Super Audio geluid verkrijgen d.m.v. extra luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 12:10
Ik heb een versterker (Sony STR-DB780) aangesloten op een Super Audio CD-speler (Sony SCD-XB780). Mijn luidsprekers zijn Bose 301 serie IV (2 maal 150W), surround Bose 100 (rear 2 maal 80W) en een centerluidspreker (100W) en een sub-woofer (70W) van Sony.

Nu wou ik ten volle gebruik maken van Super Audio-geluid, want Super Audio-geluid heeft een freqentiebereik van 20-100000Hz, terwijl ik nu over een frequentiegebied beschik van 20-20000Hz. Kan dat bereikt worden door Super-tweeters aan te sluiten bij mijn huidige opstelling ? Ik was van plan om Tannoy st50 aan te schaffen. Kan ik dan ten volle genieten van Super audio-geluid ?

[ Voor 13% gewijzigd door C00P op 10-05-2003 12:59 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik denk dat je dit in proportie moet zien... als je kwalitatief heel goede, hele dure speakers hebt dan zijn die supertweeters mogelijk een leuke aanvulling... maar met alle respect, bij jouw Boses ga je het verschil niet merken. Daarbij moet je je niet gek laten maken door dingen als frequentiebereik. Ja, SACD heeft een groter bereik dan CD, en ja het verschil is hoorbaar, maar nee, op een set als de jouwe ga je het verschil niet merken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Euurrhhmmmm FF klein vragie aan je?
Heb je Natuurkunde gehad?
Ja? Dan weet je dat mensen maar een gehoor bereik hebben van 20hz t/m 20000hz. En om deze complete "range" van geluid tehoren moet je echt goeie oren hebben van de meeste van ons mensen horen toch "maar" tussen de 20hz t/m 17000 @ 19000hz.
Super Audio klinkt op papier leuk. Maar als je in het echt hier goed gebruik van wilt maken moet je dus nieuwe luidsprekers kopen die deze frenq. aankunnen.
Maar ik hoor zelf niet echt bijzonder verschil* tussen een normale stereo cd en saCD. Terwijl ik een goed gehoor heb volgens de oorarts, testje gedaan. Uitslag 18hz t/m 19300hz daar tussen hoor ik alles. (tijdje terug heen geweest vanwege ooronsteking en ja heb saCD gehoort voor de onsteking :P)
Tis net maar wat je wilt. Maar ik zou dat niet echt doen. Zou want het geld een mooie procjector kopen. Maar goed het is aan jouw de keuz.

*(Ja SaCD heeft wt heldere geluid en wat meer maar goed)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 13:30 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik betwijfel het, wat niet wil zeggen dat het geen verschil kan maken.

Ik heb zelf een STRDB1080QS, een pioneer universal (SACD en DVD-A) en zelfgebouwde luidsprekers (klasse units hoor)

Over de hoge frequenties van SACD en DVD-A is veel te doen. Er zijn ook een hoop onzinverhalen in omloop.

Een beetje goede tweeter loopt sowieso al hoger dan 20Khz.

Om te genieten van goed geluid is een luidspreker upgrade misschien wel op z'n plaats maar je huidige set luidsprekers complementeren met een losse supertweeter lijkt mij paarlen voor de zwijnen gooien.

Ik weet het niet zeker maar de 301 is dacht ik een breedband luidspreker zonder tweeter en haalt waarschijnlijk de 20Khz niet,

Ik heb ook ergens grafiekjes gezien dat SACD boven de 40Khz (meen ik) een hele hoge ruis heeft en dat dit niet storend was omdat het sowiesoniet hoorbaar is. Bovendien gaat het bij frequenties boven de 20Khz alleen om vershillen van twee niet hoorbare harmonishe tonen die dan op zich wel weer hoorbaar zouden kunnen zijn en onder de 20Khz vallen.

Kort gezegd, maar dat is mijn persoonlijke mening, heeft de rest van je audioset waarschijnlijk niet de resolutie om plezier te hebben van de, mogelijke en waarschijnlijk dubieuze, verbetering van een supertweeter.

Let wel, ik heb nagenoeg dezelfde receiver, ik vindt je keuze dus niet verkeerd, maar ik zou eerst naar ander luidprekers (betere) in het algemeen kijken dan naar toevogen van een supertweeter.

• C00P
Daar ben ik mee akoord, wij kunnen onmogelijk een frequentiegebied horen boven 20000Hz. Maar mijn kameraad heeft namelijk een cinemainstallatie (DAV-S880 van Sony) gekocht (die inclusief luidsprekers heeft met een zogezegt hoger frequentiebereik) , en het Super Audio-geluid klonk echt helderder ! Daarom had ik gedacht om Tannoy st50 aan te schaffen om ook die kwaliteiten te verkrijgen. PS: Super Audio in stereo is voor mij zeker al zo goed !

