Toon posts:

[Aldipc] cpu vastgeplakt aan mobo en nu stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een vriend van mij heeft in november een aldipc gekocht (Ja, dat ding met een 2.66 Ghz cpu, 256MB ram, etc :9 )
Hij heeft nog niet erg veel ervaring met het bouwen van pc`s en haalt af en toe wat dingen los enzo, je kent dat wel.

Nu heeft hij zijn CPU losgehaald. Eerst netjes de cooler eraf en dan de cpu, zou je denken tenminste. Wat bleek? De cpu zat vast geplakt aan die cooler. Dus nu heeft ie dat hele ding losgetrokken 8)7 Hij krijgt het ding er onmogelijk weer op, omdat de hendel waarmee je normaal de cooler vastmaakt niet mee wil werken. De cooler zit er zelf voor ofzo, omdat alles vastgeplakt is. Hij durft de cpu er ook niet af te trekken.

Aangezien er veel aldi pc`s verkocht zijn neem ik aan dat er vast wel een tweaker ook zo`n ding heeft en met hetzelfde probleem zit.
Wie-o-wie heeft een oplossing?

JanWillem

Verwijderd

Als het probleem is dat de cpu niet meer "past" zou je even moeten kijken of er ook pinnetjes zijn omgebogen

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 19:35
Volgens mij kun je met een scherp mes, tussen de cpu en de koeler e.e.a. met rustig "wrikken" toch wel los krijgen hoor. Het zal wel zo'n warmtegeleidingspasta zijn wat hard is geworden of zo'n geleidingsmatje.

[ Voor 14% gewijzigd door johoo op 09-05-2003 21:25 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

Wallie

Herr

Scroevendraaier ertussen proppen en een beetje wrikken? Die heatspreader van een P4 kan wel wat kracht hebben geloof ik :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Misschien domme opmerking, if so... ignore it.. :)
Kan je die proc. niet in een oplosmiddel dompelen?
Kost je misschien wel een cooler, maar das toch beter dan een proc. verliezen...
Toch? Of zijn processoren niet 'waterdicht'?

Verwijderd

LOL dat heb ik ook meegemaakt !!

Toen ik de processor terug wilde plaatsen gingen er ook nog tandjes krom :'(. Heb ze allemaal weer rechtgebogen en heeeeeeel voorzichtig de proc terug geplaatst. Uiteindelijk lukte het :D. Kostste wel wat zweetdruppels :P Bijna een 2,53 Ghz proc naar de fillistijnen :X En die hendel moet je gewoon laten zitten en hard drukken... (ja, het is niet anders)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 21:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 21:27:
Kost je misschien wel een cooler, maar das toch beter dan een proc. verliezen...
Dat zou ik toch maar niet proberen :+ !

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de pinnetjes zitten nog recht. Ik heb hem afgeraden om met iets van ijzer aan het wrikken te slaan, want ik heb geen idee hoeveel zo`n cpu kan hebben. Lijkt me dat er niets magnetisch bij moet komen? :P

Ik heb hem aangeraden om met een nylondraadje de lijm (of koelpasta) door te zagen. Is dit een verstandig advies?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 21:31:
Nee, de pinnetjes zitten nog recht. Ik heb hem afgeraden om met iets van ijzer aan het wrikken te slaan, want ik heb geen idee hoeveel zo`n cpu kan hebben. Lijkt me dat er niets magnetisch bij moet komen? :P

Ik heb hem aangeraden om met een nylondraadje de lijm (of koelpasta) door te zagen. Is dit een verstandig advies?
Als je voorzichtig (en met wat geluk ;)) de processor (incl cooler dus :+ ) terug doet moet het lukken. Als je zeker weet dat hij er recht boven hangt even wat meer druk zetten en dan zit-ie.

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Zoals ik het in an schatten, heeft die gekke vriend van jou de cpu uit de socket getrokken, dit houd dus in dóór het klem mechaniek, met veel geweld :(
Tjonge jong hoe dom kan je zijn 8)7
Maar ik denk dan het zaak is om de CPU van de koeler af te halen, dit doe je door de koeler ff goed te verwarmen (mag heet zijn maar zeker NIET gloeiend)
Dan word de koel pasta week en met een draaiende beweging verwijder je dan de CPU.
Let wel dat er nieuwe koelpasta tussen moet!! NIET te VEEL de groote van een rijtste korrel is MEER dan voldoende, NIET smeren maar een rijstkorrel laten!

Dan is het wel zaak om die handle waarme je de core VASTZET, loshaalt, zodat het klemmechaniek z'n werk kan doen, want anders is er met geen mogelijkheid een CPU te plaatsen, want het zaakje zit op slot!

