• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Hey Everyone,

Ik weet niet zeker of deze topic in dit deel van het forum past, maar het valt figuurlijk gezien onder dit onderdeel van het forum.

Afbeeldingslocatie: http://www.highstick.com/jerseys/logos/fullcolor/DEMONS.gif

De Hell is toch een plek die in je hoofd zit, waar veel mensen denken naar toe te gaan als je gestorven bent en in je leven iets hebt gedaan/misdaan wat jou de straf geeft om naar de Hell te gaan.

In deze topic zou ik graag willen weten hoe mensen de Hell bekijken?
Hoe zou de Hell eruit zien voor jou?
Wat voor walgelijke dingen zou er met je gebeuren in de Hell? geestelijk of lichamelijk?

Laat je reactie achter, reageer ik er zelf ook op, en plaats ook zelf mijn zieke gedachte's over hoe de Hell zou kunnen zijn....

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Hel is in het Nederlands met 1x een "L" en zo'n topic is denk ik meer thuis in de Huiskamer :)

Verwijderd

Wel een grappige toppic.

Ik wil niet zeggen dat ik geloof in een soort hel, maar als er zo iets moet zijn dan denk ik NIET dat het een soort van eeuwig vuur is. Het is meer een soort eindeloze herhaling van nare dingen die je op aarde hebt meegemaakt, of zoals je je op aarde voelde. Mensen die dus verkeerde dingen doen op aarde (list en bedrog, moord en verkrachting... etc..) die voelen zich niet super gelukkig en blij, lijkt me. Hun wereld is eigenlijk op aarde al een hel. Dit gevoel zet zich dan door na de dood. :?
Mensen die nu genieten van hun leven en positief in het leven staan, respect hebben voor anderen en blablabla, die mensen voelen die liefde ook na de dood, dus een soort hemel.

Naja, ik ben momenteel niet helemaal helder van geest dus, neem me niet al te serieus. En als je mijn verhaal niet kan volgen dan is dat niet jouw fout. ;)

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

ik zie de hel zo

het aller lelijkste beeld wat je je maar voor kunt stellen
de smerigste geur die je maar voor kunt stellen
het ergste geluid wat je je maar voor kunt stellen
de smerigste smaak die je je maar voor kunt stellen
de aller ergste pijn(gevoel) die er maar is
de ergste gedachte die er maar is

je moet maar 's die nieuwste hellraiser bekijken, dat einde waant je echt even in een "hel"
ik was echt ff een kwartier van de wap af toen ik die film gezien had :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Om Sartre maar ff te quoten uit z'n werk 'Huis Clos'
L'enfer...c'est les autres

• MrCaleb
Hellraiser Inferno? ;)
Strakke films dat zeker,

Bij een hel (MET 1 L) bedenk ik me wel is dingen voor zoals, dat je wakker word in een hele kleine ijzere kooi waar je net in past, je word een grote holle bedekt met metalen platen vierkante kamer ingezakt

Waarvan alleen het plafon bedekt is met 1 klein gat waar de ketting doorheen hangt, vanwaar je omlaag gezakt ben,

Dan poep en plas je 3 keer per dag, gaat dood aan verhongering (ja dood, maar bekijk het ff figuurlijk) of uitdroging, elke keer als je sterft word je weer wakker in die kooi

Het enigste wat nog op de bodem ligt is een klein plasje plas, en een paar drollen, dat blijft leggen hoe dan ook.

Na duizende duizende jaren zo geleid te hebben stijgt alles zo hoog op..hoger hoger..het komt tot aan die kooi

Je word steeds opnieuw ziek van al die geuren en besmettingen die vrijkomen

Tot het net boven je mond komt, en je stikt in je eigen pis en poep....

En precies op dat moment :)

Begint alles opnieuw ;)

Verwijderd

MrCaleb schreef op 10 May 2003 @ 22:22:
Hellraiser Inferno? ;)
Strakke films dat zeker,

Bij een hel (MET 1 L) bedenk ik me wel is dingen voor zoals, dat je wakker word in een hele kleine ijzere kooi waar je net in past, je word een grote holle bedekt met metalen platen vierkante kamer ingezakt

Waarvan alleen het plafon bedekt is met 1 klein gat waar de ketting doorheen hangt, vanwaar je omlaag gezakt ben,

Dan poep en plas je 3 keer per dag, gaat dood aan verhongering (ja dood, maar bekijk het ff figuurlijk) of uitdroging, elke keer als je sterft word je weer wakker in die kooi

Het enigste wat nog op de bodem ligt is een klein plasje plas, en een paar drollen, dat blijft leggen hoe dan ook.

Na duizende duizende jaren zo geleid te hebben stijgt alles zo hoog op..hoger hoger..het komt tot aan die kooi

Je word steeds opnieuw ziek van al die geuren en besmettingen die vrijkomen

Tot het net boven je mond komt, en je stikt in je eigen pis en poep....

En precies op dat moment :)

Begint alles opnieuw ;)
LOL Dan kan je wel zeggen: 'Oef, weer ff een kamer zonder plassen en drollen.'

Nee, volgens mij is het gewoon een illusie, een vorm van angst die in sommige mensen ingebakken zit of op jonge leeftijd wijsgemaakt is. (domgemaakt eigenlijk)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
De hel bestaat niet, die maak je zelf. In onze wereld leven zoveel mensen in hun eigen gecreeerde hel. Ze beseffen niet dat de weg naar de hemel niet bestaat uit een onoversteekbare brug of dat de hel en de hemel helemaal niet gescheiden zijn. Het enige dat je hoeft te doen is te stoppen te leven in de hel, en dan leef je vanzelf in de hemel.

De hel is een krachtig middel dat verzonnen is om de middeleeuwse ongeschoolde burgers in dwang te houden en om een stok achter de deur te houden. Verder is het niets. Het christelijk geloof, en geen enkel ander geloof, is gericht op het straffen van zijn volgelingen.

De persoonlijke hel is het besef dat je totaal geen controle hebt over je leven, dat jij waardeloos bent en dat god je, al-dan-niet spreekwoordelijk, verlaten heeft.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ChristiaanVerwijs schreef op 10 May 2003 @ 22:56:
De hel bestaat niet, die maak je zelf. In onze wereld leven zoveel mensen in hun eigen gecreeerde hel. Ze beseffen niet dat de weg naar de hemel niet bestaat uit een onoversteekbare brug of dat de hel en de hemel helemaal niet gescheiden zijn. Het enige dat je hoeft te doen is te stoppen te leven in de hel, en dan leef je vanzelf in de hemel.
Dat vind ik wat te gemakkelijk want er zijn ook genoeg mensen die in de hel leven zonder dat ze er iets aan kunnen doen of het kunnen veranderen, neem de vele mensen in Afrika die aan aids lijden, de kinderprostitutie/arbeid en ga zo maar door.

Persoonlijk vind ik Adam Curry en Patricia Paay het toppunt van hel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door blobber op 11-05-2003 00:41 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Christiaan
blobber schreef op 11 May 2003 @ 00:37:
Dat vind ik wat te gemakkelijk want er zijn ook genoeg mensen die in de hel leven zonder dat ze er iets aan kunnen doen of het kunnen veranderen, neem de vele mensen in Afrika die aan aids lijden, de kinderprostitutie/arbeid en ga zo maar door.
Ik begin te geloven dat de wereld de staat van de mens als geheel weerspiegeld. Klinkt erg new age en zweverig, i know, maar het komt terug in veel oude religies en in sommige christelijke stromingen. Het betekent niet dat westerlingen in de hemel leven en mensen in afrika in de hel. Allerminst. Wij hebben deze wereld, hoe je het ook wend of keert, met z'n allen gevormd en we zijn allemaal verantwoordelijk voor wat er op plaatsvindt. Dat betekent niet dat jij of ik het kunnen veranderen zonder enige moeite, maar wel dat de mensheid als geheel dat wel degelijk kan.

