Toon posts:

OpenBSD 3.3 Partition resize

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mjah..

Nou heb ik dus OpenBSD 3.3 geinstalleerd en het werkt als een zonnetje. Dwz, ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Apache draait, ik zit lekker content in te voeren (naja, foto's iig).

En ineens kom ik tot de ontdekking dat /var ben vergeten aan te maken tijdens de install en dat alle ruimte (2 gieg) naar /home is gegaan bij het aanmaken van de laatste partitie tijdens install dus.

Nou zit ik met een /var/www die dus al vol zit nog voordat ik de content heb geplaatst.. :(.

1. Heeft iemand enig idee of het mogelijk zou zijn om partities te resizen? Ik heb immers NOOIT 2 gieg nodig op /home..

2. Zou het, indien 1 niet mogelijk is, mogelijk zijn de data tijdelijk ergens anders neer te zetten en de /home als /var te mappen en omgekeerd?

Dem.. Wat een stomme fout..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als je een aparte partitie voor /home en een voor /var hebt, dan zou je ze om kunnen draaien.

Als je alleen een partitie op /home hebt, dan zou je die op /var kunnen mounten. /home is dan (net als /var nu) gewoon een subdir van / .

Beide opties moeten waarschijnlijk in single user mode uitgevoerd worden (omdat /var anders in gebruik is door draaiende programma's).

Alternatief kun je nog /var/www symlinken naar een directory op /home. In dat geval hoef je iig niet met de partities zelf te klooien, maar het is een iets minder elegante oplossing.

Dit soort dingen zijn overigens de reden dat ikzelf de voorkeur geef aan één grote partitie voor / en verder geen andere partities (behalve voor swap). Alleen als diskspace niet zo relevant is en robuustheid echt belangrijk is vind ik meerdere partities een goede optie.

Verwijderd

OK, ik heb pas iets vergelijkbaars op mijn RedHat bak gehad :) Ik wilde de /var (die ik normaal op een tweede vaste schijf heb staan) verplaatsen naar /dev/hda. Doch deze was helemaal vol met andere partities. Zo was mijn partitietabel van /dev/hda:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 2434 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1         2     16033+  83  Linux
/dev/hda2             3        18    128520   83  Linux
/dev/hda3            19      1707  13566892+  83  Linux
/dev/hda4          1708      2434   5839627+   5  Extended
/dev/hda5          1708      2360   5245191   83  Linux
/dev/hda6          2361      2393    265041   83  Linux
/dev/hda7          2394      2434    329301   82  Linux swap

(/dev/hdb was toegewijd aan /var)
/usr was bij mij 12 GB dus die kon wel een stukje kleiner. Als eerste heb ik toen alle gegevens van /usr naar /home gekopieerd. Toen heb ik met behulp van fdisk de partities /dev/hda3 tot en met /dev/hda7 weggegooid. Vervolgens een nieuwe partities tabel ingevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 2434 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1         2     16033+  83  Linux
/dev/hda2             3        18    128520   83  Linux
/dev/hda3            19      1576  12514635   83  Linux
/dev/hda4          1577      2434   6891885    5  Extended
/dev/hda5          1577      1707   1052226   83  Linux
/dev/hda6          1708      2360   5245191   83  Linux
/dev/hda7          2361      2393    265041   83  Linux
/dev/hda8          2394      2434    329301   82  Linux swap

Ik heb goed opgelet dat /dev/hda6 tot en met /dev/hda8 precies op dezelfde cilinders terecht kwamen als /dev/hda5 tot en met /dev/hda7 in de oude situatie.

Vervolgens heb ik op /dev/hda5 mke2fs -j uitgevoerd, om het bestandssysteem weer in orde te maken. Daarna weer de gebackupte /usr-directory uit /home weer terug gezet op /dev/hda3 (/usr). De inhoud van /dev/hdb (/var) kon ik nu dus kopieren naar /dev/hda5 die ik extra had aangemaakt. (Was dus eerst deel van /usr in de oude situatie.) En daarna heb ik mijn fstab moeten aanpassen om de boel goed op te laten starten. Als je trouwens bestanden van /var wilt overzetten, let dan goed op dat je de bestandsrechten goed overneemt, anders kan het zijn dat sommige dingen (zoals gdm en postgresql) niet goed meer opstarten omdat hun /var/lib bestanden root als eigenaar hebben gekregen.

Verwijderd

bootmanager boot -s (zo boot je in single user mode)
en dan kun je aan de slag. Standaard / alleen ro mounted.
mount -o rw / om 'm rw te mounten

En dan kun je zoiets doen als Deadinspace schreef.

ik zou een /mnt/bulk partitie nemen voor de partitie die nu /home heet. Dat wordt dan /mnt/home
dan neem je (een deel van) /var naar /mnt
en dan ga je vanaf daar mooie symlinks aanmaken en klaar. Wat maakt het uit dat het iets minder netjes is, het werkt dan wel. Sterker nog je kunt ook /tmp erop zetten en dan heb je alle userservices op 1 dir: nosuid kun je dan in je mount opties enables en andere leuke features zoals quota enzo zie man mount. Aangezien de /var/mail/spool dan ook in diezelfde partitie staat en /tmp dan ook is er verder geen plaats waar users kunnen schrijven. Nice ehh..? :)

Wat je ook kunt doen is een virtual fs maken in /home/blaat
en die dan mounten
man vnconfig
echter niet zo nutig als je geen encryptie wilt usen, aangezien je het dan ook net zo goed samen op die huidige /home partitie kunt doen (en dan symlinken), heb je nog 'ns meer speling/ruimtemogelijkheden ook.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx.

Ik heb een link gedaan. idd.

Mogelijk ga ik nog wel eens met die partities spelen ofzo maar daar heb ik echt geen zin in nu..

Dank dus. :).