[SCSI RAID]single channel vs. dual channel

Pagina: 1
Acties:

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Hallo,

Ik heb net een single channel RAID 0 setup in elkaar gezet, maar ben nog niet tevreden met de performance.

Het is een MegaRAID Express 500 kaart met 32 MB cache, waaraan 2 X15-36LP's van 18 GB hangen.

Op zich gaat alles snel, maar niet eens sneller dan met 1 schijf aan een Adaptec 29160.
Met ATTO scoort de array nou niet bepaald goed, de hoogste transfer is ongeveer 55 MB, waar ik toch wel richting de 100 verwachtte.
HDTach geeft hetzelfde beeld. De transfers liggen over het hele bereik tegen de 30 MB aan, waar wederom een enkele schijf al tussen de 60 en 45 MB scoort.

Ik heb de stripe size veranderd in 8, 16, 32 en 64 K, maar dit biedt geen significante winst. Tot nu toe lijken 16K en 32K het beste te presteren.

Zal de performance sterk toenemen als ik de schijven aan een dual channel kaart hang ?

Concrete Loop Watercooling

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-03 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De scores in ATTO en HDTach zeggen weinig over de real world performance. Mijn MegaRAID Elite 1600 komt ook niet hoger dan 70MB/s sequentiële transfer rate (en ca 130MB/s cached in ATTO), maar de real world performance volgens RankDisk en IOMeter is wel veel hoger. Als je je schijven nog leeg hebt zou ik deze benchmark eens proberen:

Het grote RankDisk benchmarktopic

Als hij daar ook slecht in presteert heb je een echt probleem.

Kun je op de MegaRAID Express 500 nog dingen instellen zoals cached IO en write-back caching? Dat kan ook erg helpen om de real world performance te verbeteren (STR
s zullen er niet veel baat bij hebben of juist minder worden).

• FreeRider
Ja, ik heb de array met de volgende parameters ingesteld :

Stripe size : 32K
Write Policy : WriteBack
Read Policy : Adaptive
Cache Policy : Cached IO

De cache wordt om de 2 seconden geflushed. (Ik heb geen BBU, spannend dus :) )

Dit leken mij de snelste instellingen.

Ik moet nog uitzoeken wat het effect is van "coercion algorithm" , dat is in te stellen op none (huidige instelling), 128MB way of 1GB way.

IK zal effe Windows op mn 2e disk installen om de RankDisk test uit te voeren.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is wel een kaart die vaker voor raid 5 en hoger gebruikt word dan voor raid 0, dus misschien dat hij ook intern meer geoptimaliseert is voor raid 5, en niet voor raid 0. Dat schijnt veel te kunnen uitmaken.

ik heb gemerkt dat er heel veel mensen op 2cpu.com zitten met scsi raid kaarten, je kunt daar ook eens wat info vragen

En zoals femme zegt, rauwe doorvoer zegt tegenwoordig eigenlijk het minst over real world performance van alle factoren. Maarja als ik hier met software raid 0 en 2 niet heel recente seagate 10k schijven al 90 mb per sec haal wil je inderdaad met zo'n mooi kaartje ook een goeie score. :)

dual channel zal voor jouw niet zo veel uitmaken.. 1 bus kan dat makkelijk hebben

trouwens, iets wat ik las over de elite 1600, misschien helpt het bij jouw ook:

"For the elite 1600, use the following settings for optimal STR performance.

Windows 2000 dynamic disk, OR WS03, with power managed set to on. Make SURE you are using a 64 bit/66mhz slot.

logical disk settings:
Direct I/O
Read Ahead: OFF
Cache: Write Through
Stripe size: 64k.

Now, for real world I/O performance, set cache to write back, and stripe size to 16k. As usual, benchmarks don't reflect real world. Either way, you'll have a screaming system"

[ Voor 38% gewijzigd door maratropa op 09-05-2003 21:18 ]

specs

• FreeRider
Hee bedankt voor deze info gladiool, ik ga nog eens naar die settings kijken.

Het verschil is wel dat ik geen 64 bits kaart heb en ook geen 64 bits PCI slot, maargoed, dat zal ook niet de bottleneck zijn, aangezien 1 X15-36LP rond de 60 MB /sec kan halen. In het meest ideale geval kom je dan met RAID 0 op 120 MB /sec, wat nog iets onder het maximum van een 32 bits PCI bus ligt.

Met Sisoft Sandra haal ik rond de 50 kB/s en buffered reads van 115 MB/sec, maar dat is ook niet het meest betrouwbare benchmarkprogramma.

Ik heb dus de volgende settings :

Direct IO staat op Cached IO
Read Ahead staat aan
Cache staat op WriteBack

Ik ga er nog eens mee aan de slag, misschien is er nog wat vooruitgang te boeken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mischien dat het ook wat spelen met latency settings van de pci bus is, op je mobo. maar daar heb ik zelf niet zo veel ervaring mee, en dat is vooral vaak een probleem met via chipsets dacht ik.

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-03 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt eens kijken of andere settings betere resultaten geven. Heb je ook al de laatste firmware (G170 van 13 maart) op je kaart geflashed? Wat misschien ook wil helpen is wat extra cache geheugen. De Express 500 kan uitgerust worden met maximaal 128MB cache SDRAM. Dit moet volgens de specs ECC geheugen zijn, maar vaakt werkt normaal non-parity geheugen ook.

De resultaten in het RankDisk topic zijn inderdaad tegenvallend. Simpele firmware RAID kaarten zijn in de twee benchmarks vaak al zo'n 40 procent sneller met twee schijven in RAID 0.

• FreeRider
Nou, ik heb weer zitten testen vandaag, met enkele verbeteringen.

De laatste firmware had ik al in de kaart geflashed, aangezien het oorspronkelijk een DELL kaart was, en met de firmware van DELL kreeg ik Windows XP er niet op.

Maar de grootste verbetering was het plaatsen van een Non-ECC module van 128 MB. Dit heeft alle benchmarks goed gedaan. Wat een verschil !

Ik ben nu nog met de BIOS instellingen aan het testen wat het snelste is. Maar bijv ATTO geeft al 110 MB/sec bij de laatste balkjes, wat een verdubbeling is van wat ik in eerste instantie haalde.

Pagina: 1