Toon posts:

TI 4200 128MB heeft maar 64MB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sparkle TI4200 128MB met agp 8x.

Nu als ik m'n pc opstart geeft hij netjes aan dat er 128MB op zit.
Maar als ik in windows bij me display eigenschappen kijk, staat er Memory: 64MB

Weet iemand of me kaart nu op 64MB draait ofzo? Of dat het gewoon de drivers zijn? Ik draai nu op detonator 43.45.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 19:48:
Ik heb een sparkle TI4200 128MB met agp 8x.

Nu als ik m'n pc opstart geeft hij netjes aan dat er 128MB op zit.
Maar als ik in windows bij me display eigenschappen kijk, staat er Memory: 64MB

Weet iemand of me kaart nu op 64MB draait ofzo? Of dat het gewoon de drivers zijn? Ik draai nu op detonator 43.45.
Kijk even wat het progje Aida aan geeft..

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
heb ik ook soms, maar het moet een fout zijn in de detectie van de driver want een reboot fixt het meestal (bij het booten altijd juist)
wat windows aangeeft gebruikt hij spijtig genoeg ook :(
heb al eens gehad dat hij maar 16 detecteerde en 3D liep voor geen meter...

heb wel de indruk dat dit onder invloed gebeurd van andere drivers, als ik bv mijn promise kaart niet install heb ik er precies geen last van

Verwijderd

Topicstarter
Br@m schreef op 10 May 2003 @ 19:51:
[...]

Kijk even wat het progje Aida aan geeft..
Aida geeft verschillende dingen aan.

Als ik bij de optie Computer --> summary doe, dan staat er bij Video adapter : NVIDIA GeForce4 TI4200 with AGP8X (64 MB)

Als ik bij de optie Display --> GPU doe, dan staat er bij Memory Size : 128MB.

Dus wat zou windows dan gebruiken?

Verwijderd

Gebruik eens Sisoftware Sandra dat je kan downe van www.download.com Of heeft het misschien iets te maken met de AGP?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 20:03:
Gebruik eens Sisoftware Sandra dat je kan downe van www.download.com Of heeft het misschien iets te maken met de AGP?
Mja geen idee, hij draait nu wel op AGP 4x terwijl het een AGP 8x kaart is. Maar lijkt me niet dat als je agp bus minder is, dat dan je geheugen ook minder wordt. of wel?

Verwijderd

Bij mijn Sisoftware Sandra staat er: SIS 6326 8mb (8mb video) 32mb AGP

Download eens, en kijk wat er bij jou staat.

Verwijderd

Vergis je je niet met Aperture Size (bios) of VideoRAM + Aperture indien je kijkt met tooltjes ?

Is die kaart geflasht? Is de driver getweakt/hardhandig installed?

Welke Windows versie trouwens? Want Windows 9x/'ME kunnen niet zo goed omgaan met geheugen, vooral als het totaal geheugen (RAM + VGA + Controllers) groter is als 400-800MB.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 20:09:
Bij mijn Sisoftware Sandra staat er: SIS 6326 8mb (8mb video) 32mb AGP

Download eens, en kijk wat er bij jou staat.
Waar staat dat in sisoft?
Vergis je je niet met Aperture Size (bios) of VideoRAM + Aperture indien je kijkt met tooltjes ?

Is die kaart geflasht? Is de driver getweakt/hardhandig installed?
Ik neem aan bij display properties bij de optie "Memory" Het videogeheugen op de kaart wordt bedoeld, en niet aperture oid.

En nee de kaart is niet geflashed, en ook niet getweaked oid.
Welke Windows versie trouwens? Want Windows 9x/'ME kunnen niet zo goed omgaan met geheugen, vooral als het totaal geheugen (RAM + VGA + Controllers) groter is als 400-800MB.
Ik draai windows XP professional.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 20:22 ]

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het maakt niet uit wat Windows aangeeft.
Het geheugen van de grafische kaart wordt door de kaart zelf beheerd. Ook al 'denkt' Windows dat er maar 8MB op zit, er worden dezelfde gegevens verstuurd als bij een 128Mb kaart.

Waarschijnlijk hebben ze gewoon een foutje gemaakt en de verkeerde naam gebruikt.
Het kan ook een fout van NVidia zijn; de namen van de kaarten worden in de .inf opgeslagen ( die bij de drivers zit). Maak daar een typo en Windows geeft het verkeerd aan.

