Kabel vs. Schotel

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-08 20:50

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken een woon/winkel pand.

Nu zit daar nog helemaal geen kabel aansluiting in. D.w.z. het moet vanaf de straat nog gelegd worden.

Aangezien ik nu al 6 weken UPC aan het bellen ben en hun steeds beloven terug te bellen, ben ik er over na aan het denken om een schotel te nemen.

Nu ben ik dus een complete leek qua schotel info, dus nu hier een paar vraagjes.

1. Wat kost het? In die zin, waar hangt het vanaf?
2. Kan ik zelf een kanalen pakketje samenstellen? (ik wil namelijk zoveel mogelijk engelse kanalen etc. kunnen ontvangen)
3. Slecht weer, heb ik dan nog wel goed signaal e.d.?
4. Waar moet ik dat ding in godsnaam plaatsen, maakt dat nog uit?

disclaimer: heb search gedaan, kon geen topic vinden :)

_/-\o_ <--- vette smiley trouwens :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ff eigen ervaringen (bij paps+mams dan)
1. Hoge aanschaf prijs, maar daarna stuk goedkoper dan kabel. Maar dit is afhankelijk van je pakket natuurlijk
2. Geen id
3. Bij sneeuw of onweer kun je wel eens wat storing hebben. Dit is geen ruis, maar effecten als in een slecht mpeg filmpje.
4. Gericht op de sat. (dacht zuiden)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> AV

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
|:(

zat net daarvoor ander topic te lezen, ff vergeten naar juiste forum te gaan

foutje

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

de aanschaf is idd duurder dan kkabel, er zijn veel verschillende pakketen te kiezen dacht ik(hiervoor zou je even op canalplus.nl moeten kijken, want via hen gaat het allemaal.

bij het oudere systeem is er wel ens wat storing, maar ook maar heel zelden, maar wij hebben 4 maanden geleden het nieuwe systeem gekocht (oude word nie meer verkocht dus wees gerust) en hebben nooit storing. de plaatsing maakt dus wel degelijk uit, zoals al gezegd..

en 1 ding vind ik een heel groot voordeel: de kwaliteit.. kabel - sateliet is ongeveer zelfde vergelijking als videoband - dvd.. is gewoon hele goede kwaliteit..

en je hebt meteen overzicht wat er op tv is.. (de namen enz. en tot wanneer het duurt enz) maar met zappen tussen zenders heb je wel ff iets langer "tussenpauzë"

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Janoz schreef op 09 May 2003 @ 15:29:
Ff eigen ervaringen (bij paps+mams dan)
1. Hoge aanschaf prijs, maar daarna stuk goedkoper dan kabel. Maar dit is afhankelijk van je pakket natuurlijk
2. Geen id
3. Bij sneeuw of onweer kun je wel eens wat storing hebben. Dit is geen ruis, maar effecten als in een slecht mpeg filmpje.
4. Gericht op de sat. (dacht zuiden)
gelukkig is er niet zo vaak onweer en sneeuw in NL :)

het zuiden..... mmmm
dat wordt met de bovenbuurtjes praten, me winkel zit namelijk op de BG
en me appartement eronder, binnenplaats achter en die zit op het noorden :(

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
geen commercieele nl zenders.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:52
Heb je toch slecht gezocht, 1 schotel 2 tv's 1 ontvanger ? net nog voorbijgekomen. Daar staan veel antwoorden op veel vragen in. Ik heb verder zelf geen ervaringen met sat. maar denk er zelf over om er ook aan aan te schaffen.

...

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
DE.50 schreef op 09 mei 2003 @ 15:38:
[...]

gelukkig is er niet zo vaak onweer en sneeuw in NL :)

het zuiden..... mmmm
dat wordt met de bovenbuurtjes praten, me winkel zit namelijk op de BG
en me appartement eronder, binnenplaats achter en die zit op het noorden :(
Bij hele dikke bewolking of zware regenval wil het ook nog wel eens fout gaan... Dit is in nederland best vaak helaas. Maar dit is niet echt een reden om het niet te doen hoor, want echt last hebben wij er niet van. Soms is het alleen lastig als je precies op een regenachtige dag lekker een filmpje zit te kijken :(

Rookworst zonder R is ook worst.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
kevinp schreef op 09 May 2003 @ 15:40:
Hoe bedoel je dat? Ik heb hier CanalPlus satelliet en heb gewoon alle nederlandse zenders hoor, plus een heeeeeeele zooi buitenlandse.

