Toon posts:

Snelste CPU die nog passief gekoeld kan worden

Pagina: 1
Acties:
  • 3.340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de snelst mogelijke cpu die nog passief gekoeld kan worden (voor een servertje), dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.

thnx..

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
Cyrix/Via processoren, als het allemaal niet te snel hoeft

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:41
Ik zou zelf denken aan een p2 of een via cpu, maar je kan altijd proberen om een goedkope duron/celeron te gaan onderklokken

mijn celeron 1000a loopt perfect op 1000 met 1,0v

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet je zelf weten, ik weet niet wat je budget is (als jij een P4 te duur vind) en kan ook niet zeggen wat die server moet gaan doen.
kijk, je kunt een freesco server gaan draaien op een 386, die hoeven echt niet zwaar gekoeld te worden, maar als hij meer moet gaan doen, dan heb je ook een snellere proc nodig.

Dus ik ben bang dat we hier weinig mee kunnen.

Verwijderd

heb een amd k6-2 333mhz gehad en die was passief gekoeld

Verwijderd

Het probleem is hier dat zelfs een 486 actieve koeling had (zij het de dag van vandaag bekeen belachelijk weinig...) De chips hebben altijd veel warmte geproduceerd maar de koelingen zijn gewoon aangepast. (dus het is niet zo dat een chip die dubbel zo snel werkt dubbel zoveel warmte afgeeft)

Maar het goede nieuws is dat de koelers nu beter zijn dan vroeger dus koop je een oude chip (tweedehands of zo en liefst een pentium die amd zijn al altijd hotter geweest) en zet er een koeling op van de huidige generatie chips en laat de fan gewoon zeer traag draaien, test zelfs eens hoeveel rpm het beste is)

edit: god ja dat onderklocken is ook een goed idee, zoek eens in een zoekmachine op 'passive cooling' en dan kan je die proberen, als het te warm is dan kan je ondercklocken maar let op, van PIII ect kan je niet boven/onderclocken (tenzij de busfreq te veranderen maar met onedrklocken is dat zeker geen goed idee, geheugen op 66 of erger 33 is GEEN goed idee)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:36 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Er is ook een verschil tussen 100% passief en passief + caseflow. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een geupgrade GP7-450 (bigtower) met daarin een Celeron Tualatin 1200 passief gekoeld, maar dan wel gebruik makend van de grote ventilator in de voeding die eerst ook de originele proc (PIII 450) koelde. Dat is dus met caseflow.

Als je het zonder caseflow wilt doen moet je eigenlijk wel aan C3's gaan denken.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kijk eens rond bij de compaq pc's (oe, scheldwoord ;)), die zijn ZEER stil, op mijn werk een p3-933, zelfs mijn p2-450 hier thuis maakt meer herrie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

via eden kijk maar eens rond op forum

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Verwijderd

Ik heb een PII 350 passief gekoeld gehad zonder enige airflow in de kast (klein beetje van voeding alleen). Heeft altijd goed gewerkt :)

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

is ook maar net wat je passief noemt..er moet altijd wel een vorm van luchtstroom zijn..anders werkt het zelf niet met een 386..die warmte moet wel weg hé ..als je dan zegt alleen de ventilator in de voeding is't in mijn ogen ook niet passief..er is immers een ventilator die voor luchtverplaatsing zorgt..
maar je kan altijd wel een 8cm fan op 5 of 7 volt laaten draaien.want ik neem aan dat het jou om de herrie gaat en niet zozeer het geheel ontbreken van een fan :?

edit:
losha toch sneller leren typen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Losha op 10-05-2003 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
die server is bedoelt als gameserver met linux erop, dus zou bijv. een celeron 2 ghz @ 1,5ghz passief gekoeld kunnen worden??

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

een gameserver trekt aardig wat cpu power, dus zal je zeker moeten gaan koelen, zou die nou gewoon wat simpel routen doen, zou et denk nog niet kennen.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 10-05-2003 18:45 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Als je een Duron 1000 (of zo goedkoop mogelijk) onderklokt naar bijv. 500 megaherz dan is een plakje ijzer bij wijze van spreken al genoeg als koeling. Heb hier ook een duron 400mhz zonder active fan draaien

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

vraagje, waarom wil je een gameserver passief gaan koelen? als je hem daarvoor al moet gaan onderklokken houd je toch geen prestatie meer over.........

[specs]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Helemaal passief kan nooit. Maar gelukkig maakt een goede 80mm [of meer, grotere fan is minder toeren voor evenveel luchtverplaatsing = minder geluid] fan op 7 Volt eigelijk geen geluid in vergelijking met een hardeschijf of een voeding...

En dan zit je inderdaad vast aan een Celeron, Duron of Cyrix dingetje.
Nou geloof ik toch niet dat een gameserver zoveel cpupower opslokt? Een duron 1000 [of celeron, etc] moet dat toch makkelijk trekken :?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Waarom wil je een passief gekoelde gameserver hebben als ik mag vragen? Oftewel, waarom mag dat ding geen geluid maken?

