[HIFI] Arcam vs NAD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84247

Topicstarter
Hallo.

Kan iemand mij helpen? Ik ben van plan een nieuwe Hi-Fi aan te schaffen en zit te twijfelen tussen de Arcam DiVA A85 en de NAD C370 versterkers. Allebei prima apparaten, naar het schijnt, maar ik ben op zoek naar een onafhankelijke vergelijking tussen de twee. Tot dusverre heb ik alleen individuele testrapporten gelezen en ze zijn allemaal lovend, maar een rapport waarin ze naast elkaar worden getest heb ik niet kunnen vinden. In de buurt waar ik woon is geen zaak die ze allebei demo-klaar heeft staan, dus voorlopig moet ik afgaan op ervaringen van andere gebruikers.

Ongetwijfeld hebben beide versterkers hun eigen voors en tegens in klank, techniek en dergelijke en dat wil ik graag weten. Is er iemand die beide versterkers kent en/of gehoord heeft en die wat kan zeggen over het karakter van de twee? En kan iemand iets vertellen over goede bekabeling? Merk, type, etc.

Mocht het relevant zijn: ik ben nu in het bezit van een paar Philips FB-830 "Conductor"-serie luidsprekers. Zijn op zich in die prijsklasse best goed, maar komen in mijn huidige luisterruimte niet tot hun recht. Versterker wordt dan ook gekocht "op de groei" en moet een aantal (10+) jaren meegaan.

Alvast bedankt voor de medewerking allemaal!

Groeten,

JamesBlond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 17:02

Boekster

Naimoholic

Ik heb de NAD nooit gehoor, maar de A85 wel, op niet al te makkelijke luidsprekers, de B&W Nautilus 804. Hij klonk erg goed, redelijk wat detail, vrij open maar te wollig in het laag, en hij kon hem dus niet lekker controleren. Voordeel is wel dat je er een P85 naast zou kunnen zetten om te Bi-ampen, en wordt het detail beter en de controle ook beter.

Baviaan op het forum heeft geloog ik wel een C370 op zijn 803 staan (of waren het er 2?), dus dat zou je aan hem moeten vragen. Hier kun je dus ook mee Bi-ampen. Verder zou je ze gewoon op je eigen speakers moeten horen, is wel zo mooi.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14572

bij een beetje hifi zaak mag je ze naast elkaar luisteren, neem je eigen speakers mee, of probeer te regelen dat je de receivers mag lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14572 op 10-05-2003 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik heb de A85 staan. Toen ik hem kocht in de eindronde vergeleken met de Marantz PM17 MkII en de NAD C160/270 (essentieel een C370 als voor/eind combi).

De Marantz was niks, dus daar zal ik het niet over hebben. De NAD kwam een heel eind mee met de A85. Hij had wat meer power, dus wat meer 'slam', maar verloor het qua subtiliteit. Met name het hoog was erg lelijk, veel te scherp, uberhaupt een kenmerk van NAD vind ik (de 541i CD speler vind ik ook een lelijk hoog neerzetten).

Het is dus de A85 geworden. Zoals Boekster zegt kan je deze later uitbreiden met een P85 poweramp, maar vergeet niet, bij de C370 kan je ook de C270 poweramp zetten. De A85 heeft standaard geen phono trap (ik weet niet of de NAD dat wel heeft, geloof van wel), maar is wel veel uitgebreider qua functionaliteit: onafhankelijke input gain per bron, processor mode (handig in combinatie met een AV amp), en de mogelijkheid om een 6-kanaals input board erin te laten zetten (voor SACD of DVD-A).

Karakter van de A85 m.i.: Gedetailleerd hoog, zeer strak laag, genoeg power om ook zwaardere speakers aan te sturen (al ben ik met Boekster eens dat een P85 geen overbodige luxe is bij b.v. een 803 om ze op hun best te laten klinken). Het geluid zit tegen de warme kant van het midden aan, als ik b.v. NAD en Marantz als uitersten neem. Qua bouw is de A85 erg netjes afgewerkt, kan natuurlijk niet op tegen de 'slagschip' montage van NAD.

Hobo Hifi heeft zowel NAD als Arcam staan, Staffhorst ook, net als Mijn Hifi in Nijmegen. Als je wil mag je wel een keertje bij me langskomen om te luisteren.

PS De A85 is wel wat duurder dan de C370. Ik weet niet wat je budget is, maar zeer binnenkort komt er een A80 van Arcam, essentieel een A85 met 60W ipv 85. Is dus ook wat goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-05-2003 12:13 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Ik heb ook binnenkort een nieuwe versterker nodig, ik heb alleen een budged dat in deze klasse niet al teveel toelaat. Nu we het er toch over hebben ook maar mijn vraagje :)

Ik zat zelf te denken aan een NAD C320 BEE of een C350.
Ik weet dat de techniek in de C320 beter is als in de C350, alleen de C350 heeft iets meer vermogen en een 20A sterkere voeding (ik weet het, ik staar me neit blind op watt's). Nu wil ik er uiteindelijk een set stevige full range zuilen mee kunnen aansturen. Aan de andere kant... ik ben misscien wel van plan om er eens een eindbak aan te hangen, in dat geval zou ik iig het best de C320 hebben, maar in de tussentijd moet ik wel alles er goed mee kunnen doen. Het lijkt mij dat de C350 wat beter zwaardere speakers kan aansturen als de C320 door de grotere cappaciteit, of zal de C320 het hier toch winnen door de betere techniek? De C320 lijkt mij meer een wat meer audiofiel verantwoordde versterker als de C350, maar stuurt hij zware speakers dus net zo goed of beter aan?

Ik ben geen superaudiofiel, maar ik houd wel van een goed gluid en denk dat qua aansturing van de speakers veel te winnen en te verliezen is, heeft iemand ervaring met deze twee versterkers?

Ik ben nog wel van plan om te gaan luisteren maar ik zoe niet aan fabrieks speakers maar DIY :), dus er zal in de loop van de tijd wel het een en ander veranderenin de speaker setup, dus luisteren met "me eigen" speakers zit er niet in dus zal ik een paar doorsnee speakers moeten proberen om achter het karakter van de twee versterkers te komen.

Ik zei het al... budged :(, de C320 BEE kost (hier ff op papier, kan iets lager uitvallen) 400 euro en de C350 550 euro. Ik kan die 550euro wel missen, maar niet meer. Dus als iemand een verterker in die prijsklasse weet die wellicht beter presteerd... TELL ME! TELL ME! :D

Edit: Ik zie net dat de C350 ook een dempingsfactor van 150 heeft t.o.v. 60 voor de C320 BEE, dit speelt voor het laag ook een belangrijke rot toch?

