbox plaatsen. Als me xbox uit staat, haal ik de hub er even tussen uit (zit naast me systeem kast, dus gaat heel gemakkelijk), en als ik op Xbox Live! ga wil ik die hub er tussen zetten, kan ik op inet en Live! gelijk. Kan dit? dan krijg je namelijk deze situatie

Kabel modem => Switch > PC2 en een HUB en van de Hub naar PC1 en Xbox

kan dit ook?
Me Xbox had steeds IP 192.168.0.4

Alvast bedankt!

Verwijderd

Switch heeft in iedergeval geen Ip nodig. Verschil van een hub en een switch ken je hoop ik wel, en het is vreemd ze doen precies ehtzelfde.

Verwijderd

Het zou moeten werken, imo een software/windows/router fout. (aangenomen dat de bekabeling in orde is en de hub geen roet in het eten gooit).

Een switch/hun doen niet feitelijk hetzelfde, maar in dit voorbeeld maakt het allemaal niets uit. Volgens mij moet je de PC en router nalopen op conflicten.

Probeer eens of je de router kan pingen vanaf de PC waar het fout gaat:
Windows 9x: start -> uitvoeren -> Command.com -> ping 192.168.0.1
Windows XP: start -> uitvoeren -> CMD -> ping 192.168.0.1

Probeer eens of je de andere PC kan pingen vanaf de PC waar het fout gaat:
Windows 9x: start -> uitvoeren -> Command.com -> ping 192.168.0.2
Windows XP: start -> uitvoeren -> CMD -> ping 192.168.0.2

code:
1
2
3
4
5
6
7
   Kabelmodem
       |
    Switch
   /      \
PC2        HUB
          /   \
       PC1   Xbox
Dit gaat wel werken, alleen als de Hub 10Mbit is wordt de snelheid voor zowel de PC1 als Xbox maximaal 10Mbit. Als je toch genoeg poorten op die router/switch hebt kun je beter dit doen:
code:
1
2
3
4
5
   Kabelmodem
       |
     Switch
   /   |   \
PC2   PC1  Xbox
De switch/router kan als het goed is per poort snelheden instellen zonder verlies voor de rest.

Wil je 2 Xboxen aansluiten, dan zou je dit kunnen overwegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
   Kabelmodem
       |
     Switch
   /   |   \
PC2   PC1  Hub
          /   \
        Xbox  Xbox

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:47 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

oude blaat ......

" Hoe heb je je router op de switch aangesloten (welke poort, standaard of de uplink??)??

Heb hier zelf een Soho 10/100 Mbit switch op een E-tech router. De router zit aan de switch via de uplink poort van de switch via een normale UTP kabel.

Als je geen uplink poort op de switch heb, probeer t dan eens met een crosscable. "

.....

MMM, niet goed gelezen want 1 vd 2 pc's heeft wel i-net.

Software probleempje ???

[ Voor 16% gewijzigd door Pantagruel op 10-05-2003 21:34 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25

Robtimus

me Robtimus no like you

Kunnen PC1 en PC2 elkaar wel pingen? Kun je vanuit PC2 de router wel pingen?
Zijn het wel de goeie kabels in de goeie poorten?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Waarom zou je die HUB ertussenuit halen als je niet met je XBox bezig bent? Hij gaat er niet dood van hoor :?

Maar om even op je probleem terug te komen: er is theoretisch geen verklaring. Er is niets dat je nu 'fout' hebt gedaan ofzo. Het zou gewoon moeten werken.
Check een aantal dingen systematisch, bijv. of je de goede kabels hebt, dus crossed of straight. Je het straight nodig, en die dien je in een normale poort te pluggen.
Probeer ev. de HUB terug te plaatsen, en controleren of het dan werkt.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 21:33:
Waarom zou je die HUB ertussenuit halen als je niet met je XBox bezig bent? Hij gaat er niet dood van hoor :?
omdat dan zijn PC maar op 10MBit hangt ipv 100??

