relatie tussen geheugeninstellingen en fsb

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nu steeds meer mensen een (nforce2) moedebord kopen, dat hoge bussnelheden aankan, komt ook vaak de vraag langs wat een goede instelling voor fsb en geheugen is. Simpel antwoord: CAS2 geheugen met de timings zo snel mogelijk en een fsb zo hoog als je moederbord aankan. Maar dit vraagt heel goed (en vaak duur) geheugen.

Nu vraag ik me af wat het beste is voor de totale snelheid van het systeem: Snelle geheugeninstellingen of een hoge fsb. Hierbij ga ik ervan uit, dat de cpu-snelheid gelijk blijft.

Neem als voorbeeld een PC met een Atlon XP die op 2000 (echte) MHz draait met 1 dimm. (dus geen dual-channel)
Dit geheugen kan bij 200 MHz op CAS 3 lopen, bij 190 MHz op CAS 2,5 en bij 182 MHz op CAS 2.

Wat is nou de snelste instelling:
- 11*182 CAS2
- 10,5*190 CAS 2,5
- 10*200 CAS3

Het liefst heb ik reacties van mensen die dit kunnen testen (hebben getest), maar een onderbouwd stuk theorie is ook welkom.

(Alle testen tussen cas2 en cas3 geheugen die ik heb kunnen vinden, zijn van PC-133. Hier bedoel ik DDR-geheugen)

[ Voor 6% gewijzigd door KifArU op 09-05-2003 14:19 ]

Verwijderd

Hoge FSB met conservatieve geheugentiming levert uiteindelijk meer snelheid op denk ik.

Bij ca. 15% meer FSB heb je al meer snelheidwinst dan van cas3 naar cas2 gaan in min ervaring. Bovendien, als je het geugen te snel zet krijg je heel veel fouten->vaker een misser in de cache, wat nog meer vertraging oplevert.

Een natuurlijk meer kans op een BSOD .. ;)

PS Nog wat meer gedenk... :

Als je een enkele geheugenbench draait, lijkt vaak een aggresievere timing goed te werken. Echter, als je het systeem laat draaien zonder reboot, en er na een rijdje werken weer een bench op loslaat, zie je vaak dat de snelheid aanzienlijk lager is.

Het probleem daarmee is dat het niet alleen maar die timing zelf is natuurlijk, ook de geheugen fragmentatie speelt behoorlijk mee. Toch kun je dat een beetje zien bij de variatie in de resultaten bij testen na een verse boot.

Als je tussen de enkele runs na een verse boot sterke schommelingen ziet, en minder bij rustigere geheugentiming, ga je toch twijfelen over wat er gebeurt.

Waar ik soms naar kijk is wat er gebeurt als er bijvoorbeeld een uur tussen de verschillende runs zit, met een systeem dat niets doet. Gewoon een leeg 'idle' systeem.

Als er dan uitkomt uitkomt dat de score hoger is, wanneer het systeem langere tijd draait, met een rustigere geheugen-timing instelling, laat ik het rustiger ingesteld staan.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 15:07 ]

• KifArU
  • Niet online
Denk je dit alleen of heb je het getest?
Bij de testen van PC133 op CAS2 of CAS3 waren de verschillen 0 tot 25%. Ik heb alleen geen idee hoe veel of weinig dit verschil is bij DDR.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 14:54:
Bij ca. 15% meer FSB heb je al meer snelheidwinst dan van cas3 naar cas2 gaan in min ervaring. Bovendien, als je het geugen te snel zet krijg je heel veel fouten->vaker een misser in de cache, wat nog meer vertraging oplevert.

Een natuurlijk meer kans op een BSOD .. ;)
Dan moet je ook goed geheugen kopen :P

Die artikels over pc133 zijn nu nog steeds van toepassing, alleen is de penalty van een hogere latency minder; er zijn immers meer transfermogelijkheden per seconde.

Persoonlijk denk ik dat de gulden middenweg ook hier de beste optie is en dat Hooi met zijn percentages ook wel gelijk kan hebben.

Verwijderd

Ik heb het (heel) vaak getest, maar alleen met PC133 geheugen. Ik heb geen DDR-geheugen systeem. ;)
(Behalve dan de VGA kaart.)

Wat zeker anders is bij DDR, is de performance bij geheugenblokken kleiner dan 64KBytes. En dat is hoofdzakelijk te merken met multimedia (Video) toepassingen.

En natuurlijk 3D Mark 2001. :P

Wat is jouw doel bij hogere geheugensnelheid, alleen die grafische bench ?

• KifArU
  • Niet online
Het doel is simpelweg je systeem zo instellen, dat met de beschikbare hardware een zo snel mogelijk systeem wordt bereikt. Dus als de CAS-setting bepalend is, dus zo laag mogelijk zetten en dan de fsb aanpassen. Of als de fsb bepalend is, die omhoog schroeven en dan kijken hoe laag het geheugen nog wil werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KifArU schreef op 09 May 2003 @ 14:18:
Nu steeds meer mensen een (nforce2) moedebord kopen, dat hoge bussnelheden aankan, komt ook vaak de vraag langs wat een goede instelling voor fsb en geheugen is. Simpel antwoord: CAS2 geheugen met de timings zo snel mogelijk en een fsb zo hoog als je moederbord aankan. Maar dit vraagt heel goed (en vaak duur) geheugen.

[...]

Wat is nou de snelste instelling:
- 11*182 CAS2
- 10,5*190 CAS 2,5
- 10*200 CAS3

Het liefst heb ik reacties van mensen die dit kunnen testen (hebben getest), maar een onderbouwd stuk theorie is ook welkom.

(Alle testen tussen cas2 en cas3 geheugen die ik heb kunnen vinden, zijn van PC-133. Hier bedoel ik DDR-geheugen)
Een belangrijk punt is dat je blijkbaar ervan uitgaat dat je de mem synchroon aan de FSB wilt draaien. Toen ik de topictitel las dacht ik dat je het over asynch vs. synch ging hebben :o

Maar zoals je het stelt zijn hier twee factoren:

- effect van FSB/mem bus op performance
- effect van mem timings

Het effect van een hogere FSB is duidelijk en er zijn genoeg benchmarks over te vinden. Het effect is zo sterk dat bijvoorbeeld 7.5x133 vaak sneller wil zijn dan 11x100, ook al heeft 11x100 een volle 10% hogere clockspeed.

Het effect van timings is ook zeker aanwezig, maar zeker tussen CAS 2.5 en 2 is het ordes van grootte kleiner dan het effect van hogere FSB (CAS 3 bij DDR is zeer onwenselijk daarentegen).

IMHO is niets nieuws onder de zon- in de tijden van de So7 CPU was de standaard OC procedure om eerst te bepalen wat de maximale FSB was dat je systeem trok, vervolgens de CPU multiplier en RAM timings bij die snelheid maximaliseren. Datzelfde kun je nog steeds bij Athlon CPUs doen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

erm volgens de specs kan je op 200 mhz op cas 3 lopen
maar meestal kan je de timings nog wel strakker zetten hoor ;)
gewoon wat meer V op je geheugen en op cas 2 die handel
en daar komt bij dat een Nforce 2 mobo K*T werkt op cas 3 (vaak helemaal niet :D )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• KifArU
  • Niet online
Dion_b:

Omdat de nforce2 duidelijk minder snel draait bij a-synchrone instellingen, ben ik inderdaad van synchroon uitgegaan.

Shunt:

Dit zijn geen specs van mijn geheugen, maar een voorbeeld. Ik probeer gewoon te beredeneren wat het snelste is. (Of misschien heeft iemand het getest)
Pagina: 1