Overigens zie je dit zelfs terug in psychologische theorieen zoals die van het collectieve onderbewuste van Jung (zij het dat die theorie niet echt serieus genomen meer wordt, net als het gros van de psychoanalytische theorieen). De mensheid als geheel schept zijn eigen wereld, eigenlijk in de letterlijkste zin van het woord.

Denk je niet dat er net zoveel mensen hier in een hel leven als daar? Er wordt te snel een onderscheid gemaakt tussen afrika en het westen waarbij afrika als een soort hel wordt gezien en het westen als een hemel. Ik vermoed dat hier veel meer mensen rondlopen die ongelukkig zijn, ondanks (of misschien wel door) alle luxe en mogelijkheden dan mensen in afrika die moeite moeten doen voor hun eten. Jij meet hun geluk af met jouw eigen westerse maatstaven, en ik denk dat dat verkeerd is. Hier in het westen zijn zoveel mensen eenzaam, ongelukkig, enz. Ik vind juist ons deel van de wereld een soort van hel (of iig een plek waarvan je makkelijk een hel kunt maken als je dat wilt).

Kinderprostitutie en kinderarbeid zijn slechte zaken, en die kinderen hebben dat uiteraard niet over zichzelf afgeroepen.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:37

MaDLiVe

.-Observer-.

ChristiaanVerwijs schreef op 11 mei 2003 @ 00:49:
Kinderprostitutie en kinderarbeid zijn slechte zaken, en die kinderen hebben dat uiteraard niet over zichzelf afgeroepen.
Hier spreek je jezelf dan wel weer tegen. Je verhaal klinkt hierboven inderdaad zweverig en new age achtig. Te ver van realisme om het zo maar even te zeggen.

Een hel hoef je niet zelf te creeren, deze kan je gewoon toegeworpen krijgen zonder er iets voor te doen. Zelf defineer ik hel als de controle over jouw eigen denken verliezen. Je raakt in een sleur waar je niet meer uitkomt, je raakt in een sleur waar je geen macht meer over hebt. Je leven laten leiden door alles behalve jijzelf. Het klassieke beeld van de hel verwerp ik. Het idee dat er na de dood iets zou zijn wat bepaald of jij eeuwig zal branden of eeuwig in wit licht zal dansen gaat tegen mij in. Iets wat bepaalt of jij je leven goed leeft of niet en daarmee het laatste oordeel uitspreekt en het nooit fout kan hebben, klinkt uitermate hypocriet.
Bovendien leef je nu. Als je hemel en hel persee wilt definieren en wilt weerspiegelen tegen het feitelijke bestaan moet je ook beseffen dat ze beide op aarde zullen moeten voorkomen. Of je ze beide hebt meegemaakt is dan nog maar de vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door MaDLiVe op 11-05-2003 01:04 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

Een hel hoef je niet zelf te creeren, deze kan je gewoon toegeworpen krijgen zonder er iets voor te doen.
hoe weet jij dat?
Zelf defineer ik hel als de controle over jouw eigen denken verliezen. Je raakt in een sleur waar je niet meer uitkomt, je raakt in een sleur waar je geen macht meer over hebt.
klopt
Je leven laten leiden door alles behalve jijzelf.
klopt niet... de enige die de hel kan interpreteren ben jij zelf altijd nog.
Als je hemel en hel persee wilt definieren en wilt weerspiegelen tegen het feitelijke bestaan moet je ook beseffen dat ze beide op aarde zullen moeten voorkomen. Of je ze beide hebt meegemaakt is dan nog maar de vraag.
dat is inderdaad de vraag :)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Deductie. Als jij geboren wordt als nummer 6 van een drugsverslaafde moeder ergens in een sloppenwijk in Colombia of zo krijg je het toegeworpen.
klopt
Wel een beetje een kort antwoord. Kon je de andere "klopt" niet ook weglaten en iets meer toevoegen aan het "hoe weet jij dat?" in de zin van een logische redenering? Als je van reincarnatie uit zou gaan zou je het kunnen toegeworpen krijgen, maar had je er zelf iets voor gedaan.
klopt niet... de enige die de hel kan interpreteren ben jij zelf altijd nog.
Ook al verschillen smaken, voorkeuren e.d. op wereldwijde basis, je genoemde 'ergste dit en dat' vindt niemand erg prettig. Hou er bij in gedachte dat mensen zich gaan afvragen waar ze het in vredesnaam aan verdiend hebben als ze geen moorden/diefstallen hebben gepleegd maar simpelweg niet in de juiste god geloofden, en dan heb je een behoorlijke hel.

Topicstarter : Ga "Inferno" van Jerry Pournelle en Larry Niven maar eens lezen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 11-05-2003 11:25 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ChristiaanVerwijs schreef op 11 May 2003 @ 00:49:
[...]
Ik begin te geloven dat de wereld de staat van de mens als geheel weerspiegeld. Klinkt erg new age en zweverig, i know, maar het komt terug in veel oude religies en in sommige christelijke stromingen.
Het betekent niet dat westerlingen in de hemel leven en mensen in afrika in de hel. Allerminst. Wij hebben deze wereld, hoe je het ook wend of keert, met z'n allen gevormd en we zijn allemaal verantwoordelijk voor wat er op plaatsvindt. Dat betekent niet dat jij of ik het kunnen veranderen zonder enige moeite, maar wel dat de mensheid als geheel dat wel degelijk kan.
Maar de staat van de wereld is in de ontwikkelingslanden toch een stuk beroerder dan in het westen, en die toestand heeft het westen mede gecreerd.Ik denk toch echt dat de gemiddelde lenvensstandaard hier wat hoger ligt.Ik vind het een beetje op het sussen van je geweten lijken door te verkondigen dat de staat van de wereld de staat van de mens weergeeft, waarbij de rottige kant (toevallig/gelukkig?) voor het overgrote deel niet in het westen ligt.
Denk je niet dat er net zoveel mensen hier in een hel leven als daar? Er wordt te snel een onderscheid gemaakt tussen afrika en het westen waarbij afrika als een soort hel wordt gezien en het westen als een hemel. Ik vermoed dat hier veel meer mensen rondlopen die ongelukkig zijn, ondanks (of misschien wel door) alle luxe en mogelijkheden dan mensen in afrika die moeite moeten doen voor hun eten. Jij meet hun geluk af met jouw eigen westerse maatstaven, en ik denk dat dat verkeerd is. Hier in het westen zijn zoveel mensen eenzaam, ongelukkig, enz. Ik vind juist ons deel van de wereld een soort van hel (of iig een plek waarvan je makkelijk een hel kunt maken als je dat wilt).

Nee, ik denk dat alles hier rozengeur en maneschijn is :|
Natuurlijk leven er in elk deel van de wereld mensen in een hel, het aids voorbeeld in Afrika, was dus ook slechts een voorbeeld en geen "bewijs" mijnerzijds om aan te tonen dat Afrika de hel is en het westen niet.Als de aidsbaby's moeten wachten op "de mensheid als geheel" ben ik bang dat er hoegenaamd niets gebeurd, klinkt mij allemaal wat te zweverig.En ik geloof niet dat ik een onwaarheid verkondig als ik zeg dat kinderen die gedwongen in de prostitutie leven, waar ook ter wereld, in een hel leven, welke maatstaven ik daarbij ook hanteer.

[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 11-05-2003 12:12 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Mijn hel is dat ik strx in een perfecte wereld leef waar geen armoede, ziektes, oorlog, hebzucht, corruptie, losbandigheid, geloof, geld e.d is.
Nu denk je wel wat is er mis met mij, maar stel je zo'n wereld is voor dat iedereen zich gedraagt en nix meer wilde avonden uit of rebelse acties. Vele zuipen en feesten tot in de laatste uurtjes zit er niet meer in omdat alcohol geweld kan opwekken en laat opblijven zonde is van je mentale en fysieke gezondheid.