• Magic
  • Niet online
IceStorm schreef op 10 mei 2003 @ 19:01:
Waarom wil je een passief gekoelde gameserver hebben als ik mag vragen? Oftewel, waarom mag dat ding geen geluid maken?
Waarschijnlijk omdat hij op zijn slaapkamer staat.

maar zoals al gezegt, een goede 8cm op 7V maakt al minder lawaai dan een gemiddelde harde schijf, dus ik denk dat dat een betere oplossing is.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Mentalist
  • Laatst online: 08:56

Mentalist

[avdD]

Icestorm
Ik vind slapen ook wel prettig (zo af en toe ;)) :)

De snelste passief gekoelde cpu? Mijn Pentium 3 733Mhz natuurlijk :7 :+. Komt echt geen airflow bij, m'n voeding zit er boven en blaast alleen naar achteren.

En ja, hij draait nog steeds op 733Mhz, en ja, hij draait nog steeds en is 49 graden celcius atm, weinig load.

Nou ok, dit is sneller : reviews: SiD Futureclient: een fanloze pc ;)

Eigenlijk is dit topic nogal een zoekertje, maar bij wijze van uitzondering zal ik 'm (iig nog even) openlaten aangezien in oude topics ook meer oude cpu's staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 19:13 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

je kunt ook gewoon dat geld wat je op onderclocken bespaard (dure proc die wordt teruggeclocked) in een goede koeler steken en dan die proc oc'en?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 19:15:
je kunt ook gewoon dat geld wat je op onderclocken bespaard (dure proc die wordt teruggeclocked) in een goede koeler steken en dan die proc oc'en?
Passief OCen is misschien nou ook weer niet zo'n goed idee ;)

OCen doe je alleen als je temp toch ruim binnen de marges valt, wil je er tenminste een serieuze snelheidswinst uithalen.

Ik ga trouwens over een paar weken nog wel 'ns een filmpje maken van m'n P3 733... In de stijl van het beruchte filmpje van Toms Hardware enzo ;)

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 10 mei 2003 @ 19:18:
[...]

Passief OCen is misschien nou ook weer niet zo'n goed idee ;)

OCen doe je alleen als je temp toch ruim binnen de marges valt, wil je er tenminste een serieuze snelheidswinst uithalen.

Ik ga trouwens over een paar weken nog wel 'ns een filmpje maken van m'n P3 733... In de stijl van het beruchte filmpje van Toms Hardware enzo ;)
ik bedoel ook dat je dan een stille koeler koopt he... passief koelen wil zowieso niet ivm airflow

dus koop een amd 1600+ (ofzo of wat heb je erin?? beetje onduidelijk hier allemaal..)

+ heeeel goedkoelblok + 12db fans, klaar..
18db is gehoorgrens d8 ik , dus zo goed als stil? :?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 19:26:
[...]

ik bedoel ook dat je dan een stille koeler koopt he... passief koelen wil zowieso niet ivm airflow
Dus jij wou beweren dat mijn P3 733 niet wil? :+

Hij draait prima hoor :P
Ik zit er nu al een paar maanden op te GoTten :+
dus koop een amd 1600+ (ofzo of wat heb je erin?? beetje onduidelijk hier allemaal..)

+ heeeel goedkoelblok + 12db fans, klaar..
18db is gehoorgrens d8 ik , dus zo goed als stil? :?
18db de gehoorgrens? M'n aars, wat de gehoorgrens precies is durf ik zo niet te zeggen (0-5db als ik me goed herinner uit een oud biologieboek..), maar 10db was al gefluister/geknisper van bladeren. Dat kun je horen.

En als je dan toch met fans aan de gang gaat, waarom gebruik je meervoud? 1 in de voeding (koop dan liefst meteen een van zichzelf stille voeding, weet je zeker dat je voeding niet te heet word en hoef je die niet te modden), evt zo'n papst 12db en 1 fan op die cpu moet dan ruim voldoende zijn. Geen casefans :).

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 19:39 ]

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
P166MMX met socketA heatsink en voedingfan outtake. Stabiel als het maar kan. ;)

dikzak

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

30 dB is een normaal gesprek, 20 dB is een stille kamer :). Alles onder 20 dB is 'bijna' niet te horen, afhankelijk natuurlijk van hoe scherp je gehoor is, en hoe hoog de tonen zijn. Evenwel, over passief koelen, het lijkt me een zeer interessant iets, zeker om met de nieuwere procs te proberen. Helaas hebben de Athlon XPs en volgens mij ook de Bartons nog steeds geen ingebouwde thermal overheat protection. Oftewel, als je een modernere proc passief wil koelen, dan moet je wel een Pentium nemen.

Mijn vader heeft op dit moment een sys met een Pent3 1Ghz, en het lijkt me een interessant project om, als ik die setup binnenkort kan overnemen, hem compleet passief te gaan koelen. Eventueel als de temps te hoog komen, zeg boven de 60graden, een beetje onderklokken, als dat mogelijk is met dat systeem. Passief koelen heeft natuurlijk meerdere voordelen, en als je ze tot goed effect kan laten komen wegen ze op tegen de nadelen.