De BIOS heeft gelijk.

Verwijderd

Bij sisoftware Sandra pak je het logo'tje met het scherm waar onder staat: Video system Information en dan krijg je info over je scherm, en dan pak je je grafische kaart, daar staat dat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 20:30:
Bij sisoftware Sandra pak je het logo'tje met het scherm waar onder staat: Video system Information en dan krijg je info over je scherm, en dan pak je je grafische kaart, daar staat dat.
Total Memory 63MB (63MB Video) (62MB AGP) :'(

Texture Memory 125MB :?

Wat is nou wat?

Verwijderd

Bij mijn 8mb videokaart ( antiek ;) ) Geeft hij 40mb texture memory aan, dus normaal is die 125 wel een beetje te weinig denk ik, en die AGP moet normaal ook het dubbele zijn, meer weet ik niet hoor, kan je mobo geen AGP8x aan? Want je zegt dat je op 4x draait.

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb een agp 4x mobo :(

Verwijderd

Total Memory 63MB (63MB Video) (62MB AGP)
Texture Memory 125MB
Dat zou 64MB videokaart + 64MB Aperture kunnen zijn. Check je Bios maar op die settings.
Het geheugen van de grafische kaart wordt door de kaart zelf beheerd.
Dat mag wel zo wezen, maar DirectX kijkt naar de driver en die geeft nu te weinig aan, waardoor sommige spellen domweg niet gebruik maken van dat geheugen.

AGP4x / 8x heeft niks te maken met geheugen, volgens mij zit de fout in de driver. Download eens een WHQL driver.
Ik weet niet zoveel van AGP hoor, ma ik denk gewoon dat je Memory nu niet op volle toeren draait omdat de AGP maar 4x is, de helft dus, en door die AGP herkent Windows het geheugen als 64mb maar, denk ik hé ( correct me if I'm wrong)
AGP (1x, 2x, 4x en 8x) is 32 bit = 2 32 = 4 GigaByte, dus ik denk dat AGP4x er niets mee te maken heeft. Bovendien is AGP8x backwards compatible.
omdat ook de helft van de agp bus wordt gebruikt.
Kun je mij even een link geven waar staat dat er specifieke connectoren NIET gebruikt worden voor AGP4x en wel voor AGP8x, want uit m'n blote hoofd gezegd is dat hetzelfde (op een paar voltage/controllesignaaltjes/keyingpins na). De bus is nog steeds 32bit.
http://developer.intel.co...ads/AGPDesignGuide_20.htm
http://www.agpforum.org/

Het zou naast de driver ook een oplichtingskaart kunnen zijn, een Sparkle GeForce4 Ti4200 64MB met de bios van een 128MB model. Tenslotte staan de gegevens van de POST gewoon in ASCII in de Bios en zijn die zondermeer te misflashen.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:01 ]

Verwijderd

Ik weet niet zoveel van AGP hoor, ma ik denk gewoon dat je Memory nu niet op volle toeren draait omdat de AGP maar 4x is, de helft dus, en door die AGP herkent Windows het geheugen als 64mb maar, denk ik hé ( correct me if I'm wrong)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou 64MB videokaart + 64MB Aperture kunnen zijn. Check je Bios maar op die settings
Dat klopt idd.

Ik heb me agp aperture size in m'n bios nu op 128MB gezet (stond op 64MB)

En sisoft geeft nu het volgende aan:

Total Memory 63MB (63MB Video) (126MB AGP)
Texture Memory 189MB

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 20:57 ]

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-08 06:27
Heb ik ook gehad bij een MSI GF4 Ti4200 128MB (TD8X). Op de site van MSI stond een driver die dit verhielp en nu staat die weer op gewoon 128 MB ipv. 64 MB. :) :*) 8)

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Verwijderd

Die 1-2 MB minder is hetzij door het tooltje, danwel door het geheugen wat je nu gebruikt voor je 2D resolutie(s).

