Toon posts:

hardware softwarematig uitzetten? --> stroom besparing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er software om hardware (bv een videokaart of poorten ofzo) uit te zetten? Dit lijkt me vooral handig als ik mn pc als mp3 speler of download apparaat gebruik.

Verwijderd

In de BIOS kun je je poorten uitzetten, alhoewel dat weinig uitmaakt, en je videokaart: Tsja, die is nodig bij het opstarten. Via windows' APM kun je wel instellen dat hij je monitor uitschakelt, ik NEEM AAN dat de grafische kaart het signaal verstuurt en dus ook wel een tikkie terug gaat...

Verwijderd

je kunt er toch ook gewoon geen monitor aan hangen?

Verwijderd

Topicstarter
mmm ik kan natuurlijk ook de videokaart (en cpu) downclocken, enig idee of dat stroom bespaard? (en zo ja, hoeveel? significant of niet?)

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 17:28:
mmm ik kan natuurlijk ook de videokaart (en cpu) downclocken, enig idee of dat stroom bespaard? (en zo ja, hoeveel? significant of niet?)
wel een klein beetje, maar dan kun je beter zoiets als Vcool gebruiken, die houdt je cpu kouder, door o.a. meen k t voltage aan te passen en HALT instructies uit te voeren :P

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:12
Misschien een beetje omslachtig, maar als je een computer over hebt die niet al te duur is, kan je het op mijn manier doen.
Je neemt een oude computer met een redelijke hoeveelheid RAM, ongeveer 256. Je zet er 2k (evt server) op. Je haalt alles eruit op de basics na (cd, hdd, proc, mem, vid etc). Zet er een remote acces programma op, RealVNC is een gratis en zeer goed programma.
Je logt via jouw computer in op die oudere en start een download app of Winamp met MP3. Je hebt uiteraard die monitor weer op je eigen PC aangesloten.

Nu heb je dus ook gelijk een server waarmee je ook download en weinig stroom trekt omdat er geen tobo/muis/monitor aan zit en er een kleine voedig á 235W inzit.

Mocht je dat allemaal niet willen, dan kan je ook kiezen voor CPU cool. Die zorgt er dus voor dat je CPU zo min mogelijk doet en bespaart dus ook nog stroom. Als allerlaatste zou je je fans langzamer kunnen laten draaien, maar dan moet je eerst even controleren hoe warm alles word als de fans op 12v draaien. Anders heb je een grotere fan nodig.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 22:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

't blijft lastig. Wij hebben hier in de keuken ook een oude mp3 / piekenlijst bak staan en een keerjte een berekening gemaakt wat zo'n ding kost aan stroom... Da's toch best een hoop! Met uitschakelen van extra poorten valt niets te besparen, lijkt mij. Hooguit .1 van een % en dat schiet niet echt op.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op 09 May 2003 @ 17:34:
[...]

wel een klein beetje, maar dan kun je beter zoiets als Vcool gebruiken, die houdt je cpu kouder, door o.a. meen k t voltage aan te passen en HALT instructies uit te voeren :P
Thnx, maar ik heb geen Athlon, dus dat wordt een beetje moeilijk ;)

CpuCool heb ik wellis geprobeerd, maar ik kon mn proc maar een heel klein beetje langzamer laten lopen (via langzamere frontside bus). Of je ook voltages kan veranderen heb ik detijds niet getest.

Wellicht een ander idee: pc in dos starten (ipv WinXp) met zo'n cpucool achtig progje en een dosmp3 speler. Of zou dat geen bal helpen?

Ik denk zelf dat voltages verlagen nog wel zou kunnen helpen (howel niet echt veel) dus idd het makkelijkste is om gewoon een simpel pctje te kopen met 'simpel' voedingblok (maar ja... kost geld he! :'(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Ikzelf heb voor ongeveer 150€ een pctje voor mezelf in elkaar gezet,

Micro atx aopen kast (200w, superstil)
Via epia 800
256 mb ram
40gb Maxtor (had ik nog over)

Superstil omdat er maar 1 fan in de hele kast zit (80mm temperatuurgestuurd van de voeding, als het warm word gaat hij harder draaien, maar een via epia word niet warm :P)

Uberstil, en erg goedkoop omdat het heel weinig stroom trekt. tevens kan ik er vloeiend divx mee kijken op me televisie (mplayer2 @ winXp (->helemaal gestript), met een oude 8gb hdd lukte het niet, win2000 ook niet)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

......... michien niet binnen je budget maaaaaaaaaar ..

als je echt sroom wil besparen dan moet je misschien eens naar die processor kaartjes kijken met alles er op .. (grootte van een pci kaartje) met een via processor op of zo ik heb gehoord dat die dingen aardig low power zijn . verwacht niet dezlefde prestatie als een p3 met dezlefde snelheid .. maar toch .. meer dan voeldoende voor mp3 en downloaden
(wil ook z'on ding kopen)

Iperf

Pagina: 1