Rookworst zonder R is ook worst.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
kevinp schreef op 09 May 2003 @ 15:40:
niet?

een vriendin van mij heeft een tijd lang in Zweden gewoond
daar kon ze juist geen publieke omroep zenders ontvangen
maar wel RTL 4 etc.

dus lijkt mij dat die in NL ook wel te ontvangen zijn dan?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

1: reken op richting de 1000 euro (zeker als je het laat plaatsen, is beter, want zij nemen dan een apparaat mee, waar ze precies kunnen meten waar je het beste signaal hebt)
2: Er zijn verschillende pakketten. Tot zover ik weet, kan je niet zelf een hoopje kanalen bij elkaar schrapen. Let op je hebt oa Astra an Hot bird, deze hebben andere kanalen enz.
3: Tot nu toe geen echte slechte ontvangst gehad. Met de kabel heb je er vaker last van lijkt het wel.
4: Laat het plaatsen, kost iets meer, maar dan weet je zeker dat hij goed geplaatst is.

Verder moet je opletten dat je per tv een aparte decoder nodig hebt. Dus wil je 2 tv's (waar je onafhankelijk van elkaar moet kunnen zappen) dan heb je 2 decoders nodig.
Zappen wordt leuk, want je hebt "wat" meer kanalen, alleen veel werken er niet, aangezien je daarvoor moet betalen.
een vriendin van mij heeft een tijd lang in Zweden gewoond
daar kon ze juist geen publieke omroep zenders ontvangen
maar wel RTL 4 etc.

dus lijkt mij dat die in NL ook wel te ontvangen zijn dan?
Wij hebben standaard gewoon alle nederlandse zenders (dus ook cartoon network en tmf enzo)
Alleen geen canal+ en van die pr0n kanalen, maar daar moet je apart voor betalen (ook voor discovery en dat soort kanalen)

[ Voor 23% gewijzigd door nhimf op 09-05-2003 15:50 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
nhimf schreef op 09 May 2003 @ 15:43:
1: reken op richting de 1000 euro (zeker als je het laat plaatsen, is beter, want dij nemen dan een apparaat mee, waar ze precies kunnen meten waar je het beste signaal hebt)
2: Er zijn verschillende pakketten. Tot zover ik weet, kan je niet zelf een hoopje kanalen bij elkaar schrapen. Let op je hebt oa Astra an Hot bird, deze hebben andere kanalen enz.
3: Tot nu toe geen echte slechte ontvangst gehad. Met de kabel heb je er vaker last van lijkt het wel.
4: Laat het plaatsen, kost iets meer, maar dan weet je zeker dat hij goed geplaatst is.

Verder moet je opletten dat je per tv een aparte decoder nodig hebt. Dus wil je 2 tv's (waar je onafhankelijk van elkaar moet kunnen zappen) dan heb je 2 decoders nodig.
Zappen wordt leuk, want je hebt "wat" meer kanalen, alleen veel werken er niet, aangezien je daarvoor moet betalen.
1000 euro valt nog mee, UPC een kabel laten trekken vanaf de stoep naar mijn winkel kost ook rond de 800 euro en dan moet je nog eens iedere maand TV geld betalen.
daarnaast is mijn BTW aftrekbaar ;) dus het valt nog mee

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-08 11:07

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

sateliet.pagina
Voor een gevorderd project in Almere, met ervaringen, prijzen, etc. zie: Nee tegen UPC. Allemaal aan de schotel

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

DE.50 schreef op 09 May 2003 @ 15:46:
[...]

1000 euro valt nog mee, UPC een kabel laten trekken vanaf de stoep naar mijn winkel kost ook rond de 800 euro en dan moet je nog eens iedere maand TV geld betalen.
daarnaast is mijn BTW aftrekbaar ;) dus het valt nog mee
Nou dan is m.i. de keuze makkelijk.
Ik ben erg tevreden over sateliet. De kwaliteit is veel beter. Enige nadeel is dat je niet zomaar een tv erbij zet.

ps. Om een tv (lees decoder) erbij te zetten, moet er een kabel van de schotel naar de decoder getrokken worden. Dus in zon geval moet je dus een schotel hebben die meerdere decoders aankan. Vraag over hoe en wat precies na bij de dealer, die kunnen je dat exact uitleggen.
Wij hebben 2 decoders en er komen 2 kabels uit de schoten (eigenlijk 3, want 1 decoder heeft astra en hot bird)

[ Voor 29% gewijzigd door nhimf op 09-05-2003 16:03 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 16:09
Bij mij kan ik gewoon radio luisteren en tv kijken via de schotel als het zelfs stormt en het bliksemt met bewolking. Dit komt misschien omdat ik een 80 cm schotel heb maar het hoeft dus geen probleem te zijn

Verwijderd

Als je in of nabij de Randstad woont, dan zou Digitenne natuurlijk ook een interessante en betaalbare optie kunnen zijn!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 17:33:
Als je in of nabij de Randstad woont, dan zou Digitenne natuurlijk ook een interessante en betaalbare optie kunnen zijn!
Hehe, voor de topicstarter is dat zotezien zeker niet het geval :)

Hij wil zoveel mogelijk Engelse kanalen kunnen ontvangen, en Digitenne biedt niet eens BBC1 en BBC2, en de commerciële Engelse kanalen kun je al helemaal vergeten bij Digitenne. Overigens, volgens mij is het formeel ook niet mogelijk om in Nederland voor de meeste buitelandse commerciële zenders (m.u.v. nieuwszenders e.d.) abonnementen te nemen (op de satelliet).

