Toon posts:

IRQ conflict tussen online spelen OFP!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik tijdens het online spelen van OFP na 10 tot 20 min. een instabiel syteem krijg en een blauw scherm krijg te zien met de volgende melding:

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

en nog wat txt. Ik heb dit probleem alleen als ik OFP speel en ik TeamSpeak aan heb staan. Verder draait mijn computer prima (ook tijdens andere online spelen)
Het probleem is begonnen (denk ik) nadat ik een SB live geïnstalleerd heb.
Ik heb een EPOX MB met on-Board sound (AC97) deze heb ik in de bios uitgezet.
Verder heb ik win XP prof. , recente drivers van zowel SB als MB, een GF4200 128 MB.
Ook heb ik de sound-kaart al in verschillende PCI sloten gehad (hij zit nu in een slot dat verder geen kanaal deelt met andere componenten)
Ik krijg namelijk het idee dat er een IRQ conflict optreed, misschien heeft iemand van jullie een idee.

Verwijderd

check even in windows welke IRQ waar aan toegewezen is...

Verwijderd

Heb je hier ook al eens gekeken?

Windows XP en 2000 BSOD guide

En die "nog wat txt" is erg belangrijk om te weten hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:54:
Heb je hier ook al eens gekeken?

Windows XP en 2000 BSOD guide

En die "nog wat txt" is erg belangrijk om te weten hoor ;)
Er staat nog wat text die geen echte info bevat, behalve de technische info die is inderdaad wel belangrijk en luid als volgt:

*** stop:0x00000000A (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x804EC96E)

het lijkt er dus inderdaad op dat het een driver probleem is zoals er in de verwijzing die je gaf stond, ik ga daar nog even mee aan de slag. tnx
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:53:
check even in windows welke IRQ waar aan toegewezen is...
Hoe doe ik dat op een handige manier? dus niet elk apparaat langslopen in de apparaat beheer.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Die error kreeg ik soms ook zomaar tijdens het spelen. De keren dat ik deze error heb gekregen waren opgelost door nieuwe drivers te installen voor m'n videokaart. Het ligt ook vaak aan je videokaart :)
Dus nieuwste drivers van www.nvidia.com en ik kan bijna zeker zeggen dat het probleem zich niet meer voordoet.

The devil is in the details.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:25:

Hoe doe ik dat op een handige manier? dus niet elk apparaat langslopen in de apparaat beheer.
ga naar apparaat beheer en klik boven in de balk "view" en kies "recources by type" maar dan in het nederlands :) dan krijg je een lijstje van al je apparaten geselecteerd op IRQ

Verwijderd

Topicstarter
Het zou dus ook nog de videokaart kunnen zijn, ik heb namelijk net in dat lijstje gekeken en daar staat dat alle onderdelen een eigen IRQ hebben alleen de videokaart heeft:
(PCI) 11 en deze is ook toegewezen aan de 'VIA Rev 5 of later USB universele host-controller'

Er worden door windows echter geen conflicten aangegeven. Als dit het probleem is hoe kun je dat dan veranderen zo dat het goed is?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Heb je nou al eens nieuwe drivers geprobeerd? Want ik kan je verzekeren dat als het probleem daar ligt het vrijwel altijd wordt opgelost door drivers goed te installeren :)

The devil is in the details.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Die IRQ_LESS_OR_EQUAL melding heeft niks met een IRQ conflict te maken, maar duid vaak op een probleem met je spanningen.

Ik heb er zelf ook veel last van gehad, bij mij kwam het door een fout in de bios, waardoor mijn videokaart niet de juiste spanningen kreeg 8)7

Een instabiele 3,3 Volt kan er ook voor zorgen dat je machine bij 'belasting' vast loopt en deze BSOD genereerd. Controlleer eens met tooltje zoals Motherboard Monitor (http://mbm.livewiredev.com) of je spanningen wel allemaal stabiel zijn. Je kan MBM zo instellen dat hij bijvoorbeeld om de 10 sec. de waarden van de verschillende spanningen wegschrijft in een log-file.

Ook een nieuwere driver heeft de problemen voor veel mensen opgelost, bij mij helaas niet. Ik had hierdoor geen BSOD's meer, maar daarvoor kwamen 'Invinite Loop Errors' in de plaats.

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 11 May 2003 @ 19:26:
Heb je nou al eens nieuwe drivers geprobeerd? Want ik kan je verzekeren dat als het probleem daar ligt het vrijwel altijd wordt opgelost door drivers goed te installeren :)
Ik heb net nieuwe drivers van nvidia geïnstalleerd (43.51) en nu had in al na 1 min spelen een BSOD.
De melding is echter wel anders er staat nu:

DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

dan weer txt en de technische info, maar ook een verwijzing naar de file USBPORT.sys
[ash] schreef op 11 mei 2003 @ 19:39:

Een instabiele 3,3 Volt kan er ook voor zorgen dat je machine bij 'belasting' vast loopt en deze BSOD genereerd. Controlleer eens met tooltje zoals Motherboard Monitor (http://mbm.livewiredev.com) of je spanningen wel allemaal stabiel zijn. Je kan MBM zo instellen dat hij bijvoorbeeld om de 10 sec. de waarden van de verschillende spanningen wegschrijft in een log-file.
Ik heb een enermax 350W, deze zou doorgaans toch een stabiele spanning moeten geven? Ik zal dat progammaatje eens downloaden en draaien, dan weten we het zeker.

Ik vind ook net een link naar een eerder onderwerp omtrend dit probleem, dat veroorzaakt wordt door mijn alcatel modem en aangezien de laatste foutmelding naar de usb verwijst (neem ik aan) zou het heel goed kunnen dat ik het probleem dus in de verkeerde hoek heb gezocht.
de link voor diegenen die het willen lezen: XP faq *oud*

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 20:28 ]

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 18:54

SpeedBart

Futurama 0wnage

Ik heb ook iets soortgelijks bij bf1942 als ik alles op high zet met mijn xp2100, 512mb ram en gef ti4200 64 mb van creative. Ik heb het deels opgelost door mijn geheugen op minder aggressieve timings te zetten. Heb je je pc toevallig overclocked? Die IRQ_LESS_OR_EQUAL is zeker geen melding van je voeding, het kan er wel door veroorzaakt worden maar is niet de hoofdzaak, kan dus aan drivers, hardware en sofware liggen....

Misschien dat je usb modem te weinig voeding krijgt (zeker via chipset) een usb hub met externe voeding wil wel eens helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedBart op 11-05-2003 20:40 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Pagina: 1