[exim] geen externe mail ontvangen

Pagina: 1
Acties:

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
Situatie is als volgt:
1 server: Debian woody (kernel 2.4) met firewall gebasserd op iptables
port 25 staat netjes open
interne mails worden netjes verstuurd, echter als ik van buiten (=ander account, bijv hotmail) probeer een mailtje te sturen komt ie niet aan.
Telnetten naar poort 25 geeft aan dat er wel wordt geluisterd maar ik krijg geen reply van exim te zien.
exim wordt vanuit inet.d gestart met als parameter -bf

Ik heb zelf al veel geprobeert ook de search en google leverden niet het resultaat op waar ik iets mee kan.Het probleem (denk ik) ligt ergens in de hostname of hosts-file o.i.d. Hostname staat nu op de hostname zoals de server ook bekend is op internet en in de hosts-file heb ik deze naam ook bij 127.0.0.1 bijgezet

Weet iemand of het inderdaad hieraan kan liggen, zijn dit de juiste instellingen of kan het nog ergens anders aan liggen

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Wat voor ISP heb je?
Blocken die poort 25?

Nu ook zonder stropdas

• El_kingo
Nee, niet achter ISP, poorten worden niet geblockt, het is bij een universiteit

Verwijderd

Misschien accepteer ie de mails niet, omdat ie de verzendende server niet kan idenitificeren,
doet je DNS/Reverse DNS het goed ?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als je van buiten probeerd te telnetten naar je SMTP port?

Bijvoorbeeld:
telnet mijnhost.uni.nl

HELO rarenaam.nl
MAIL FROM: doeter@niet.toe
RCPT TO: jouw.email@adres
DATA
Tiktiktik
enzovoort
.
QUIT

Werkt dat wel?

• El_kingo
Ik neem aan van wel ik kan in ieder geval alle hostnamen --> ipadres opzoeken en vice-versa

• El_kingo
Van buiten probeer te telnetten naar poort 25 geeft alleen dat ie gaat wachten tot ie een reply krijgt, maar dat komt dus niet...

Verwijderd

/etc/hosts.allow ??

(ik doe maar een gooi, kan zelf niet een ontvangende mailserver hebben, @home)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 17:31 ]

• El_kingo
hosts.allow is (uiteraard) leeg, is denk ik ook niet het probleem aangezien alle andere deamons wel werken (apache, ssh, etc)

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
apache draait meestal als daemon, en gebruikt hosts.allow e.d. niet volgens mij...

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sparcky schreef op 09 May 2003 @ 17:16:
Nee, niet achter ISP, poorten worden niet geblockt, het is bij een universiteit
Hoe weet je dat zo zeker? Er zijn zat uni's die dat voor gebruikers wel doen hoor.. Als netstat aangeeft dat er iets luistert op die poort, en iptables dat niet verbiedt, dan blokkeert je isp dat waarschijnlijk..

• El_kingo
Ik weet dit heel zeker een gezien de mailserver het wel heeft gedaan...
Ook als ik andere servers laat draaien op poort 25 krijg ik wel een reply, aleen dus bij de smtp server niet.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

voeg de volgende regel eens toe aan hosts.allow:
sendmail:ALL

Sendmail wordt tegenwoordig vaak met de optie tcp wrappers aan gecompileerd.

• El_kingo
ok, de regel sendmail:ALL toevoegen aan hosts.allow heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer kan inloggen met SSH dus dit zal tot na het weekend moeten wachten, tot ik weer bij de server kan

Verwijderd

sparcky schreef op 09 mei 2003 @ 18:03:
ok, de regel sendmail:ALL toevoegen aan hosts.allow heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer kan inloggen met SSH dus dit zal tot na het weekend moeten wachten, tot ik weer bij de server kan
oeps!

• El_kingo
:) geeft niet, na het weekend zal ik verder gaan, kan ik mooi het weekend gebruiken om nog meer te lezen en zoeken O-)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

sparcky schreef op 09 May 2003 @ 18:03:
Que?:? Het enige wat die regel doet is ervoor zorgen dat poort 25 open komt te staan voor ieder ander adres.... zou helemaal niets met ssh moeten doen... tenzij je /etc/services vernaggeld is of je hebt ssh op poort 25 (niet standaard) draaien... maar dat lijkt me heel sterk...

Verwijderd

-bf is volgens mij de filter test modus van Exim (3.3), kan dat wat zijn?
Pagina: 1