Wat is de snelst mogelijke cpu die nog passief gekoeld kan worden (voor een servertje), dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.
thnx..
thnx..
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:36 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Losha op 10-05-2003 18:39 ]
[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 10-05-2003 18:45 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Waarschijnlijk omdat hij op zijn slaapkamer staat.IceStorm schreef op 10 mei 2003 @ 19:01:
Waarom wil je een passief gekoelde gameserver hebben als ik mag vragen? Oftewel, waarom mag dat ding geen geluid maken?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik vind slapen ook wel prettig (zo af en toeIcestorm
Waarom wil je een passief gekoelde gameserver hebben als ik mag vragen? Oftewel, waarom mag dat ding geen geluid maken?
[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 19:13 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Passief OCen is misschien nou ook weer niet zo'n goed ideeVerwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 19:15:
je kunt ook gewoon dat geld wat je op onderclocken bespaard (dure proc die wordt teruggeclocked) in een goede koeler steken en dan die proc oc'en?
Verwijderd
ik bedoel ook dat je dan een stille koeler koopt he... passief koelen wil zowieso niet ivm airflowW3ird_N3rd schreef op 10 mei 2003 @ 19:18:
[...]
Passief OCen is misschien nou ook weer niet zo'n goed idee
OCen doe je alleen als je temp toch ruim binnen de marges valt, wil je er tenminste een serieuze snelheidswinst uithalen.
Ik ga trouwens over een paar weken nog wel 'ns een filmpje maken van m'n P3 733... In de stijl van het beruchte filmpje van Toms Hardware enzo
Dus jij wou beweren dat mijn P3 733 niet wil?Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 19:26:
[...]
ik bedoel ook dat je dan een stille koeler koopt he... passief koelen wil zowieso niet ivm airflow
18db de gehoorgrens? M'n aars, wat de gehoorgrens precies is durf ik zo niet te zeggen (0-5db als ik me goed herinner uit een oud biologieboek..), maar 10db was al gefluister/geknisper van bladeren. Dat kun je horen.dus koop een amd 1600+ (ofzo of wat heb je erin?? beetje onduidelijk hier allemaal..)
+ heeeel goedkoelblok + 12db fans, klaar..
18db is gehoorgrens d8 ik , dus zo goed als stil?
[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 19:39 ]
dikzak
Nee hoor. Zolang er een normale heatsink op je AMD zit duurt het minstens 10min voor ie het loodje zou kunnen leggen. Gewoon de temp in de gaten houden dus! Thermal overheating protection treed pas in werking bij een te hoge temp : je moet er dus voor zorgen dat je die niet haalt. En "te hoog" is dan ook echt een graad of 100, celcius. Want dan pas kan een proc permanent beschadigd raken.ReemF schreef op 10 mei 2003 @ 19:44:
30 dB is een normaal gesprek, 20 dB is een stille kamer. Alles onder 20 dB is 'bijna' niet te horen, afhankelijk natuurlijk van hoe scherp je gehoor is, en hoe hoog de tonen zijn. Evenwel, over passief koelen, het lijkt me een zeer interessant iets, zeker om met de nieuwere procs te proberen. Helaas hebben de Athlon XPs en volgens mij ook de Bartons nog steeds geen ingebouwde thermal overheat protection. Oftewel, als je een modernere proc passief wil koelen, dan moet je wel een Pentium nemen.
Ik heb ervaring met de temps van m'n P3 733, en kan je vertellen dat 80 graden geen enkel probleem is. Ok, niet 24/7, maar passief 24/7 en eenMijn vader heeft op dit moment een sys met een Pent3 1Ghz, en het lijkt me een interessant project om, als ik die setup binnenkort kan overnemen, hem compleet passief te gaan koelen. Eventueel als de temps te hoog komen, zeg boven de 60graden, een beetje onderklokken, als dat mogelijk is met dat systeem. Passief koelen heeft natuurlijk meerdere voordelen, en als je ze tot goed effect kan laten komen wegen ze op tegen de nadelen.