Alles moet gebalanceerd blijven, geen 1 zonder het ander.

dikzak

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Chello200 schreef op 11 May 2003 @ 11:54:
Mijn hel is dat ik strx in een perfecte wereld leef waar geen armoede, ziektes, oorlog, hebzucht, corruptie, losbandigheid, geloof, geld e.d is.
Nu denk je wel wat is er mis met mij, maar stel je zo'n wereld is voor dat iedereen zich gedraagt en nix meer wilde avonden uit of rebelse acties. Vele zuipen en feesten tot in de laatste uurtjes zit er niet meer in omdat alcohol geweld kan opwekken en laat opblijven zonde is van je mentale en fysieke gezondheid.

Wees dan maar gerust, ellende genoeg in de wereld :'(

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:11

Wildfire

Joy to the world!

Chello200 schreef op 11 May 2003 @ 11:54:

Ah, jij moet dan echt de film Equilibrium kijken. Da's dus zo ongeveer wel een uitwerking van jouw idee van een hel.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Christiaan
blobber schreef op 11 May 2003 @ 11:33:
Maar de staat van de wereld is in de ontwikkelingslanden toch een stuk beroerder dan in het westen, en die toestand heeft het westen mede gecreerd.Ik denk toch echt dat de gemiddelde lenvensstandaard hier wat hoger ligt.Ik vind het een beetje op het sussen van je geweten lijken door te verkondigen dat de staat van de wereld de staat van de mens weergeeft, waarbij de rottige kant (toevallig/gelukkig?) voor het overgrote deel niet in het westen ligt.
Oh ja, natuurlijk heeft het westen een dikke vinger in de pap in het omlaag krijgen van de levensstandaard van mensen in africa. Ik zal de eerste zijn te zeggen dat daar heel veel problemen zijn. Maar zeg jij nu dat mensen die leven in een klein hutje op de hei en iedere dag 5 kilometer moeten lopen voor water een lagere levensstandaard hebben?

In mijn stuk schreef ik juist dat het westen eigenlijk wel het rotte deel van de wereld is en andere delen van de wereld aansteekt. De stinkende consumptie-cultuur waarbij alles maar draait om geld is eigenlijk mijn personificatie van de hel. De drive tot technischologische ontwikkeling moet zogenaamd leiden tot werkverlichting maar doet niets anders dan de hoeveelheid werk die per dag verzet wordt verhogen. En wanneer stopt dat een keertje? Totdat we door de stress allemaal uit elkaar klappen?
Nee, ik denk dat alles hier rozengeur en maneschijn is :|
Natuurlijk leven er in elk deel van de wereld mensen in een hel, het aids voorbeeld in Afrika, was dus ook slechts een voorbeeld en geen "bewijs" mijnerzijds om aan te tonen dat Afrika de hel is en het westen niet.Als de aidsbaby's moeten wachten op "de mensheid als geheel" ben ik bang dat er hoegenaamd niets gebeurd, klinkt mij allemaal wat te zweverig.En ik geloof niet dat ik een onwaarheid verkondig als ik zeg dat kinderen die gedwongen in de prostitutie leven, waar ook ter wereld, in een hel leven, welke maatstaven ik daarbij ook hanteer.
Ik snap niet wat er zweverig aan wachten op de mensheid als geheel. Geloof jij niet dat mensen samen kunnen kiezen het niet zo te laten zijn? Is dat niet juist het sussen van je geweten? Het probleem is dat 8/9 gewoon geen zin heeft om te veranderen. Er hoeven maar een paar corporaties te besluiten te stoppen met het uitbuiten van mensen in afrika, en misschien klimt het dan allemaal weer terug.

Er zijn zoveel culturen op deze wereld die een schijnend voorbeeld zouden moeten vormen. Wij zien ze alleen maar als lagere culturen en doen alsof wij gelijk hebben en dat onze levenswijze goed is. Maar juist die verkwistende consumerende levenswijze zorgt voor zoveel problemen in andere landen waar kinderen voor een knaak in een maand moeten werken om onze behoeften te bevredigen.

Weet je wat een hel is? Weten dat het zo gaat en dat je er geen zak aan kan veranderen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wildfire schreef op 11 May 2003 @ 12:41:
Ah, jij moet dan echt de film Equilibrium kijken. Da's dus zo ongeveer wel een uitwerking van jouw idee van een hel.
Doe maar Demolition Man. Zelfde concept, maar veeeeel leuker uitgewerkt.
edit:
En dit is inmiddels overbodig wegens een veel uitgebreidere reaktie van the man himself :)

Overigens meldt ChristiaanVerwijs een "helsbesef" van de mensheid, niet van individuen, dacht ik. Als individu kan je niets verhelpen aan het geboren worden in Calcutta, maar de mensheid had natuurlijk best voor wat extra ontwikkelinghulp kunnen zorgen. Dit schraagt ook meteen het bovenvermelde statement van Sartre.
ChristiaanVerwijs schreef op 11 May 2003 @ 13:01:
Weet je wat een hel is? Weten dat het zo gaat en dat je er geen zak aan kan veranderen.
Elke stap die je zet verandert iets, al is het niet of nauwelijks waarneembaar. Weet je wat een hel is? Denken dat je er geen zak aan kan veranderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rataplan op 11-05-2003 13:11 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Waarom zou de hel per definitie slecht zijn ?
Het is een beeld geschetst door gelovigen en door de bijbel.
Ik plaats me even in de 'schoenen' van de opperengel (duivel, satan
lucifer hoe je em ook noemen wil) die geen zin had om mee te doen
aan het feestje van God. Waarom zou een mens die zich tevens niet
aan de regels van God houd (en dat zijn er een hoop), gestraft worden
in een hellevuur van de satan ? Wellicht creeert de duivel een aparte
hemel voor die mensen die niet achter God staan }) .

Maar die verhalen dat het eeuwig vuur zou zijn of eeuwig ellende vind ik
wel wat ver gegrepen.. :P

Je kunt er wel bij stellen dat de onwetenheid en het onbekende je wel
enigszins huiverig maken voor de dood. Je weet niet wat komen gaat, en
toch zal het komen...huiverig idee eigenlijk brrr :|

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 14:00 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

ChristiaanVerwijs schreef op 11 May 2003 @ 13:01:
[...]
Er hoeven maar een paar corporaties te besluiten te stoppen met het uitbuiten van mensen in afrika, en misschien klimt het dan allemaal weer terug.
Dat vind ik dus zweverig, dat gebeurt niet.
Er zijn zoveel culturen op deze wereld die een schijnend voorbeeld zouden moeten vormen. Wij zien ze alleen maar als lagere culturen en doen alsof wij gelijk hebben en dat onze levenswijze goed is.
Ik zie andere culturen helemaal niet inferieur
Daar heb je volkomen gelijk in

Verwijderd

Hel is geen zekerheid meer hebben over dingen die gebeuren of gaan gebeuren, grote tegenslagen afgewisselt met een beetje voorspoed om een beetje hoop te houden zodat de kwelling langer duurt. Auschwitz is vaak afgeschildert als de hel op aarde.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Yoozer schreef op 11 May 2003 @ 11:25:
[...]

