Toon posts:

[PHP/MYSQL] Zoekscript geen output

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ben nogal een beginner met php en ben nu bezig met een script dat een mysql tabel doorzoekt. Ik had een tabelletje in m'n databeest staan en daar werkte het script perfect op.
Nu wilde ik het script op een andere, nieuwe tabel, uitvoeren, en dan krijg ik opeens geen output meer!
Heb een aantal andere script geprobeerd (van internet gehaald), en die hadden allemaal hetzelfde probleem...
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?!
Het gaat om het volgende script:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?
//connect to server
mysql_pconnect("localhost","","");
//select the db
mysql_select_db("nieuws");
//get the results and store them in $result
$result = mysql_query ("SELECT * FROM nieuws WHERE titel LIKE '%$search%'");
//run the while loop
while($r=mysql_fetch_array($result))
{    
    //grab the result
    $zoekkolom=$r["titel"];
    //print it out
    echo $zoekkolom;
    echo "<br>";
}
//else nothing is found
else
{
    echo "Nothing found";
}
?> 

ohw jah, ik heb het script hier vandaan.
En de else "Nothing found" functie werkt ook. Mis een if ofzo?
Maar dat is niet het grootste probleem :)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:57
Je bent een n00b zeg je zelf, dus mag ik deze vraag stellen: bestaat de kolom 'titel'??? (denk ook aan hoofd- en kleine letters). Doe anders eens print_r($r);

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hier kan denk ik niemand wat mee omdat a) uit het script niet duidelijk wordt wat er misgaat (je gebruikt een script met een andere databaselayout, en vraagt je af waarom het niet werkt??), je b) niet eens aangeeft wat het probleem is en je c) hier een vraag stelt die echt niet in het kader van dit forum past. Het is namelijk geen "Wie kan mijn hotscripts scriptjes even voor mij werkend maken", wat het wel is lees je in de FAQ.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
sjroorda schreef op 10 May 2003 @ 14:08:
Je bent een n00b zeg je zelf, dus mag ik deze vraag stellen: bestaat de kolom 'titel'??? (denk ook aan hoofd- en kleine letters). Doe anders eens print_r($r);
Ja dat klopt allemaal wel. De namen enz zijn allemaal goed.
sebas schreef op 10 mei 2003 @ 14:10:
Hier kan denk ik niemand wat mee omdat a) uit het script niet duidelijk wordt wat er misgaat (je gebruikt een script met een andere databaselayout, en vraagt je af waarom het niet werkt??), je b) niet eens aangeeft wat het probleem is en je c) hier een vraag stelt die echt niet in het kader van dit forum past. Het is namelijk geen "Wie kan mijn hotscripts scriptjes even voor mij werkend maken", wat het wel is lees je in de FAQ.
Nouja, wat ik eigenlijk vraag, is of er in dit script een grote fout zit, of dat dit een vaker voorkomend probleem is.
Ik vraag niet of iemand die script voor mij werkend kan/wil maken, maar of iemand mij kan vertellen waar de fout ongeveer ergens kan zitten.

• sebas
Daarvoor geef je te weinig informatie dus. Het kan overal aan liggen, je database layout, je php installatie, noem maar op. Bovendien heb je zelf nog niets gedaan om het probleem te verhelderen, en het is duidelijk niet de bedoeling dat de php-n00b hier voorgekauwd krijgt wat die moet doen om een (waarschijnlijk eenvoudige error) zelf op te sporen.

• johnny7
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023
Hoe kun je eigenlijk een "else" hebben zonder "if"? Krijg je geen error terug, dat dit ongeldige php-code is?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik mag iig hopen dat php niet eens het script uitvoert, om de reden die johnny7 geeft.