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Losse tonen van ongeveer boven de 18kHz zijn niet te horen, maar bij de combinatie van alle frequenties, waar muziek uit bestaat, is zeker wel te horen of er frequenties boven de 18kHz zitten of niet. En daar vergissen de meeste mensen zich dus in. Het gaat niet om de losse frequentie's maar om de optelling van alle frequenties (harmonischen).

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

C00P schreef op 10 mei 2003 @ 13:50:
Daar ben ik mee akoord, wij kunnen onmogelijk een frequentiegebied horen boven 20000Hz. Maar mijn kameraad heeft namelijk een cinemainstallatie (DAV-S880 van Sony) gekocht (die inclusief luidsprekers heeft met een zogezegt hoger frequentiebereik) , en het Super Audio-geluid klonk echt helderder ! Daarom had ik gedacht om Tannoy st50 aan te schaffen om ook die kwaliteiten te verkrijgen. PS: Super Audio in stereo is voor mij zeker al zo goed !
Koop dan nieuwe stereospeakers die een hoger freq bereik aan kunnen. Dan ken je het kwalitatief bijbenen en daadwerkelijk verschil horen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• C00P
Ik heb geen natuurkunde gehad , maar gelijk heb je wel ... Ik had eigenlijk nog een bijvraagje: (Gewoon ter informatie) Jij hebt de STR-DB1080. Wat is nu het verschil tussen de QS- en ES-reeks ? Is het enkel het design wat het verschil maakt (volgens de catalogus toch) .. of is er ook verschil in tussen geluid ? Want die ES-reeksen zijn toch véél duurder !

Verwijderd

Zoals ik al zei. SaCD weergeeft audio in hoge tonen (harmonisch) heldere geluid als een normale Cd setup. Maar als je echt to tha point gaat moet je naast je luidsprekers ook kijken wat voor ruimte je luidsterd en wat voor kabels. Maar dan maak je het heel bont, wat eigenlijk niet meer relevant is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

C00P schreef op 10 mei 2003 @ 13:57:
Ik heb geen natuurkunde gehad , maar gelijk heb je wel ... Ik had eigenlijk nog een bijvraagje: (Gewoon ter informatie) Jij hebt de STR-DB1080. Wat is nu het verschil tussen de QS- en ES-reeks ? Is het enkel het design wat het verschil maakt (volgens de catalogus toch) .. of is er ook verschil in tussen geluid ? Want die ES-reeksen zijn toch véél duurder !
no offense (ik heb 301-III's gehad, dus het mag :P), maar ga eerst eens naar totaal andere speakers luisteren voordat je geld in zoiets gaat steken. Een simpele Kef of B&W of Dynaudio speaker uit die klasse klinkt al veel en veel mooier dan een Bose301 IV. De tweeter die daarin zit, is een kartonnen ding van 3 piek, dan kan je er wel 4 van die 'extra heldere' speakers bijdoen, maar misschien is het wel beter om gewoon eerst eens de rest

Ow en de ES lijn is echt iets anders dan de QS lijn :). QS is heel degelijk 'normaal' hfii met vrij goede componenten en hele goede dvd en cd spelers en best relaxte receivers, de ES lijn wordt echt gemaakt op klank. De QS lijn is eigenlijk een beetje een mix tussen goedkoop en degelijk en mooi :).

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 10-05-2003 20:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ES is meer richting high-end en lekker zwaar en stevig gebouwd.. best klasse dingen voor hun geld!
ik zal mijn mening maar niet op sacd laten.. ik denk dat ik dan een ban krijg :9

[ Voor 30% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2003 22:03 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

20-100000Hz, maar dan moet wel alle apparatuur die bandbreedte hebben van SA-CD speler tot aan je oortjes...
offtopic:
> ik zal mijn mening maar niet op sacd laten.. ik denk dat ik dan een ban krijg
Goed idee, zal ik ook m'n mond maar houden ;)

edit:
> je vind het zeker ook brak?
dat is nog te zwak uitgedrukt, ik vind het een verkooptruuc eerste klas, net als die digitale kabels die je bitjes minder laten omvallen zodat je een strakkere bass hebt....
Heb je die meetuitslagen/scopes wel eens gezien van 22KHz t/m 100000 KHz ?

