[PHP met Bash] Permission Probleempje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
Nou ik ben een *NIX nOOb maar ik zou graag een paar taakjes (admin) met de browser doen. Meer bepaald een paar Bash scripts (.sh) aanroepen die op hun beurt dan weer vanallles doen.

Maar ik krijg constant Permission Denied. Nu snap ik niet erg veel van hoe je die kunt oplossen. Chown / Chgrp /CHmod zijn allemaal wel. maar blijkbaar niet van toepassing. Ik zit op Linux 8.0, met Apache en de laatste PHP.

Het Mag allemaal onveilig voor het moment zoek gewoon een methode om het te doen ivm die priviliges. de gewone 'ls' op het huidige path werkt wel maar om een sh aan te roepen moet ik naar bin/bash en dara ie natuurlijk niet bij.

Hoe zou ik dit wel kunnen toelaten? Heb zelf root access dus dat het moet kunne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

ik maak altijd een dir aan zoals /home/httpd/scripts

en die chmod 777 als het effe voor de test moet
alle scripts die je daarin zet moet je ook chmod 777 scriptnaam.sh doen

je moet later alleen wel even kijken naar de beveiliging

is het trouwens iets wat perse live moet zijn..
Je kunt ook met een cronjob werken..en vervolgens met b.v ls-lag -> ls.txt wegschrijven naar een bestand en vervolgens met php dat bestand inlezen

dat lijkt me veiliger aleen schiet het niet op als het live moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
vorlox schreef op 09 May 2003 @ 20:35:
ik maak altijd een dir aan zoals /home/httpd/scripts

en die chmod 777 als het effe voor de test moet
alle scripts die je daarin zet moet je ook chmod 777 scriptnaam.sh doen
heb ik gedaan en alhoewl en permission denied geeft (niet echt zeker waar dat gebeurt) start die idd het script , maar nu wil ie niets uitvoeren dat erin staat.

ik weet dat is als 'user' "apache" ben (die behoort tot group "root") php gebruik ("whoami"); en gewoon voor effe te testen
wou ik hem een filetje copieren van de ene dir naar de ander, heb dan ook alle files ge 'chown'-ed tot user apache - maar dan nog geeft ie een permission denied.

al dat *nix gedoe :)

is dit meer voor 'andere' OS forum? zit er een beetje tussen..

[ Voor 9% gewijzigd door hobbit_be op 09-05-2003 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
aannemende dat je het scriptje zelf op 777 hebt gezet, zal die error gelden voor het feit dat je niet mag schrijven in de directory waar je de file in wil zetten.

dan moet je dus de directory zelf schrijfrechten geven voor de desbtreffende user/group, niet de files die erin staan

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
ah - ik had hem wel laten 'ownen' door apache maar mischien zonder write priviliges ! - ga ik morgen als eerste testen...