Deductie. Als jij geboren wordt als nummer 6 van een drugsverslaafde moeder ergens in een sloppenwijk in Colombia of zo krijg je het toegeworpen.
Maar waarom wordt jij daar geboren? Hindus zouden bijvoorbeeld zeggen dat het een gevolg is van acties in je vorige leven. Met die opvatting krijg je het dus niet toegeworpen, maar heb je het wel degelijk voor jezelf gecreerd. Je zou zelfs kunnen stellen dat dit "hel" is, het leven op aarde. Dat je het steeds opnieuw moet doen, todat je jezelf bewezen hebt als goed mens.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
hel is een plaats waar geen liefde is

dus eigenlijk zou iedereen die daar is zelfmoord plegen
maar je kan je lichaam niet doden, want je hebt geen lichaam
het is een plek waar ellende verdriet pijn is? :'( :|

hoop dat veel mensen toch op de plek willen zijn waar liefde is
maar velen wille dat niet blijkbaar... :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Larry4 op 11-05-2003 20:19 ]

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
ChristiaanVerwijs schreef op 10 May 2003 @ 22:56:

De hel is een krachtig middel dat verzonnen is om de middeleeuwse ongeschoolde burgers in dwang te houden en om een stok achter de deur te houden. Verder is het niets. Het christelijk geloof, en geen enkel ander geloof, is gericht op het straffen van zijn volgelingen.

De persoonlijke hel is het besef dat je totaal geen controle hebt over je leven, dat jij waardeloos bent en dat god je, al-dan-niet spreekwoordelijk, verlaten heeft.
Dit is exact wat ik wilde zeggen.
We leven al in de hemel, de hel ligt zowel naar het oosten en zuiden van ons.
In landen waar mensen ECHT honger hebben, lijden door onderdrukking, worden vermoord voor hun mening en door oorlog.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Hier stond een onzinreply die op W&L niet gewenst is.
^^^ Edited by Captain Proton

ok, ok.
Ik was ff fout , ik dacht dat deze topic was verhuist naar de Huiskamer, daarom gaf ik zo'n vreemd antwoord, maar dat haalt nog niet weg wat ik van de hel vind.

De onderwereld, denk daar maar eens over na

[ Voor 151% gewijzigd door KolNedra op 13-05-2003 00:29 ]

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• Christiaan
Nibble schreef op 11 mei 2003 @ 20:23:
Dit is exact wat ik wilde zeggen.
We leven al in de hemel, de hel ligt zowel naar het oosten en zuiden van ons.
In landen waar mensen ECHT honger hebben, lijden door onderdrukking, worden vermoord voor hun mening en door oorlog.
En een post verder zei ik juist dat ik niet zo zeker weet of ons deel van de wereld nu wel een hemel is. Als je geluk afmeet aan materialstisch succes en voldoening van hedonistische genoegens, dan zijn wij misschien gelukkig. Maar maken die zaken wel werkelijk gelukkig? In juist onze cultuur is de prevalantie van zware psychische stoornissen als depressies en anorexia enorm veel groter in welke andere cultuur dan ook. Er zijn hier zoveel mensen ongelukkig - ondanks de rijkdom van onze samenleving.

"Pas nadat de laatste boom is omgehakt"
"Pas nadat de laatste rivier vergiftigd is"
"Pas nadat de laatste vis is gevangen."
"Pas dan zul je erachter komen dat je geld niet kunt eten"

Het is en blijft een mooie uitspraak van iemand die zich buiten de westerse samenleving bevindt en kijkt naar hoe wij leven. Moet je bijvoorbeeld eens op letten hoeveel televisie-reclames over uiterlijk en voorkomen gaan. Let maar eens op hoeveel designers er te pas zijn gekomen aan de stijlvolheid van die reclames, maar misschien ook aan het product. Onze samenleving is gericht op het uiterlijk. Net als de jus die we over onze aardappelen gooien of het glazuur dat we op taarten spuiten. De westerling is geestelijk zo leeg als een vat en leeft van uiterlijk vertoon. Het mag van buiten een hemel lijken, maar is het van binnen niet gewoon een hel? Is dat niet juist de hel? Een grote schijnvertoning?

[ Voor 22% gewijzigd door Christiaan op 11-05-2003 20:42 ]

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
ChristiaanVerwijs schreef op 11 May 2003 @ 20:39:
[...]

En een post verder zei ik juist dat ik niet zo zeker weet of ons deel van de wereld nu wel een hemel is. Als je geluk afmeet aan materialstisch succes en voldoening van hedonistische genoegens, dan zijn wij misschien gelukkig. Maar maken die zaken wel werkelijk gelukkig? In juist onze cultuur is de prevalantie van zware psychische stoornissen als depressies en anorexia enorm veel groter in welke andere cultuur dan ook. Er zijn hier zoveel mensen ongelukkig - ondanks de rijkdom van onze samenleving.

Het is en blijft een mooie uitspraak van iemand die zich buiten de westerse samenleving bevindt en kijkt naar hoe wij leven. Moet je bijvoorbeeld eens op letten hoeveel televisie-reclames over uiterlijk en voorkomen gaan. Let maar eens op hoeveel designers er te pas zijn gekomen aan de stijlvolheid van die reclames, maar misschien ook aan het product. Onze samenleving is gericht op het uiterlijk. Net als de jus die we over onze aardappelen gooien of het glazuur dat we op taarten spuiten. De westerling is geestelijk zo leeg als een vat en leeft van uiterlijk vertoon. Het mag van buiten een hemel lijken, maar is het van binnen niet gewoon een hel? Is dat niet juist de hel? Een grote schijnvertoning?
Dat ligt denk ik aan het soort mensen, en met je omgang met anderen.
Veel mensen die zich laten beinvloeden door dingen van de tv, bladen etc, de `massa` om het zo maar te noemen.

Maar het is waar dat als mensen dingen gaan verliezen die ze ECHT nodig hebben ze met hun neus op de feiten worden gedrukt. Helaas moet het dan ook vaak zover komen voordat ze dat bord voor hun kop doorzien.

Een lerares van mij heeft mij op de mavo destijds iets verteld wat ik nooit ben vergeten..
Dat alles waar je je als "jong/trendie" persoon druk om maakt (je uiterlijk, dikke wagen, etc etc etc) later in je leven hun waarde verliezen, en je je achteraf voor je hoofd kunt slaan dat je je daar zo stekeblind op gericht heb, omdat het toch dingen waren die eigenlijk niet veel toevoegde aan je leven.
Ik heb veel respect voor haar, en denk dat haar woorden meer waarheid bevatten dan je in eerste instantie zou willen onderkennen.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2025

FlotterPower

Boxy Brown

Man voelde alles tijdens een blindedarmoperatie
En dan over and over again.
Geopereerd worden met spierverslappers maar zonder pijnverstillers.
Oftewel, alles voelen, niks kunnen doen.
Dit dan wel in een helse uitvoering.
Niet doktoren in groene jasjes en mooie witte kamers.
Dat is de hel voor mij

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

Ik denk dat iedereen hier wel er over eens is dat hel enkel als metafoor bestaat. Persoonlijk vindt ik de visualisaties van Hieronymus Bosch wel aardig. Ik geloof niet dat de hel in het christelijk geloof als bangmakerij is bedoeld ook al is het er wel voor gebruikt. Geloof in een hel na het aardse bestaan is slechts alleen om je bewust te maken dat je verantwoordelijk bent voor je zelf en je naaste medemens... of het werkelijk bestaat is niet relevant.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

A dungeon horrible, on all sides round,
As one great furnace flamed; yet from those flames
No light; but rather darkness visible
Served only to discover sights of woe,
Regions of sorrow, doleful shades, where peace
And rest can never dwell, hope never comes
That comes to all, but torture without end
Still urges, and a fiery deluge, fed
With ever-burning sulphur unconsumed.
Milton, 'Paradise Lost'. Sorry, ik kon het niet laten. :) Lees het vooral een aantal keer hardop voor, en kom erachter dat Milton een van de briljantste engelse stilisten is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Hebben jullie ooit de film "Groundhog Day" gezien? Dat is pas een echte hel. Verveling is een hel!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op venus heersen ook wel helse omstandigheden, 98 atmosfeer, zwavelzuurregens, dodelijke atmosfeer, en dat voor de planeet van de liefde, maar ja, dat kan ook een hels feest zijn >:)

• tyrinian
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Groundhog Day is idd. een goede beschrijving van een hel. Echter, Mijn beschrijving van een hel vond ik terug in het boek D&D:Manual of the Planes, waarin beschreven wordt dat de zielen van de overledenen door (een/de) duivel gedwongen de perfecte stad te maken, met kaarsrechte lanen, fonkelende fonteinen etc. en wanneer die stad af is er weer een nieuwe gebouwd moet worden, omdat deze niet perfect genoeg is.

