Toon posts:

Invloed CD-Writer op DVD-speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik op mijn Secundary IDE-channel een DVD-speler van Lite-On op Master staan en een oudere (4x speed) CD-writer van HP (8210+) op Slave.

In hoeverre kan en/of zal mijn oudere CD-writer de nieuwere DVD-speler qua prestaties beïnvloeden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe maakt het verder weinig uit, tenzij je beide drives tegelijkertijd gaat gebruiken, want dan moeten ze wel op elkaar wachten bij het versturen van de data.

Verwijderd

Redelijke kans dat ze beide op PIO-4 of lager gaan draaien aangezien die oude cd-writer wel geen DMA zal ondersteunen... Het hangt van je controller af, als hij Independent Master/Slave Device Timing ondersteunt is het geen probleem. Maar dat zou ik zo gauw niet weten voor dat redelijk onbekende mobo dus dat mag je zelf uit gaan zoeken :P

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
DMA niet ondersteund? Lijkt me niet waarschijnlijk. Zo'n writer is hoogstens een jaar of 4 oud, en DMA is al gangbaar vanaf ca. 1996. (De historici moeten maar zeggen of ik gelijk heb.)

Kijk maar even in je apparaatbeheer of DMA ondersteund wordt...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

In hoeverre is het voor jou onmogelijk om zelf te testen ?

Dat zegt meer dan de kansrekening van 100 GoT'ers over hun exotische hardware etc.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Onafhankelijke timings bestaan al ja-a-a-aren, dus dat zit wel snor.
Waarschijnlijk ondersteunt je DVD speler wel iets van UDMA33, en je CD writer MW-DMA2.
Dus, beide hun eigen DMA timings en dan zitten ze elkaar verder niet in de weg.

Als je tegelijk met beide werkt (DVD kopieren -> harddisk en tegelijk CD branden vanaf harddisk), dan moeten ze wel om en om op de bus dus gaat alles niet op max. snelheid.

En je *kunt* problemen tegenkomen bij on-the-fly branden (DVD -> CDRW), maar dat moet je gewoon uitproberen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

pinockio schreef op 10 mei 2003 @ 18:20:
DMA niet ondersteund? Lijkt me niet waarschijnlijk. Zo'n writer is hoogstens een jaar of 4 oud, en DMA is al gangbaar vanaf ca. 1996. (De historici moeten maar zeggen of ik gelijk heb.)

Kijk maar even in je apparaatbeheer of DMA ondersteund wordt...
M'n Via VPX mamaplank hiero, 75Mhz So7 moet uit zo ongeveer '97 of '96 stammen, en ondersteund al UDMA33. Dus dat klopt wel.

Verder heb ik ooit ook een 4x brander gekocht toen ze iig bij de Dixons nog nieuw verkocht werden, dat zal ook zo'n 3 á 4 jaar geleden zijn zo onderhand. Kan dus ook goed kloppen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Voor writers werd DMA juist vaak uitgeschakeld/niet ondersteund, voor DVD-spelers vaak weer wel en voor hardisken bijna altijd wel - in dezelfde periode vanaf 1996/97.

Theoretisch:
ATA133 = 133MB/sec = 907 speed
ATA33 = 33MB/sec = 225 speed
52 speed = 7800 KB/sec....

Kortom, mits DMA ondersteund wordt is er geen vuiltje aan de lucht zolang de brander nog wel toegang tot de bus krijgt.

Meten is weten, er kunnen nog genoeg andere dingen fout gaan...

Post je resultaten maar eens.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 20:13 ]

Pagina: 1