[EL] Abit KA7 Elco's solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.164 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een Abit KA7 mobo ligggen waarvan alle Elco's lekken en bruine drab uitkomt enz. (wil nnauwlijks meer in het POST scherm komen) Nu wil ik dus graag al die elco's vervangen. Ik had nog een oud kapot MSI bord liggen en ik heb daar alle elco's afgesoldeerd (16x 1000uF 6.3V - 3x 1000uF 10V en 1x 1500uF 6.3V) Alleen nu zitten op die KA7 alleen maar elco's van 6.3V 1500uF en 2200uF. Nu is mijn vraag of het heel erg is als ik 1000uF elco's erop soldeer, word het bord daar instabiel van, is het gevaarlijk voor mijn processor, blaas ik dan weer alle elco's op enz... :?

En dan nog iets (ik denk dus dat het niet kan met die te lage uF elco's), waar vind ik 2200uF en 1500uF elco's? (in welke apparaten :P ) Ik heb al en oud extern modem opengeschroeft maar daar zitten alleen elco's van een veel hoger voltage in, en op enkele andere defecte mobo's die ik nog heb rondslingeren zitten bijna geen elco's op. ;( En om nou alle oude troep hier open te gaan schroeven :D :X Ik hoop dat ik dit mobo op een goedkope manier weer tot leven kan wekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Elektronica boer :D

Zijn ze erg goedkoop, en makkelijk te vinden :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
alexandervisser schreef op 10 May 2003 @ 14:34:
Elektronica boer :D

Zijn ze erg goedkoop, en makkelijk te vinden :P
Weet ik, die elco'tjes kosten minder dan 1 euro maar als je er 20 van moet hebben, en er komt ook nog eens verzendkosten bij zit je al gauw op 20 euro :P Helaas is er namelijk geen Electronica boer in de buurt dus moet ik het bestellen bij conrad of een ander bedrijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Erik1 schreef op 10 May 2003 @ 14:44:
[...]

Weet ik, die elco'tjes kosten minder dan 1 euro maar als je er 20 van moet hebben, en er komt ook nog eens verzendkosten bij zit je al gauw op 20 euro :P Helaas is er namelijk geen Electronica boer in de buurt dus moet ik het bestellen bij conrad of een ander bedrijf :P
Welk gehucht woon jij dan :P

Maar om nou oude apparaten open te gaan slopen voor dat doeleinde :P

Anders meel je Abit even :)

Strond ook een keer een stuk @ FP over de lekkende elco's.

* Atlas zoekt :P

edit:

Gevindt :D
Abit heeft beloofd dat klanten de moederborden die door slechte condesators defect zijn geraakt kunnen omruilen. Andere fabrikanten zijn minder toeschietelijk en daarom besloot hobbyist Gary Headlee (die in zijn vrije tijd condensators vervangt op kapotte moederborden) op zijn site een lijst te publiceren van alle moederborden die last van het euvel hadden. Helaas kreeg hij meteen een aantal brieven van advocaten in de bus en was daardoor gedwongen de lijst weer te verwijderen.
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 20:42 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
alexandervisser schreef op 10 mei 2003 @ 14:45:
[...]

Welk gehucht woon jij dan :P

Maar om nou oude apparaten open te gaan slopen voor dat doeleinde :P

Anders meel je Abit even :)

Strond ook een keer een stuk @ FP over de lekkende elco's.

* Erik1 zoekt :P
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord :P

Abit heb ik al 2 keer gemaild op verschillende adressen maar ze reageren niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 17:33
wat je ook doet ga niet proberen "standaard" elcotjes er op te bakken ...

De elcos die op moederborden zitten hebben een extra lage inwendige weerstand (low esr)

en een normale elco zal niet goed werken en kan zelfs te heet worden, elco's worden in schakelende voedingen niet echt voorzichtig behandeld (ze krijgen flinke piek stromen te verwerken aan akelige frequenties)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

je krijgt gratis nieuwe elco's toegestuurd van Abit hoor....

moet je mailen naar technical@abit.nl zeggen welk mobo je hebt en welke type elco's je nodig hebt en hoeveel.
Ik kreeg ook 8 1500 uF 6,3v binnen 2 dagen.
die dingen zijn dus NIET in de winkel te krijgen hoor.
bij oakaphone in groningen zeiden dat die te zeldsaam waren dat zeze niet verkochten!

edit:
OW ja dat solderen van die dingen is een kriem! bij mij werkt mijn mobo nog steeds niet! (Be6-2)

[ Voor 15% gewijzigd door DaOverclocker op 10-05-2003 22:53 ]

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De veiligste manier om die elco's om te solderen is om de draadjes af te knippen en op de draadeinden de nieuwe elco's te solderen. Anders heb je grote kans dat je de layers in het moderbord beschadigd (als je de nieuwe draden er al in krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik heb de oude elco's er al uit gesoldeerd, met draad en al :X En de printbaantjes aan de buitenkant zijn niet eens beschadigd, dus binnen in zal het ook nog wel goed zijn :P Ik ben er wel ontzettend lang mee bezig geweest, heb erg precies gewerkt wat ook wel nodig is omdat ik een gare soldeerding heb :P

Ik heb een tijd geleden al 2x gemailt naar technical@abit.nl maar helaas, geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
zelf heb ik een tijdje terug mijn abit moederbord ook gerepareerd.
het eraf solderen is wel te doen, mits je een goede soldeerbout hebt en nauwkeurig werkt.
Wat ook belangrijk is om na die tijd het zuur van de print te halen, ik had iets van printer-cleaner ofzo. Als je namelijk die drap laat zitten, dan vreet het je printbanen vroeg of laat aan. :(
Heb zelf elco's gehaald bij de zaak op de hoek, had geen speciale, heb 1 voltage hoger genomen, dus alle 6,3v vervangen door 16v, was wel een gepriegel om ze erop te krijgen, maar het is wel gelukt en het moederbord draait prima! :)
Je kan dan filosoferen of deze elco's bestand zijn tegen de schakelpieken van de voeding, mee eens, maarja, als het een paar jaar weer draait ben ik weer blij :) En wie dan leeft, wie dan zorgt, en zo niet, moet ik het nog een keer doen, maar dan wel met die goede elco's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

Je kunt zonder problemen elco's gebruiken met een hoger spanningsbereik. Ook een hogere capaciteit zal wel lukken.

Als je lokale elektroboer ze niet heeft moet je eens vragen of ze ze niet bij bijv. Farnell kunnen bestellen. Die hebben massa's 6,3V elco's. Let er wel op dat je low-impedance modellen koopt (lage ERS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 16:10

BJD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacko_Eddie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10-2022
Ik heb net Abit gemailt op bovenstaande adres... Had een reply binnen een half uur.
En als het meezit de componentjes ook nog binnenkort :>

en dat voor een bx133-raid

bier is lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

En daar schop je een drie jaar oud topic voor?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.