Toon posts:

[alg] Tarieven websites en banners *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aloha,

Weet niet of dit het juiste forum is, maar zag zo snel geen andere die beter leek. Heb een vraagje over tarieven voor de bouw van websites en het gebruik van banners. Ik heb de laatste tijd een aantal serieuze en wat minder serieuze vragen gehad van mensen of ik een website voor ze zou kunnen bouwen. Daarnaast ook vragen over het gebruik van banners enzo. Nou lijkt me het wel leuk om zulke projectjes te doen, maar ik heb geen flauw idee wat ervoor te vragen. Zijn hier nog bijsnabbelaars die mij kunnen helpen aan 'normale' uurtarieven en kosten voor het gebruik van banners?

Thanx in advance :)

Verwijderd

Op dit forum zijn er al aardig wat van dit soort vragen langsgekomen. Kijk hier eens bijvoorbeeld: [search=prijzen,webdesign]. Er staat vast iets tussen waar je wat aan hebt :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

In chique termen heb je het natuurlijk over een honorarium ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe...bedankt, zal de search even raadplegen voor een honorarium ;)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dan kan ik je nu al het antwoord geven dat er geen zinnig woord op te zeggen valt. De honoraria varieren van 4 Euro tot 100 Euro per uur. En met een beetje pech gaat iedereen nu vertellen hoeveel hij voor die- en die site heeft gekregen, terwijl hier geen peil op te trekken heeft.

Het bedrag is afhankelijk van verwachtingen van de klant; welke mede gebaseerd zijn op kennis en ervaring van de ontwikkelaar.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
ik zou bijna zeggen Cross-post ;)

Maar ik zou gewoon een vast bedrag afspreken en vooral in het begin niet te hoog gaan zitten. Nadeel van een hoog tarief is namelijk dat mensen er dan ook meer van verwachten, wat mischien niet reeel is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• gorgi_19

gorgi_19

TD-er schreef op 09 May 2003 @ 17:49:
ik zou bijna zeggen Cross-post ;)

Maar ik zou gewoon een vast bedrag afspreken en vooral in het begin niet te hoog gaan zitten. Nadeel van een hoog tarief is namelijk dat mensen er dan ook meer van verwachten, wat mischien niet reeel is.
Hoge verwachtingen creeeren is niet slecht, tenzij je ze niet waar kan maken. :)

Het is veilig om lage verwachtingen te creeeren, maar je kan meer geld krijgen als je hoge verwachtingen creeert en waarmaakt, dan lage verwachtingen creeert en hoge waarmaakt.

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 18:43
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 17:25:
Aloha,

Weet niet of dit het juiste forum is, maar zag zo snel geen andere die beter leek. Heb een vraagje over tarieven voor de bouw van websites en het gebruik van banners. Ik heb de laatste tijd een aantal serieuze en wat minder serieuze vragen gehad van mensen of ik een website voor ze zou kunnen bouwen. Daarnaast ook vragen over het gebruik van banners enzo. Nou lijkt me het wel leuk om zulke projectjes te doen, maar ik heb geen flauw idee wat ervoor te vragen. Zijn hier nog bijsnabbelaars die mij kunnen helpen aan 'normale' uurtarieven en kosten voor het gebruik van banners?

Thanx in advance :)
Voor een freelancer met redelijk wat ervaring 20-40 Euro, ben je grafisch beter kan dat iets oplopen. Voor minder dan dat wil je je vingers dan ook niet branden, zeker niet met 31% belasting op je inkomsten. Website opknippen in modules, daar een schatting van maken (wel als geheel verkopen), dan kun je een redelijke schatting voor een fixed prijs maken.

• TD-er
In mijn ogen is 20 - 40 euro een belachelijk hoog bedrag.
Als je kijkt hoe de gemiddelde website in elkaar steekt, daar gaan mijn handen nogal van jeuken.
Ik krijg (in dienst bij een grafisch bedrijf) ongeveer 9 euro/uur (bruto, ben 26 jaar) en daar kan ik het dan mee doen. Bij andere bedrijven krijg je nauwlijks meer.
Ik kan me voorstellen dat je als freelancer wat meer kunt vragen, omdat je gewoonweg meer onkosten hebt. Veel meer dan 15 - 20 euro vind ik als beginnende website-bouwer niet echt kunnen. Later als je hebt laten zien dat je echt wat kunt, dan zou je wat meer kunnen vragen, al was het alleen om dan de klanten weg te jagen, omdat je het te druk hebt ;)

Mischien zie ik het allemaal wel wat te somber in, maar dergelijke hoge bedragen waren mischien 4 jaar geleden nog normaal, nu is men tot bezinning gekomen.
Eigenlijk vind ik dat de website-markt in de booming-jaren wat te ver is uitgemolken, waardoor er nu weinig tot geen budget meer voor is en die markt eigenlijk een beetje verwoest is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