Oja ik ben het met de vorig post eens KIJK GOED of die pinnekes niet verbogen zijn, anders kan je de boel misschien allemaal in de prullebak gooien :+

Naja ik wens je veel succes, laat wel ff iets weten, ik ben benieuwd, en als het lukt, PICS maken !! :P

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 21:31:

Jazeker en als ie meer kracht moet zetten gewoon een beetje vrikken. De cooler een beetje opwarmen met de fohn, zodat die pasta wat zachter word helpt ook vaak veel!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Is niet alleen bij die Aldi PC's hoor ;)

De koelpasta (zwarte drab) van zo'n Intel boxed koeler plakt aan alle kanten, heb zelf ook al een paar keer gehad dat ik de koeler iclusief proc. zo uit een gesloten socket trok :o

Processor los maken en hendeltje ff wat heen en weer jutteren does the trick ...
koelblok/heatsink ff verwarmen met een aansteker en je kan de processor er zo af halen.
Je kan ook gaan bikken, het gaat vaak goed, maar het kan ook fout gaan (getuige /me)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

wow he das ook handig inderdaad, met wat vliegertouw ofzo maar een mesje ertussen kan ook hoor, als je maar niet aan 1 kant de boel probeert los te rammen, gewoon mooi rondom de pasta proberen te "fileren" hehe kookcursus onderwerp???

cpupasta fileren

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

verstandig ja, werkbaar nee :P gewoon rustig die koeler eraf proberen te wrikken :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maak je heatsink aan de kant van de koelribben warm met een fohn, en dan losmaken :)

Wordt het niet tijd om dit in de FAQ te zetten ofzo? Of in Dit lezen eer je hier een topic opent? :? :P

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2003 21:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Extra300s schreef op 09 May 2003 @ 21:33:
Zoals ik het in an schatten, heeft die gekke vriend van jou de cpu uit de socket getrokken, dit houd dus in dóór het klem mechaniek, met veel geweld :(
als hij dat gedaan heeft, hoop ik voor de vriend van TS dat het klem mechaniek nog werkt. anders kun je het mobo wel weggooien.

Verwijderd

Gewoon heel voorzichtig wrikken en nooit meer los halen :*) :*)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik er wel uit ben zo :+
Ik ga nu de telefoon pakket en hem deze tips doorgeven. Bedankt iig, hopelijk werkt het, anders krijg ik strax de schuld ;)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

damster schreef op 09 May 2003 @ 21:35:
[...]

als hij dat gedaan heeft, hoop ik voor de vriend van TS dat het klem mechaniek nog werkt. anders kun je het mobo wel weggooien.
Heb het al meerdere malen zien gebeuren, daarna kan je gewoon de socket open/dicht doen met die hendel net als bij een nieuw mobo :)

Je rukt alleen de proc zo uit een gesloten socket en da's niet echt bevordelijk, maar betekent niet meteen dat je de hele boel weg heoft te gooien :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

damster schreef op 09 May 2003 @ 21:35:
[...]

Nee hoor. Er staat zo veel druk op de intel koeler, dat je theoretisch gezien helemaal geen klem systeem nodig hebt :P

maar in de praktijk... :/ (waarschijnlijk niet nodig :) )

offtopic:
Dreeke kan jij pushmessages verzenden?

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2003 21:38 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit probleem is al enkele malen voorbij geweest ..
Toverwoorden zijn nylondraad en föhn :Y)

Ik zou eerst de föhn proberen; verwarm het boeltje zo goed mogelijk en probeer de CPU met draaibewegingen los te wrikken. Mocht dat niet helpen, gebruik dan nylondraad om tussen de CPU en heatsink door te 'snijden' :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
BalusC: zit een toevoeging aan de FAQ/"Dit lezen eer je hier een topic opent" erin :?
wordt vaak genoeg gevraagd denk ik zo..

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:58

Exigence

dnkroz

Je kunt hem ook een uurtje in een antistatische zak in de vriezer leggen. Daarna kun je hem er zo "afbreken".
Daarnaa maakje met wat wasbenzine ofzo, het oppervlak van de CPU en de koeler weer schoon en je doet er wat pasta tussen (die zonder nootjes ;) ).
Ik heb dit ook wel eens gehad. Het is gewoon de "tape" die hard wordt. Ik trek dan nooit de CPU er meteen uit. Gewoon even wrikken voortaan.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37
Nylon veroorzaakt sterk statische elektriciteit, dus pas maar op datje je cpu niet verknoeid daarmee. Voltage van een esd, kan hoger liggen dan wat uit de muur komt bij je.
Gewoon eerst proberen het blok te verwarmen, zoals al gezegd is dan wordt de klote pasta van intel zacht. Het los maken gaat dan makkelijker.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Om een Voodoo3 cooler ervan te halen en iets deftig erop te zetten leg je hem gewoon ff in de vriezer en dan kan je heel gemakkelijk ervan doen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Guru Evi schreef op 10 May 2003 @ 00:44:
Om een Voodoo3 cooler ervan te halen en iets deftig erop te zetten leg je hem gewoon ff in de vriezer en dan kan je heel gemakkelijk ervan doen.
:? Die van mij is gewoon bevestigd met koelpasta en drukpinnnen 8)

"Build by 3DFX" 8) (:+)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 10-05-2003 01:01 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 21:27:
Probeer eens een hamer, mishcien overleeft-ie ut dan ;)

Die oplosmiddelen lossen ook het lijm van de heatspreader & de core op, bovendien kan er nog was aan de binnekant blijven zitten, en dat geleid natuurlijk stroom....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Als je hem in de vriezer legt, moet je dan die zak hermetisch afsluiten?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Koelblok beetje verhitten, dan zachtjes de koeler eraf halen (Beetje draaien e.d.) dan zijn CPU en Blok los, dan je CPU weer in de Socket zoals het hoort (Hendeltje) en je koelblok er weer op en gaan met die banaan! Werkte hier met een AMD K6-400 met vastgeplakt koelblok)

[ Voor 16% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-05-2003 13:37 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1