Toon posts:

CPU wordt te heet.

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een XP2400+ (niet overklokt) op een asus a7v8x, de temp was met standaard koeling idle 52 graden. Ik vond dit aan de hoge kant, dus ik dacht laat ik er zo'n Tt koperen plaatje tussen stoppen en artic silver 2 koelpasta op smeren.

Het gaat op dit plaatje: http://www.thermaltake.com/products/accessories/shim1594.htm

Eerst de core schoongemaakt (standaard spul was nu al hard na 2 weken), vervolgens de koeler schoongemaakt. plasticje van het Tt plaatje afgehaald en op de juiste manier op de cpu gelegd. Artic silver dun op de koeler aangebracht. alles weer geinstalleerd en wat blijkt. De idle temp is nu volgens cpucool en vcool 56 graden

Waar zit het probleem en hoe kan ik dit oplossen. ik wil dus wat gaan overklokken, maar als hij standaard al 56 graden word durf ik het niet aan.

als ik een andere koeler nodig heb, wat raden jullie mij aan? ik wil er niet teveel geld voor uitgeven, zo'n 30 euro, dus het word geen waterkoeling. in de kast zitten al 2 casefans.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

volgens mij kweet het nie meer zeker, kon hij toch wel iets van 90 graden worden :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-02 13:49

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik weet nog goed dat mijn xp2000+ met de standaart koeler bijna 70 graden werd. Daarna een whisperrock 3 erop gezet en alles ging goed :) stressed temps rond de 42 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door icecoolsniper op 10-05-2003 11:12 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

tja zo een dingen komen voor, ik heb er hier een die tot 60 graden idle doet met een koeler die een 2800+ koel zou moeten houden

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 15:57
zo'n plaatje (spacer) is volgens mij alleen bedoelt om je core minder snel te beschadigen.
dat zorgt er dus niet voor dat je temp naar beneden gaat.

zorg ervoor dat je Bios up-to-date is want dat kan ook nog wel een voor afwijkingen zorgen.

en een goede cooler? tsja er zijn er zoveel, een coolermaster is wel goed.
Xdream, Xdream SE of een Aero7

Systems Specs

Verwijderd

waarom heb je een spacer er tussen gezet? dat wordt alleen maar slechter als je met een standaard koeler gebruikt. die spacer is alleen voor dat je de core van je cpu niet kapot gaat. een spacer is noodzakelijk bij waterkoeling.wat nu blijkt dat de koeler die je nu hebt niet goed contact maakt met de cpu en dan krijgt je hoge temps. maar wat voor koeler heb je nu erop zitten.

Verwijderd

Heb deze week voor mijn buurman de volgende cooler besteld voor zijn XP2000
Cooler SocketA Arctic-Cooling Copper Silent €23.-
Houd zijn PC nu lekker op 40 graden en is lekker stil.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Met zo'n spacer kan de laag AS te dik worden en dan gaat die een beetje als isolator in plaats van geleider spelen.

Wanbeleid is ook beleid.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Mijn athlon XP wordt ook 64 graden (stressed, koetje).

Niks te klagen hoor :).

Grolsch Royce!

Verwijderd

Topicstarter
Die de AS komt niet in contact emt de spacer. De spacer is platter als de core is, dus met dat contact zit het wel goed, Ik heb ook zo'n spacer gehad op een tb1400 en die wer door dat ding zo'n 7 graden koeler, met een standaard koeler.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Misschien was je cpu al goed gekoeld. Niet alle temp meters op Asus borden zijn even betrouwbaar ;) Ik draaide heel even 37 graden met een XP2400+, Coolermaster met koper op een ECS, voordat ik dat crapbord wegtrapte :)

Verwijderd

Een XP2400+ wordt pas onstabiel bij temperaturen boven de 80 graden. Volgens AMD mag een 2400+ maximaal 85 graden worden.
Ik draai mijn 2400+@2400mhz op 1,95 volt en die wordt rond de 75 graden bij 100% cpu last. Hij wordt zo warm omdat ik mijn fans op de laagste stand laat draaien. De pc wordt er niet onstabiel van en is op deze manier lekker stil! :)

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 10 mei 2003 @ 11:26:
Misschien was je cpu al goed gekoeld. Niet alle temp meters op Asus borden zijn even betrouwbaar ;) Ik draaide heel even 37 graden met een XP2400+, Coolermaster met koper op een ECS, voordat ik dat crapbord wegtrapte :)
Dat is nou juist de reden dat ik met cpucool en vcool de temp uitlees, er zit namelijk een diode in de XP (iig model 8dus de 2400+) en het asus moederbord leest deze niet uit, maar die andere programma's doen dat wel.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Asus staat er bekend om temperaturen te hoog aan te geven. Soms wel 10 graden te hoog. Dus voel is met je vingers aan je heatsink, als het echt wel pijn doet, dan weet je dat je cpu te warm wordt.

Maar wat is de temperatuur in je kast? Als dit gewoon 25 graden is ofzo, dan weet je dat je niet veel meer hoeft te doen aan de airflow in je kast. Dan weet je dat je bv een andere koeler moet gebruiken.

En staat je Vcore wel goed, niet te hoog? En als ie goed staat, kan hij vaak nog wel wat omlaag, scheelt ook weer een paar graden... succes

iRacing Profiel

Verwijderd

Mijn Athlon XP wordt maar stressed 39°C met een Coolermaster. Volgens mij is Coolermaster een goeie keus, je kunt natuurlijk ook altijd een searchen op google voor tests van de beste koeler.

Verwijderd

Topicstarter
De temp in de kast is 22 graden.

Wat ik nu heb gedaan is de shim verwijderd. het standaard fannetje vervangen voor een dikke Tt, zelfde snelheid, maar 2x zoveel luchtverplaatsing. de Idle temp is nu 46 graden volgens vcool en cpu cool, volgens asusprobe is die 37 graden. maar ik weet niet of ik dat moet geloven.

Als zoals word gezegt de temp op een asus mb 10 graden te hoog word aangegeven wat is dan de idle temp? 36 of 27?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

46 graden voor een 2400+ is heel netjes (haal ik ongeveer met een duron 900)
dus je hebt niks om over te klagen denk ik

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Ik zit hier met een 1,5 op 42 graden processor, en 23 graden in de kast (dit alles stressed) dus is het eigenlijk best netjes dacht ik zo :)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
ik heb een ander probleempje waar ik niet duidelijk van ben of dit wel normaal is.
ik heb een amd thunderburd 1,3 gighz... mijn bios geeft aan dat deze een warmte van 75 graden heeft :S... volgens mij is dit niet helemaal normaal, the airflow van mijn kast moet wel goed zijn want beide zijkanten zijn eraf:) ik heb zo'n test gezien van toms hardware en in dat filmpje kon je zien dat als je cpu te warm werd dat ie dan ook langzamer werd... dit zou heel best mogelijk bij mij kunnen zijn want ik heb ook nog een geforce4 ti4200 er in hangen en volgens mij lopen de games toch echt te langzaam van de kast die ik heb...
hoe denken jullie erover
alex

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
AMD gaat niet langzamer lopen als hij warm wordt,hij wordt onstabiel en verbrandt op den duur(boven 90'C),alleen de Intell CPU's gaan langzamer lopen als ze te warm worden.

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

pEeDy16 schreef op 11 May 2003 @ 20:22:
the airflow van mijn kast moet wel goed zijn want beide zijkanten zijn eraf:)
Dat is dus niet waar. Misschien dat in de winter de koeling op die manier beter is als je je PC buiten zet ;) Een goede kast is zo ontworpen dat de airflow op een bepaalde manier door je kast gaat. Haal je de zijkanten eraf, dan gaat die flow anders (en komt bv niet meer (of minder) langs je CPU-koeler).

Ik heb 10 jaar geleden of zo eens zo'n probleem gehad. Een kaart van een machine ging kapot. OK, klant geadviseerd om even swappen met de kaart ernaast om te zien of het probleem meeverhuist. Nu doen beiden het niet. En zo nog een poosje verder geanlyseerd en geadviseerd, maar de problemen werden steeds waziger. Uiteindelijk besloten om maar te gaan kijken bij de klant. Bleek dat na 'verhuizing' van de kaarten het deksel niet meer op de kast was gezet :( waardoor de airflow niet meer langs alle kaarten ging en deze niet meer goed werkten omdat ze te warm werden. Deksel erop, even laten warm draaien en toen was het probleem weer gereduceerd to 1 kaart.

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
Mijn AMD cpu's worden ook heel warm, maar weet je, nu ik ze een tijdje stabiel heb draaien geef ik geen ruk meer om en heb ze zelfs overgeklokt naar 2600+ :7 (16x133). Ze worden nu idle 60+ met een voltage van 1,8 volt. De heatsinks zijn ook gloeiend heet. Het maakt niet uit of ik ze nu 2200 13,5x133), 2400(13,5x144), 2600. In alle gevallen zitten ze op 60+. Ik geloof niet meer dat ze koeler worden met luchtkoeling of ik moet mega fans op zetten, daalt ie met een paar graadjes. Ik heb gewoon 2 heethoofden en ik heb me erbij neergelegd :). Wat die lage temp betreft, het klinkt wel mooi, maar ze geven geen garantie dat je ook hoger mee klokt. Mijn cpu's worden niet warmer als ik ze overklok. Ze worden wel koeler als ik ze terug klok (1900+,16x100, 43 c 45 c), maar dat is niet de bedoeling, ik ben wel gvd een tweaker, heh :Y) })

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 12:15:
De temp in de kast is 22 graden.

Wat ik nu heb gedaan is de shim verwijderd. het standaard fannetje vervangen voor een dikke Tt, zelfde snelheid, maar 2x zoveel luchtverplaatsing. de Idle temp is nu 46 graden volgens vcool en cpu cool, volgens asusprobe is die 37 graden. maar ik weet niet of ik dat moet geloven.

Als zoals word gezegt de temp op een asus mb 10 graden te hoog word aangegeven wat is dan de idle temp? 36 of 27?
Update:
er zit nu een Thermaltake volcano 11 op, aangesloten met de temp sensor.
Hij zou op 55 graden 4800 toeren moeten draaien en op 20 graden 1300 toeren.

Volgens asus probe word hij nou 36 graden en volgens mbm5 worde de diode 36 en de socket 52 graden.
De koeler draaid op gemiddeld 3800 toeren (maakt een teringherrie :( met de fingerguard, zonder valt het reuze mee)

Even een simpel rekensommetje legt uit dat als hij bij 20 graden 1300rpm en bij 55 graden 4800rpm draaid hij bij 3800 toeren +/- 45 graden is. hoe zit dit hou eigenlijk? ik snap erniets meer van.

De Tt is niet scheef geinstalleerd en er zit artic silver II tussen, wat alleen op de core zit (erg dun laagje)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tak77 schreef op 12 May 2003 @ 10:24:
Mijn AMD cpu's worden ook heel warm, maar weet je, nu ik ze een tijdje stabiel heb draaien geef ik geen ruk meer om en heb ze zelfs overgeklokt naar 2600+ :7 (16x133). Ze worden nu idle 60+ met een voltage van 1,8 volt. De heatsinks zijn ook gloeiend heet. Het maakt niet uit of ik ze nu 2200 13,5x133), 2400(13,5x144), 2600. In alle gevallen zitten ze op 60+. Ik geloof niet meer dat ze koeler worden met luchtkoeling of ik moet mega fans op zetten, daalt ie met een paar graadjes. Ik heb gewoon 2 heethoofden en ik heb me erbij neergelegd :). Wat die lage temp betreft, het klinkt wel mooi, maar ze geven geen garantie dat je ook hoger mee klokt. Mijn cpu's worden niet warmer als ik ze overklok. Ze worden wel koeler als ik ze terug klok (1900+,16x100, 43 c 45 c), maar dat is niet de bedoeling, ik ben wel gvd een tweaker, heh :Y) })
Bij mij is het ook iddle 59 graden op default kloksnelheden en stressed komt hij tegen de 78 graden. Heb CPU Iddle maar geinstalleerd dat progje haalt er ook meer dan 20 graden af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Ik snap het volgende even niet:

abit at 7 moederbord 1900+ (amd) 56 graden idle
abit at 7 moederbord 2400+ (amd) 40,5 graden idle

zijn beide met een bus van 133 dus 266 ddr (ofzo)
ik gebruik (bij beide) een coolermaster aero 7 op de laagste stand (dus als je hem net niet meer hoort). en er zit standaard pasta op wat ik erbij kreeg. (moet nog artic spul halen)

Wat ik nou niet snap hoe kan een stuk snellere processor minder warm worden en nog wel van de zelde soort amd xp zijn beide geen palimono (of hoe hete die eerste serie ook al weer)

heeft iemand hier toevallig een verklaring voor?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 15:57 . Reden: ff wat extra toevoegen ]

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 14:05
Mijn Athlon XP 2400+ wordt maar stressed 43 graden en ik laat hem draaien op 2091 mhz .

Hier ff een plaatje van toen hij niet overclokt was .

Afbeeldingslocatie: http://www.maakvrienden.nl/foto/cpu.JPG

En hier de temp als de koe mee draait dit is wel met de balkondeur open dus het kan een graad of 2 a 3 verschillen .

Afbeeldingslocatie: http://www.maakvrienden.nl/foto/koe2.JPG

Dit alles draait op een MSI KT400 ULTRA BSR met een Zalman 6000 CU cooler .
Zoals je ziet is het voltage 1.62 en blijft het ondanks de koe nog lekker koel .
Nu op dit Moment dat ik dit typ is hij 46 graden met koe op 2091 mhz met de balkondeur dicht .

Afbeeldingslocatie: http://www.maakvrienden.nl/foto/koe3.JPG

Als ik jou was zou ik serieus aan een ander mobo gaan denken in de toekomst .
Ondanks dat Asus een van de beste is hoor maar ik heb tog liever MSI Mede ook omdat ik redelijk presies wil weten wat de temps zijn .

[ Voor 4% gewijzigd door mmxmmx op 12-05-2003 17:11 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

Topicstarter
Bios versie 1009 geinstalleerd, omdat dat volgens vele de meest betrouwbare temp weergeeft. mijn temp is nu 44 graden idle en de case 30 graden. de case zou kunnen, omdat hij in een hoekje staat. (er zitten wel 2 coolermaster case fans in) maar die 44 graden vind ik aan de hoge kant. zeker met een Thermaltake Volcano 11 erop. zou het zin hebben om een cpu shim erop te zetten?

als ik de kast openzet scheelt het ruim 7 graden, maar de fan maakt zo'n herrie dat ik dat liever niet doe.
Pagina: 1