9 euro? daar werk ik ook voor en ben 22, als je het zelf doet en dus niet in loondienst zou ik zelf ook wel 20-40 € berekenen... maar inderdaad het hangt ook geheel van de package af... is het een dynamische site of een standaard iets waar amper ooit iets aan veranderd... etc?!... vind dat je aan een website goed moet kunnen verdienen :+ of je doet het gratis zoals ik ;)

• TD-er
Naje 22e a 23e zal je loon niet zo snel meer stijgen. Tegen de tijd dat jij 26 bent (man oh man wat klink ik oud) zul je (mits je hetzelfde werk doet) waarschijnlijk 10 a 11 euro verdienen per uur.
Had ik maar m'n afstuderen achter de rug (of beter was ik er alvast maar aan begonnen voordat Janoz langsfietst ;) ) dan zou ik ook wel wat meer kunnen verdienen, nu heb ik als hoogste diploma VWO.... In elk geval kan ik wanneer ik begin met werken zeggen dat ik al zo'n 7 jaar werkervaring heb ;)

• gorgi_19

gorgi_19

Wat is er mis met 20 - 40 euro voor een freelance webdesigner? Is dat veel? Nope. Je vergeet namelijk ontzettend veel kosten. Verder moet je ook absoluut niet vergeten dat je niet 100% declarabel kan werken.

Verder is het volledig afhankelijk van je kennis en ervaring. Ook natuurlijk je referenties. Als je goede referenties hebt, kan je meer vragen dan iemand zonder goede referenties.

Dat je salaris na je 22e niet meer snel kan stijgen? Hoezo dat? En of dat die nog enorm kan stijgen. Alleen dat is volledig afhankelijk hoe goed je bent en wat je presteert.

Ook is het verder nog een kwestie van vraag en aanbod. Wat doen de concurrenten? Zijn die er uberhaupt? En in welke 'hoeveelheden' zijn zij aanwezig?

Ook natuurlijk de vraag: "Wat wil een klant er voor betalen?" Iedereen gaat hier uit van netjes een kostprijs plus benadering. Ik werk er zo veel uur aan. Ik wil 8 Euro per uur verdienen. 8 * aantal uur = prijs.

Stel dat je naar verwachting er 10 uur mee bezig bent. Echter, de klant is bereidt om er 140 Euro voor te betalen. Waarom zou je dit niet vragen? De hogere prijs is mede te verantwoorden door een stukje extra service, waar hij voor betaalt.

Imho onderscheidt ook dit stukje service jou ten opzichte van de concurrenten.

[ Voor 41% gewijzigd door gorgi_19 op 09-05-2003 20:03 ]

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 18:43
TD-er schreef op 09 May 2003 @ 19:24:
Uhm, dit is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Bedrijven zullen voor een beetje designer, desnoods iemand die ook de statische pagina's mee opmaakt 60-80 Euro factureren naar de klant. Programmeurs is afhankelijk van de ervaring, ontwikkelomgeving, project etc. Toch ook een beetje in deze lijn.

Vergeet niet, freelancer! Je draagt risico, verantwoording en draagt dan ook de nodige wettelijke verplichtingen. Niemand wil later nalatigheid op z'n dak krijgen. Voor alle sores die aan deze snabbel projecten kleven is de genoemde vergoeding. Uiteindelijk met alle onkosten en belasting d'r af zul je 30-40% overhouden, en dan doe je het zeker niet slecht.

Dan is de klant, dus verreweg nog voor de helft van het geld klaar, maar daar betalen veel klanten uiteindelijk een hoge prijs voor. Het project risico is vele malen groter en je hebt in zo'n traject weinig of geen sturende factor. Doe mij maar een klant->verkoper->teamleider->ontwikkelaar structuur ;)

Ik praat dus niet over de hobby'ers die een website voor de kruidenier om de hoek maken, daar vang je doorgaans 9 Euro voor jah... met de gebruikelijke kwaliteitsnormen van dien.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

hmm. stageplek vraag echt 89euro voor me hoor per uur ;)
Maar ik zelf vraag zelf de volgende prijzen :)

400euro voor kleine statisch en/of flash site, 2200euro voor kleine cms met php uitgebreide cms begint bij 4500euro. Zo liggen de prijzen ook in de lage lonenlanden; bijv. in China, Indonesie en/of vietnam. ;-)

• TD-er
Ja ik snap dat wanneer je voor een gerenommeerd bedrijf werkt, je baas een veel hoger tarief vraagt dan wat je er zelf voor terug ziet en dat het werk wat je doet dat blijkbaar waard is.
Mijn baas vraagt voor ontwerpjes van mijn hand ook 50 - 75 euro per uur, maar dat wil niet zeggen dat een beginnend website bouwer dat ook kan vragen, zonder dat hij bewezen heeft dat hij goed werk kan maken, wat ik dus uit het verhaal van de topicstarter begrijp.
Het is wel degelijk een verschil of je naar een bedrijf toestapt of de handige-computer-jongen-uit-de-straat.
Verder heb je als beginner vaak een dusdanig gebrek aan ervaring, waardoor het aantal uur een flink stuk hoger kan liggen en ik vind dat je dat niet direct op de klant kunt verhalen.
Zoals ik dus al eerder heb aangegeven vind ik een vast bedrag per opdracht dus een redelijke manier van betalen.