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Pingen vanaf PC2 (zie zonder internet) lukt niet. In mijn Netwerk omgeving zie ik PC2 ook niet staan. De Switch werkt met SOHO (wat is dat?) en heeft MDI/MDI-X dus of ik straight of crossed gebruik maakt dan niet uit

EDIT
Switch: poort 1: richting Router
Poort 4 richting PC1
Poort 5 richting PC2

Met XBox (die op op deze manier wel Live verbinding heeft)
Switch: Poort 1: richting Router
Poort 4 Richting Uplink HUB
Poort 5 PC2

Hub: Uplink richting Switch
Poort 1 PC!
Poort 2 Xbox

Mijn conclusie is dat er ergens een fout zit in de Win98 software. Ik heb zowel met als zonder gateway 192.168.0.1 geprobeerd. Dit maakt niets uit. Met WinIPCfg geeft hij gewoon zijn goede IP aan, met gateway. Ook kent hij http://192.168.0.1/ niet (maar das logisch), wat mijn router configuratie is.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:56 ]

Verwijderd

SOHO is Small Office / Home Office, een benaming die nietszeggend is - ze bedoelen er apparatuur mee die thuis en in kleine bedrijven ingezet kan worden (net zo nutteloos als de opmerking Professional en Extreme op sommige producten, net als de term Dolfijnvriendelijk op blikjes sardientjes).

Zie je wel de lampjes branden op de router/switch voor alle netwerkapparaten die aangesloten en ingeschakeld zijn?

Windows 98 is nogal zeikerig met rebooten als het gaat om netwerkconfiguratie - als hij zegt dat hij wil rebooten raad ik je aan om dat ook te doen.

Lampjes knipperen in specifiek patroon kan duiden op een foutmelding, ik raad je in dat geval aan om de kabels/poorten te wisselen en er even uit te gaan van een kabelbreuk/crosskabel waar een straight hoort of een MDI(-X) die niet wisselt tussen uplink en normale poort.

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
op mijn router branden alle lampjes normaal
op mijn switch brand het 100 Mbit lampje van mijn PC1 en van mijn Router en knipperen de ledjes van Activity. Het 100Mbit lampje van PC2 en het activity lampje knipperen tegelijk in een aan-uit-aan-uit tempo, dat zal wel een foutmelding zijn (stom dat ik niet eerder naar de lampjes keek :@). In mijn userguide staat alleen iets over lampjes aan of uit, niet over als ze Aan-uit knipperen. Het is een SW-501 switch van het merk Planet http://www.planet.com.tw/

Verwijderd

in die pc met win98 zit daar wel een 100 mb netwerk kaart in...

Verwijderd

Het 100Mbit lampje van PC2 en het activity lampje knipperen tegelijk in een aan-uit-aan-uit tempo, dat zal wel een foutmelding zijn
Ik heb het niet gelezen in de handleiding, maar ik gok erop dat hij probeert te sensen welke modus (100/10) hij de poort moet zetten, maar daarbij in error springt of in eindeloze loop. Test een andere kabel/poort/netwerkkaart.

Zet desnoods even tijdelijk de netwerkkaart in 10mbit half duplex modus.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 22:07:
[...]
Ik heb het niet gelezen in de handleiding, maar ik gok erop dat hij probeert te sensen welke modus (100/10) hij de poort moet zetten, maar daarbij in error springt of in eindeloze loop. Test een andere kabel/poort/netwerkkaart.

Zet desnoods even tijdelijk de netwerkkaart in 10mbit half duplex modus.
Waarom zou ik een andere netwerkkaart proberen als hij het eerst wel deed? Zelfde geldt voor de kabel. Want als ik mijn hub er weer tussen stop doet het het wel weer gewoon.
Een andere poort heb ik al eens geprobeerd.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
omdat euss wel gelijk heeft. waarschijnlijk wil of je kabel, of je netwerkkaart niet op 100mbit werken. had vorige week precies hetzelfde. vroeger draaide die kaart op 10mbit en 10mbit is heeeel wat minder gevoelig. Dus probeer ff die netwerkaart in 10mbit full duplex mode. heb je ook zat aan.... anders even andere kabel proberen

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Want als ik mijn hub er weer tussen stop doet het het wel weer gewoon.
Daar komt de aap uit de mouw.

De hub zorgt ervoor dat tijdens boottime de netwerkkaart in 10mbit modus geforceerd wordt en dan werkt het wel

De kabel is dus niet helemaal 100mbit compliant.

Vervangen/oplossen en hij werkt wel in 100mbit modus.