Oké, luisteren is het belangrijkst, maar ik vraag me gewoon af wat anderen voor ervaringen ermee hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 61284 op 11-05-2003 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zou zeggen : het is een te groot bedrag om oop de bonnenkoop te kopen..
ik zou er even ergends een afspreaak voor maken.. kijken of ze ook je speakertjes erbij hebben staan..en luisteren maar

als het niet uit maakt : Arcam!!! die heeft een veel mooier uiterlijk :9~

[ Voor 17% gewijzigd door gitaarwerk op 11-05-2003 13:17 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Ik heb nu al weer een tijdje de NAD C370 staan, die trouwens ook geen phono ingang heeft.
Ik ben er erg tevreden over.
Mijn ervaring met NAD is dat het juist erg neutraal klinkt en een groot vermogen heeft om ook de moeilijkere speakers aan te sturen.

Zo zie je maar weer, advies vragen over 2 versterkers levert voor en tegens op voor beiden.
Juist omdat smaak zo heel verschillend is.
Wil je echt zo veel uitgeven neem dan ook in het budget op een dagje reizen/luisteren naar alle 2. Alleen jij kunt uiteindelijk de beslissing nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb ook binnenkort een nieuwe versterker nodig, ik heb alleen een budged dat in deze klasse niet al teveel toelaat. Nu we het er toch over hebben ook maar mijn vraagje
Absoluut de 320BEE nemen. Veel mooiere klank, dynamischer dan de 350. IMHO de mooiste amp in de C range van NAD. En cheap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op 11 mei 2003 @ 13:58:
[...]

Absoluut de 320BEE nemen. Veel mooiere klank, dynamischer dan de 350. IMHO de mooiste amp in de C range van NAD. En cheap :)
Dat zij de verkoper in de winkel (HiFi Team @ Alphen aan den Rijn) ook tegen mij: Je hebt meer voor minder.

Ik wacht nog wat reacties af (ook voor alternatieven) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mijn vader heeft hem sinds een paar weken staan... als ik op bezoek ben geniet ik er altijd even van... mooi ding hoor. IMHO ongeevenaard in de prijsklasse tot 750 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik hem dan maar eens aan een luistersessie onderwerp (als ik me vakantiegeld heb teminste...) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Anoniem: 61284 schreef op 11 May 2003 @ 14:36:
Ik denk dat ik hem dan maar eens aan een luistersessie onderwerp (als ik me vakantiegeld heb teminste...) :)
Ik zou je dan ook even willen wijzen op Marantz. Zij maken in die prijsklasse ook best mooie versterkers (de PM-serie). Ik heb zelf de PM7000, en die heeft een redelijk sterke voeding, en de klassieke Marantz-klank: warm en vol. Tot €550 kan je de PM8000 waarschijnlijk nét niet krijgen, maar misschien met heel erg veel geluk.
Dus: als ze een PM7000 (€450) hebben staan: luister ook even. Zeker als je van vol en warm geluid houdt, kun je best een goede partner in de Marantz vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op 11 May 2003 @ 14:30:
Mijn vader heeft hem sinds een paar weken staan... als ik op bezoek ben geniet ik er altijd even van... mooi ding hoor. IMHO ongeevenaard in de prijsklasse tot 750 euro.
Nee hoor, want ik heb €750 voor mijn NAD C370 betaalt. 8)
Je moet maar goed in afdingen zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
uhuh, TOT 750 euro, niet tot en met ;)

En ik vind de 320BEE ook beter dan de C370... maar da's persoonlijk. Wat de 320 in power mist tov de 370 maakt hij qua geluid meer dan goed. Dat geldt alleen als je niet te zware speakers hebt, 600 serie van B&W b.v of Qtjes van KEF (hoewel ik geen 320 zou aansluiten op een paar 604s of Q7s).

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-05-2003 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Anoniem: 61284 schreef op 11 May 2003 @ 13:10:
Ik heb ook binnenkort een nieuwe versterker nodig, ik heb alleen een budged dat in deze klasse niet al teveel toelaat. Nu we het er toch over hebben ook maar mijn vraagje :)

Ik zat zelf te denken aan een NAD C320 BEE of een C350.
Ik weet dat de techniek in de C320 beter is als in de C350, alleen de C350 heeft iets meer vermogen en een 20A sterkere voeding (ik weet het, ik staar me neit blind op watt's). Nu wil ik er uiteindelijk een set stevige full range zuilen mee kunnen aansturen. Aan de andere kant... ik ben misscien wel van plan om er eens een eindbak aan te hangen, in dat geval zou ik iig het best de C320 hebben, maar in de tussentijd moet ik wel alles er goed mee kunnen doen. Het lijkt mij dat de C350 wat beter zwaardere speakers kan aansturen als de C320 door de grotere cappaciteit, of zal de C320 het hier toch winnen door de betere techniek? De C320 lijkt mij meer een wat meer audiofiel verantwoordde versterker als de C350, maar stuurt hij zware speakers dus net zo goed of beter aan?

Ik ben geen superaudiofiel, maar ik houd wel van een goed gluid en denk dat qua aansturing van de speakers veel te winnen en te verliezen is, heeft iemand ervaring met deze twee versterkers?

Ik ben nog wel van plan om te gaan luisteren maar ik zoe niet aan fabrieks speakers maar DIY :), dus er zal in de loop van de tijd wel het een en ander veranderenin de speaker setup, dus luisteren met "me eigen" speakers zit er niet in dus zal ik een paar doorsnee speakers moeten proberen om achter het karakter van de twee versterkers te komen.

Ik zei het al... budged :(, de C320 BEE kost (hier ff op papier, kan iets lager uitvallen) 400 euro en de C350 550 euro. Ik kan die 550euro wel missen, maar niet meer. Dus als iemand een verterker in die prijsklasse weet die wellicht beter presteerd... TELL ME! TELL ME! :D

Edit: Ik zie net dat de C350 ook een dempingsfactor van 150 heeft t.o.v. 60 voor de C320 BEE, dit speelt voor het laag ook een belangrijke rot toch?

Oké, luisteren is het belangrijkst, maar ik vraag me gewoon af wat anderen voor ervaringen ermee hebben...
Maak dan ook je eigen amp :). Zat te vinden op www.diyaudio.com. Dan heb je voor je budget wel een topversterker. (gainclone hoeft niet zoveel te kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb hier de Denon AVR-1803 staan en deze geeft zeer helder geluid. Ik heb 2 Elac boxen als frond en 2 hele oude bose als back en toch klink het zeer helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111 schreef op 11 May 2003 @ 17:48:
[...]