Het nastreven van een onnatuurlijk perfectionisme en daardoor hetgeen dat je gecreëerd hebt moet laten vervallen omdat het niet perfect is en weer opnieuw beginnen, dat lijkt mij een ware hel.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De enige echte hel is Bij UPC in de wacht staan tot in de eeuwigheid met die verschrikkelijke james last muziek en die verschrikkelijke stem die zegt dat ze me zo te woord zullen staan .

maw hel is op aarde en nergens anders

How do you save a random generator ?

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 19:20
enchion schreef op 12 May 2003 @ 02:18:
De enige echte hel is Bij UPC in de wacht staan tot in de eeuwigheid met die verschrikkelijke james last muziek en die verschrikkelijke stem die zegt dat ze me zo te woord zullen staan .

maw hel is op aarde en nergens anders
Niet echt gewenst denk ik :O

Geen vuur, geen bloederige taferelen. Ik denk dat de hel niets is. Alleen maar continu niets. Het is iets wat je niet kunt omschrijven.

Verwijderd

Ik zal mijn eigen theorie van de hel en hemel hier ook wel ff posten:

Ik denk dat hel, hemel en god niet bestaan, ik denk dat het allemaal gedachtes zijn die in je hoofd zitten. Zo is god in mijn ogen een gedachte, je bid voor het eten, maar eigelijk bedank je jezelf voor dat eten. Je bid dat het goed komt met mensen, maar eigelijk hoop je dat het goed komt met die mensen, en daar krijg je dan een goed/beter gevoel over. (erg beknopt uitgelegd, omdat ik ook nog andere dingen te doen heb ^_^ )

Hemel: ik deenk dat de hemel een verzameling van leuke gedachtes is. Zo zal je moeder vroeger gezegt hebben op de vraag: waar is opa? dat hij in de hemel is, wat daar mee bedoelt word is dat hij in je gedachten voortleeft. Alle blije dingen in je leven is de hemel, alle leuke herinneringen. Als je niet echt een leuk leven hebt, maar alleen maar k*t dingen meemaakt, zal je gedachte ook niet echt positief en blij zijn, en zal dat dus de 'hel' zijn.

Kortom, ik denk dus als je dood gaat, dat je dan in je gedachtes leeft (hoe en waarom moet je me niet vragen) Ik denk dus dat je op de mooiste plaats in je gedachte bent, met de mensen die je het liefst had, en de dingen die je het leukst vond. Het zal dus niet een te bevatten levensomgeving zijn, want het kan best dat jij in je gedachten bomen op muren zag groeien, dus denk ik dat dat in jouw hemel ook kan. Ik denk dat de gedachtes van overleden mensen daar dus ook zijn, en dat die alleen dingen doen die ze in hun leven ook deden, dingen waar jij ze aan kon herinneren. Ik denk dat je in ded hel alleen maar foute dingen ziet, die je ook altijd onthoud, heb je iemand vermoord? dan zal je die persoon daar vast ook wel tegen komen, en elke keer zijn doodsangst op het gezicht zien.. ik vergelijk het gwoon met een goede droom.

quote: Als een droom zo echt lijkt dat het bijna werkelijkheid is, hoe weet je dan dat je droomt. < = in mijn ogen de hemel of hel :)

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
[mod-break]
Dit soort posts plaats je maar elders.

[ Voor 76% gewijzigd door Christiaan op 12-05-2003 13:13 ]

Metal to the bone

• MrCaleb
Ik zie wel al in ieder geval dat mensen de hel bekijken vanaf veel verschillende punten en kanten,

Misschien is het ook wel allemaal in ons hoofd geplaats, door jaren en jaren heen, van ouders op kinderen, steeds weer dat verhaal vertelt, een beetje fantasie veranderd in realiteit, zelfde als draken in de oude dagen, zelfde als gigantische monsters enzow, de mensen vroeger wilde dingen wel eens groter vertellen dan ze waren,

Maar we hebben kunnen bewijzen dat draken en monsters niet bestaan hebben, het enigste wat we niet echt kunnen aantonen is dat hel en hemel niet bestaan..

Daarom blijft het een vreemd onderwerp om over te discuseren

Realistisch dingen bekijken...tis eng, maar misschien wel de waarheid

i dont know...

[ Voor 18% gewijzigd door Christiaan op 12-05-2003 13:13 ]

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 11 May 2003 @ 20:39:
Schitterend, maar in ons gezelschap moeten we daar aan toevoegen
"Pas nadat de laatste computer is vastgelopen"
Want dit heeft ook betrekking op ONS. Want ook al vertalen tweakers materialisme anders, materialisme blijft het.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 13:58:
Waarom zou de hel per definitie slecht zijn ?
De betekenis van hel is nou niet echt positief:

hel1 (de ~, ~len)
1 verblijfplaats van verdoemden, plaats van verschrikking => de eeuwige verdoemenis, hellepoel, hellevuur, het eeuwige vuur, inferno
Het is een beeld geschetst door gelovigen en door de bijbel.
Er staat inderdaad het een en ander over de hel in de Bijbel. Het wordt echter niet heel erg duidelijk omschreven. Wat er wel staat is dat het een plaats is waar mensen pijn lijden en waar men eenzaam is, en dat God daar niet is. Men is daar totaal van God verlaten.
Ik geloof zeker dat er zo'n plaats is. Ik geloof ook dat zij die geen persoonlijke relatie met God hebben en niet willen aanvaarden dat Jezus voor hun zonden is gestorven, en vorvolgens hun zonden ook niet belijden daar zeker terecht zulen komen.
Ik plaats me even in de 'schoenen' van de opperengel (duivel, satan
lucifer hoe je em ook noemen wil) die geen zin had om mee te doen
aan het feestje van God. Waarom zou een mens die zich tevens niet
aan de regels van God houd (en dat zijn er een hoop), gestraft worden
in een hellevuur van de satan ?
In principe hebben alle mensen de hel verdient, omdat ze gekozen hebben om de zonde te dienen. God wilde echter niet dat alle mensen verloren zouden gaan. Daarom heeft Hij Zijn Zoon Jezus naar de aarde gestuurd om te sterven voor de zonden. Hierdoor kon Hij mensen redden, als ze hun zonden belijden en aanvaarden dat Jezus voor hun zonden gestorven is. Zo kunnen mensen een persoonlijke relatie met Christus krijgen.
Wellicht creeert de duivel een aparte
hemel voor die mensen die niet achter God staan }) .
De duivel is de personificatie van het kwaad. Voor hem is de hel een hemel, omdat hij daar in zijn ondergang allemaal mensen meetrekt die God weigerden te aanvaarden. Hij is uit op de vernietiging van de mens, omdat de mens de kroon op de schepping van God is. Daarom probeert hij zoveel mogelijk mensen van het geloof in Christus af te houden.
Maar die verhalen dat het eeuwig vuur zou zijn of eeuwig ellende vind ik
wel wat ver gegrepen.. :P
Er staat (gelukkig?) maar weinig over in de Bijbel. De dingen die jij noemt en ikzelf eerder ook al opnoemde staan wel in de Bijbel. Hoe letterlijk je dit op moet vatten weet ik niet.
Je kunt er wel bij stellen dat de onwetenheid en het onbekende je wel
enigszins huiverig maken voor de dood. Je weet niet wat komen gaat, en
toch zal het komen...huiverig idee eigenlijk brrr :|
Ik ben zelf niet bang voor de dood, omdat ik weet wat er komen gaat. Niet helemaal precies. Ik kan me echter wel voorstellen dat je, als je het niet weet, behoorlijk anstig of onzeker kan maken.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Ik zie de hel voor me als eeuwige eenzaamheid en pijn, dus geen gruwelijke martelwerktuigen en bloed en lichamelijke pijn (tot je nek in de stront zitten in een klein kooitje ;)). Maar "gewoon" altijd alleen zijn, en geestelijke pijn en/of martelingen moeten doorstaan, geen zicht op hoop of verbetering, geen stappen naar beneden of naar boven in 'moraal', gewoon altijd alleen zijn en je zwaar klote voelen. :(

En dan nog het feit dat je geen kans meer hebt om in Gods aanwezigheid te komen.

ps. ik ben niet bang voor de dood, ik weet vanuit mn geloof (kben Christen) zeker dat ik in de hemel kom. Maargoed, om Robbie Williams maar eens te kwooten (nooit gedacht dat ik dat nog eens zou doen :o :D): "I'm not scared of dieing I just dont want to."