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Inderdaad de meest voorkomende fout bij het upgraden van een netwerk.
De kabels zijn niet geschikt meer.....

Even voor de volledigheid. Je moet CAT-5 of CAT-5e kabel kopen.

Verwijderd

Topicstarter
en wat als al mijn UTP bekabeling nu gewoon CAT5e is?

Verwijderd

Topicstarter
hmmmmm, als ik mijn router er tussen uit trek, dus me kabelmodem rechtstreeks op de switch, beginnen de activity lampjes en de 100Mbit lampjes van de netwerkkaart EN die van de switch netjes knipperen/branden. Toen ik de router er weer tussen zetten, bleven de lampjes op de netwerkkaart branden (ja er is vooruitgang), maar het activity lampjes op de switch knippert niet meer, het 100Mbit brand gewoon wel

EDIT
En als ik nu ping, vind hij 2 van de 4x mijn router, hij vind 2 van de 4x mijn PC1, en als ik van mijn PC1 naar PC2 ping, vindt hij geen of 1x van de 4x mijn PC2

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 13:24 . Reden: pingen ]

Verwijderd

Topicstarter
NIEMAND EEN IDEE?

Verwijderd

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Wat we ook duidelijk niet op prijs stellen:
* Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.
Niet doen dus :{

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mogelijkheid 1: Auto sensing van de nic werkt niet
Oplossing: Forceren op 10/fd of 100/fd

Mogelijkheid 2: Stekkertjes zitten verkeerd op de netwerk kabel.
Oplossing: Stekkertjes afknippen, en er op de JUISTE MANIER weer aanzetten.

(Mogelijkheid 2 doet zich alleen voor bij zelf geknepen kabels)

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Welk modem heb je voor de kabel? Niet alle modems ondersteunen 2 pc's of meer tegelijk. Er zijn er zat waarbij je via een pc de internet verbinding moet delen. Dit zou de mogelijkheid zijn dat 1 pc wel inet heeft en de ander niet. Probeer dat eens.

Profile

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
ik vind het beetje raar klinken. een kabel modem heeft namelijk zover ik weet (bijna) altijd een 10mbit connectie. dus hoe die op 100mbit met jouw netwerkaart wil snap ik niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 11 May 2003 @ 18:02:
Mogelijkheid 1: Auto sensing van de nic werkt niet
Oplossing: Forceren op 10/fd of 100/fd

Mogelijkheid 2: Stekkertjes zitten verkeerd op de netwerk kabel.
Oplossing: Stekkertjes afknippen, en er op de JUISTE MANIER weer aanzetten.

(Mogelijkheid 2 doet zich alleen voor bij zelf geknepen kabels)
1. Wat is een nic? en hoe kan ik die forceren op 100/fd?
2. Kan niet, want die kabelstekkers zijn gemaakt door de installateur van QuickNet en ze zijn, zoals ik al zei, straight.
Godjira schreef op 11 May 2003 @ 18:06:
Welk modem heb je voor de kabel? Niet alle modems ondersteunen 2 pc's of meer tegelijk. Er zijn er zat waarbij je via een pc de internet verbinding moet delen. Dit zou de mogelijkheid zijn dat 1 pc wel inet heeft en de ander niet. Probeer dat eens.
Een Motorola SB4200E. Als het netwerk het eerst wel deed via router met hub, waarom zou hij het dan niet doen via router met switch?
laurens0619 schreef op 11 May 2003 @ 18:51:
ik vind het beetje raar klinken. een kabel modem heeft namelijk zover ik weet (bijna) altijd een 10mbit connectie. dus hoe die op 100mbit met jouw netwerkaart wil snap ik niet
Ja maar ik ga ook niet met 100 Mbit naar buiten! Mijn 100Mbit werkt alleen op netwerk, dus daar heeft mijn kabelmodem volgens mij niets mee te maken. en bij de beschrijving ban mijn kabelmodem staat trouwens dat hij 100BaseT wel ondersteund. Nou weet ik niet of belangrijk is, want ik weet nietzoveel van al die netwerk termen af.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

Als je zoveel packet verlies hebt met het pingen naar de router is gewoon je utp kabel gaar! Niets meer, niets minder. Ff omwisselen met die van de andere pc.
Een NIC is een netwerkkaart... Die kun je bij instellingen (configuratiescherm -->systeem-->hardware) instellen op full duplex / half duplex, 100 mbit/10 mbit.