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:28
Schotel: Beter (veel betere) kwaliteit van beeld, en goedkoper in gebruik (uiteindelijk)
alleen je moet wel eenmalig veel investeren.

Nadeel is alleen: 1 tuner. Dus " ff coax doortrekken naar andere kamer" is niet echt mogelijk. Je kan dan niet RTL4 op ene kijken, en SBS op slaapkamer. Dan heb je dus al 2 ontvangers nodig.

Maar als je maar 1 TV/video hebt: Kwaliteit is zeker de moeite waard

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Schotel roeleert.. mooi beeld, goed geluid (alles digitaal). Tis alleen wel wat duurder en je hebt moet voor elke TV inderdaad een aparte receiver kopen. Met slecht weer wordt het beeld soms wel verstoord. Inderdaad van die digitale storing, dus frames skippen of groene blokjes, IMO minder irritant dan gewone ruis. Maar op zich vielen met UPC de laatste 2x dat het onweerde in 1x alle commerciele zenders uit, dus op zich is het dan nog niet zo erg.
Digitale radio klinkt trouwens ook wel goed.

Het wachten is eigenlijk op Digitenne.. dat heeft wel de voordelen van sateliet (digitaal), maar niet de nadelen (goedkoper, geen schotel nodig).

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05
Heb hier Philips tuner(7072,omgebouwd :D ) 80 cm schotel en een superbeeld ten opzichte van de kabel.
Prijs compleet ongeveer €700.00

Mijn profiel op Discogs

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je een fatsoenlijke maat schotel hebt (zeg vanaf 80cm) moet je wel ontzettend kolere weer hebben wil je signaal wegvallen hoor, met een 60Cm heb je daar eerder last van.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

DJSmiley schreef op 09 mei 2003 @ 18:34:

Nadeel is alleen: 1 tuner. Dus " ff coax doortrekken naar andere kamer" is niet echt mogelijk. Je kan dan niet RTL4 op ene kijken, en SBS op slaapkamer. Dan heb je dus al 2 ontvangers nodig.
Niet waar! Tegenwoordig kun je receivers kopen met 2 tuners erin (zit meestal ook een hdu in om programma's mee op te nemen)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 03:46:
[...]

Niet waar! Tegenwoordig kun je receivers kopen met 2 tuners erin (zit meestal ook een hdu in om programma's mee op te nemen)
Kan je die decoder (die beneden staat) dan ook bedienen met de afstandsbediening vanuit je slaapkamer boven?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 18:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Daar heeft Marmitek dingen voor uitgevonden. ;)

Aannames zijn fataal.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
De Engelse kanalen zitten weer op een andere satelliet, namelijk de Astra 28 Oost.

Binnenkort gaat de BBC Free To Air uitzenden, maar voor het ontvangen van het zeer uitgebreide Sky pakket heb je een speciale Sky ontvanger plus een duur abonnement nodig (wat in NL alleen viavia aan te schaffen is).

Als je zenders van meer satellieten wilt ontvangen kun je een draaibare set nemen of een multi-focus schotel, met meerdere LNB's erop, gericht op meerdere sats.

Dus kijk eerst wat je allemaal wilt ontvangen, en hou ook rekening met de verschillende coderingen.

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb ook aan schotel zitten denken, ook gezien de beeldkwaliteit. Alleen, ik heb naar schotel gekeken, omdat ik graag ijshockey (NHL) wil zien. Helaas wordt ESPN niet gebroadcast over west Europa (wel over de rest van de wereld, jammer dus).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:18
Wellicht kun je je vragen beter stellen op het speciale satforum genaamd:

www.sat4all.com. ( een forum vol met schotelmaloten ).

hier in ieder geval een antwoord op je vragen:

* Voor een paar euro per jaar heb je in ieder geval de beschikking over de nederlandse zender zoals ned1, 2 en 3.
Voor bijbetalingen van bijvoorbeeld €7 krijg je er dan ook nog discovery etc bij.