Ik zou toch een (paar) andere WHQL driver(s) opsnorren als ik jou was of de kaart goed identificeren....

nVidia Detonator 40.72 WHQL
nVidia Detonator 41.09 WHQL
nVidia Detonator 42.30 WHQL
nVidia Detonator 43.51 WHQL

In ieder geval niet lager dan de 4x.xx serie gaan - en bij de officiele WHQL's blijven als je beta-problems wilt uitsluiten van de oorzaak van dit probleem.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:11 ]

Verwijderd

Hmmm, had ik toch ook een beetje gelijk over de Texture Memory en de MB AGP. Heb weer eens bijgeleerd over AGP ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 21:03:
Die 1-2 MB minder is hetzij door het tooltje, danwel door het geheugen wat je nu gebruikt voor je 2D resolutie(s).

Ik zou toch een (paar) andere WHQL driver(s) opsnorren als ik jou was of de kaart goed identificeren - bijv. Detonator 40.72 WHQL
Ik heb nu 3 verschillende detonators geprobeerd, maar hij blijft 64MB aangeven :|
Heb ik ook gehad bij een MSI GF4 Ti4200 128MB (TD8X). Op de site van MSI stond een driver die dit verhielp en nu staat die weer op gewoon 128 MB ipv. 64 MB.
Was dat een algemene TI4200 driver? of speciaal voor MSI gemaakt?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:11 ]

Verwijderd

Je hebt toch wel de drivers voor je moederbord geinstalleerd (met name de AGP GART driver) ?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een andere PC te testen ? Heeft hij altijd dit probleem gehad, of na een reinstall etc. ?

Je zou de MSI driver kunnen proberen...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 21:12:
Je hebt toch wel de drivers voor je moederbord geinstalleerd (met name de AGP GART driver) ?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een andere PC te testen ? Heeft hij altijd dit probleem gehad, of na een reinstall etc. ?
Yup alle meegeleverde moederbord drivers zijn geinstalleerd.

Verwijderd

stat je AGP aperture size in het bios wel op minstens even groot als je video geheugen? In somnmige gevallen krijg je dit soort problemen als die kleiner staat (maar meestal niet) in mijn bord gaat het wel heel erg traag als ik dat onder de 64 zet. (mijn gf3 is 64mb)

Verwijderd

stat je AGP aperture size in het bios wel op minstens even groot als je video geheugen?
Nu stond de Aperture op 128 en werd de kaart nog herkend als 64 MB. cosmosis zou een aperture van 256MB kunnen overwegen bij minimaal 512M RAM.

cosmosis, kijk eens naar m'n edits op openstaande vragen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 21:27 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
speed24 schreef op 10 mei 2003 @ 20:30:
Het geheugen van de grafische kaart wordt door de kaart zelf beheerd. Ook al 'denkt' Windows dat er maar 8MB op zit, er worden dezelfde gegevens verstuurd als bij een 128Mb kaart.
...
De BIOS heeft gelijk.
ik kan dit uit eigen ervaring tegenspreken, wat dxdiag.exe aangeeft wordt gebruikt, en geen ene kB meer :(
bij mij werd (of wordt, maar nu al een maand niet meer gehad sinds 43.45) het veroorzaakt door een andere driver, en als hij dan eens 32MB aangeeft, draait geen enkel game op een deftige manier, kan dit bewijzen met 3Dmark moest het probleem zich voordoen bij me (maar 'k blijf er liever af nu het werkt)
gelukkig is 64/128 bij meeste games nu nog niet zo'n probleem

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Ik heb ook een sterk gelijkend probleem gehad met mijn (Chaintech) GF4 ti4200 met 128MB!

In eerste instantie draaide alles prima (XP), maar na wat gekloot met drivers en settings vond ik al dat m'n games waardeloos liepen en al snel zag ik dat de kaart als 16MB aangegeven stond (AGP Aperture size op 128)MB! Ik zag het in de standaard driver window, Sisoft, DirectXDiag noem maar op. Ik heb toen ook alle drivers geprobeerd waar ik m'n handen op kon krijgen (ook waarvan ik zeker wist dat ze zouden moeten werken), maar niets hielp. Ik heb toen uiteindelijk een format c: moeten doen om em weer gewoon de volle 128MB te laten detecteren! Ik vrees (als ik het zo lees) dat jouw pc dezelfde behandeling moet ondergaan..

[ Voor 5% gewijzigd door Ook op 11-05-2003 08:31 ]

Wees consequent, maar niet altijd

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Heb ik ook gehad met GF4 TI 4200 64Mb. WinXP beweerde dat ie 32Mb had.
andere GFX card driver loste dat op! :)
Pagina: 1