Servernaam wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 09:32
Ik wil op 1 van mijn servers de naam wijzigen, ivm de standaard naamgeving.

de huidige file server heet "Server1" ja leuk he van die kortzichtige mensen die dat verzinnen.
Nu moet dat ding "xxFile01" gaan heten.
Hoe ik een server moet renamen weet ik wel, dat heb ik ook al geprobeerd, maar dan loop je tegen een aantal zaken aan, waar ik geen oplossing voor heb/weet.

Wat ik dus wil is dat als een user de oude naam invoer hij op de nieuwe naam uitkomt, ik dacht middels DNS en WINS dit te kunnen doen, maar helaas.

Als je in DNS een record maakt dat de oude naam doorverwijst naar de nieuwe naam, dan werkt dat wel voor HTTP verkeer maar niet voor NETBIOS, en das nou juist het probleem.
Ook het maken van Static entry's in de WINS databases geeft niet het resultaat dat net NETBIOS verkeer bij de nieuwe naam uitkomt.

Want ik heb dus geen zin om in 1 uurtje (ergens in het weekeid) alle user property's aan te passen, en scripts ed.

Het is een Windows 2000 server als member van een AD domain.

Dus kort hoe zorg ik ervoor dat al het IP verkeer naar dezelfde machine blijft gaan waarbij die een andere naam heeft gekregen?

May the Force be with You instead of Bill

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
volgens mij kan dit niet op netbios niveau, kzal voor de zekerheid ff kijken..

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jedi Lord
op microsoft gevonden:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;289547
Volgens mij losta dat het niet op maar ik ga het proberen.

het is meer zo dat "Server1" word "File01", en als ik dan op mijn werkstation "\\server1" in zou typen wil ik de inhoud van "\\file01" te zien krijgen.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Jedi Lord schreef op 09 mei 2003 @ 15:50:
[...]

Volgens mij losta dat het niet op maar ik ga het proberen.

het is meer zo dat "Server1" word "File01", en als ik dan op mijn werkstation "\\server1" in zou typen wil ik de inhoud van "\\file01" te zien krijgen.
Lees je zin nog eens..

Als ik het ene intyped, wil ik bij het andere terecht komen. Dat wordt natuurlijk helemaal niks.. Je kan hooguit een klein servertje neerzetten en Server1 noemen die alles doorlust naar file01, maar ik zou het zeker niet gaan faken..

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Gewoon in je DNS een cname aanmaken met servername ipaddress.

Je kunt wel degelijk 2 entrys maken in DNS ook 2 hostrecords alleen met host records kon het wel eens aardig de mist in gaan lopen.

host server1 > juiste ip adres
cname blablabla > juiste ip adres.

Server renamen. goed noemen in DNS > Clear DNS cache!!!!!!! (eventueel DNS restarten)

• Jedi Lord
het staat er misschien krom.
maar laat ik het dan even verduidelijken.
In de huidige situatie is "server1" de file server, dus "\\server1" geeft alle shares printers ed weer.
Die server moet "xxfile01" gaan heten, en dat is natuurlijk heel simpel te regelen.

En om dan terug te komen op jou opmerking.
Als ik in DNS een alias record maak werkt dat prima voor HTTP verkeer.
Dus de webserver op "server1" host nu een pagina, na de rename zal "xxfile01" dezelfde website hosten.
Als je in DNS een alias maakt waarbij je dus "server1.domain.nl naar xxfile01.domain.nl laat verwijzen komen alle http requests prima aan op de webserver van xxfile01.
waarom komt het NETBIOS verkeer daar dan niet aan?

Als je dus een ping naar server1 zou doen na de rename actie komt die keurig aan bij xxfile01, dus wederom waarom werkt dat niet bij NETBIOS.

