harde schijft 'tikt' 2 keer, daarna crash

Pagina: 1
Acties:

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-02 08:03

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Keb een maxtor 5T040H4 HD maar sinds een poosje maakt deze af en toe 2 tikkende geluiden en daarna crasht mijn XP systeem. Het is niet softwarematig,aangezien dit ook wel eens gebeurd voordat de bootloader geladen is (grub). Als dat gebeurd en ik boot dan naar linux op een andere HD, dan kan ik de maxtor gewoon mounten.

Het geluid van de tik is ongeveer 10 keer zo hard als een wegschrijfaktie. Net alsof die kop ergens tegenaan komt. KLinkt eng. Eerst 1 tik, daarna na ongeveer 2 seconden de 2e tik.

Het gebeurt ook onregelmatig. Gisteren hele dag geen last van gehad, vandaag alleen maar. Kan nu al niet eens meer naar windows booten, omdat er door allerlei corrupte bestanden benodigde dll's verloren zijn gegaan.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het probleem eerder voorgekomen bij anderen? Kan het ook aan de mobo liggen? Keb nog wel een oudere mobo die ik er in zou kunnen bouwen, maar dat is best wel veel werk. Gaat me dit een nieuwe HD kosten?

Live every day, as if it's your last one

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-03 17:55
Ik zou iig eens een backup maken van je belangrijke bestanden voordat het te laat is.
En wellicht werkt een format..?

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

jah heel snel backup maken precies.Me broer ze hdd deed ok zo we dachten gaat wel over maar het was al te laat hdd dood en alle belangrijke bestanden waren weg en hij had geen eens een backup gemaakt |:( . dus snel naar de winkel waar je gekocht hebt. :)

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
Hmm minder...maar ja, beter HD stuk dan mobo stuk, die zijn nog duurder. Enig idee hoeveel fabrieksgarantie er tegenwoordig op zit, op een HD? Was vroeger 3 jaar..kebbem nu denk ik nog geen 2 jaar in huis.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb ik ook gehad met een Maxtor schijf. Gelukkig kwam deze met de S.M.A.R.T. melding tijdens BIOS.
Dus dan weet je dat ie het aan het begeven is.

Verwijderd

[quote]Postie schreef op 10 mei 2003 @ 14:02:
Hmm minder...maar ja, beter HD stuk dan mobo stuk, die zijn nog duurder. Enig idee hoeveel fabrieksgarantie er tegenwoordig op zit, op een HD? Was vroeger 3 jaar..kebbem nu denk ik nog geen 2 jaar in huis.

als je de bon hebt dan moet je snel terug gaan en dan gaan ze die hdd opsturen naar maxtor of je krijg een nieuwe gelijk mee ligt eraan bij welke winkel je kocht hebt.

Verwijderd

snel 'n backup maken want z'n (her)calibratie gaat zwaar fout...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic: Mobo versus Harde schijf :? mmmm, dan denk ik dat m'n Harde schijf duurder was hoor :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Postie

Postie

No beer, no glory

Topicstarter
dual-zip schreef op 10 May 2003 @ 14:08:
offtopic: Mobo versus Harde schijf :? mmmm, dan denk ik dat m'n Harde schijf duurder was hoor :P
Hehe bij mij niet...alles zo goedkoop mogelijk,kben maar arme student

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-03 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

Ga eerst es powermax draaien. Deze zal waarschijnlijk wel een foutmelding geven, met die melding kun je gemakkelijker RMA'en.

Zie ook hier

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Pagina: 1