Ik durf me af te vragen of je met onderclocken zoveel winst haalt. Je kunt je cpu dan gewoon minder belasten, en dus word ie onder full-load minder warm.Hier @ PMG staat er btw ook ergens een groot onderclock topic, misschien dat het interessant is om daar eens in te kijken of iemand z'n ondergeclockte proc passief gekoeld heeft
Senile! Senile Oekaki
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 14:43 ]
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 15:03 ]
Hoezo 'in totaal' boven de 1GHz uitkomen? 2x500MHz is niet even snel als een enkele 1GHz proc, en al zeker niet makkelijker te koelen. Je zoekt de snelste oplossing, maar wil er niet veel geld in steken (een Zalman koeler is al te duur).Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 14:54:
350 mhz is niet genoeg, ik moet wel in totaal boven de 1GHZ uitkomen... en of dit met een pIII, athlon xp, celeron of een duron is maakt me niet zo veel uit, als het maar geen cyrix of van dat soort troep is.
kan dat btw, 2 durons op een moederbord prikken? hmmzz, ff zoeken naar een cheap moederbord...
nou kijk, er moet een dedicated battlefield server op te draaien en een ftp-servertje met een redelijk hoge upload zo nu en dan , maar hoeveel power daar voor nodig is weet ik ook niet, en mijn budget ligt rond de 300 euro. (wat idd erg krap is, ben maar student).ReemF schreef op 11 May 2003 @ 15:09:
Weetje, je kan je posts editen met dit [afbeelding] knopje. Dat staat wel zo netjes en leesbaar enzo. En als het om een server gaat, met toch redelijk wat procpower, dat ook nog eens stil moet zijn, waarom niet aan waterkoeling denken? Dan sla je echt 2 vliegen in 1 klap. En je hebt voldoende power, en je hebt stilte. De kosten vallen tegenwoordig ook wel mee, want je hebt een aardig compleet setje voor rond de 120 eur, de Thermaltake Aquarius 2. Er is naturlijk wel een limiet aan wat je wil, en wat kan, budget of technisch-wijs. Wat is je budget eigenlijk, want misschien kan er dan wat specifieker naar een bepaalde oplossing worden gekeken?
En nog wat anders, heb je ook al gezocht op internet? Je geeft namelijk zelf weinig ideëen, alleen dat het een gameserver met linux erop moet worden, en voldoende procpower.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 15:23 ]
[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 11-05-2003 16:45 ]
das de eerste vriendelijke reactie die ik van jou krijg, heheBalusC schreef op 11 May 2003 @ 16:42:
Titel verduidelijktIn het vervolg wel zélf daarop letten .. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette).
edit:Overigens had deze topic werkelijk geen kans gemaakt met zo'n startpost, maar omdat het uiteindelijk goed liep hebben we het maar opengelaten. MAAR: je laat daarentegen wel zien wat voor postcapaciteiten je hebt; de bovenstaande posting zou pas een goeie startpost zijn .. Hopelijk leer je hiervan
Verwijderd
das natuurlijk wel koel dat je dat passief gekoeld krijgt, maar 1 zo'n cpu kost al 205 euro joh..Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 22:02:
Daar is-ie weer!!!!
Hier 2x1266@1310 mhz p!!!-s (tualatin 512 kb L2-cache) op een p3c-d passief gekoeld met twee heatpipes. 49-54 graden, is sneller dan een p4 3,06 ghz.
Tualatin is een zwaar ondergewaardeerde processor, is 2x zo zunig als een p4 en presteerd klok voor klok 1,5 keer beter. In mijn geval draaien ze op 1.3 volt, ik schat dat ze dan nog een 25 watt per stuk verbruiken. Ter vergelijking: een p4 3,06 ghz verbruikt een slordige 100 watt.
Verwijderd
Mag ik jou vragen waar jij de resultaten voor de uitroepen "is sneller dan een p4 3,06 GHz" en "presteert klok voor klok 1,5 keer beter" vandaan haalt?Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 22:02:
Daar is-ie weer!!!!
Hier 2x1266@1310 mhz p!!!-s (tualatin 512 kb L2-cache) op een p3c-d passief gekoeld met twee heatpipes. 49-54 graden, is sneller dan een p4 3,06 ghz.