Mooier geluid, dat kan best (voor sommige mensen die hun huis om hun geluidsinstallatie heen gebouwd/ontworpen hebben), maar een mens bestaat net als een aardappel voor 80% uit water en het meeste zit tussen de oren ;) Daarnaast worden die SA-CD's anders afgemixt met andere eissen, de meeste consumenten CD's worden afgemixt op lagere bandbreedtes met de nodige compressie.
Bovendien wordt ik nogal nerveus van die MK-Ultra-achtige hoogtonen geluidjes.
Maar smaken/portomonees verschillen en ik heb mezelf een 2GHz XP aangesmeert zodat m'n huisgenoot vloeiend kan patiencen/chatten/etc en ik kan (Lan)gamen...

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 22:34 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 22:13:

offtopic:
> ik zal mijn mening maar niet op sacd laten.. ik denk dat ik dan een ban krijg
Goed idee, zal ik ook m'n mond maar houden ;)
offtopic:
je vind het zeker ook brak? :P

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 13:37
ik ook dokter geweest, ik hoor van 17Hz t/m 21000Hz, en moet zeggen met goede opstelling hoor je zeker wel verschil tussen normale cd en saCD

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

D3LTA schreef op 10 May 2003 @ 22:19:
ik ook dokter geweest, ik hoor van 17Hz t/m 21000Hz, en moet zeggen met goede opstelling hoor je zeker wel verschil tussen normale cd en saCD
speel maar eens een goeie cd af met non oversampling dac en multibitter burr-brown filtering. vergeet niet om te upsampelen naar 88,2KHz 24 bits ;)
en dan nog vind ik in beide gevallen het hoog vaak onaangenaam.. anyway.. back on topic en ik laat me hier maar eens buiten

[ Voor 14% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2003 22:33 ]

• Indoubt

Indoubt

C00P schreef op 10 May 2003 @ 13:57:
Yep, de ES is duurder, en ook beter, Ik heb overigens ook naar de ES
versterkers geluisterd voordat ik de 1080QS kocht. Ik moet zeggen dat de ES inderdaad nog wat beter klinkt. Het zijn gewoon prachtige versterkers (en ik ben niet eens perse een sony fan) Het grote prijverschil met de 1080 QS en het relatief geringe verschil in geluid heeft me doen besluiten voor de 1080QS.

Laat ik zeggen dat voor de prijs van de QS de concurentie het heeeeel erg moeilijk heeft om dezelfde kwaliteit neer te zetten( namelijk niet m.i.) en voor de prijs van de ES gaan andere ook weer een rol spelen (Arcam b.v.)

SACD:
Niet alle SACD is brak alhoewel er ook op SACD zeer brakke opnames worden geperst op de glimmende schijfjes. Vooral oude mastertapes die op SACD worden gezet hebben vaak niet veel toegevoegde waarde.
Ik heb sterk de indruk dat er nu nog veel kaf tussen het koren zit (alhoewel ik nog maar enkele "high res" schijfjes heb

voorlopig zijn de muziekstukken in mijn collectie die het beste klinken nog steed op CD te vinden.

Vergelijken is vaak moeilijk als je niet dezelfde muziek zowel op CD hebt als op SACD. De redbook CD layer op een SACD bied hier ook vaak geen uitkomst.
Sommige redbook cd layers op een SACD blijken "kreupel" te zijn, alsof de muziek slechts 14 bits is in plaats van 16 bits.

Slechts van een schijf kan ik een reeel vergelijk maken. Ik heb zowel de cd als de DVD-A van de buena vista social club. Daarvan is duidelijk te horen dat de DVD-A meer dynamiek heeft. Je hoort meer details en het geluid klinkt voller. Er kan dus wel een duidelijk verschil zitten in redbook cd en DVD-A of SACD maar halelujah stemming is, wat mij betreft, voorlopig nog opportuun. >:)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

24 bits heeft zowieso meer dynamiek als systeem ;) (zo een 110 tot 124 te benutten dacht ik) SACD licht gewoon wat brakker met affiltering.. nu heb ik het echt niet overopnames / persingen

• Indoubt

Indoubt

Gitaarwerk schreef op 11 May 2003 @ 00:20:
24 bits heeft zowieso meer dynamiek als systeem ;) (zo een 110 tot 124 te benutten dacht ik) SACD licht gewoon wat brakker met affiltering.. nu heb ik het echt niet overopnames / persingen
offtopic:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog te weinig SACD heb gehoord om daar een gefundeerde uitspraak over te doen. Ik ben echter bekend met de (werkelijke of vermeende) tekortkomingen van SACD. Dat heeft me indertijd ook doen besluiten voor de pioneer 656A zodat ik niet gevangen zat in slechts een formaat. De werkelijk uitstekende Burr Brown 24/192 DAC's in de pioneer speelden ook een belangrijke rol.

