[Televisie] Sony KV-M2101D alleen Zwart/Wit

Pagina: 1
Acties:

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een Sony KV-M2101D, die plotseling alleen nog maar zwart/wit beeld weergeeft. Het vreemde is echter, dat teletekst en de menu's nog wel in kleur zijn. Alleen al het overige beeld (via de eigen tuner, via de tuner van een videorecorder, via scart) is zwart/wit (en haarzuiver).

Als ik dit laat repareren, zal het me wel weer een vermogen kosten (voor een 55 cm niet de moeite waard). Loopt er hier een technicus rond die een simpele oplossing heeft? (Zoals: Druk knopje x en knopje y in, dan kom je in developermode en kan je de kleuren weer aanzetten :P)

Peace is not simply the absence of war.

Verwijderd

Oplossing is simpel zoek bij het 8,86 Mhz (of bij oudere 4,43) kristal het trimmertje en verdraai deze tot je weer kleur hebt , dit zit in het midfrequent schakelingetje
vlakbij het blik van de tuner.
Mocht dit niet helpen kan je het trimmertje vervangen voor een 15 pF keramische condensator.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:13 ]

• KroeT
wtf, da's best een mooi antwoord :)

Ik heb alleen totaal geen verstand van het binnenwerk van zo'n apparatus. Is het trimmertje gewoon een draaiknopje dat ik makkelijk kan vinden? Want dat kristal staat vast niet duidelijk aangegeven...

Sorry voor mijn n00bness...

• KroeT
Oh ja, en wat moet ik ontladen opdat ik zonder dood te gaan aan het trimmertje kan draaien? :)

Verwijderd

Aan dat trimmertje kan je gewoon draaien zonder dood te gaan.
Je moet alleen geen onder spanning staande delen aanraken of uitschieten.
Niet aan de print likken of met je schroevendraaier onder de zuignap of met je kettingtje iets aanraken en oppassen met elco's.
Maar je kan ook gewoon de tv uit doen en iedere keer de trimmer iets verdraaien en testen.
Onthoud wel de stand zodat je weet waar je was.
Neem aan dat je weet hoe de tuner eruit ziet?
Dat is het hele metalen blik waar je antenne in gaat.
Daar meestal in de buurt (hangt van de opbouw af) op de print zit een metaal zilver rechtopstaand rechthoekig onderdeeltje met het opschrift 8,86 Mhz of 4,43 of met 3 extra nullen als het in Khz staat.
Daarnaast zit een rond ( ik dacht groen) trimmertje.
Deze kan je met een klein schroevendraaiertje verdraaien.
Vaak word er een ic gebruikt met begin opschrift TDA voor het midfrequent.
Tip: tik bij conrad.nl kristal in en je ziet wat ik bedoel, en TRIM-/DRAAICONDENSATOREN .

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 19:18 ]

Verwijderd

Vertel even hoe het afloopt.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Dus je moet er niet aan likken? OK. :P

Aannames zijn fataal.

• KroeT
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 22:57:
Vertel even hoe het afloopt.
Bedankt voor de goeie uitleg :). Ik zal er denk ik dinsdag pas aan toe komen, maar ik zal je zeker op de hoogte houden.

• KroeT
Ik heb het groen/blauwige trimmertje verdraaid, maar nu geeft ie gewoon helemaal geen beeld meer :)

Het zal wel een hopeloos geval zijn. Snorkeltje, woon jij toevallig in Noord-Holland? ;)

Verwijderd

Ja toevallig wel , denk dat je aan het verkeerde trimmertje gedraait hebt.

• KroeT
Ik denk t ook :)

Ik heb het blauwe trimmertje een kwartslag rechtsom gedraaid, maar dat bleek dus niet het gewenste effect te hebben. Ik vind het eigenlijk ook zonde om zo'n oude 55cm naar een Audio/Video Servicecenter te brengen, die rekenen al 100 euro onderzoekskosten namelijk. :/

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

Wok

Dakloos...

Ik ga dit topic even in de gaten houden :) Mijn ouders hebben namelijk ook een (oudere) 55 cm Sony KTV met exact hetzelfde euvel. Ding is al eens een keer ter reparatie aangebonden, maar dat heeft slechts een weekje of twee gewerkt.

Heb ik tijdens de Pinksterdagen weer wat te doen bij mijn ouders :P ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Kan je hem dan niet gewoon weer een kwartslag linksom draaien
Zit er een kristal naast?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 19:54 ]

Verwijderd

hier bij mij heeft een huisgenoot hetzelfde probleem gehad met zijn sony 55 cm. geloof dat we wat op knopjes hebben zitten raggen aan de voorkant of erop slaan ofzo en toen ging het weg. in ieder geval niet opengeschroefd.

• KroeT
Ik kan hem natuurlijk wel weer terugdraaien, maar dan blijft t beeld zwart/wit :)

Gisteren vlak voor m'n werk gedaan, ik zal er zo nog ff naar kijken (tussen werk door weer).

Er zit een kristal (zilveren blikkig vierkant dingetje) naast (op zo'n 3 cm afstand), maar er zijn nog 4 trimmertjes te zien. Een zwarte, een witte, en nog een paar kleuren. Allemaal zo'n beetje gelijke afstand van dat blikkige dingetje.

Verwijderd

Dit hele spul zit meestal
op een afzonderlijke, rechtopstaande print, ergens aan de rechterkant van
het toestel (van achteren gezien).
Vlak in de buurt van dit kristal zit een klein rond onderdeeltje dat er
van boven een beetje uitziet als een kop van een kruiskopschroef. Dit is
de genoemde trimmer; als je deze iets bijregelt, krijg je meestal de
kleur weer terug - maar het is mogelijk dat deze trimmer of het kristal
zelf niet meer in orde zijn, en dat je ze moet vervangen.
Pagina: 1