De kabels zijn dus wel handgemaakt en niet van de fabriek uit zo.
Gemaakt door een installateur zegt niets want die maakt ook fouten..

[ Voor 29% gewijzigd door SpeedBart op 11-05-2003 19:52 . Reden: tiepvaut ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 19:40:
1. Wat is een nic? en hoe kan ik die forceren op 100/fd?
nic --> network interface card.

Forceren op een bepaalde snelheid kan je doen met de meegeleverde software.
2. Kan niet, want die kabelstekkers zijn gemaakt door de installateur van QuickNet en ze zijn, zoals ik al zei, straight.
Er was hier op dit forum pas nog iemand met een verkeerd geknepen kabel die door een monteur van de UPC gemaakt was.
10Mbit met een verkeerde kabel lukt nog wel, 100Mbit geeft allelei vreemde problemen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 22:00:
op mijn router branden alle lampjes normaal
op mijn switch brand het 100 Mbit lampje van mijn PC1 en van mijn Router en knipperen de ledjes van Activity. Het 100Mbit lampje van PC2 en het activity lampje knipperen tegelijk in een aan-uit-aan-uit tempo, dat zal wel een foutmelding zijn (stom dat ik niet eerder naar de lampjes keek :@). In mijn userguide staat alleen iets over lampjes aan of uit, niet over als ze Aan-uit knipperen. Het is een SW-501 switch van het merk Planet http://www.planet.com.tw/
Klinkt als foute kabel. Probeer em eens op 10mbit te forceren (half duplex eerst, als dat werkt full). Als dat dan werkt kun je mischien proberen 100mbit te forceren. Als de kabel fout is zal dat niet gaan en moet je de kabel vervangen, als de autosensing de soep in draait gaat het in principe wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

> Motorola SB4200E

Dat is een EuroDocSis kabelmodem die werkt met een VPN tunnel via L2TP over Ethernet 1mbit/sec of USB1.1

De router ondersteund wel L2TP?
De DHCP server staat uitgeschakeld voor hetzij de switch of het modem? (er zit een 32 clients DHCP server in het kabelmodem - 2 DHCP's gaat problemen geven imo).

Configuratie van het modem kun je instellen door te browsen naar http://192.168.100.1/config.html zonder internetverbinding (never dial connection bij MSIE). Anders moet je even met start -> uitvoeren ->

Route Add 192.168.100.1 mask 255.255.255.255 [ipnummer-modem/NIC]

(ip-nummer-modem/NIC kun je achterhalen met IPConfig - gebruik het IP nummer van de NIC indien aangesloten met UTP, gebruik het modemIP nummer indien aangesloten met USB) een route toevoegen naar het modem om te kunnen connecten.
[X] Enable DHCP Server

The SURFboard cable modem can be used as a gateway to the Internet by a maximum of 32 users on a Local Area Network (LAN). When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server. These addresses are assigned from an address pool which begins with 192.168.100.11 and ends with 192.168.100.42. Statically assigned IP addresses for other devices on the LAN should be chosen from outside of this range
Verander niets aan de overige instellingen, anders kun je connectieproblemen krijgen op het kabelnetwerk. Indien je daardoor toch in de problemen komt kun je het modem resetten naar fabrieksinstelling dmv een dunne spijker in het gaatje aan de achterkant van het modem tussen USB en Coaxkabelaansluiting de resetknop in te drukken terwijl het modem onder spanning staat.

Het Motorola modem / Casema verbinding staat bekend als een zeikerd. Veel mensen hebben problemen met connectie via een 100mbit netwerk in combinatie met XP zónder servicepack 1 (met SP1 is dat opgelost door de IPSEC fix imo). Dit is ook de reden dat de policy op de Casema Internet Helpdesk altijd is om de netwerkkaart die gebruikt wordt voor internetverbinding te forceren in 1 of 10 mbit/sec, met een kleine pakketgrootte.

Weet je zeker dat de IP's (192.168.x.x) kloppen voor alle PC's ? (DocSis gaat zelf uit van 10.48.12x.x range voor online-IP's en 192.168.100.x voor offline-IP's).

http://homepage.ntlworld....r/cmtips/badip.html#ip169

Dit even terzijde, los van de mogelijke netwerkbekabeling problemen.