Hier @ PMG staat er btw ook ergens een groot onderclock topic, misschien dat het interessant is om daar eens in te kijken of iemand z'n ondergeclockte proc passief gekoeld heeft :)

LinkedIn
Instagram

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ReemF schreef op 10 mei 2003 @ 19:44:
30 dB is een normaal gesprek, 20 dB is een stille kamer :). Alles onder 20 dB is 'bijna' niet te horen, afhankelijk natuurlijk van hoe scherp je gehoor is, en hoe hoog de tonen zijn. Evenwel, over passief koelen, het lijkt me een zeer interessant iets, zeker om met de nieuwere procs te proberen. Helaas hebben de Athlon XPs en volgens mij ook de Bartons nog steeds geen ingebouwde thermal overheat protection. Oftewel, als je een modernere proc passief wil koelen, dan moet je wel een Pentium nemen.
Nee hoor. Zolang er een normale heatsink op je AMD zit duurt het minstens 10min voor ie het loodje zou kunnen leggen. Gewoon de temp in de gaten houden dus! Thermal overheating protection treed pas in werking bij een te hoge temp : je moet er dus voor zorgen dat je die niet haalt. En "te hoog" is dan ook echt een graad of 100, celcius. Want dan pas kan een proc permanent beschadigd raken.
Mijn vader heeft op dit moment een sys met een Pent3 1Ghz, en het lijkt me een interessant project om, als ik die setup binnenkort kan overnemen, hem compleet passief te gaan koelen. Eventueel als de temps te hoog komen, zeg boven de 60graden, een beetje onderklokken, als dat mogelijk is met dat systeem. Passief koelen heeft natuurlijk meerdere voordelen, en als je ze tot goed effect kan laten komen wegen ze op tegen de nadelen.
Ik heb ervaring met de temps van m'n P3 733, en kan je vertellen dat 80 graden geen enkel probleem is. Ok, niet 24/7, maar passief 24/7 en een }:O horen imho dan ook niet bij elkaar ;). Met CpuIdle hou ik m'n proc tijdens gewoon wat GoTten/IRCen/downloaden/youknowthestuff zelfs op een goed warme dag tot nu toe altijd onder de 55 graden. Als ik DivX ga encoden kom ik tussen de 70 en 80 graden, als ik BurnP6 draai krijg ik na een half uur meer dan 90 graden en een vastloper.

Maarja, BurnP6 is ook niet echt een realistische situatie van temps die je haalt bij normaal werk... :)
Hier @ PMG staat er btw ook ergens een groot onderclock topic, misschien dat het interessant is om daar eens in te kijken of iemand z'n ondergeclockte proc passief gekoeld heeft :)
Ik durf me af te vragen of je met onderclocken zoveel winst haalt. Je kunt je cpu dan gewoon minder belasten, en dus word ie onder full-load minder warm.

Punt hier is dat je dan net zo goed een tragere proc had kunnen nemen. Underclocken zou wél zin hebben als het voltage een flink stuk omlaag kon, maar dat is maar zelden meer dan een aantal % (ja, met voltmods kun je vaak zat 2V door je proc jagen, maar minder volts zie je maar zelden).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt de P4 ook passief koelen met een flinke heatsink (liefst met koperen basis; de vinnen mogen van koper of alu zijn). Als ze te heet worden, dan klokken ze zichzelf gewoon terug. Het is een idee om een uitschakelbare fan te maken met een knopje aan de voorkant van de kast. Wanneer het niet naar last zou zijn of wanneer het hoognodig is (games, etc), dan kun je de fan gewoon inschakelen. Anders laat je het lekker uit :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat elke PIII sowieso passief te koelen is als er maar een beetje airflow aanwezig is in de kast en de componenten een beetje goed geplaatst zijn, en de koeler maar groot genoeg is.

En kijk bijv. eens naar de merk-pc's. Op m'n werk heb ik veel te maken met compaq evo's.. Die dingen hebben een P4 2.4 GHz, en daar zit gewoon alleen een koelblok op.. Aan de voorkant van de kast zit een klein stil koelertje, en dat blaast de lucht via een tunnel over het koelblok heen. Maar die kast is er ook op ontworpen, en de lucht stroomt daar precies goed doorheen.

Dus met wat denkwerk moet er wel uit te komen zijn :)

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
Die Zalman heatsinks werken voor mij niet echt afdoende, maar misschien wil ik m'n PC helemaal niet horen. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
jezus, wat een hoop reacties, thnx, en dat grote onderclock topic komt idd wel goed van pas...

en idd, die server moet op m'n kamer staan en 24/7 draaien dus geluid wordt niet op prijs gesteld..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
of ik zet er bijv. 2 PIII cpu's 700 mhz per stuk in, volgens mij werkt dat toch prima met linux?

Verwijderd

Zelf heb ik een PII- 350mhz gehad was gekoeld met behulp van een heatsink. werkte goed, nooit problemen gehad.