Tualatin is een zwaar ondergewaardeerde processor, is 2x zo zunig als een p4 en presteerd klok voor klok 1,5 keer beter. In mijn geval draaien ze op 1.3 volt, ik schat dat ze dan nog een 25 watt per stuk verbruiken. Ter vergelijking: een p4 3,06 ghz verbruikt een slordige 100 watt.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 12-05-2003 18:50 ]
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:29:
...dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.
oops niet goed gelezen, maar wat bedoel je dan eigenlijk, elke CPU kan je wel passief koelen, maar dan ga je gewoon meer dokken. bij mijn pc gaat het erom dat ie retesnel is, maar wel z'n klep dicht houdt zodat ik er ook nog gewoon naast kan pitten zonder dat ik hoor dat ie aanstaattopicstarter:
Wat is de snelst mogelijke cpu die nog passief gekoeld kan worden (voor een servertje), dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.
thnx..
"sneller dan een P4 3,06GHz" is vrij onzinnig om te zeggen ja.Lekkere Kwal schreef op 12 May 2003 @ 18:50:
[...]
Mag ik jou vragen waar jij de resultaten voor de uitroepen "is sneller dan een p4 3,06 GHz" en "presteert klok voor klok 1,5 keer beter" vandaan haalt?
[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 12-05-2003 20:50 ]
Met waterkoeling kun je idd veel makkelijker een stille koeling maken dan met alleen lucht.Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 16:51:
Een watercooling opstelling is ook prima. Mits een groot genoeg rad kan je perfect passief coolen en hoef je niet te onderclocken...
If you don’t have enough time, stop watching TV.
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door BovenHond op 16-05-2003 16:35 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Verwijderd
Geen inspiratie
Verwijderd
Waarschijnlijk wel ja.Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 21:12:
Als ik een AMD 2000+ XP (1.67GHz) op bijvoorbeeld 1.2GHz laat draaien, zou deze dan passief (alleen heatsink) gekoeld kunnen worden en 24/7 aan staan?
Verwijderd
Verwijderd
Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.
Verwijderd
Lol, PIII 733 draait hier ook zonder fan (coolermaster ging herrie maken na 2.5 jr, dr af getrokken....Nu Fedora2 Speelbak.... Lekker langdradig topicjeBalusC schreef op 07 september 2004 @ 14:29:
Da's inderdaad niks bijzonders. PC's met passief gekoelde Slot1 PII/P!!! CPU's zijn miljoenen malen aan de klanten geleverd door veel OEM fabrikanten. Iets zegt me ook dat je dit topic geeneens in z'n geheel hebt doorgenomen
[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 07-09-2004 15:44 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Holybuck op 07-09-2004 16:07 ]
Verwijderd
Verwijderd
AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64
[ Voor 27% gewijzigd door Bramster op 08-09-2004 09:36 ]
Verwijderd
daar zijn genoeg schema's voor te vinden.Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 09:54:
Hoe lastig is het eigenlijk om de cpu fan en eventueel een case fan op een temperatuursensor aan te sluiten zodat ze aan gaan boven een bepaalde temperatuur? Lijkt me een kwestie van een paar euro's aan componenten en een beetje soldeerwerk
Ben je van het lawaai af tenzij het kreng zwaar belast wordt, maar hou je toch je performance. Laptops doen dit trouwens al tijden, vraag me af waarom dit in normale pc nooit toegepast wordtBehalve dan een paar AMD64jes met C&Q
[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 08-09-2004 10:15 ]
Verwijderd

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 17:41 ]
Verwijderd
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 09:22 . Reden: addendum voor nut ]
"Beetje airflow" != passief imho.Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:38:
Je kunt ook moderne cpu's passief koelen: Intel P4 2,8GHz is geen probleem. Zorg voor een beetje airflow in de kast en zet er een Scythe NCU-2000 op.
Verwijderd

Verwijderd
Nee, maar om de warmteoverdracht tussen de koeltoren die met heatpipes werkt en de processor te optimaliseren, wordt er gebruik gemaakt van een coldplate (of heet dat niet zo), die het contactoppervlak vergroot.Pakjebakmeel schreef op 09 september 2004 @ 13:12:
zit er een peltier in dan?
.
Verwijderd
Een passieve cooler geeft net zoveel hitte af als een actieve cooler... Hoewel de actieve cooler nog ietsje meer hitte af zal geven door het stroomverbruik van de fan, maar dat is natuurlijk verwaarloosbaar.Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 09:19:
Worden andere componenten in een Slilent-kast dan niet te warm, omdat die Flat-cooler zoveel hitte afgeeft is uiteraard wel de bedoeling) ??
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq