Toon posts:

[bios] detect de harddisk soms niet & memslot kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel veel problemen met bsod's etc [][rml][ XP] Na bsod's geen clean install meer mogelijk[/rml]
komt er weer iets nieuws bij, mijn harddisk word steeds vaker niet herkend of valt gewoon uit tijdens het computeren waardoor windows crashed.

Harddisk kapot zou je denken, maar ik verdenk nu het mobo (zie sig voor info) een beetje gezien ik net 2 harddisks vervangen heb die zogenaamd kapot zouden zijn.

Buiten dat lijkt het derde memory slot van mijn moederboard kapot. Ik kreeg met memtest86 gisteren nog geen fouten, nu krijg ik als ik een memchipje in memslot 3 stop of heel veel fouten (waar de chip op andere sloten geen problemen heeft) of crashes. Ik heb 2x memtest gerund met memory in de eerste twee sloten en dat geeft beide geen errors, dus dan ga ik er vanuit dat mijn memory goed is.

De harddisk is 3 weken oud en geeft volgens drivefitness van ibm geen errors. Ook zegt speedfan icm smart dat alles 100% is.

Wat denken jullie?

- Toch memory
- Moederboard is aan het dood gaan
- CPU is dood aan het gaan
- Voeding slecht (ik heb een andere geprobeerd, weet alleen niet of die 100% is)
- Harddisk kapot

Ik heb nu mijn harddisk in het secundaire ide slot gestoken. Hij lijkt het te doen, maar ik kan daar nog geen conclusie uit trekken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

memory - lijkt me sterk, test dit desnoods in een andere comp
mobo - goed mogelijk, zeker gezien het gezeik dat hij geeft.
hdd - moeilijk te zeggen, troubleshoot deze eerst eens (debug -> fdisk -> format -> scandisk)
voeding - meet hem voor de zekerheid eens door, als je hem echt niet vertrouwd.
cpu - lijkt mij onwaarschijnlijk, maar is natuurlijk mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het is jammer dat ik geen andere harddisk heb om te testen anders zou ik dat meteen proberen.

Speedfan zegt dit over de harddisk:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dve/hd.gif

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
reken er maar op dat je mobo gaar is, ga eens op zoek naar geplofte condensatoren

mijn abit mobo heeft daar pas terug last van gekregen en ging er heel raar door doen totdattie der helemaal mee ophield

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
De HD is volgens mij niet het probleem.
Memory kan, maar dat verklaard nog niet waarom de hd's uitvallen.
Cpu lijkt me sterk dit verklaard ook niet waarom hd's uitvallen.

Ik zou zelf daarom eerst de voeding en het mainboard verdenken.
Eff alles met minimale configuratie testen (evt eff mainboard naast de kast testen)

[ Voor 3% gewijzigd door KBDE op 10-05-2003 16:28 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moederbord, zeker weten.
Waarom zou geheugen op een ander slot GEEN fouten in memtest geven en in het 3de wel? Absoluut dus geen geheugen fout.
CPU niet zozeer.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Als je 2 keer full run hebt gedaan op het andere slot (zonder fouten) kan ik er toch zeker van zijn dat het slot kapot is en het geheugen goed toch?

En nog een bijkomstigheid, alles ' lijkt' (laat ik het niet te hard zeggen) 100% te werken als ik de harddisk in het secundaire slot steek ipv primaire.

maw ik ben al de hele dag opzoek naar nieuwe componenten en wat te kopen :P
Ik zit te denken aan:

- Asus a7n8x
- AMD Athlon XP 2700+ (2,17GHz, Boxed)
- 1x 512MB 3200 DDR Dane Elec (of samsung)

Even uitzoeken of het allemaal goed met elkaar zal werken (met sig oa).
Pagina: 1