Verwijderd

Topicstarter
350 mhz is niet genoeg, ik moet wel in totaal boven de 1GHZ uitkomen... en of dit met een pIII, athlon xp, celeron of een duron is maakt me niet zo veel uit, als het maar geen cyrix of van dat soort troep is.

kan dat btw, 2 durons op een moederbord prikken? hmmzz, ff zoeken naar een cheap moederbord...
bestaan die dingen eigenlijk wel? goepkope dual cpu moederborden>?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 15:03 ]

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Weetje, je kan je posts editen met dit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje. Dat staat wel zo netjes en leesbaar enzo. En als het om een server gaat, met toch redelijk wat procpower, dat ook nog eens stil moet zijn, waarom niet aan waterkoeling denken? Dan sla je echt 2 vliegen in 1 klap. En je hebt voldoende power, en je hebt stilte. De kosten vallen tegenwoordig ook wel mee, want je hebt een aardig compleet setje voor rond de 120 eur, de Thermaltake Aquarius 2. Er is naturlijk wel een limiet aan wat je wil, en wat kan, budget of technisch-wijs :). Wat is je budget eigenlijk, want misschien kan er dan wat specifieker naar een bepaalde oplossing worden gekeken?

En nog wat anders, heb je ook al gezocht op internet? Je geeft namelijk zelf weinig ideëen, alleen dat het een gameserver met linux erop moet worden, en voldoende procpower.

LinkedIn
Instagram

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 14:54:
350 mhz is niet genoeg, ik moet wel in totaal boven de 1GHZ uitkomen... en of dit met een pIII, athlon xp, celeron of een duron is maakt me niet zo veel uit, als het maar geen cyrix of van dat soort troep is.

kan dat btw, 2 durons op een moederbord prikken? hmmzz, ff zoeken naar een cheap moederbord...
Hoezo 'in totaal' boven de 1GHz uitkomen? 2x500MHz is niet even snel als een enkele 1GHz proc, en al zeker niet makkelijker te koelen. Je zoekt de snelste oplossing, maar wil er niet veel geld in steken (een Zalman koeler is al te duur).

Durons zijn net als Athlon XP's en P4's eigenlijk te 'heet' voor jouw opstelling. Ik zou gaan kijken naar een Pentium 3, een FCPGA Celeron of misschien zelfs een VIA. En als je passief of stil wil gaan draaien, moet je zeker niet bezuinigen op je koeling. Papst-fans zijn niet de goedkoopste, maar dan heb je wel de meest stille fans op de markt. Zorg ook dat je koelblok groot genoeg is. Een Zalman is dus geen overbodige luxe.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: zorg even dat je voor jezelf exact op een rijtje hebt wat je wilt, wat je écht nodig hebt en wat je er maximaal aan gaat uitgeven. Dan is het vinden van een oplossing een stuk makkelijker. Succes!

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 11 May 2003 @ 15:09:
Weetje, je kan je posts editen met dit [afbeelding] knopje. Dat staat wel zo netjes en leesbaar enzo. En als het om een server gaat, met toch redelijk wat procpower, dat ook nog eens stil moet zijn, waarom niet aan waterkoeling denken? Dan sla je echt 2 vliegen in 1 klap. En je hebt voldoende power, en je hebt stilte. De kosten vallen tegenwoordig ook wel mee, want je hebt een aardig compleet setje voor rond de 120 eur, de Thermaltake Aquarius 2. Er is naturlijk wel een limiet aan wat je wil, en wat kan, budget of technisch-wijs :). Wat is je budget eigenlijk, want misschien kan er dan wat specifieker naar een bepaalde oplossing worden gekeken?

En nog wat anders, heb je ook al gezocht op internet? Je geeft namelijk zelf weinig ideëen, alleen dat het een gameserver met linux erop moet worden, en voldoende procpower.
nou kijk, er moet een dedicated battlefield server op te draaien en een ftp-servertje met een redelijk hoge upload zo nu en dan , maar hoeveel power daar voor nodig is weet ik ook niet, en mijn budget ligt rond de 300 euro. (wat idd erg krap is, ben maar student).
En het lijkt mij verstandig om linux te draaien omdat dit minder power wegvreet.

maar ik heb al 1 x tnt2 videokaart
2 x 128 mb sdram (512 mb drr kost maar 57 euro indien nodig)
1 x 3com 10/100 nic

dus ik hoef alleen nog maar een kast, (hoe kleiner hoe beter) een moederbord een processor en een Harde schijf (+/- 80 gb) en dit alles dus zo stil mogelijk,

en als het niet super stil kan voor dit budget dan zal ik toch iets meer lawaai moeten gaan waarderen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 15:23 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :) In het vervolg wel zélf daarop letten .. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette).

edit:
Overigens had deze topic werkelijk geen kans gemaakt met zo'n startpost, maar omdat het uiteindelijk goed liep hebben we het maar opengelaten. MAAR: je laat daarentegen wel zien wat voor postcapaciteiten je hebt; de bovenstaande posting zou pas een goeie startpost zijn .. Hopelijk leer je hiervan ;)