Maak dan ook je eigen amp :). Zat te vinden op www.diyaudio.com. Dan heb je voor je budget wel een topversterker. (gainclone hoeft niet zoveel te kosten)
Ik heb er wel aan zitten denken om er zelf een eindbak voor te maken ;)
Er was hier een interesante draad over een nelson pass, dat leek me wel wat. Maar dat is voor later want dat kost $$$
Een geïntegreerde of voor versterker zou ik zelf niet maken, daarvoor heb ik tewijnig verstand van electronica en ik kan hem nooit zo mooi maken met al die knopjes en foefjes. Daarom deze gewoon fabrieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Even voor de TS, wat is je budget? De C370 is een 2/3 van de prijs van een A85. Aanzienlijk naar mijn idee. Als het niet uitmaakt denk ik dat je tevredener zult zijn met en A85, maar dat is misschien meer vanuit mijn smaak gezien. Ik heb de A85/P85 combi gehorod opd e 804, maar toch was het nog niet mooi gecontroleerd op de 804's. Morgen ga ik kijken naar de FMJ serie, die wel gelijk weer €600,- meer kost dan een A85. Waarschijnlijk is deze nog net even wat beter in balans, maar budgetafhankelijk is die keuze natuurlijk wel. En persoonlijk vind ik NAD ook wel strak om te zien, maar dat onogelijk groene knopje! Arcam is een stuk strakker naar mijn idee. En mijn oog wil ook wat :p .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zijn een aantal mogelijkheden van goede versterkers tot €550

- Marantz PM7000 €450
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_pm7000_med.gif

- NAD C320EEB €425
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/nad/c320/c320.jpg

- Denon PMA 1055 R €535
Afbeeldingslocatie: http://www.denon.co.uk/images/PMA-1055Rfront600.jpg

- Cambridge Audio A500RC €365
Afbeeldingslocatie: http://www.cambridgeaudio.com/products/a500.jpg

Ze zullen allemaal ongeveer even goed presteren, maar ik denk dat de Marantz het wint op gebied van voeding en reserves. En juist daar zal die Cambridge Audio denk ik veel minder zijn. Hier staat weer tegenover dat laatstgenoemde erg mooi is. Dat is het instapmodel van een prachtige serie versterkers, van een degelijk merk.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 12-05-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik vind dit wel een puik topic, want ook ik ben opzoek naar een beetje goeie Stereo versterker en nieuwe boxen!!!!!! Dusse als er nog mensen zijn met tips en aanbevelingen ;)

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Denon moet eens een keer iemand inhuren die verstand heeft van design...

Hobo Hifi verkoopt de 320BEE voor 399 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Eurohopper verkoopt hem voor €330

Maar voor die 70 euro ga ik liever naar hobo denk ik, kun je ook nog wel een goede interlink oid uitslepen. ;)

PDFje van de 320BEE

In dezelfde folder zijn ook de PDFjes van zowat elk NAD apparaat te vinden, erg handig denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik zie alleen je exacte buget niet, en welke bron je gaat gebruiken, en qua speakers, misschien toch slim om er alvast over te denken/luisteren (verreweg de meest bepalende factor), hoog rendement denk aan buizen, en misschien val je wel voor laag rendement speakers, dan kan de amp die je nu hebt al te weinig sap leveren.

De combinatie is echt het belangrijkst, maarzo een berg goeie merken bij elkaar gooien....was het maar zo makkelijk! :)

Ik heb zelf al lichtelijk bergen spullen gehad die op papier echt super waren maar in combinatie me tegen vielen.

[ Voor 12% gewijzigd door hervaz op 12-05-2003 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hervaz schreef op 12 May 2003 @ 18:56:
Ik zie alleen je exacte buget niet, en welke bron je gaat gebruiken, en qua speakers, misschien toch slim om er alvast over te denken/luisteren (verreweg de meest bepalende factor), hoog rendement denk aan buizen, en misschien val je wel voor laag rendement speakers, dan kan de amp die je nu hebt al te weinig sap leveren.

De combinatie is echt het belangrijkst, maarzo een berg goeie merken bij elkaar gooien....was het maar zo makkelijk! :)
Mja, je gaat hierbij wel uit van de doorsnee set. Zoals ik al vaak heb gezegd moet je je een keer beperken. Dat doe je ofwel door een winkel binnen te stappen en te focussen op hun assortiment, ofwel door vantevoren een lijstje te maken van de bekendere merken in die prijsklasse.
En je kunt ervanuitgaan dat een NAD C320 in principe 'normale' speakers wel kan aansturen. Nee, geen B&W Nautilus 804 nee. Gewoon een speaker met een gevoeligheid van tussen de 85 en 92 dB/W.
Ik heb een jaar gedraaid met een Marantz PM7000 en twee fullrange Jamo's van 87 dB/W. Ik heb ze vaak genoeg flink opgejaagd, en heb nog nooit één vorm van clipping oid gezien. Altijd reserve voor de bassen, en veel controle.
In deze prijsklasse kun je ervanuitgaan dat de nagenoeg alle modellen de meeste speakers die bij ze passen wel aan kunnen sturen.
Ik heb zelf al lichtelijk bergen spullen gehad die op papier echt super waren maar in combinatie me tegen vielen.
Mja, jij staat er echter niet om bekend met doorsnee spullen te draaien. Verder kun je ervanuitgaan dat deze versterkers redelijk neutraal zijn. Misschien moet je met NAD wat oppassen, maar bijv. Marantz en Denon hebben een neutrale sound, ietwat warm.. Niet veel speciaals dus.
En buizen zijn weer heeeeel iets anders, maar ik denk niet dat dat aan de orde is..
Anoniem: 50944 schreef op 12 May 2003 @ 18:53:
Eurohopper verkoopt hem voor €330

Maar voor die 70 euro ga ik liever naar hobo denk ik, kun je ook nog wel een goede interlink oid uitslepen. ;)
Precies, en/of wat speakerkabel :P

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 12-05-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Anoniem: 35417 schreef op 12 May 2003 @ 13:56:
Dit zijn een aantal mogelijkheden van goede versterkers tot €550

- Marantz PM7000 €450
[afbeelding]

- NAD C320EEB €425
[afbeelding]

- Denon PMA 1055 R €535
[afbeelding]

- Cambridge Audio A500RC €365
[afbeelding]

Ze zullen allemaal ongeveer even goed presteren, maar ik denk dat de Marantz het wint op gebied van voeding en reserves. En juist daar zal die Cambridge Audio denk ik veel minder zijn. Hier staat weer tegenover dat laatstgenoemde erg mooi is. Dat is het instapmodel van een prachtige serie versterkers, van een degelijk merk.
Euhmz, ik geloof dat de NAD qua voedingsreserves ed boven de PM7000 uitsteekt, ik zou eerst ook een pm7000 kopen, maar ben toch voor de C320 gegaan (het oude model jah), deze schijnt helderder en sterker geluid te geven...

just my 2 euro`s

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 35417 schreef op 12 May 2003 @ 20:15:
[...]

Mja, je gaat hierbij wel uit van de doorsnee set. Zoals ik al vaak heb gezegd moet je je een keer beperken. Dat doe je ofwel door een winkel binnen te stappen en te focussen op hun assortiment, ofwel door vantevoren een lijstje te maken van de bekendere merken in die prijsklasse.
En je kunt ervanuitgaan dat een NAD C320 in principe 'normale' speakers wel kan aansturen. Nee, geen B&W Nautilus 804 nee. Gewoon een speaker met een gevoeligheid van tussen de 85 en 92 dB/W.
Ik heb een jaar gedraaid met een Marantz PM7000 en twee fullrange Jamo's van 87 dB/W. Ik heb ze vaak genoeg flink opgejaagd, en heb nog nooit één vorm van clipping oid gezien. Altijd reserve voor de bassen, en veel controle.
In deze prijsklasse kun je ervanuitgaan dat de nagenoeg alle modellen de meeste speakers die bij ze passen wel aan kunnen sturen.