ontopic
Bij een direct vergelijk kan ik vaak wel horen of het een sacd of DVD-A is of een CD.
Indien er niet een direct vergelijk is dan kan ik niet zeggen of ik een DVD-A/SACD hoor of gewoon een uitstekend klinkende CD.
Ik heb cd's die helderder klinken als elke SACD of DVD-A die ik heb gehoord. Klasse luidsprekers spelen hier, volgens mij, een grotere rol dan wat dan ook.
Coop, misschien kun je een keer goede luidsprekers ff lenen om te horen wat het verschil is op jouw set (of ga naar de winkel waar je je receiver hebt gekocht) en luister eens naar iets wat je een leuke luidspreker lijkt.

Ik ben ervan overtuigd dat je receiver beter klinkt met goede luidsprekers als een DAV setje. (en dat heb ik wel getest, zelfs zeer prijsgunstige luidsprekers waren al beter, en een vriend van me heeft de frontluidsprekers van z'n DAV 550 al vervangen hierom. Is welliswaar geen 880 maar dan nog)

Success

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Gitaarwerk schreef op 11 May 2003 @ 00:20:
Dat dynamische bereik ophemelen ben ik niet zo voor.

Vinyl wordt door sommigen al als de hemel beschreven, maar heeft volgens mij niet vaak meer dan 70dB aan dynamiek. De gemiddelde pop-cd gebruikt nog niet eens die 70dB, laat staan de meer dan 100 die op CD beschikbaar zijn.

Het grotere frequentiebereik van SACD vind ik wel een pluspunt, want dat betekent dat er niet van die vreselijke filters nodig zijn. (CD wordt nogal stijl gefilterd vanaf 20kHz, en stijle filters zijn moeilijk goed te krijgen.)

Ik heb zelf wel eens een SACD-speler beluisterd, maar nog nooit een goede A-B-vergelijking gedaan. CD is voor mij zowieso uit de tijd. De laatste 3 jaar gebruik ik nog slechts mp3. Alle nieuwe die ik koop cd's rip ik, en daarna gebruik ik ze nooit meer.

Siditamentis astuentis pactum.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het grote frequentie bereik wordt wel erg rommelig hoor ;) jammer dat ik het artiekel niet meer heb.. maar is ngo wel te vinden hier op GOT denk ik.

het zijn vooral bij de instrumenten zoals xylofoon en trompet wat niet erg lekker in de oren licht

ik had et ook niet over dynamisch bereik ophelemelen.. want wat er is..lbijft er.. het enigste voordeel is dat de foutcorrectie wat precieser kan werken.. een extra buffer als het ware..

btw.. wordt een cd al niet slecht gefilterd over het algemeen vanaf 10KHz ?? bij SACD kan er maar juist een 1 bitter filter gebruikt worden..dat is juist waarom het niet erg lekker klinkt.. als je een goeie affiltering bij cd heb, kan deze beter klinken dan een SACD

en @indoubt.. je hebt dan een mooie keuze gemaakt ;) ik ben nog aant kijken naar losse dacs etc.. maar voorlopig maar ff niet meer :)

[ Voor 47% gewijzigd door gitaarwerk op 11-05-2003 12:35 ]

• Indoubt

Indoubt

Varienaja schreef op 11 May 2003 @ 11:59:
[...]

Het grotere frequentiebereik van SACD vind ik wel een pluspunt, want dat betekent dat er niet van die vreselijke filters nodig zijn. (CD wordt nogal stijl gefilterd vanaf 20kHz, en stijle filters zijn moeilijk goed te krijgen.)

Ik heb zelf wel eens een SACD-speler beluisterd, maar nog nooit een goede A-B-vergelijking gedaan. CD is voor mij zowieso uit de tijd. De laatste 3 jaar gebruik ik nog slechts mp3. Alle nieuwe die ik koop cd's rip ik, en daarna gebruik ik ze nooit meer.
Dan heeft overgaan op SACD waarschijnlijk ook geen zin. Ik weet dat er testen zijn waarbij op peperdure instalaties de MP3 niet te onderscheiden was van het origineel. In de praktijk moet ik zeggen dat ik maar van enkele MP3's niet hoor dat het MP3 is. Het kan zijn dat ik geen kundig ripper ben maar voorlopig blijf ik m'n twijfels nog even houden.

Ook niet alle CD's klinken eender. Sommige hebben (te) veel compressie. dan kan je inderdaad net zo goed naar mp3 luisteren.