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 11-05-2003 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 11 May 2003 @ 16:42:
Titel verduidelijkt :) In het vervolg wel zélf daarop letten .. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette).

edit:
Overigens had deze topic werkelijk geen kans gemaakt met zo'n startpost, maar omdat het uiteindelijk goed liep hebben we het maar opengelaten. MAAR: je laat daarentegen wel zien wat voor postcapaciteiten je hebt; de bovenstaande posting zou pas een goeie startpost zijn .. Hopelijk leer je hiervan ;)
das de eerste vriendelijke reactie die ik van jou krijg, hehe O-)

Verwijderd

Daar is-ie weer!!!!
Hier 2x1266@1310 mhz p!!!-s (tualatin 512 kb L2-cache) op een p3c-d passief gekoeld met twee heatpipes. 49-54 graden, is sneller dan een p4 3,06 ghz.
Tualatin is een zwaar ondergewaardeerde processor, is 2x zo zunig als een p4 en presteerd klok voor klok 1,5 keer beter. In mijn geval draaien ze op 1.3 volt, ik schat dat ze dan nog een 25 watt per stuk verbruiken. Ter vergelijking: een p4 3,06 ghz verbruikt een slordige 100 watt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 22:02:
Daar is-ie weer!!!!
Hier 2x1266@1310 mhz p!!!-s (tualatin 512 kb L2-cache) op een p3c-d passief gekoeld met twee heatpipes. 49-54 graden, is sneller dan een p4 3,06 ghz.
Tualatin is een zwaar ondergewaardeerde processor, is 2x zo zunig als een p4 en presteerd klok voor klok 1,5 keer beter. In mijn geval draaien ze op 1.3 volt, ik schat dat ze dan nog een 25 watt per stuk verbruiken. Ter vergelijking: een p4 3,06 ghz verbruikt een slordige 100 watt.
das natuurlijk wel koel dat je dat passief gekoeld krijgt, maar 1 zo'n cpu kost al 205 euro joh..

Verwijderd

Een watercooling opstelling is ook prima. Mits een groot genoeg rad kan je perfect passief coolen en hoef je niet te onderclocken...

• The Third Man
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 22:02:
Daar is-ie weer!!!!
Mag ik jou vragen waar jij de resultaten voor de uitroepen "is sneller dan een p4 3,06 GHz" en "presteert klok voor klok 1,5 keer beter" vandaan haalt?

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 12-05-2003 18:50 ]

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04-2025
heb hier een 2.66 @ 3.2 GHz passief gekoeld :) (Zalman 6500B)

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ik meen mij een filmpje van THG te herinneren waarin de koeler van de CPU wordt gehaald. P4 liep alleen terug in snelheid (draaide dus op max. snelheid op dat moment mogelijk). Weet niet hoe het met andere CPU's zit, maar zoiets is misschien ook mogelijk

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:29:
...dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.
jazz schreef op 12 May 2003 @ 18:54:
heb hier een 2.66 @ 3.2 GHz passief gekoeld :) (Zalman 6500B)
:X :X

• jazz
topicstarter:
Wat is de snelst mogelijke cpu die nog passief gekoeld kan worden (voor een servertje), dus niet zo'n p4 met zalman koeler gedoe oplossing want das allemaal veels te duur.

thnx..
oops niet goed gelezen, maar wat bedoel je dan eigenlijk, elke CPU kan je wel passief koelen, maar dan ga je gewoon meer dokken. bij mijn pc gaat het erom dat ie retesnel is, maar wel z'n klep dicht houdt zodat ik er ook nog gewoon naast kan pitten zonder dat ik hoor dat ie aanstaat :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Lekkere Kwal schreef op 12 May 2003 @ 18:50:
[...]
Mag ik jou vragen waar jij de resultaten voor de uitroepen "is sneller dan een p4 3,06 GHz" en "presteert klok voor klok 1,5 keer beter" vandaan haalt?
"sneller dan een P4 3,06GHz" is vrij onzinnig om te zeggen ja.

Echter, een P3 presteert per Mhz wél veel beter dan een P4. Dat is gewoon een feit, zoek maar eens benchmarks op. De P3 loopt alleen achter met mem benchmarks, omdat ie aan een 133Mhz SDR fsb vast zit, en het geheugen dus ook. Qua rauwe cpu power is de P3 gewoon een monstertje >:)

Als je er dan scheef en op een bepaalde vage manier naar kijkt, en je doet alsof een P4 3,06Ghz net zoiets is als twee P4 1,53Ghz cpu's is, en je weet dat een P3 Tualatin 1310Mhz met 512K L2 cache toch echt beter presteert dan een P4 1,53Ghz dan is de dual Tualatin idd sneller dan een P4 3,06Ghz :P.