[...]

Mja, jij staat er echter niet om bekend met doorsnee spullen te draaien. Verder kun je ervanuitgaan dat deze versterkers redelijk neutraal zijn. Misschien moet je met NAD wat oppassen, maar bijv. Marantz en Denon hebben een neutrale sound, ietwat warm.. Niet veel speciaals dus.
En buizen zijn weer heeeeel iets anders, maar ik denk niet dat dat aan de orde is..

[...]

Precies, en/of wat speakerkabel :P
Een 804 heeft wel een goede gevoeligheid hoor, maar heeft een enorm lage impedantie op sommige frequenties. Daar hebben de gewone versterkertjes moeite mee.

Weer even naar TS:
Kijk goed waarnaar je door wilt groeien. Als je bij de wat 'gewonere' speakers blijft zul je met beide geen miskoop doen. Misschien dat je bij de wat zwaardere speakers een probleem zult krijgen met echte lage impedanties. Maar ik denk dat beide versterkers een eind zullen komen. Naar mijn mening zou je echt gewoon op de luidsprekers waarnaar je uiteindelijk door wilt groeien beide versterkers moeten proberen. Ik weet niet of het mogelijk is om een stukje te reizen, maar er zijn vast wel winkels in de buurt die beide merken verkopen. Zo zeldzaam zijn NAD en Arcam ook weer niet ;) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

3lmowww schreef op 12 May 2003 @ 21:57:
[...]

Euhmz, ik geloof dat de NAD qua voedingsreserves ed boven de PM7000 uitsteekt, ik zou eerst ook een pm7000 kopen, maar ben toch voor de C320 gegaan (het oude model jah), deze schijnt helderder en sterker geluid te geven...

just my 2 euro`s
Schijnt? Heb je dat zelf niet geprobeerd dan?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3lmowww schreef op 12 mei 2003 @ 21:57:
[...]

Euhmz, ik geloof dat de NAD qua voedingsreserves ed boven de PM7000 uitsteekt,
Ik zou het niet precies weten, maar het lijkt me niet zo vanzelfsprekend dat een instapmodel van NAD één van de top modellen van de PM-serie qua voeding evenaart. Maar het zou kunnen :)
Ik heb zelf toen ik voor de PM7000 koos helemaal niet naar NAD gekeken, dus echte verschillen kan ik niet vertellen..
ik zou eerst ook een pm7000 kopen, maar ben toch voor de C320 gegaan (het oude model jah), deze schijnt helderder en sterker geluid te geven...

just my 2 euro`s
Oh, je luistert niet naar je versterker :? :P
Boekster schreef op 12 mei 2003 @ 22:01:
[...]

Een 804 heeft wel een goede gevoeligheid hoor, maar heeft een enorm lage impedantie op sommige frequenties. Daar hebben de gewone versterkertjes moeite mee.
Tja, niet alleen gevoeligheid speelt inderdaad mee. Het zijn gewoon moeilijk aan te sturen speakers. Ik heb er zelf nooit één mogen horen helaas.
Weer even naar TS:
Kijk goed waarnaar je door wilt groeien. Als je bij de wat 'gewonere' speakers blijft zul je met beide geen miskoop doen. Misschien dat je bij de wat zwaardere speakers een probleem zult krijgen met echte lage impedanties. Maar ik denk dat beide versterkers een eind zullen komen. Naar mijn mening zou je echt gewoon op de luidsprekers waarnaar je uiteindelijk door wilt groeien beide versterkers moeten proberen. Ik weet niet of het mogelijk is om een stukje te reizen, maar er zijn vast wel winkels in de buurt die beide merken verkopen. Zo zeldzaam zijn NAD en Arcam ook weer niet ;) .
Ik bied bij deze mijn excuses aan, ik dacht dat de TS en Eul ongeveer in dezelfde prijsklasse keken. |:(
Nee, van de prijsklasse +/- €1250 ben ik niet thuis, dus zal ik me er verder buiten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Toch kunnen de meeste versterkers meer hebben dan je zou denken. Mijn speakers zijn nog wel ietsje lastiger dan de Nautilussen als het goed is, maar mijn 700 euro dure Duson bakkie trekt het zonder enige probs......ook als de knop flink omhoog gaat. En ja....het wordt eens tijd om te upgraden......ben er mee bezig....als ik een Duson B100 kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Mijn tip om nog wat kolen op het vuur te gooien:De Naim NAIT5. Ik vond hem erg goed klinken. Maar de vraag is of dat voor jou ook opgaat. En vind je het design mooi en de volledige filosofie achter Naim, dat onder andere DIN-plugs gebruikt, wel fijn. Ik heb een Naim voor-eind combi gehoord (wel ruim boven jouw budget) en die beviel me beter dan een Bi-amp opstelling van een A85 en P75 van Arcam. Het is maar net wat voor klank je graag wil.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

zimbab schreef op 12 mei 2003 @ 22:38:
Toch kunnen de meeste versterkers meer hebben dan je zou denken. Mijn speakers zijn nog wel ietsje lastiger dan de Nautilussen als het goed is, maar mijn 700 euro dure Duson bakkie trekt het zonder enige probs......ook als de knop flink omhoog gaat. En ja....het wordt eens tijd om te upgraden......ben er mee bezig....als ik een Duson B100 kan vinden.
Er zijn altijd lastigere speakers :) . Versterkers kunnen misschien zelf wel veel hebben, maar het gaat in eerste instantie of de klank je bij een doorsnee gebruik kan bekoren. De ene versterker kan dat uiteraard beter dan de andere.

Wat heb je eigenlijk voor luidsprekers?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Audio Physic Tempo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ah, mooi luidsprekers. Ik heb de Sparks gehoord. Die klonken in ieder geval zeker niet onaardig. En weer ontopic :p .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ja....inderdaad.....wat ik dus ff wilde zeggen aan de TS: Waarom moet je een test van de twee tegen elkaar hebben? Ga ze zelf tegen elkaar beluisteren....dat is het enige dat telt. Want stel je zou 10 tijdschriften zo'n test laten doen....wedden dat er niet tien keer hetzelfde uitkomt. Dat komt omdat het van smaak af hangt en in dit geval jouw smaak. Zo lees ik heel vaak over producten die men in Duitsland fantastisch vindt en in Engeland weer minder en andersom....gewoon smaak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boekster schreef op 12 May 2003 @ 22:42:
[...]

Er zijn altijd lastigere speakers :) . Versterkers kunnen misschien zelf wel veel hebben, maar het gaat in eerste instantie of de klank je bij een doorsnee gebruik kan bekoren. De ene versterker kan dat uiteraard beter dan de andere.