----------

Hi, gitaarwerk,

Voorlopig heb ik andere prio's maar als ik er weer budget voor kan inruimen ga ik ook eens kijken naar een losse dac zoals de M-audio superdac 24/96

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als je handig bent Indoubt .. kan je ook die dac maken van TNT-audio :) of op diyaudio.com staan ook hele leuke dingetjes ;)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor de natuurkundigen: onder de 18Hz kan je dan niet horen, maar zeker wel voelen.

Anyway ... zoals anderen als zeiden, op jou set zal je waarschijnlijk niet echt het verschil goed horen. Ook moet je je afvragen waarom sacd belangrijk zou zijn en om er veel geld in te steken. Het aantal titels wat erop uitkomt is redelijk beperkt (met name Only Sony). CD's hebben nog altijd de overhand en dat zal wel blijven. Alhoewel dvd's met meerkanaals muziek (van concerten enzo) ook steeds populairder binnen te worden.
Meerkanaals studio muziek is trouwens erg vermoeiend om naar te luisteren (Queen - A night at the Opera ... het is leuk dat 5.1 muziek, maar je moet er echt voor gaan zitten op de perfect luisterplek, anders is er weinig aan).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

zover ik wat meerkanaals muziek heb gehoord vind ik het niet erg rustig luisteren.. alhoewel in stereo het wel een stuk rustiger klinkt

je raakt "luistermoe"
maar dat zijn mijn ervaringen

• Indoubt

Indoubt

Gitaarwerk schreef op 11 May 2003 @ 23:56:
zover ik wat meerkanaals muziek heb gehoord vind ik het niet erg rustig luisteren.. alhoewel in stereo het wel een stuk rustiger klinkt

je raakt "luistermoe"
maar dat zijn mijn ervaringen
Dat is misschien wel zo voor een behoorlijk gedeelte van de meerkanaals schijfjes. J emoet hierbij wel in ogenschouw nemen dat het mixen van goede meerkanaals muziek voor de consumenten markt nog behoorlijk in de kinderschoenen staat.

Bovendien is er nog geen enkele richtlijn of zelfs ook maar consensus over wat naar welk kanaal moet worden gemixt. Alles is vrij en daarbij worden soms minder gelukkige keuzes gemaakt.

Ik heb een live DVD van "The Cors" met een goede 5.1 mix waar ik in elk geval niet luistermoe van wordt (is welliswaar geen SACD of DVD-A maar het klinkt erg goed)

Het enige is dat het beeld wat wordt geschapen niet helemaal realistisch is. Het klinkt alsof je tussen de muzikanten staat en de eerste rij zich heeft omgedraaid en je toezingt/speelt. Niettemin is het prachtig uitgevooerd.

Buena Vista Social club klingt ook uitstekend. Dit is echter wel een 4.1 mix, de center blijft stil.

Er komt echter ook veel oud werk uit op SACd/DVD-A waar bij de opnames geen rekening is gehouden met Multichannel en daar schijnt het nog wel eens gekunsteld te klinken.

Dit is eigenlijk Coop, z'n draadje, benieuwd of ie aan deze discussie nog enig gevoel van voldoening overhoud.

Coop?

• Indoubt

Indoubt

Oh en by the way, de 1080QS word in de US verkocht als ES. STRDA2ES of zoiets. Die hebben we hier natuurlijk niet want we hebben hier de 1080QS :)

Verwijderd

Oud werk op SACD is vaak opgenomen zonder beperkingen op frequentiegebied. Oude grammofoonplaten hadden deze ook niet. Vaak zijn deze ook meerspoors opgenomen. We hebben thuis vele SACD's met opnamen die we ook op een plaat of CD hebben. Het klinkt beter. We hebben TAF-audio speakers met tweeters die tot 90 KHz gaan. Het DSD principe is wat het geluid beter doet klinken. Samen met onze STR-DB1070 versterker en een SACD-speler DVP-NS900 klonk het al beter op onze (oude) Wharfedales.

Ben je een liefhebber, dan koop je speakers die er voor gemaakt zijn en beperk je je niet tot speakers met een opgekietelde tweeter. 5 TAF-audio speakers van beton en een 500W sub doen dit erg leuk. Ik ken je voorkeur van muziek niet, maar zowel een opname van Michael Jackson's Off the wall als een symfonie van John Adams of de Carmina Burana klinken alsof je in de studio danwel orkestbak staat.

Ga luisteren! Overtuig jezelf! Ervaringen van anderen zijn immer persoonlijk, niet?

Suc6.
Pagina: 1