• Jedi Lord
Mustje, ja dat dacht ik ook, en dat heb ik al eens geprobeert met een test opstelling maar dat is dus niet genoeg.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

het zou toch moeten werken de clients resolven gewoon de dns naam. Misschien moet je dan toch 2x host entry's maken in plaats van cname. Alleen krijg je bij reverse lookup wel vette shit... namelijk 2 namen die hij terug wil geven omdat die allebei gekoppeld zijn aan het zelfde ip adres.

Wat je kun doen is de DNS entry wijzigen.
Dan met een batch ipconfig /flushdns op de clients eenmalig uitvoeren.
Dan moeten de clients opnieuw een queurie doen naar de DNS server en krijgen ze de juiste gegevens terug. Echter met harde netwerk verbindingen zul je problemen krijgen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Probeer het eens met DFS :)

http://www.microsoft.com/...s/fileandprint/dfsnew.asp

Dfs provides name transparency to disparate server volumes and shares. Through Dfs, an administrator can build a single hierarchical file system whose contents are distributed throughout your organization’s WAN. In short, Dfs can be thought of as a share of other shares. Historically, with the Universal Naming Convention (UNC), a user or application was required to specify the physical server and share in order to access file information (that is, the user or application had to specify \\Server\Share\Path\Filename). Even though UNCs can be used directly, a UNC is typically mapped to a drive letter where x: might be mapped to \\Server\Share. From that point, a user had to navigate beyond the redirected drive mapping to the data he or she wishes to access (for example, copy x:\Path\More_ path\…..\Filename

Alle proemn in n drek

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

biermakeel het gaat om de servernaam wijzigen niet de sharename. DFS implementeer je alleen als je een hierarchie wilt in je filesharing en 1 "root" share hebt waar je alle serversshares onder hangt zodat mensen 1 share hebben om naar toe te browsen terwijl jij niet afhankelijk bent van de locatie van de server , dus shares kunt moven.

• Grolsch
\\server1 is het benaderen van de server dmv netbios.

Een a host record aanmaken in de dns zal je niet helpen.

wat je wel kunt doen is WINS gebruiken, en een static mapping maken.

Verwijderd

Jedi Lord schreef op 09 May 2003 @ 15:58:
het staat er misschien krom.
maar laat ik het dan even verduidelijken.
In de huidige situatie is "server1" de file server, dus "\\server1" geeft alle shares printers ed weer.
Die server moet "xxfile01" gaan heten, en dat is natuurlijk heel simpel te regelen.

En om dan terug te komen op jou opmerking.
Als ik in DNS een alias record maak werkt dat prima voor HTTP verkeer.
Dus de webserver op "server1" host nu een pagina, na de rename zal "xxfile01" dezelfde website hosten.
Als je in DNS een alias maakt waarbij je dus "server1.domain.nl naar xxfile01.domain.nl laat verwijzen komen alle http requests prima aan op de webserver van xxfile01.
waarom komt het NETBIOS verkeer daar dan niet aan?

Als je dus een ping naar server1 zou doen na de rename actie komt die keurig aan bij xxfile01, dus wederom waarom werkt dat niet bij NETBIOS.
Ik heb ook een keer voor zo'n situatie gestaan, echter de oplossing was voor mij toch met behulp van een DNS...

maar zorg er wel voor dat je DNS-achtervoegsel goed ingesteld

wat je ook als minder nette oplossing kan doen is je hosts file aanpassen van windows

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Grolsch schreef op 11 May 2003 @ 14:57:
\\server1 is het benaderen van de server dmv netbios.

Een a host record aanmaken in de dns zal je niet helpen.

wat je wel kunt doen is WINS gebruiken, en een static mapping maken.
Of gewoon de DNS goed implementeren en names resolven via FQDN.. dus \\FQDN\sharename.

• Grolsch
mutsje schreef op 12 May 2003 @ 08:55:
[...]

Of gewoon de DNS goed implementeren en names resolven via FQDN.. dus \\FQDN\sharename.
of de juiste dns suffix meegeven aan de clients, dan werkt het ook zonder FQDN

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
heeft dat dameware voor jou nog geholpen grolsch?
Pagina: 1