Wat heb je eigenlijk voor luidsprekers?
Wat weten wij een topic toch altijd goed offtopic te brengen met z'n 4-5'en hier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 35417 schreef op 12 May 2003 @ 23:05:
[...]

Wat weten wij een topic toch altijd goed offtopic te brengen met z'n 4-5'en hier :X
Doen wara je goed in bent :p .

Maar Wat Zimbab zegt is 100% waar. Allen jouw oren kunnen je vertellen wat je mooi vindt. Verkondig gewoon je mening, en laat daar een discussie uitvloeien. Wees niet te meeloperig met de meeningen, maar probeer dingen zelf. Jij moet er uiteindelijk van agan genieten niet wij. En als andere mensen jowu set niet als hun keuze bestempelen: Big deal!

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wat weten wij een topic toch altijd goed offtopic te brengen met z'n 4-5'en hier
Boeie, de TS heeft niks van zich laten horen. Weet je wat dat per uur kost om mij een beetje in de ruimte te laten lullen over hifi? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op 13 May 2003 @ 01:22:
[...]

Boeie, de TS heeft niks van zich laten horen. Weet je wat dat per uur kost om mij een beetje in de ruimte te laten lullen over hifi? ;)
Ik heb het enkele uren mogen meemaken, kosten waren 3 blikjes Heineken. Dat viel wel mee dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Alleen buiten kantooruren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Kan iemand mij advies geven ?!!
Ik ben op zoek naar een mooi warm geluid en een paar goeie floorstanders met een budget van €1250,- voor de versterker en €300,- voor de speakers......

Ik dacht zelf aan de Arcam 850 alleen de speakers zijn nog een raadsel ?!!

[ Voor 19% gewijzigd door Ruidasilva op 13-05-2003 22:19 ]

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

€1250 tegen €300 is een beetje een scheve verhouding vind je niet? Meestal wordt verhouding 1:2 aangehouden, wat betekent dat je evenveel aan de versterker uitgeeft als aan één speaker.
In dit geval is het 4:1 :? Je versterker komt niet echt mooi tot z'n recht met speakers van €300 hoor..

Anderzijds raad ik je aan een nieuw topic hiervoor te openen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 13-05-2003 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Anoniem: 35417 schreef op 13 May 2003 @ 22:32:
€1250 tegen €300 is een beetje een scheve verhouding vind je niet? Meestal wordt verhouding 1:2 aangehouden, wat betekent dat je evenveel aan de versterker uitgeeft als aan één speaker.
In dit geval is het 4:1 :? Je versterker komt niet echt mooi tot z'n recht met speakers van €300 hoor..
In iedergeval voor het hele zooitje wil ik Max. €2000,- betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor speakers kijk je dan in dit topic: Speakers in de klasse 350-600 euro /stuk

Dan heb je nog genoeg over voor een leuke NAD, Arcam of een andere amp die jou aanspreekt. Om erachter te komen wat je smaak is (als je dat nog niet weet ;) ) ga je luisteren bij een goede winkel het liefst in combinatie met je (toekomstige)speakers. Sommige versterkers matchen niet goed met bepaalde speakers, dus ook dit moet je gaan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruidasilva schreef op 13 mei 2003 @ 22:37:
[...]

Dan zou ik +/- €750 aan een versterker uitgeven, en €1250 aan speakers. Dat brengt je dus op €625 per speaker. Daar kun je erg mooie dingen van halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 35417 schreef op 13 mei 2003 @ 23:08:
[...]

Dan zou ik +/- €750 aan een versterker uitgeven, en €1250 aan speakers. Dat brengt je dus op €625 per speaker. Daar kun je erg mooie dingen van halen ;)
Even een vraag aan ruidasilva: Wil je geen CD-speler of iets dergelijks, maar puur een versterker? Is wel belangrijk om te weten :) .

Maar JSS geeft je een redelijk goede verhouding. Je kunt natuurlijk alles nog een beetje schuiven, maar veel zou ik niet doen. Maar voor 600E de luidspreker is er veel te vinden, van bookshelf tot floorstanding. Persoonlijk ben ik voor floorstanding, maar misschien dat je in deze klasse beter voor minder laag kunt kiezen en je hoog en midden op een goed niveau houden. Een sub op een later tijdstip zou dan de aanvulling zijn.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Kijk ook eens naar de DVD/CD speler welke je eraan gaat hangen, wil je gefikte cd`s/vcd`s erop gaan draaien of alleen orginele cd`s. In het eerste geval kun je geen NAD of Marantz DVD/CD-speler aanschaffen aangezien deze slecht zelf gebrande cd`s slikken.

Niet geheel onbelangrijk als je een versterker/receiver gaat kopen. Zelf wou ik de NAD 370 kopen een tijd geleden, is stiekem een Pioneer zet geworden, ben er nog steeds tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Dat is een keuze geweest tussen een HT en een stereo-amp. Is nogal een verschil!
Hoe het zit met de compatibiliteit van gekopieerde CD's zou ik het niet durven hebben. Ik heb een maand of wat een DVD-speler gehad, en die deed er inderdaad lang over om te kijken wat hij nu in z'n bekkie had. Kwam hoogstwaarschijnlijk ook door de MP3 compatibiliteit.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

[quote]CK schreef op 13 mei 2003 @ 23:16:
Kijk ook eens naar de DVD/CD speler welke je eraan gaat hangen, wil je gefikte cd`s/vcd`s erop gaan draaien of alleen orginele cd`s. In het eerste geval kun je geen NAD of Marantz DVD/CD-speler aanschaffen aangezien deze slecht zelf gebrande cd`s slikken.
quote]

:? hoezo mijn marantz eet perfect gebrande cd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Het gaat meestal om CD-RW's.....maar wie fikt muziek nou op CD-RW's? Bijna iedereen doet dat op gewone CD-R's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
In het eerste geval kun je geen NAD of Marantz DVD/CD-speler aanschaffen aangezien deze slecht zelf gebrande cd`s slikken.
Is kul. Oude spelers misschien ja.
Je weet dan niet wat een A85 kost... ongeveer 75% van je budget ;) Het voorstel van JSS is idd beter... vuistregel die ik aanraad komt op hetzelfde neer: betaal evenveel voor elk component in je set, waarbij speakers los worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op 14 mei 2003 @ 00:33:
Het gaat meestal om CD-RW's.....maar wie fikt muziek nou op CD-RW's? Bijna iedereen doet dat op gewone CD-R's.
Wie fikt er nou muziek in het algemeen? Slechte kwaliteit, (meestal) geen auteursrechten, etc. Koop ze in de winkel :)
Dr. Strangelove schreef op 14 mei 2003 @ 00:39:
Je weet dan niet wat een A85 kost... ongeveer 75% van je budget ;) Het voorstel van JSS is idd beter... vuistregel die ik aanraad komt op hetzelfde neer: betaal evenveel voor elk component in je set, waarbij speakers los worden gezien.
Inderdaad, en dan kom je op €667 per component, maar om de versterker ietsjes meer ruimte (= reserve/voeding) te geven €750 tegen €625 voor de speakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9896

Ik vorige maand een nieuwe versterker gekocht en ik zat in dezelfde prijs klasse te zoeken.
Ik heb bij Hobo Hifi de Marantz PM8000, de NAD C370 en de Denon PMA1055R naast elkaar gehoord. Ik ging voor de Marantz en ben uiteindelijk met de Denon naar huis gegaan.
De Marantz: te warm geluid, onduidelijke bassen.
De NAD: te koud geluid, geen sfeer.
De Denon: die zat er precies tussen in en dat was wat ik zocht.