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 10 mei 2003 @ 14:22:
Daarvoor geef je te weinig informatie dus. Het kan overal aan liggen, je database layout, je php installatie, noem maar op. Bovendien heb je zelf nog niets gedaan om het probleem te verhelderen, en het is duidelijk niet de bedoeling dat de php-n00b hier voorgekauwd krijgt wat die moet doen om een (waarschijnlijk eenvoudige error) zelf op te sporen.
Welke informatie is nog meer gewenst dan? De tabel is niet anders dan een tabel met de kolomme id titel nieuws.
Ik heb zelf diverse verschillende scripts geprobeerd, tabellen kopieren, andere servers enz.
Ik zou verder niet meer weten wat ik zelf zou kunnen doen, vandaar dat ik hier mijn vraag post.
johnny7 schreef op 10 mei 2003 @ 14:22:
Hoe kun je eigenlijk een "else" hebben zonder "if"? Krijg je geen error terug, dat dit ongeldige php-code is?
Jawel, daar krijg ik inderdaad een error, maar ik laat dat gedeelte gewoon weg, dan loop ik daar in ieder geval niet meer op vast.

• johnny7
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023
Probeer je sql statement eens uit te voeren via phpmyadmin of iets dergelijks. Krijg je überhaupt wel een resultaat terug?

• sebas
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 14:27:
[...]

Welke informatie is nog meer gewenst dan? De tabel is niet anders dan een tabel met de kolomme id titel nieuws.
Ik heb zelf diverse verschillende scripts geprobeerd, tabellen kopieren, andere servers enz.
Ik zou verder niet meer weten wat ik zelf zou kunnen doen, vandaar dat ik hier mijn vraag post.

[...]

Jawel, daar krijg ik inderdaad een error, maar ik laat dat gedeelte gewoon weg, dan loop ik daar in ieder geval niet meer op vast.
Ja, dat bedoel ik dus met voorkauwen. Gaan we:

- wat wordt de query? (ik gok dat je zoekbegrip niet eens in de query staat nota bene.)
- wat geeft de database terug?
- Wat heb je tot nu toe zelf gedaan om de fout te zoeken, behalve dan andere scriptjes gebruiken?

Dat je een snippet post waar zelf nog enorme parse errors inzitten laat in mij niet echt de indruk opkomen dat je zelf goed hebt nagezocht, ik betwijfel zelfs dat je het script zo hebt overgenomen.

Wat me nog meer stoort aan je topic is dat je blijkbaar geen enkele techniek toepast om de fout op te sporen, een simpel print statement werkt soms wonderen. En voordat je dat niet hebt gedaan, of in ieder geval specifiek aan kunt geven waarom het niet goed gaat, en daarnaast ook nog dat het niets is wat je heel snel zelf uit kunt vinden maar iets wat een de eisen voor ee topic hier voldoet moet je in mijn ogen niet posten. Misschien is een ander forum, zoals beginnersweb wel iets voor je. Bovendien, en dat is puur persoonlijk, stoor ik me een beetje aan de verhouding tussen het aantal vragen (en het soort) waarmee je op dit forum optreedt en de toegevoegde waarde van je posts in het algemeen.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Stefantv Sebas brengt het wat bot, maar hij heeft wel een beetje gelijk. We verwachten hier dat je eerst goed gezocht hebt en zelf veel moeite gedaan hebt, voordat je hier post. Jij hebt waarschijnlijk wel moeite gedaan door andere scripts te proberen, maar wij leggen dat lat iets hoger wat dat betreft :)

Wat willen we dan dat je doet voordat je post? Nou eigenlijk redelijk simpel >
1) Zorg er eerst voor dat er geen parse fouten in zitten meer. Dat moet toch lukken, daar krijg je immers gigantische foutmeldingen op :P
2) Lees je foutmelding, probeer hem te achterhalen op php.net en google. Lees de tips die mensen daar geven en probeer dat uit.
3) Probeer je fout te isoleren, tot een heel klein stukje code en ga dat goed bestuderen met de manual :)
Als je er dan nog niet uit komt, dan kun je een topic posten hier :)

Nu zul je denken: "Ja maar ik begin pas net met PHP!". Dat kan, maar dit forum is eigenlijk niet bedoeld voor beginners (heel bot ja, sorry :) ). Probeer je eerst door een lading tutorials heen te werken op sites die daar wel voor bedoeld zijn :)

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.