Maarja, het is gewoon zo scheef als wat om een dual cpu systeem met single cpu te vergelijken, da's gewoon appels met peren :z

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 12-05-2003 20:50 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 16:51:
Een watercooling opstelling is ook prima. Mits een groot genoeg rad kan je perfect passief coolen en hoef je niet te onderclocken...
Met waterkoeling kun je idd veel makkelijker een stille koeling maken dan met alleen lucht.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Luxx
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Een P3 met een groot koelblok kan ja prima passief koel houden. Ik heb hier een P3 600@756 een passief gekoeld draaien met het koelblok van een ThermalTake Vulcano 7+, alleen jammer dat je de (enermax) voeding nog hoort :-)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

wat ik ook probeer duidelijk te maken is, dat een tweetal zunige proc's de warmte verdelen en dus makkelijker passief te koelen zijn.(25 watt per cpu)
Mes snijdt aan meerdere zijden...
Nadeel is inderdaad dat het niet een op een te vergelijken is, al was het alleen maar omdat je een multiproc. OS nodig hebt en de applicaties ook multithreaded moeten zijn.
Als je aan deze voorwaarden voldoet heb je echter een smeuig systeem, zonder lawaai.

Verwijderd

Als ik een AMD 2000+ XP (1.67GHz) op bijvoorbeeld 1.2GHz laat draaien, zou deze dan passief (alleen heatsink) gekoeld kunnen worden en 24/7 aan staan?

• jazz
met het THG filmpje in mijn achterhoofd zou ik me daar niet aan wagen... zeker niet 24/7

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
je kan ook gewoon een super stille koeler er op doen is ook geen verschill :)

• BovenHond
  • Laatst online: 06:37
Inderdaad qua snelheid / hitteproductie verhouding zit je met een P3 of Celeron Tualatin gewoon perfect.
Die zijn met zeer weinig moeite pasief te koelen. Tevens heb je dan een lichte voeding nodig en die zijn ook weer eenvoudiger pasief te koelen. Je hebt ze in smaken van 1000 tot 1400 mhz

En het laatste voordeel. Ze passen zelfs op een 440 BX chipset (met een beetje moeite)

offtopic:
Helaas heeft Matsu net zijn 8 jaar oude ATX200 watt voeding opgeblazen, de 2 grote condensatoren zijn gaan lekken

[ Voor 5% gewijzigd door BovenHond op 16-05-2003 16:35 ]

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik zou zeggen als het je om het geluid gaat dan zou ik gewoon proberen een stil watercoolertje aan te sluiten, want helemaal passief koelen word dezer dagen moeilijk... ook als je gaat downclocken dan wordt het nog moeilijk ben ik bang...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53

AirX

Tweak Guru

Waterkoeling! :D

Verwijderd

Als ik het zo hoor gaat ie ook niet zo zwaar draaien. Installeer CPU idle en dat scheelt je bij al snel 10 C

• martijn12345
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik durf te wedden dat met een fatsoenlijke heatsink, en een beetje airflow door je kast een XP1700+ (@ 1,4 volt ofzo, moet geen probleem zijn) ook nog passief te koelen is.

Geen inspiratie

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 21:12:
Als ik een AMD 2000+ XP (1.67GHz) op bijvoorbeeld 1.2GHz laat draaien, zou deze dan passief (alleen heatsink) gekoeld kunnen worden en 24/7 aan staan?
Waarschijnlijk wel ja.

Als ik hier met een 2100+ terug ga naar de standaard 1733Mhz en de fan op mijn swift koeler langzaam zet, krijg ik maar 2 graden verschil op idle en stressed met CPUburn. De VCore kan dan al terug naar 1.4 volt.

Op 1.2 Ghz zal het nog lager kunnen dunkt mij met idd de fan uit.. ;)

Als je maar wel een Thoroughbred CPU hebt, en niet een Palomino.

Verwijderd

ik heb nog een pentium 3 450Mhz gehad met een heatsink. Dus niets is onmogelijk
Het betrefte wel een slot model.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's inderdaad niks bijzonders. PC's met passief gekoelde Slot1 PII/P!!! CPU's zijn miljoenen malen aan de klanten geleverd door veel OEM fabrikanten. Iets zegt me ook dat je dit topic geeneens in z'n geheel hebt doorgenomen :+

Verwijderd

Mijn P3 800 met zalman cu6000 liep zo'n 4 weken pasief met als fan alleen een 120 mm fan in de voeding (was niet vrolijk toen de schoonmaakster de pc uit had gezet :( )

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Heb thuis een Compaq deskpro draaien, met P3 1.0GHz, en de enige fan die erin zit is een 12 dB(A) Papst dingetje. Ding staat op m'n slaapkamer, en hoor hem absoluut niet. Zit trouwens wel een heerlijk stille Seagate 20 Gb HDD in.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

BalusC schreef op 07 september 2004 @ 14:29:
Da's inderdaad niks bijzonders. PC's met passief gekoelde Slot1 PII/P!!! CPU's zijn miljoenen malen aan de klanten geleverd door veel OEM fabrikanten. Iets zegt me ook dat je dit topic geeneens in z'n geheel hebt doorgenomen :+
Lol, PIII 733 draait hier ook zonder fan (coolermaster ging herrie maken na 2.5 jr, dr af getrokken....Nu Fedora2 Speelbak.... Lekker langdradig topicje _/-\o_

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Modbreak:Om te voorkomen dat er weer mensen gaan roepen of topicreporten: ja, het is een oud topic :) Maar het topic staat in de FAQ van dit subforum onder "Een paar interessante topics" gelinkt. Zo willen we ook openstaan voor toekomstige ervaringen van bijvoorbeeld een passief gekoelde Prescott met een geavanceerd heatpipe-koeltoren van 15cm hoog ofzo ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 07-09-2004 15:44 ]

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 20:40
Zoals de heatsink in dit topic?

