FSB overclock zorgt voor verdwijnende HDD's

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-01 15:45
Afgelopen donderdag avond zitten spelen met mijn pctje, ik ging stapje voor stapje me fsb verhogen (xp2000+ en abit kx333r), ik had hem uiteindelijk op de snelheid van een xp2100+ (fsb 137). Hierop liet ik hem staan. Ik had een aantal testjes gerunt (3dmark sessies en sisoftsandra). Alles zonder problemen. Net ging ik dus gewoon ff een divxje encoden naar wm video. Opeens error van windows dat ie niet kan schrijven. Blijken me 2 schijven (zelfde kabel) weg te zijn.
restart hielp niet
proc op 2000+ terug gezet ook niet
uit en aan ook niet
toen maar me kast open, stekkertjes aangedrukt en hij doet het weer.

Nu vraag ik me af, kan dit door een overclock komen? Hij zet toch alleen de pci/agp/geheugen/proc hoger, niet de ata aansluitingen van je mobo?

de 2 verdwnen hdd's waren een seagate en een ibm, beide zelfde kabel (rounded van coolermaster, half jaar oud, heel dure kabel :P ), en ze zaten op me mobo
gek detail, me andere hdd (windows) zit op andere kabel(goedkope) en op me raid controller, die deed het nog
me cd-roms deden het ook nog, terwijl ze ook op de ata-aansluiting van me mobo zaten

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Het kan zijn dat er schrijffouten zijn gemaakt in je partitie. De partities verwijderen en opnieuw instellen.

dikzak

• mad_dog
ja nee, alles werkt weer, was gewoon op 1 of andere manier dat me mobo me schijven aan die kabel niet kon vinden....maar ik wil me proc dus liever weer op 2100 zetten, en of dat nu gevaarlijk is........beetje hulp en een verklaring zijn wel handig denk ik :)
en de temps, idle 30, stressed =61

[ Voor 44% gewijzigd door mad_dog op 10-05-2003 19:14 ]

Verwijderd

Kan natuurlijk ook toeval zijn dat juist dan de kabel niet goed meer ging.

• mad_dog
je bedoelt dat het niks met de overclock te maken had, en gewoon pure toeval dat ie op dit moment dr mee nokte?

Verwijderd

Hij zet toch alleen de pci/agp/geheugen/proc hoger, niet de ata aansluitingen van je mobo?
Bij sommige mobo's worden samen met de PCI ook de interne devices overgeklokt (zoals onboard VGA, IDE, RAID, LAN etc).

• mad_dog
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 19:22:
[...]
Bij sommige mobo's worden samen met de PCI ook de interne devices overgeklokt (zoals onboard VGA, IDE, RAID, LAN etc).
ja owke...maar toch, hij staat iets van 6mhz hoger (de fsb) en je leest van andere mensen die hem 70mhz hoger zetten (wel met divider, maar dan toch meer dan ik)

Verwijderd

Kan ook andere oorzaken hebben, mijn PC2700 OEM ram wil maar op maximaal 338MHz (3 MHz overklok) anders komt ie niet eens Windows in.

De CPU FSB is daarentegen al op 430MHz geweest (164MHz overklok) met een ander (Corsair PC3x00) RAM stripje in sync mode.

Kortom, zoek bij jou de bottleneck. Zet je PCI eens lager terwijl je met de FSB speelt en noteer bij welke instellingen (MHz, Dividers, Timings, Voltages etc) hij over zijn nek gaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 19:47 ]

Verwijderd

Het is mogelijk dat je ide controller niet goed tegen overclocken kan en dat een paar MHz extra op de PCI bus de controller nekt..

( hebben scsi controllers ook een hekel aan ;) )

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 19:22:
[...]
maak daar maar alle van excusief sommige intel borden en de nforce 2 bordjes ;)
voor de rest gaat bij IEDER mobo je agp pci ata fdd omhoog ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

maak daar maar alle van excusief sommige intel borden en de nforce 2 bordjes ;)
voor de rest gaat bij IEDER mobo je agp pci ata fdd omhoog ;)
Ik ben al zo gewend aan m'n nForce2 ;) ik kan mezelf niets mooiers toewensen...

Bij m'n andere mobo's kon ik in ieder geval de dividers instellen in de Bios, of hard de MHz'en, of bij de nog oudere: met jumpers.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 19:50 ]

• mad_dog
hmmzz...owke, ik hoor nu dus van Shunt dat je wel degelijk van alles hoger zet.....maar toch raar dat dit bordje raar gaat doen hoor, want tis toch een abit, die altijd bekend staan om hun grote overclockmogelijkheden. En spelen met de bios instellingen zit er ook niet in denk, want ik heb mijn proc niet geunlockt, anders had ik hem wel op 133*13 gezet - 2100+
hmzz......moek maybe maar is proberen...alleen die unlockmethodes :'(
t zijn er zow veel.......ik denk dat ik het dan maar doe met dat pinnetje verbuigen, lijkt me de minst erge ingreep, want om nouw op je proc te gaan zitten lijmen/verven....beetje eng :)