De PM8000 is een trouwens wel een model dat eruit gaat, dus die kun je op veel plaatsen al voor 500 euro krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9896 schreef op 14 May 2003 @ 13:01:
De PM8000 is een trouwens wel een model dat eruit gaat, dus die kun je op veel plaatsen al voor 500 euro krijgen.
Klopt, en qua vermogen wint die PM8000 het van de rest van de modellen. Dus als je met zware speakers wilt draaien is dat een leuke..

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 14-05-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Boekster schreef op 13 May 2003 @ 23:15:
[...]

Even een vraag aan ruidasilva: Wil je geen CD-speler of iets dergelijks, maar puur een versterker? Is wel belangrijk om te weten :) .

Maar JSS geeft je een redelijk goede verhouding. Je kunt natuurlijk alles nog een beetje schuiven, maar veel zou ik niet doen. Maar voor 600E de luidspreker is er veel te vinden, van bookshelf tot floorstanding. Persoonlijk ben ik voor floorstanding, maar misschien dat je in deze klasse beter voor minder laag kunt kiezen en je hoog en midden op een goed niveau houden. Een sub op een later tijdstip zou dan de aanvulling zijn.
Ik ben uiteindelijk wel van plan om een cd-speler te kopen, maar eerst een goeie versterker! Moet er daar dan al wel rekening mee houden ?!! Bijv. op het gebied van aansluitingen of hoef ik daar op dit moment nog niet naar te kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neuh, dat is allemaal redelijk standaard. Ik draai ook met een oude CD-speler in afwachting van €'s, dat is het probleem niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Nee, dat was meer voor budgetbepaling. Probeer een beetje in de richting van JSS' budgetbepaling te gaan. Dan zul je er het beste uitkomen. Persoonlijk ben ik wel voorstander om alles van eenzelfde merk te houden. Deze apperatuur is toch vaak het beste op elkar afgestemd qua geluiden. Maar je kan altijd merken combineren.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja, ik geloof zelf niet eens zoveel in een supergoed klinkende CD-speler. Ik hoor daar het verschil niet tussen. Dat houdt wel op bij de versterker ;)
Ik koop gewoon de CD-speler die bij de versterker hoort qua uiterlijk. En dat is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Dat valt vies tegen naarmate de kwaliteit van de andere componenten omhoog gaat! Een CD-speler heeft wel degelijk een grotere invloed dan je denkt, als je maar de apperatur hebt om dat te laten horen. Nou zal het voor de ruidasilva niet veel uitmaken, maar uiterlijk vind ik ook nog wel belangrijk.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik heb twee NAD C270 eindbakjes staan icm een NAD C160 en B&W Nautilus 803 speakers.. Klinkt erg goed. Als je ze eens wilt horen moet je mailen :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Luistermiddag bij Baviaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Rijswijk is niet zo ver vanuit Rotterdam :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Vanuit Delft helemaal niet :p .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84247

Topicstarter
Ok! Alvast erg bedankt voor de reacties. Ik las dat de C-320 BEE ook een goede overweging is , gezien de prijs/kwaliteit. Ik weet dat de C-370 beter is dan de C-350, maar nou noemt iemand hier dat de C-320 dat ook is. Is die ook beter quak klank dan de 370? Ik ga in ieder geval eens een uigebreide dag luisteren op mijn eigen speakers/ Dat lijkt me zowieso het verstandigst.

Als iemand nog meer suggesties heeft over merk/type etc, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De C320 BEE is misschien technisch beter maar de C370 heeft wel een hapje meer vermogen wat hem denk ik beter maakt om zware speakers aan te sturen.
Maar als je geen zware speakers hebt/wilt kopen kun je hem overwegen.

Ik denk dat als hij in een luistertest niet tegenvalt ik hem wel neem, hij kan ook goed dienen als voor versterker zodat als ik eens zware speakers zou willen aansturen ik er een mooie (2e handse) eindbak aan kan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ik vond zelf de C370 het mooiste van allemaal klinken, daarom heb ik hem gekozen. Ik snap dus ook niet waarom de C320 BEE beter zou klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Was de 320BEE dan al uit toen je je 370 kocht?

Ik vind alle andere NAD amps hetzelfde karakter hebben: varierend van veel power tot HEEL veel power, maar een te ongecontroleerd en scherp hoog in combinatie met sommige speakers. Wat betekent dat ze met andere speakers wel goed kunnen klinken.

Maar de 320BEE vind ik goed gaan met alle speakers waar ik hem op gehoord heb. Neem daarbij de enorme power reserves die het ding heeft en de zeer scherpe prijs, en je hebt echt een topversterker. Als ik ooit nog een studeerkamer setje ga kopen bouw ik het om de 320BEE heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Anoniem: 35417 schreef op 14 May 2003 @ 13:51:
Mja, ik geloof zelf niet eens zoveel in een supergoed klinkende CD-speler. Ik hoor daar het verschil niet tussen. Dat houdt wel op bij de versterker ;)
Ik koop gewoon de CD-speler die bij de versterker hoort qua uiterlijk. En dat is het :)
Er zijn wel verschillen tussen cd-spelers, maar de grootste verschillen zijn idd de speakers en versterkers. Het verschil tussen loopwerken is zelfs te horen maar dat was niet schokkend. De moderene spelers zijn al heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dr. Strangelove schreef op 16 May 2003 @ 00:01:
Als ik ooit nog een studeerkamer setje ga kopen bouw ik het om de 320BEE heen :)
Mét Monitor Audio speakers dan hè? :P

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 16-05-2003 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nou vooruit dan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-05-2003 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op 16 May 2003 @ 00:01:
Was de 320BEE dan al uit toen je je 370 kocht?
Al lang, ik heb de C370 begin dit jaar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Maar goed, als we de prijs buiten beschouwing laten, vind je de C320BEE dan nog steeds beter en zo ja, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ikke? Ik vond de C370 erg krachtig. Maar op detail, stereobeeld en hoge tonen vind ik de 320BEE op afstand beter. Let wel dat matching met speakers erg belangrijk is; de meeste NAD versterkers passen vanwege hun scherpe hoog niet goed bij speakers met metaldome tweeters zoals B&Ws (allemaal mijn persoonlijke nietszeggende mening!). De 320BEE daarentegen is minder scherp dan de oude 320, de 350 en de 370 vind ik. Natuurlijk is de 320BEE een minder goede keus bij zwaardere ladingen, maar ook daar blijft matching van belang. Op mijn CDM7NTs vond ik de 370 in elk geval niet lekker klinken, maar ik zou er ook geen 320BEE achter hangen vanwege het vermogen (hoewel alle NAD amps zat power aan boord hebben).