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 00:23 ]

Verwijderd

Die hel klinkt heel erg subjectief. Veel mensen vinden het juist fijn om alleen te zijn. Ten tweede als er geen hoop meer is dan maakt het toch niks meer uit? Dan gooi jejezelf maar volledig zonder bedenkingen in de afgrond. Mensen die in Auschwitz geen hoop meer hadden lieten zich neermaaien door de nazi's. Mensen die nog wel een sprankje hoop hadden gingen juist door een hel.
Naar mijn mening is hel niets meer of minder dan chaos. De hemel creeer je zodra je verantwoording kunt afleggen over je geweten, als je rust en harmonie kunt vinden in het gene wat je niet weet of kon. Sommige overleefde mensen uit Auschwitz pleegden na de oorlog alsnog zelfmoord omdat ze niet konden leven met de gedachte dat ze nu voor de doden moesten gaan leven. Ze konden de verantwoording niet aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 01:00 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-01 09:38

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Jånnis schreef op 13 mei 2003 @ 00:54:
Die hel klinkt heel erg subjectief. Veel mensen vinden het juist fijn om alleen te zijn. Ten tweede als er geen hoop meer is dan maakt het toch niks meer uit? Dan gooi jejezelf maar volledig zonder bedenkingen in de afgrond.
En als die er nou niet is? Dan kan je je er ook niet in gooien.

Ik zie hel voor me als een soort zwart gat: geen licht, geen geluid. Aangezien er geen licht is is er geen tijd, dus voor eeuwig niets zien en niets horen. Ik denk niet dat veel mensen een eeuwigheid zonder iets om zich heen kunnen. Zelfs de meeste contactgestoorde mensen hebben af en toe contact met anderen nodig.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

wat de bijbel schetst als de hemel, zou voor mij de hel zijn.
ik zou er doodongelukkig worden. (harp spelen op een wolkje.....yak! ;) )
t is dus erg subjectief.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 15:55:
wat de bijbel schetst als de hemel, zou voor mij de hel zijn.
ik zou er doodongelukkig worden. (harp spelen op een wolkje.....yak! ;) )
t is dus erg subjectief.
In de bijbel staat niet dat je op een harp gaat spelen :) Er staat gewoon dat jij bij God bent en dat als je in de Hel zit dat niet het geval is.

Verwijderd

Jozz schreef op 13 mei 2003 @ 00:07:
De betekenis van hel is nou niet echt positief:
hel1 (de ~, ~len)
1 verblijfplaats van verdoemden, plaats van verschrikking => de eeuwige verdoemenis, hellepoel, hellevuur, het eeuwige vuur, inferno
Die betekenis is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus kan het gerust ook
iets anders zijn.
Wat er wel staat is dat het een plaats is waar mensen pijn lijden en waar men eenzaam is, en dat God daar niet is. komen.
Wederom, speculatief, nooit wetenschappelijk aangetoond.
In principe hebben alle mensen de hel verdient, omdat ze gekozen hebben om de zonde te dienen.
Incorrect, niet alle mensen hebben de hel verdiend, kinderen vallen daar al
bij voorbaat buiten, omdat ze nog niet over voldoende kennis beschikken die
keuze te kunnen maken. Overigens heb ik zelf ook nergens voor gekozen.
De duivel is de personificatie van het kwaad. Voor hem is de hel een hemel, omdat hij daar in zijn ondergang allemaal mensen meetrekt die God weigerden te aanvaarden. Hij is uit op de vernietiging van de mens, omdat de mens de kroon op de schepping van God is. Daarom probeert hij zoveel mogelijk mensen van het geloof in Christus af te houden.
Wederom is dit speculatief, stel je eens voor dat jij iemand moest dienen waar
je helemaal niet bij zou willen zijn, dat maakt jou toch ook niet per definitie slecht. Of ga
jij dan ook alle mensen die tevens die persoon niet ziet zitten martelen en afslachten ?
Er staat (gelukkig?) maar weinig over in de Bijbel. De dingen die jij noemt en ikzelf eerder ook al opnoemde staan wel in de Bijbel. Hoe letterlijk je dit op moet vatten weet ik niet.
Vreemd dat de bijbel niet in volle glorie weergeeft wat de mensen te wachten
staat, als men niet het geloof volgt. Lijkt eigenlijk wel op chantage. Doe je het
niet, dan zul je in de 'hel' terecht komen.

Ik post dit bericht met een vet knipoog naar de film Bedazzled waarin Brandon
Fraser een naieve jongeman speelt die harstikke smoor is op een meid, maar haar
niet kan krijgen. Dan komt de duivel en biedt hem 7 wensen. Is gewoon een leuke
film, en het zet je ook aan het denken of de hel wel uberhaupt bestaat en of de
duivel idd zo slecht is als het geloof ons wil doen geloven.

/me heeft gesproken :P :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 12:52 ]

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:50:
Tjsa. Het kan er bij maar niet in dat mensen werkelijk denken dat er man met duivelshoorntjes en een prikstop zit te wachten op stoute mensen in iets wat door moet gaan voor een grote barbecue. Net zo min snap ik niet waarom mensen denken dat de hemel een soort ultieme beloning is voor goed doen op deze wereld.

Beiden zijn metaforen voor het leven van de mens. Doe je kwaad, dan krijg je kwaad. Doe je goed, dan krijg je goed. Niet in de vorm van een hel of een hemel, maar in de vorm van spot en haat of liefde van je medemens. God houdt onvoorwaardelijk van ieder mens, net zoals een moeder (bijna altijd) onvoorwaardelijk van haar kinderen houdt.

Denk je werkelijk dat God geniet van mensen die krampachtig proberen het leven zo goed mogelijk te leven om uiteindelijk in de hemel te komen? Dan hadden we beter robots kunnen zijn zonder verstand. We hebben een vrije wil, of een mogelijkheid tot kiezen gekregen. Dat komt met verantwoordelijkheid, want je kunt voor goed en voor kwaad kiezen. God zal je daar niet voor straffen, dat doe je zelf wel.

En Creation; als je gaat beginnen over hoe speculatief dit is en hoe onwetenschappelijk - ga dan snel naar een andere discussie. Je opmerkingen over 'onwetenschappelijk dit en onwetenschappelijk dat' slaan de plank hier volledig mis omdat wetenschap hier geen klap over kan zeggen. Dit is puur de mening van een mens en niet een objectief verifieerbaar feit.