• Shunt

Shunt

Boe

mad_dog schreef op 10 mei 2003 @ 20:09:
hmmzz...owke, ik hoor nu dus van Shunt dat je wel degelijk van alles hoger zet.....maar toch raar dat dit bordje raar gaat doen hoor, want tis toch een abit, die altijd bekend staan om hun grote overclockmogelijkheden. En spelen met de bios instellingen zit er ook niet in denk, want ik heb mijn proc niet geunlockt, anders had ik hem wel op 133*13 gezet - 2100+
hmzz......moek maybe maar is proberen...alleen die unlockmethodes :'(
t zijn er zow veel.......ik denk dat ik het dan maar doe met dat pinnetje verbuigen, lijkt me de minst erge ingreep, want om nouw op je proc te gaan zitten lijmen/verven....beetje eng :)
13 gaat niet lukken :P tenzij je met de L3 bruggen gaat spelen
aangezien met de 4 bits mp's slechts een mp van 12.5 gehaalt kan worden
terwijl je met een 5 bits mp tot 28 kan gaan dacht ik

Game PC

• mad_dog
s0w, anders staat daar een mooi verhaal waar we allemaal niks van snappen :)
nee, uhmzzz, ik lees t nog ff een keer :D
1minuut later:
owja, ik snap de grap, maar was het niet zo dat ze dan onder een lagere mp, zoiets als 6 ofzow, gewoon 13 doen? dat had ik nl wel op mijn abit kt7r

• Shunt

Shunt

Boe

mad_dog schreef op 10 May 2003 @ 20:57:
s0w, anders staat daar een mooi verhaal waar we allemaal niks van snappen :)
nee, uhmzzz, ik lees t nog ff een keer :D
1minuut later:
owja, ik snap de grap, maar was het niet zo dat ze dan onder een lagere mp, zoiets als 6 ofzow, gewoon 13 doen? dat had ik nl wel op mijn abit kt7r
ja dat klopt bepaalde mp's zijn reserved voor andere mp's omdat die gewoon niet gebruikt worden ;)

en jah een echte doc'er snapt meteen wat daar stond :+ :P

mare je kan ook de L3 truk doen dat houd in dat je een paar L3 bruggen op blaast met bvb de 5 V lijn van je pc en dat je dan met een bepaalde combi van op blazen kan je een andere mp kiezen

Game PC

• mad_dog
hahaha, het klinkt echt geweldig, maar way te riskant voor mij, als er iets fout gaat, ik heb zero cash om zoiets te riskeren, daarom begon ik ook met rustig de fsb op te schroeven, maar wel redelijke tegenvaller dat dat dus niet kan :(
ook niemand een ideetje wat ik nog meer kan proberen om die fsb toch te kunnen opschroeven.....?

owke, ik zit nu dus beetje te spelen met aantal settings, en ik kwam tegen dat je kon proberen om je fsb en je mem in sync te laten lopen, dus ik schakelde met geheugen van 333 naar 266, wat in sync met 133 is :)
resultaten, eerst had ik efficiency van 95% van me geheugen, en in sync van 94%
dus ik laat hem toch op 333mhz staan denk ik....

nu iig toch weer de fsb speed aan het opvoeren, maar ik vroeg me af, hoe zit het pcies met zon divider? als ik nu me fsb op bijvoorbeeld 166 zet (en me proc trekt het :P ), hoe stel ik de divider in dat de pci/agp en de rest van me mobo het toch kunnen bijbenen?
(ik heb faq gelezen, maar check deze rekensom waardoor ik het niet meer snap)
133/2=agp
133/4=pci
dus divider staat op 4:2:1
dan kan je divider op 5:2:1 zetten
als je dan 166fsb hebt, krijg je
166/2=83mhz voor de agp, redelijk te hoog lijkt me
166/5=goede pci speed
en rest van mobo loopt?

en het nut van een 3:2:1 ?

/edit
staat nu op 1,74gig, 12,5*139
temps idle nu zijn 28/29 en stressed 32/64

[ Voor 63% gewijzigd door mad_dog op 11-05-2003 00:55 ]

• mad_dog
owke kleine update, ik draai nu op 12,5*142 = 1,77gig, verder geen divider ingesteld ofzow, wel de vcore iets omhoog, staat nu op 1.840volt (cpu-z), aangezien ik spontane hangs kreeg
idle is 27/27
en stressed is 31/62 (kouder weer :P )
dus dat is allemaal goed, raar is echter als ik ga gamen, (battlefield en gta3) dat ik constante framerate van 80-100 heb, maar om de 20sec hangt ie voor kwart seconde.... :(
iemand idee?
gf4ti4200 (asus), niet overclocked, standaard settings (agp hoger natuurlijk) en det 43.45
thx voor alle replys :)
Pagina: 1