Topic: (Cooling) Thermaltake CL-P0019 Fanless103 ervaringen?

Ik ben nog steeds benieuwd of er meer ervaring mee is. Ik ben een beetje huiverig gezien de enige reactie die op mijn vraag geweest is.

[ Voor 4% gewijzigd door Holybuck op 07-09-2004 16:07 ]

Verwijderd

Athlon 64 3400+ hier passief gekoeld.

Cool 'n' Quiet heerst best wel :)

Verwijderd

mijn amd duron 1600 is passief gekoeld met de waaier van de zalman 6000alcu zonder fan
en een klein beetje case flow. 2 ventitalers op 5 volt en dan nog de extra weerstand erop. dus echt minimaal. zolang de temperaturen onder de 50 graden blijven vind ik het goed.

• savale
  • Laatst online: 08:06
ik heb zelf twee compaq p3 500 bakjes staan (small form factor) Deze zijn vrijwel passief gekoelt. Behalve dat er één 80mm fannetje voor een beetje airflow zorgt. Ik denk zelfs dat het allemaal nog wel stabiel draait als deze niet aan staat.

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik had vergeten de fan van mijn AMD 3400+ 64 aan te slutien op mn mobo,
heeft het 3 uur gedaan totdat de computer uitviel en toen kwam ik erachter dat de fan er niet in zat, en hij doet het nog steeds goed :o

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
- AMD Opteron dual 248 (2.2GHz/1MBcache) in een 1U chassis, passief gekoeld
- Intel Pentium M, Dothan (1.7GHz/2MBcache) passief gekoeld

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Maar er loopt wel een bak flow door je servetjes. ;)

Verwijderd

Heb hier 3 servers staan. 3x een GX serie van dell... Werken SUPER met linux ( Mandrake / slackware / red hat ) en zijn super stil.. En voor een gameserver een snelle CPU nodig ? Draai hier een 5on5 Condition Zero server op een P3 500 en werkt perfect.. ( text Based OS ).

Ik zou zeggen koop een goede zalman koeler, die hoor je namelijk ook bijna niet meer.. Van mijn part isoleer je de kast. Succes

Verwijderd

Nog geen fan van een waterkoeling gehoord zeker :p Zijn stiller dan me P4 koeler, maar stil zeker niet.. Ook niet op 7 volt ( Waterchill KT12-L30 ). Ik gooi mijn L30 set eruit omdat die teveel herrie maakt en wil graag de resenator...

• iMars
  • Laatst online: 09:22

iMars

Full time prutser

Heb net de topic ff doorgelezen, en wat ik ga zeggen is al gezegd ;)
Maar ik kan het niet laten om het ook ff te vertellen (8>

Ik zelf hen een compaq proliant server (type ben ik ff vergeten).
Daarin zit een dual PIII 733MHz, passief gekoeld.
Het enige wat erin zit zijn twee grote fans (en dan ook van die lekkere dikke ;) )
En rekenmaar dat, als ik mijn scsi-array tijdelijk ff uitzet, je de fan's bijna niet hoort.

Bijna te vergelijken met twee van die tafel-ventilatoren...

Mijn advies is om er een lekkere grote, liefts koperen, koelblok erop te zetten.
En dan zo'n grote fan erin te zetten. Zover ik weet, hoe groter de fan, des te stiller ie is.

Koop hier mijn P1 reader :)

• all_by_myself
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Waarom wil je zo graag alles fanloos ? Als je een stille fan koopt en deze op 5 volt laat lopen dan hoor je die ook niet en heb je toch airflow...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik heb een hele tijd een P3 800 @ 900 gedraait met een Dragonorb III zonder fan
werd wel warm, 65-70 graden, maar heeft het altijd goed gedaan :)

blok heeft zelfs nog een tijd los op de proc gestaan :D
bevestigings nokje aan de socket was afgebroken

[ Voor 27% gewijzigd door Bramster op 08-09-2004 09:36 ]

Verwijderd

Hoe lastig is het eigenlijk om de cpu fan en eventueel een case fan op een temperatuursensor aan te sluiten zodat ze aan gaan boven een bepaalde temperatuur? Lijkt me een kwestie van een paar euro's aan componenten en een beetje soldeerwerk ;)

Ben je van het lawaai af tenzij het kreng zwaar belast wordt, maar hou je toch je performance. Laptops doen dit trouwens al tijden, vraag me af waarom dit in normale pc nooit toegepast wordt :? Behalve dan een paar AMD64jes met C&Q