Zelfs fabriek gegoten certified Cat5e kabel kan problemen geven indien er kabelbreuken in optreden ivm (kapot)trekken door kabelgoten, knikken, contactbreuken en loslatende stekkers. Om maar de zwijgen van omgevingsomstandigheden als EMI van omliggende leidingen en apparaten.

Meten is weten, testen doen de besten...
.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 05:37 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 19:40:
Een Motorola SB4200E. Als het netwerk het eerst wel deed via router met hub, waarom zou hij het dan niet doen via router met switch?
Tja, dat is waar inderdaad. Het is wel zeer vreemd. Motorola moet het zowiezo aankunnen, jouw modem bedoel ik daarmee. Dus dat kan het inderdaad niet zijn. Hmm, dan zou ik het zo 1 2 3 ook niet weten.

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 05:14:
> Motorola SB4200E

Dat is een EuroDocSis kabelmodem die werkt met een VPN tunnel via L2TP over Ethernet 1mbit/sec of USB1.1

De router ondersteund wel L2TP?
ehmmmmm het is deze router. De switch url heb ik al eerder gegeven. Hub is de vorganger van deze maar ik weet niet of mijn Router L2TP ondersteund. Wat is dat btw?
De DHCP server staat uitgeschakeld voor hetzij de switch of het modem? (er zit een 32 clients DHCP server in het kabelmodem - 2 DHCP's gaat problemen geven imo).
De DHCP server van het Modem van de Router staan aan. Moet ik mijn router er tussen uithalen ofzo?
Configuratie van het modem kun je instellen door te browsen naar http://192.168.100.1/config.html zonder internetverbinding (never dial connection bij MSIE). Anders moet je even met start -> uitvoeren ->

Route Add 192.168.100.1 mask 255.255.255.255 [ipnummer-modem/NIC]

(ip-nummer-modem/NIC kun je achterhalen met IPConfig - gebruik het IP nummer van de NIC indien aangesloten met UTP, gebruik het modemIP nummer indien aangesloten met USB) een route toevoegen naar het modem om te kunnen connecten.

[...]
Verander niets aan de overige instellingen, anders kun je connectieproblemen krijgen op het kabelnetwerk. Indien je daardoor toch in de problemen komt kun je het modem resetten naar fabrieksinstelling dmv een dunne spijker in het gaatje aan de achterkant van het modem tussen USB en Coaxkabelaansluiting de resetknop in te drukken terwijl het modem onder spanning staat.
ik ga niets veranderen in de instellingen van mijn kabelmodem, tenzij jullie zeggen dat ik het echt moet proberen :P
Het Motorola modem / Casema verbinding staat bekend als een zeikerd. Veel mensen hebben problemen met connectie via een 100mbit netwerk in combinatie met XP zónder servicepack 1 (met SP1 is dat opgelost door de IPSEC fix imo). Dit is ook de reden dat de policy op de Casema Internet Helpdesk altijd is om de netwerkkaart die gebruikt wordt voor internetverbinding te forceren in 1 of 10 mbit/sec, met een kleine pakketgrootte.
Nou, ik heb op mijn WinXP wel SP1 geinstalleerd.
Weet je zeker dat de IP's (192.168.x.x) kloppen voor alle PC's ? (DocSis gaat zelf uit van 10.48.12x.x range voor online-IP's en 192.168.100.x voor offline-IP's).
ik gebruik mijn router als hoofd dhcp server, waardoor mijn ips allemaal 192.168.0.* zijn.
http://homepage.ntlworld....r/cmtips/badip.html#ip169

Dit even terzijde, los van de mogelijke netwerkbekabeling problemen.

Zelfs fabriek gegoten certified Cat5e kabel kan problemen geven indien er kabelbreuken in optreden ivm (kapot)trekken door kabelgoten, knikken, contactbreuken en loslatende stekkers. Om maar de zwijgen van omgevingsomstandigheden als EMI van omliggende leidingen en apparaten.

Meten is weten, testen doen de besten....
in iedergeval bedankt voor je uitgebreide info, ik ga vanavond ff puzzelen met me kabelmodem. Nooit geweten dat daar ook een dhcp server in zat :)
Pagina: 1