Ik blijf erbij: voor de prijs is er niks beters te krijgen dan de 320BEE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20096

Anoniem: 35417 schreef op 16 May 2003 @ 09:42:
[...]

Mét Monitor Audio speakers dan hè? :P
Uiteraard! Monitor Audio _/-\o_

Maar ik zou dan persoonlijk kiezen voor een combinatie met Arcam. Omdat ik het neutrale geluid met iets naar de warme kant gerichte laag van de Monitor Audio's beter tot zijn recht vind komen dan een combinatie van Monitor Audio en NAD. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Zelf heb ik vorige week een Onkyo TX-DS989 upg 2. aangeschaft bij mijn Monitor Audio opstelling speakers. Deze Onkyo is nu ook niet bepaald warm te noemen maar vond ik i.c.m. mijn speakers beter klinken dan een Marantz SR-9200, Denon AVC-A1SR en nog wat andere surroundreceivers.

*Kick*

Oké, het is een tijdje geleden maar ik kom er op terug omdat mijn informatie geen nieuwe thread waard zijn en omdat iemand met de search vast wel in deze thread terecht komt als hij wat wilt weten over de NAD C320BEE.

Ik heb hem vandaag namelijk gekocht :), beetje later als geplant maar beter laat als .... toch?

Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben! Het laag klinkt erg krachtig, wat ik persoonlijk wel lekker vind, en het detail is gewoon waanzinnig goed naar mijn mening. Hij geeft de muziek ook erg vol en helder weer. Bijvoorbeeld: Het album van Avril Lavigne (Let go) vond ik op me oude amp (op dezelfde speakers waar ik nu naar luister) erg schel en kil klinken, een gebrek aan laag en het klonk gewoon heel erg dunnetjes, in de auto had ik dit iets minder omdat ik hier de bas iets verder als audiofiel verantwoord open heb (ieder ze smaak, in de auto vind ik dit wel lekker :)) maar het klinkt nog wel steeds schel en ik mis gewoon iets. Nu op de NAD heb ik dit nouwlijks meer, het hoog is neit meer schel maar helder en het klinkt gewoon wat voller en krachtiger (wat er nu nog tekort is schuif ik op de speakers af waarvan het filter nog geoptimaliseerd moet worden en als dat in orde is waardige filtercomponenten moet krijgen :D, hoezo optimistisch? :D). Dit is de eerste echte test die ik op de som heb genomen aangezien ik nog niet zoveel tijd heb gehad om al me cd's te checken op vooruitgang (of achteruitgang) van het gluid. Maar tot nu toe ben ik onder de indruk. Ook de kracht van deze versterker is fenomenaal, ik hoef hem nouwlijks open te draaien om volumes te berijken waarmee ik de politie op vervelende tijdstippen aan de deur zou kunnen krijgen >:), en het blijft echt krachtig klinken. Vermogen plenty dus (voor mij).

Ik heb er eerlijk gezegt niet erg lang naar geluisterd in de winkel omdat het voor mij niet zoveel zin heeft, ik bouw me speakers namelijk zelf, wat betekend dat ik (behalve me eigen speakers) nooit een goede referentie speaker heb om te luisteren, en aan me eigen speakers moet nog wat aan gesleuteld worden dus hier heb ik niet op geluisterd omdat ik dan misschien bedrogen uit zou komen. En zowiezo is de kamer acoustiek altijd wel anders waardoor je indruk van iets misschien heel anders kan zijn. Het voordeel van DIY is wel weer dat ik achteraf de klank van een speaker wat kan beïnvloeden naar me eigen zin, dit kan een bepaald gemis in een versterker compenceren (niet dat deze dat heeft hoor!).

Bij de aankoop er van ben ik voornamelijk uit gegaan van de goede ervaringen van Dr. Strangelove en de verkoper die zich hierbij aansloot. Hij zei niets anders te hebben, ook niet voor 200 euro meer, dat partij zou zijn voor deze NAD.

Één nadeel, hij heeft geen sub out, eigenlijk, bijna geen enkele stereo vetrsterker heeft dit volgens de verkoper, alleen surround receivers. En nu heb ik dus een werkloze sub staan :(. Het enige dat ik kan bedenken om dit op te lossen is om de pre-out, die nu direct naar de main-in gaat (voor- en eind-versterker zijn dus te splitsen) te splitsen waarna er één naar de main-in gaat, zodat ik nog steeds het versterker gedeelte kan gebruiken, en de andere kan dan naar me sub, die gaat dan met het volume mee harder en zachter. Zou dit kunnen? Trek ik dan niet teveel stroom van het line gedeelte van het voorversterker gedeelte weg zodat schade zou kunnen ontstaan of de spanning daald en de amp niet meer correct werkt? Of zou dit geen probleem moeten zijn? Iemand opmerkingen ideeën?

En nu de KLAP OP DE VUURPIJL!!!
Sinds zeer kort is deze ook te krijgen in TITANIUM kleur!!! Ik ben woensdag wezen kijken en toen had hij er voor het eerst één binnen. Vandaag kwam ik aan en hij stond net een uur in de showroom, hij kon hem meteen weer inpakken :D. Ik wou eerst nog wel even kijken omdat ik op de site heb gekeken en op een plaatje daar ziet hij er erg saai uit, maar laat je daar niet door misleiden! In werkelijkheid ziet hij er echt fantastisch uit in het titanium, je moet hem gewoon echt zien. Nadat ik van buiten even in de showroom heb gekeken (omdat ik hem op die woensdag niet uitgepakt had gezien) was ik verkocht.
De verkoper zei dat ik waarschijnlijk één van de eerste in Nederland ben die hem in titanium op ze kamer zet :*), altijd leuk toch :).

Dit is wat ik op dit moment te zeggen heb over me nieuwe aanwinst.

Ik raad iedereen die in een prijsklasse van 400-750 euro een stereo versterker zoekt een luistersessie aan.

Nu pas in titanium? Dacht dat ik hem al eens eerder gesignaleerd heb.

Het lijkt mij echt een prachtig beestje en ben blij voor je dat hij zo lekker uit de verf komt. Altijd maar afwachten als je hem aansluit in je eigen situatie.

Voor je sub probleem. In dit soort situaties gebruik je volgens mij de High-power in. Ik dacht dat jouw Hypex die ook heeft. Zo niet zou ik het proberen met een (pre) front uit en anders eventueel een tape-out. Ook die kun je daarvoor gebruiken. :)

• Jag
  • Laatst online: 20:04

Jag

Anoniem: 50944 schreef op 27 september 2003 @ 22:24:
Nu pas in titanium? Dacht dat ik hem al eens eerder gesignaleerd heb.