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 14 May 2003 @ 14:03:
[...]
Tjsa. Het kan er bij maar niet in dat mensen werkelijk denken dat er man met duivelshoorntjes en een prikstop zit te wachten op stoute mensen in iets wat door moet gaan voor een grote barbecue. Net zo min snap ik niet waarom mensen denken dat de hemel een soort ultieme beloning is voor goed doen op deze wereld.
Herhaling is de kracht van reclame. Het beeld van de duivel wordt al eeuwenlang geadverteerd. Vooral in een beeldtijdperk als nu moet het kwade wel representatief er uit zien. }) "heee... dat is een duivel!"
Wat ik niet snap is wanneer mensen de hemel als troostprijs zien, of ze bekeren zich enkel uit angst om maar niet in de hel te komen.
Beiden zijn metaforen voor het leven van de mens. Doe je kwaad, dan krijg je kwaad. Doe je goed, dan krijg je goed. Niet in de vorm van een hel of een hemel, maar in de vorm van spot en haat of liefde van je medemens.
Was het maar zo zwart-wit. Mensen die 'goed' doen worden net zo snel bespottelijk gemaakt en/of gehaat dan mensen die werkelijk slecht doen. In het beste geval zal iemand of meerdere mensen zien dat er onrecht wordt aangedaan en komen voor je op. In het slechtste geval komen de goede daden pas na je dood aan het licht.
Denk je werkelijk dat God geniet van mensen die krampachtig proberen het leven zo goed mogelijk te leven om uiteindelijk in de hemel te komen? Dan hadden we beter robots kunnen zijn zonder verstand. We hebben een vrije wil, of een mogelijkheid tot kiezen gekregen. Dat komt met verantwoordelijkheid, want je kunt voor goed en voor kwaad kiezen. God zal je daar niet voor straffen, dat doe je zelf wel.
De hemel is niet het doel, de hemel is de weg. Jij gelooft in het goede van de mens. Anders zouden kwaadzoekenden nooit door zichzelf gecorrigeerd worden. Ik heb daar zo mijn twijfels over of het echt zo werkt.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 12:50:
[...]

Die betekenis is nooit wetenschappelijk aangetoond, dus kan het gerust ook
iets anders zijn.
Dat is de betekenis die Van Dale aangeeft. Er staat niet bij dat het wetenschappelijk is bewezen dat het zo is.Er zijn sowieso zoveel dingen die niet wetenschappelijk zijn aangetoond.
[...]

Wederom, speculatief, nooit wetenschappelijk aangetoond.
Ik zeg dat het in de Bijbel staat. Of het wetenschappelijk is aangetoond of niet dat maakt niets uit, omdat dat totaal niet relevant is.
[...]

Incorrect, niet alle mensen hebben de hel verdiend, kinderen vallen daar al
bij voorbaat buiten, omdat ze nog niet over voldoende kennis beschikken die
keuze te kunnen maken. Overigens heb ik zelf ook nergens voor gekozen.
Als Christus niet voor de gelovigen aan het kruis was gestorven kwamen ook kinderen niet in de hemel. Omdat iedereen in de zondeval is inbegrepen. Dus iedereen is door de zonval zondig.
Ik denk alleen niet kinderen die nog niet ten volle bij verstand zijn of die nog niets van de Bijbel en God weten in de hel zullen komen.
Wat betreft een keuze maken, niet kiezen is in dit geval ook een keuze, namelijk de keuze tegen God

Lukas 11:23
23 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

Vrij vertaald: Wie niet voor Mij(God) is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen.
[...]

Wederom is dit speculatief, stel je eens voor dat jij iemand moest dienen waar
je helemaal niet bij zou willen zijn, dat maakt jou toch ook niet per definitie slecht. Of ga
jij dan ook alle mensen die tevens die persoon niet ziet zitten martelen en afslachten ?
Nee, maar je hebt het hier ook niet over een mens, maar over satan en dat is wel even wat anders. Wat jij hierboven hebt neergezet is heel menselijk, maar niet op satan van toepassing, omdat hij totaal niets goeds voor heeft met de mens.
[...]

Vreemd dat de bijbel niet in volle glorie weergeeft wat de mensen te wachten
staat, als men niet het geloof volgt. Lijkt eigenlijk wel op chantage. Doe je het
niet, dan zul je in de 'hel' terecht komen.
Geen chantage. Je hebt de keuze om voor God te kiezen. Maar als je niet voor hem kiest kom je dus in de hel. Misschien is er expres onduidelijk in de Bijbel over de hel geschreven zodat er geen mensen gaan geloven omdat ze bang zijn anders in de hel te komen. Dit is maar een maar een gedachte die zo in me op kwam...
Dat is een van de vele manieren van satan. Hij probeert heel onschuldig over te komen om vervolgens iemand van God af te houden. Of hij fluistert mensen in dat de hel helemaal niet bestaat. Je hoeft helemaal geen christen te zijn, als je goed leeft kom je zo in de hemel.
En nog meer van dat soort geniepige gedachten, allemaal van satan.
/me heeft gesproken :P :P
Ok

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Jozz schreef op 14 mei 2003 @ 20:28:
[...]
Dat is de betekenis die Van Dale aangeeft. Er staat niet bij dat het wetenschappelijk is bewezen dat het zo is.Er zijn sowieso zoveel dingen die niet wetenschappelijk zijn aangetoond.
Levensbeschouwelijk dus.
Ik zeg dat het in de Bijbel staat. Of het wetenschappelijk is aangetoond of niet dat maakt niets uit, omdat dat totaal niet relevant is.
Waarschijnlijk wil hij alleen begrijpen wanneer het wetenschappelijk verklaard is. Helaas, zit hij dan mooi wel in het verkeerde topic. [quote]
Als Christus niet voor de gelovigen aan het kruis was gestorven kwamen ook kinderen niet in de hemel. Omdat iedereen in de zondeval is inbegrepen. Dus iedereen is door de zonval zondig.
Ik denk alleen niet kinderen die nog niet ten volle bij verstand zijn of die nog niets van de Bijbel en God weten in de hel zullen komen.
Wat betreft een keuze maken, niet kiezen is in dit geval ook een keuze, namelijk de keuze tegen God
Lukas 11:23
23 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Vrij vertaald: Wie niet voor Mij(God) is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen.

Zul je mede-overledenen zien in de hel of hemel? De bijbel heeft het wel over Mozes en Petrus in de hemel. Lijkt me wrang als vermoorde ongelovigen in de hel hun moordenaar tegenkomen.
Nee, maar je hebt het hier ook niet over een mens, maar over satan en dat is wel even wat anders. Wat jij hierboven hebt neergezet is heel menselijk, maar niet op satan van toepassing, omdat hij totaal niets goeds voor heeft met de mens.
Satan, hebreeuws voor 'tegenpool/stander', nog de vraag of het werkelijk om een autonome entiteit gaat.
Geen chantage. Je hebt de keuze om voor God te kiezen. Maar als je niet voor hem kiest kom je dus in de hel.
Zoals jij het nu neerzet klinkt het meer als een strategische dan een idealistische keuze.
Misschien is er expres onduidelijk in de Bijbel over de hel geschreven zodat er geen mensen gaan geloven omdat ze bang zijn anders in de hel te komen. Dit is maar een maar een gedachte die zo in me op kwam...
Tevergeefs dan, de RK kerk heeft flink ingespannen om zo mensen wel te laten geloven.
Dat is een van de vele manieren van satan. Hij probeert heel onschuldig over te komen om vervolgens iemand van God af te houden. Of hij fluistert mensen in dat de hel helemaal niet bestaat. Je hoeft helemaal geen christen te zijn, als je goed leeft kom je zo in de hemel.
En nog meer van dat soort geniepige gedachten, allemaal van satan.
Maar als God nou eenmaal faalt in het zichzelf openbaren naar de mens. Hoe kan de mens dan geloven dat Satan ze te gronde richt?