* Ja de zenders worden aangeboden in een soort genre bundels. Daar kun je jezelf dan vervolgens op abboneren.

* Wanneer je zorgt voor een groot genoege diameter qua schotel moet dit geen problemen opleveren.
je zult veel mensen horen praten over een slecht weer reserve.
Mocht je bijvoorbeeld voor de astra sat ( 19,2 graden oost ) toekomen met een 60 cm schotel, neem er dan 1 van 80cm zodat je altijd nog wat slecht weer reserve overhoud.

* Als je bijvoorbeeld het nederlands pakket wilt ontvangen zul je je schotel moeten uitrichten op de Astra Sat. deze schotel is 19,2 graden naar het oosten gepostioneerd ten opzichte van het absolute zuiden.

Succes met de keuze

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Killemov
  • Laatst online: 05-06 10:31

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ok, voor TV ziet een schotel er gunstig uit, zeker als de topicstarter ook aangeeft dat hij moet gaan betalen om het stukkie kabel naar zijn woning te laten trekken. (Off-topic: Is het dan ook ZIJN kabel?) Maar hoe zit het nou als je ook wil gaan internetten via de satelliet?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Ik wil er ook even op wijzen dat er PCI-kaarten zijn die zo'n decoder/tuner vervangen. Misschien kan dit hadig zijn. Ze kosten nl. een stuk minder dacht ik.

Maaruh, hoe zit het met de bovenburen? Hebben zij ook een schotel? Of hebben ze kabel? Misschien kan je iets delen met ze ofzo...

• Bigfoot
Hillie, NHL heb ik van het weekend nog live kunnen volgen via de Duitse zender Premiere Sport, met naar keuze Duits of origineel Amerikaans commentaar. Ook zijn er diverse andere sportzenders die regelmatig Amerikaanse sporten hebben.

Helaas is het aanbod van USA zenders zeer beperkt, eigenlijk alleen Fox Sports (Panamsat 45W) en wat nieuwskanalen. Wel zijn er regelmatig "feeds" van sportwedrstrijden, maar deze verschijnen onaangekondigd op verschillende satellieten. Wel zijn er mensen (feedhunters) die dit soort uitzendingen melden op fora op internet.

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

bigfoot, bedankt voor de info! Dus Premiere Sport doet ook aan NHL. Da's wel fijn. Zenden ze tijdens het reguliere seizoen ook veel uit? Want dan wordt het zeker interessant. En misschien belangrijker, gaat dat via dezelfde sateliet als de reguliere NLse zenders?

In ieder geval is mijn interesse weer gewekt! :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Bigfoot
Op het net zijn er allerlei TV overzichten te vinden voor sat-tv maar ik ben zelf geen ijshockey fan, zapte er toevallig tegen aan.

http://www.premiere.de/content/Programm_Sport_NHL_Start.jsp
Seien Sie live dabei, wenn die Play-offs weitergehen! In der Nacht von Dienstag auf Mittwoch sehen Sie ab 1:00 Uhr das zweite Spiel des Conference Finales live auf PREMIERE SPORT 1.
Het is op de Astra 19 Oost satelliet, dat is dezelfde als de anal Digitaal zenders. De codering van Premiere is nu Betacrypt, maar dat veranderen naar een variant van Nagravision.

[ Voor 20% gewijzigd door Bigfoot op 12-05-2003 14:03 ]

Verwijderd

Wat ik me trouwens afvraag: aangezien het DVB-protocol (die zowel bij digitale schotelontvangt als bij Digitenne wordt toegepast) werkt met digitale MPEG2-streams, waarom zijn er dan geen digitale tuners op de markt die een progressive scan signaal kunnen leveren, net als bij duurdere DVD-spelers? Daar heb je weliswaar ook wel een duurdere TV voor nodig, maar dan kun je alle zenders die je met de schotel kunt binnenhalen in een nog eens extra hoge kwaliteit bekijken!

Verwijderd

Je mag trouwens de schotel wel heel goed vast zetten.
want met een stevige rukwind wijst de schotel alweer een andere kant op..

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 14:38
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 02:25:streams, waarom zijn er dan geen digitale tuners op de markt die een progressive scan signaal kunnen leveren
Dat probleem zit niet in de ontvangst kant maar in de uitzend kant. Sommige uitzendingen krijg ik al 100% progressief binnen zoals bijvoorbeeld filmkanalen van bovengenoemde Premiere. En dat werkt met elke digitale ontvager. Probleem is dat het bron materiaal in 99% van de gevallen nog interlaced uitgezonden wordt.

• Bigfoot
Hoe zou het signaal dan verbeterd kunnen worden met progressive scan? Kan dat niet softwarematig gedaan worden bij een DVB kaart?
Pagina: 1