Maar goed, mischien ben ik ook wel te soft voor dat soort dingen, maar in mijn ogen is 400 euro (bijna 1000 gulden) voor een statische site toch echt een beetje veel. Een statische site ram je in 10 - 15 uur in elkaar, dus dat houd in dat je zo'n 30 - 40 euro/uur vangt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

TD-er schreef op 09 May 2003 @ 19:24:
Als je kijkt hoe de gemiddelde website in elkaar steekt, daar gaan mijn handen nogal van jeuken.
Ik krijg (in dienst bij een grafisch bedrijf) ongeveer 9 euro/uur (bruto, ben 26 jaar)
Loondienst en inhuurtarieven zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken. Ik verdien in loondienst dan wel veel meer dan 9 euro (als Senior Software Engineer overigens, dus schaam je niet) maar nog bij lange na niet de 50-70 euro die ik per uur in inhuurscenario's opbreng.

Vergeet niet dat voor een inhurend bedrijf in dat alles-in-een bedrag alle loonbelastingen, ziekterisico's, volksverzekeringspremies, secundaire arbeidsvoorwaarden, niet-renderende uren etc. afkoopt. Die worden allemaal wel betaald tussen hun factuur en jouw salarisstrookje.

Ik zou 20 euro per uur geschift laag vinden, en 40 uur aan de steepe kant voor een grafisch designer. Als je echt commerciele kwaliteit biedt hoef je je voor een uurtarief van 30-35 euro denk ik niet te schamen.

Professionele website nodig?

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
TD-er schreef op 10 May 2003 @ 23:06:
[...]
Maar goed, mischien ben ik ook wel te soft voor dat soort dingen, maar in mijn ogen is 400 euro (bijna 1000 gulden) voor een statische site toch echt een beetje veel. Een statische site ram je in 10 - 15 uur in elkaar, dus dat houd in dat je zo'n 30 - 40 euro/uur vangt.
Statische site in 10 - 15 uur? ehm? Even afgezien van het feit dat het er maar net afhangt hoeveel informatie er op de site moet is 10-15 uur nog steeds niks. Voor een statische site moet er ook nog heel wat gebeuren, nl. ontwerp, cognitieve ergonomie, omzetten van aangeleverde content naar pagina's en uitwerking. Knap persoon die dat voor elkaar krijgt in nog geen twee werkdagen. Het zou natuurlijk kunnen dat je al zo een mooi framepje hebt liggen, maar meestal is het net iets te duidelijk dat zo'n site alleen maar is ingevuld, zonder dat er over nagedacht is.

Overigens werk ik zelf meestal met project prijzen waarbij ik intern reken met 20 euro/uur. De schatting van het aantal uren is op basis van eerdere ervaring met soortgelijke projecten. Hoewel dat schatten erg lastig is, lukt het steeds beter. Overigens werkt 'het-aantal-uur-dat-je-denkt * 2' regel heel aardig (op een gegeven moment kan je zelf echter niet meer in de maling nemen en werkt het niet goed meer, maar ja :9).

Ik heb wel mijn eigen bedrijfje, maar ik leef er niet van (ik studeer zo af en toe ook nog wel 's wat), daarom vraag ik "maar" 20 euro/uur. Zou ik er wel van moeten leven dan zou ik rond de 60 euro/uur vragen (ervaring genoeg dacht ik zo). Overigens zijn er nog zat bedrijven die graag hun bedrijfsprocessen geautomatiseerd willen hebben. En daarbij speelt geld echt niet zo'n grote rol, mits je maar goed werkt aflevert en ze er echt iets aan hebben. Volgens mij stond er laatst ook een berichtje op de fp dat het aantal bedrijven op inet nog steeds toeneemt, werk zat dus.

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

alienfruit schreef op 10 May 2003 @ 18:32:
hmm. stageplek vraag echt 89euro voor me hoor per uur ;)
Totaal geschift, wat is je functie daar in godesnaam? Senior SAP-consultant of zo? :?
400euro voor kleine statisch en/of flash site, 2200euro voor kleine cms met php uitgebreide cms begint bij 4500euro. Zo liggen de prijzen ook in de lage lonenlanden; bijv. in China, Indonesie en/of vietnam. ;-)
Neuh, stevige site met dynamische contents, graphics et al doet 1000 a 1200 euro in India en zo. Marktwaarde hier in het Westen daarvan is zo'n 7000-8000 euro, maar daar moet al het salesvolk dan ook z'n commissie uittrekken. Is een leuke marge maar niet enorm.

Professionele website nodig?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Totaal geschift, wat is je functie daar in godesnaam? Senior SAP-consultant of zo
Uuh. web-Kunstenaar ;)
van design tot uitwerking (inclusief script werk)

[ Voor 44% gewijzigd door alienfruit op 11-05-2003 12:44 ]

Pagina: 1