Het lijkt mij echt een prachtig beestje en ben blij voor je dat hij zo lekker uit de verf komt. Altijd maar afwachten als je hem aansluit in je eigen situatie.

Voor je sub probleem. In dit soort situaties gebruik je volgens mij de High-power in. Ik dacht dat jouw Hypex die ook heeft. Zo niet zou ik het proberen met een (pre) front uit en anders eventueel een tape-out. Ook die kun je daarvoor gebruiken. :)
High power in is idd een optie, maar de pre out gebruiken ook. Het zal niet zoveel uitmaken, maar electrisch gezien is de pre out gebruiken wel beter. Je kan vaak zelfs de pre out naar de input op de sub laten lopen, en dan een gecrosste output van de sub (high pass filter) naar de power amp input toe. Zou ik niet doen trouwens.

Overigens zou je idd moeten opzoeken wat de impedantie is die aan de pre out mag hangen. Een normale input is 10K, als je er twee aanhangt wordt dat dus 5K. Maar het lijkt me sterk dat dat een probleem is. Maar je zou het kunnen opzoeken voor de zekerheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 27-09-2003 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Titanuim was er idd al even, maar nog maar net bij de C320BEE (werd mij verteld hoor, ik heb het verder niet onderzocht...).

Me Hypex heeft helaas geen high power in, dat is wel jammer.

De versterker heeft een pre-out maar die moet direct met de pre-in gekoppeld worden om het eindversterker gedeelte te gebruiken, dus geen pre-out over helaas.
De subamp heeft ook geen output, en die zou ik idd ook liever niet gebruiken als hij die had.

Ik zie hier staan:

Line level outputs
Output impedance pre-out: 80ohm
Maximum output level: >12V

Dit zijn wat andere waarden als Jag suggereerde, of zijn dit hele andere waarden dan wat je bedoelde? Kan het splitten van de pre-out, en dan verdelen naar het power amp gedeelte van de NAD versterker en de sub amp als tweede, hiermee? Of heb je dan ook gegevens van de subamp en het poweramp gedeelte van de sub nodig?

Ik zat nu btw te denken, zijn er geen converters van high input naar line? Volgens mij zijn die er wel voor auto audio geloof ik, misschien dat ik hiermee wat kan doen? Zou ik dat dan gewoon aan kunnen sluiten op de speakerdraden van één speaker oid? Nooit eerder mee gewerk duzz ;)

Ik moet trouwens niet echt klagen over een groot tekort aan bas, me 2-weg's spuwen al aardig wat lage tonen uit met deze amp, maar voor films zou het wel lekker zijn, ik wil echter wel dat hij met het volume mee gaat en niet dat ik telkens meot stellen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, sub probleem is technisch opgelost (nu alleen nog praktisch uitvoeren :P).

Ik had een mailtje naar NAD gestuurd met de vraag. Ik had gelezen dat je bij de NAD C160 pre amlifier meerdere eind trappen parallel kon aansluiten op de eerste pre-out uitgang van de C160. Dit door de lage uitgang impedantie van 75ohm. De C320BEE heeft een uitgang impedantie van 80ohm, niet veel hoger dus. Daarmee heb ik hun geconfronteerd en het antwoord was dit:
Thank you for your recent request via the NAD Electronics web-site.
The subwoofer can be hooked to the preout jacks of the 320BEE via a rca splitter. Your dealer, or our distributor for NAD in the Netherlands whose contact information I have posted below, can help with this. The rca splitter has one input and two outputs; one to go into the amplifier and the other to go to the subwoofer.
Zover was ik ik ook wel, ik wou alleen even weten of het kon, die splitters vind ik zelf wel ;). Maar wel tof van ze dat ze zo snel reageren en niet het standaard antwoord geven wat ik had verwacht --> het is er niet voor gemaakt, staat niet in de handleiding dus het mag niet. (zo iets had ik verwacht).

De amp is dus nóg beter als gedacht en voldoet nu volledig aan me eisen en verwachtingen! Ik zou er later dus ook nog een dikke eindtrap aan kunnen hangen om te bi-ampen en eventueel actief woofers te kunnen filteren en zo de HS-130 te vervangen (dan kan ik 2 woofers aan sturen, óf ik moet de HS130 op 4ohm laten spelen, dan kan het nu ook al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20:04

Jag

Ik heb je topic destijds uit het oog verloren, dus vandaar mijn enigzins late reactie: het zijn idd niet de waarden die ik zocht. Sommige line level outputs hebben vermeld staan dat er minimaal 10KOhm aan mag hangen, maar dat staat hier niet bij. Die reply van NAD vetelt je op zich niets nieuws, maar het feit dat ze niet beginnen over van nee mag niet, wijst er wel op dat het gewoon kan. Lekker splitten dus (maar dat had je zelf ook al bedacht :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

En vergeet de plaatjes niet!

Wat betreft het geluid ben ik het helemaal met je eens. Heb zelf ook de NAD 320BEE (zwart).
Maar ik heb de Titanuim kleur vorige week gezien en ik was er helemaal niet over te spreken. Nofi. De versterker had voor mij een speelgoed plastic uitstraling. Alsof ze de zwarte heel snel over hadden gespoten met een spuitbus. Het zag er niet degelijk uit. Echt een turn off.
Nogmaals nofi

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 62616 op 14-10-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smaken verschillen he ;). Maar de zwarte vind ik ook heel erg mooi hoor, erg neutraal en degelijk. Maar toch gaf "ik" hier de voorkeur aan.

Plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

Anoniem: 61284 schreef op 14 October 2003 @ 21:07:
Smaken verschillen he ;). Maar de zwarte vind ik ook heel erg mooi hoor, erg neutraal en degelijk. Maar toch gaf "ik" hier de voorkeur aan.

Plaatjes?
Tuurlijk smaken verschillen :) .

Ja plaatjes van hoe je het hebt staan thuis. check ook Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 5

Heb je die NAD C160 al gekocht of ga je die nog kopen? Nu zit je vast aan die Titanuim kleur :X ;) :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 62616 op 14-10-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, ik heb hem niet en ga hem ook niet kopen.
Het blijkt nu dat ik aan de pre-out van de C320BEE als ik wil 2 eindtrappen kan hangen. Dus in mijn geval laat ik het power amp dedeelte van de NAD C320BEE (De amp bestaat uit 2 gedeelten he) aangekoppeld (zoals hij nu staat, en bij jou waarschijnlijk ook) maar daar bij kan ik nog de versterker moduul van me subwoofer koppelen. Dit kan ik doen door het signaal van de pre-amp te splitten, 1 naar de power amp en 1 naar de sub (dus niet 1 draad naar elk, maar 1 volledig signaal dat in de basis gesplit is). Dan wordt het volume van de sub mee geregeld met de NAD, en dat is wat ik wou.

Op dit moment zijn me kamer, apparatuur, DIY speakers en opstelling nog aan verandering onderhevig. Als het enigsinds op het eind resultaat gaat lijken zal ik een paar pic's van het geheel posten oké ;).
Pagina: 1