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 14 May 2003 @ 14:03:
[...]En Creation; als je gaat beginnen over hoe speculatief dit is en hoe onwetenschappelijk - ga dan snel naar een andere discussie. Je opmerkingen over 'onwetenschappelijk dit en onwetenschappelijk dat' slaan de plank hier volledig mis omdat wetenschap hier geen klap over kan zeggen. Dit is puur de mening van een mens en niet een objectief verifieerbaar feit.
Moet ik nu naar een andere discussie gaan omdat jij denkt dat we hier
spreken over de mening van een mens ? Ik spreek hier bij deze toch ook mijn
mening uit, dus dat zou dan niet mogen.

Omdat iets als standaard ge-aanvaard wordt wil toch nog niet zeggen dat het
ook waar is ? Het is eigenlijk gewoon een wel/niet kwestie, de een denkt zo en
de andere denkt zo.

Als dat voor jou moeilijk te verkroppen is een tegenstrijdige mening dan
kun je beter zelf in een ander topic gaan zitten.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 13:01:
Moet ik nu naar een andere discussie gaan omdat jij denkt dat we hier
spreken over de mening van een mens ? Ik spreek hier bij deze toch ook mijn
mening uit, dus dat zou dan niet mogen.

Omdat iets als standaard ge-aanvaard wordt wil toch nog niet zeggen dat het
ook waar is ? Het is eigenlijk gewoon een wel/niet kwestie, de een denkt zo en
de andere denkt zo.
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat jij roept dat de mening die iemand heeft over de hel of hemel wetenschappelijk speculatief is. Uiteraard is het dat! Het is toch bijzonder logisch dat deze uitspraak niet wetenschappelijk bewezen is:
Wat er wel staat is dat het een plaats is waar mensen pijn lijden en waar men eenzaam is, en dat God daar niet is. komen.
Wetenschap kan geen klap zeggen over God, de inhoud van de Hel of wat dan ook. Daarom zeg ik ook dat het hier simpelweg gaat om de visie of de mening van mensen. Jouw mening presenteer je als een wetenschappelijk tegen-argument en dat is in deze discussie net zoiets als proberen met een boeing 747 op een fietspad te landen. Als jouw mening is dat het allemaal niet bestaat, fine, so be it. Maar het argument 'speculatief, dat is niet wetenschappelijk aangetoond' is een dooddoener van formaat. Je kunt dit soort dingen waarschijnlijk nooit wetenschappelijk aantonen. Om een paralle te trekken zou je in een discussie als over SARS en de VS bij iedere mening kunnen gaan roepen dat het speculatief is en wetenschappelijk niet aangetoond is. Dus? Het is alleen maar overbodig omdat wetenschap niet het instrument is dat hier het beste geschikt voor is. Het zijn en blijven meningen en visies, geen wetenschappelijke feiten waar het over gaat.
Als dat voor jou moeilijk te verkroppen is een tegenstrijdige mening dan
kun je beter zelf in een ander topic gaan zitten.
Ik denk dat ik genoeg door de wol hier op W&L geverfd ben om goed in staat te zijn tegenstrijdige meningen aan te pakken. Het is leuk de bal terug te kaatsen, maar ik wees jou op het gebruik van een verkeerde klasse argumenten, en ik zou het fijn vinden als je niet doet alsof ik problemen hebben met meningen die ingaan tegen wat ik geloof.

[ Voor 20% gewijzigd door Christiaan op 15-05-2003 14:21 ]

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 11:28
Ik denk niet dat de hel een eeuwig vuur is of iets van die aard. Het is gewoon een eeuwig niets. Vervelen tot in eeuwigheid. Geen plezier, geen lol, geen God (dus niets positiefs). Het is een eeuwige saaiheid van niets kunnen doen, eenzaamheid, terwijl je wel weet dat de mensen die nu voor God kiezen feest aan het vieren zijn. Niet omdat jij verloren bent gegaan, want er wordt totaal niet meer aan je gedacht. Dat is pas eenhel, hier op aarde ben je de man, maar straks in de hel stel je dan geen moer meer voor...

Verwijderd

ehmm nou ja, om het verhaal kort te houden, daarom zei ik ook dat de ideeen
achter de duivel speculatief zijn, en daar lijkt me verder niets mee aan de hand.

Je kunt met deze stelling twee kanten op, en aangezien we verschillen van
mening heeft het geen nut er verder op in te gaan. Laten we bij deze elkaars
meningen respecteren, en vrijheid van meningsuiting uiteraard ook :9

• Christiaan
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 18:14:
ehmm nou ja, om het verhaal kort te houden, daarom zei ik ook dat de ideeen
achter de duivel speculatief zijn, en daar lijkt me verder niets mee aan de hand.

Je kunt met deze stelling twee kanten op, en aangezien we verschillen van
mening heeft het geen nut er verder op in te gaan. Laten we bij deze elkaars
meningen respecteren, en vrijheid van meningsuiting uiteraard ook :9
Nee. Het gaat niet om vrijdheid van mening en respecteren van jouw mening, ik wijs je alleen op het verkeerd gebruik van bepaalde argumenten. Het heeft niks te maken met wat ik van die argumenten inhoudelijk vind, maar dat die argumenten simpelweg niet opgaan. Wat jij deed is hetzelfde als zeggen 'dat is niet wetenschappelijk aangetoond' als iemand zegt dat ie biologie leuker vindt dan wiskunde.

De ideeen achter de duivel zijn uiteraard speculatief. Niemand weet hoe het echt zit, en het is dus overbodig dat erbij te vermelden. Dit topic is niet bedoeld om wetenschappelijk bewijs voor de duivel te bespreken, maar om iemand's mening omtrent de hel te bespreken. Daarbij heb je geen wetenschappelijk bewijs nodig. Sterker nog; het doet er helemaal niet toe.

Verwijderd

Eigenlijk is er maar 1 ding dat er voor mij toe doet, en dat is oneindigheid. Dat ene woord vind ik ongelooflijk angstaanjagend. Wat is het verschil gedoemd te zijn in een hemel te leven vol zalige mensen en zalige dingen, als je er EEUWIG moet blijven, of in de hel te zitten als je er altijd moet blijven. Ik vind het ene even erg als het andere

• Henk
  • Laatst online: 30-12-2025
Kheb de laatste tijd meer als ooit nagedacht over dood, leven, hel en hemel, kben vollop christen en ben de laatste tijd ook steeds harder gaan geloven (mede door omstandigheden). Mijn beeld van de hel is een plaats die gelijk is aan de hemel. het verschilt niets, alleen je wordt je bewust van je zonden, dus bijvoorbeeld een moordenaar beséft ineens wat ie gedaan heeft. voor onbepaalde tijd. ik denk dat dat de hel is, doorstaan wat je een ander aangedaan hebt, maar dan op een andere manier, in de vorm van schuldgevoel dus. Hoe lang dat gaat duren hangt er misschien van af hoe je de ander hebt gekwetst, of zijn omgeving. Je bevindt je dus niet in het hellevuur, tussen vlammen, rooie beestjes die met spiezen in je kont staan te prikken of andere vage dingen, gewoon, op de zelfde fijne plaats met dezelfde fijne mensen, alleen je hebt het besef van je schuld. Dit is ook een hel die nut heeft, niet van: je bent stout, dus krijg je straf en daar kom je niet meer uit. Want volgens mij wordt iedereen ooit vergeven, al hebbik zelf de grootste moeite om dát te accepteren.

Verwijderd

Vogus mij is de hel een plaats waar alles misgaat,je bent slecht geweest in je leven --> je komt in de hel --> Je beseft "op dat moment" dat je spijt hebt van wat je gedaan hebt en probeerd goed te doen...helaas lukt dit nooit...eeuwige kwelling.Stel je ziet dat een vrouw net op het punt staat om de weg over te steken.Je loopt naar toe om haar te redden maar *BAM* net te laat.Bij alles wat je doet loopt het mis....je word gek en de dag erna gebeuren weer van die dingen.Je beseft dus dat je in de hel bent ;)
Pagina: 1