• iMars
  • Laatst online: 09:22

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 09:54:
Hoe lastig is het eigenlijk om de cpu fan en eventueel een case fan op een temperatuursensor aan te sluiten zodat ze aan gaan boven een bepaalde temperatuur? Lijkt me een kwestie van een paar euro's aan componenten en een beetje soldeerwerk ;)

Ben je van het lawaai af tenzij het kreng zwaar belast wordt, maar hou je toch je performance. Laptops doen dit trouwens al tijden, vraag me af waarom dit in normale pc nooit toegepast wordt :? Behalve dan een paar AMD64jes met C&Q
daar zijn genoeg schema's voor te vinden.
zelfs kant en klare bouwpakketjes bij conrad of de electro-boer om de hoek.
Maar dat is dus ook een optie...

link gevonden

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 08-09-2004 10:15 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
hier draait een p3 500mhz en een celeron 1ghz (tautalin core) allebei passive, die p3 word bloedheet maar werkt verder perfect, die cellie word gemiddeld ~ 35 graden en als ik de cpu beetje ga belasten (50%+) dan komt de temp over 60 graden, dus dan heb ik het maar afgekapt

maar netals wat de rest zegt.. zet er een 120mm fan op die niet zo snel draait en je hebt voldoende koeling! :)

Verwijderd

Je kunt ook moderne cpu's passief koelen: Intel P4 2,8GHz is geen probleem. Zorg voor een beetje airflow in de kast en zet er een Scythe NCU-2000 op. Afbeeldingslocatie: http://www.spacepromotion.nl/images/producten/product_634_434.jpg

Het beste kun je een 'Northwood' processor gebruiken en geen 'Prescott'. Northwood cpu's blijven nl. een stuk koeler en zijn sneller dan de Prescott's ongeacht het feit dat de snelheid hetzelfde is (ligt aan de architectuur van de chip en dan met name de grotere L2 cache. Misschien heeft het ook te maken met een negatieve thermische versnelling).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 17:41 ]

• Pakjebakmeel
W00t das een groot blok, dan heb je cker wel een spacer nodig. Lijkt me dat 1 stootje genoeg is voor een crushed core? Lijkt me iig geen praktisch blok. Kan je beter een sp94 nemen met een extreem langzaam draaiende fan.

Is net zo stil. Waarschijnlijk zal je hd het wel overstemmen.

Verwijderd

/uit-topique
Jeemig, welke architect heeft dat blok ontworpen, lijkt wel een FLAT-build :+
/off-uit-topique

Worden andere componenten in een Slilent-kast dan niet te warm, omdat die Flat-cooler zoveel hitte afgeeft is uiteraard wel de bedoeling) ?? :?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 09:22 . Reden: addendum voor nut ]

• Gaius
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:38:
Je kunt ook moderne cpu's passief koelen: Intel P4 2,8GHz is geen probleem. Zorg voor een beetje airflow in de kast en zet er een Scythe NCU-2000 op.
"Beetje airflow" != passief imho. :)

Maar dat ding ziet er nogal zwaar uit, gaat dat geen problemen geven als dat aan de socket hangt?

* Gaius vond z'n Alpha PAL8045 al groot :P

Verwijderd

Waarscijnlijk is deze cooler dus bedoeld voor Liggende Desktops (net zoals Vroegah) 8)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe.co.jp/en/cooler/images/NCU2000.jpg

Hij is niet alleen geschikt voor de P4 S478 maar ook voor de AMD Athlon 64/FX. Het gewicht valt wel mee. Alles samen is hij 505 gram, maar het grootste gewicht is voor rekening van de coldplate die direct tegen de processor aan zit en zo weinig kracht uitoefent (voor diegenen die geen natuurkunde in het pakket had; de arm is kort)

• Pakjebakmeel
zit er een peltier in dan?

Verwijderd

Nee, maar om de warmteoverdracht tussen de koeltoren die met heatpipes werkt en de processor te optimaliseren, wordt er gebruik gemaakt van een coldplate (of heet dat niet zo), die het contactoppervlak vergroot.

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03-2025
- Celeron 300 Mhrz draait Passief met 0 airflow.
- Duron 1600 (applebred) draaide tot voor kort @ 1200 met wederom 0 airflow. Werd en word gebruikt als FTP

.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 09:19:
Worden andere componenten in een Slilent-kast dan niet te warm, omdat die Flat-cooler zoveel hitte afgeeft is uiteraard wel de bedoeling) ?? :?
Een passieve cooler geeft net zoveel hitte af als een actieve cooler... Hoewel de actieve cooler nog ietsje meer hitte af zal geven door het stroomverbruik van de fan, maar dat is natuurlijk verwaarloosbaar.

• Luxx
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb een PIII(coppermine) 600@800 met passieve koeling draaien, blijft onder de 40 graden. Ohja, wel het votalge verlaagd van 1.65 naar 1.52 volt

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1