Toon posts:

Compu valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb de search reeds gebruikt en de faq ook doorgespit, maar krijg m'n probleem hier niet opgelost.

Het systeem draait goed, diverse test vinden geen problemen, maar het gehele systeem wordt soms uit zichzelf uitgeschakeld. Niet via Windows (alt-F4), maar gewoon pang en dan uit. Volgens mij maakt 'ie nergens sluiting met de kast oid. Ook met minder onderdelen aangesloten gebeurt het. Soms houdt íe het 1,5 dag vol zonder problemen, soms 4 minuten. Er is geen pijl op te trekken. Iemand een mogelijke oplossing of denkrichting?

Systeem:
Enermax voeding (NIEUW)
Asus A78X-X (NIEUW)
Kingston Hyper X 512 mb DDR
Proc AMD 2400+ XP
Titan flower oid, had eerst Zalman CNP3100-GP
IBM Deskstar 90 gb
Maxtor 60 gb
cdrom
dvd

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Start de PC direct weer op als je hem aanzet?
Of duurt dat even??
Als hij wel direct opstart, heb je dan de temperatuur gechecked in de BIOS??

Actions speak louder than words

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33
heb je hem overgeclockt?

dot.blaat

Verwijderd

Ik heb het vermoeden dat het je voeding is...ik had nl. het zelfde probleem met een nieuwe voeding.

Oude voeding er weer in geen problemen, als je de mogelijkheid hebt probeer dan eens een andere voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is niet overgeklokt....ook met onderclocken hetzelfde probleem.

Ik moet eerst de voeding helemaal uitzetten (knopje) en dan kan ik de pc weer aanzetten.

Temperatuur is goed volgens mij ......cpu 50, mobo 40

ook met een AMD Duron 1300mhz proc aan het testen, misschien is de proc brak oid.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 14:20 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien een typische enermax met een brakke 5 volts lijn. Bij jou alleen dan extra erg ofzo? Ik weet dat een duron stroom zuipt. In mijn P4tje werd m'n oude codegen voeding niet heet (tenzij }:O :Y) ). In m'n vaders pc zit zo'n zelfde voeding (Codegen 300 watt) en daar wordt ie loeiheet.

Temps ==> :7

Edit: oh, duron is de proccesor waarmee je aan het testen bent. Nouja, een XP 2400+ wil ook wel :Y) geen ervaring mee

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2003 14:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
+5v staat op 3,28v volgens mbm 5, ga ff kijken in de bios.
Kwam net in een topic tegen dat iemand hetzelfde probleem had.......

MBM zat ernaast denk ik. Nu via Asus probe 4,999

ENERMAX 353 Watt voeding....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 15:06 ]

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

hoeveel watt is die voeding van enermax? 3,28 is iig veel te weinig, omruilen!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Laat MBM nou net wat betrouwbaarder zijn dan ASUS Probe :X

hoewel ik denk dat asus probe gelijk heeft, je pc hoort volgens mij niet eens te booten op 3,28 volt. Kijk voor de grap eens in je BIOS, die is bij verre het betrouwbaarst :)

edit: BIOS was je al van plan, ik wacht af O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2003 15:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Idd, probeer je voeding eens... Ik heb dit ook gehad... Nieuwe (of oude) voeding proberen...

Greetz MrBaaco

Verwijderd

Topicstarter
bios geeft 4,97 of 4,99 volt aan voor 5 volt, lijkt me dus ok.

Heb op een andere site nog een aantal berichten gezien van mensen met hetzelfde probleem, ga dus sterk denken dat dit aan het mobo ligt.........

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Lijkt mij ook. Ik zo iets ook al twee keer gehad en toen was iedere keer het moederbord de schuldige. Kun je je moederbord omwisselen?

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Lijkt me typisch kortsluitingsprobleem: zekering knalt eruit, je moet stroom er helemaal af halen en even wachten, en hij doetut weer... Probeer voor de zekerheid een andere voeding, als'ie daarmee ook eruit knalt weet je dat hoogstwaarschijnlijk je mobo ergens kortsluiting maakt.

Een te laag voltage lijkt me niet het probleem, alleen in extreme gevallen (onder/boven bepaald beveiligd nivo) veroorzaakt dat een uitvallende pjoeter, veel eerder vastlopers.

Oh, en kijk voor de zekerheid toch maar even of je powerkabel er wel goed ingedrukt zit... You never know ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Al 2 verschillende powerkabels gebruikt. Ga ff kijken of ik het mobo kan omruilen......

Verwijderd

dual-zip schreef op 09 mei 2003 @ 15:10:
Laat MBM nou net wat betrouwbaarder zijn dan ASUS Probe :X
Wat is dat toch altijd voor onzin?!

Ze lezen precies dezelfde sensor uit! Alle meetprogjes geven hier dezelfde waarden. Ik denk dat die 3.28 een configuratiefout is, en dat hij voor de 5volt display de 3.3 volt sensor heeft aangegeven.

Mijn 3.3 volt staat in ieder geval op 3.3, en onder belasting op 3.28.
De 5 volt staat op 4.97, en onder belasting op 4.94. Dat geeft Asus probe aan, MBM 5 ook, en het BIOS ook, al kan ik in het BIOS natuurlijk alleen het normale voltage zien, en niet dat onder belasting.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 18:43:
[...]Wat is dat toch altijd voor onzin?!
offtopic:
Is geen onzin: het schijnt dat Asus vooral bij CPU temp een ingebouwde correctiefactor aan z'n probe prog toevoegd. Temperaturen zijn daar dus wat minder betrouwbaar mee... Overigens kun je qua voltages vaak wel blind vertrouwen op meegeleverde software. Tyan heeft zelfs een heel mooi progje (Tyan Sysmon) dat precies laat zien waar gemeten word, plus natuurlijk standaart dingen als piepje (zelfs toonhoogte instelbaar! O+), mailen en pjoeter uitzetten. Nog steeds de beste die ik ben tegengekomen (speedfan is onbetrouwbaar, idiote temps hier, bij MBM5 is het vaak gissen naar welke sensor gebruikt word, van Asus probe vertrouw ik de temps niet helemaal, etc)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ik had net ongeveer hetzelfde, pc viel steeds uit, asus probe stond te knipperen dat de 12volt lijn op 13,9 liep en de 5 volt op 4. ik dacht laat ik even een biosflash doen, ik had een beta en ik heb nu weer een originele teruggezet. maar toen reboote de pc al bij het starten van windows xp, zonder foutmelding en dit bleef doorgaan. vervolgens een half uur aan het kl*ten geweest in het bios. maar dat heeft geen zin gehad.

vervolgens maar 1 geheugen banktje eruit gehaald en de pc start weer door, ook geen problemen meer met het voltage.
geheugen weer teruggeplaatst en alles loopt weer perfect. het zou kunnen dat bij jou hetzelfde probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu andere proc erin zitten en de CPU core opgeschroefd naar 1,85 volt. Tot op heden loopt het alles prima.....Dus hopen dat dat de oplossing was......

• weird0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 09:11

weird0

The Luck is Dying

Mjah ik heb etzelfde probleem eigenlijk met vergelijkbaar systeem...
reboot ook willekeurig... maar ik moet em dan wel uitzetten daarna omdat
hij nooit doorstart....

heb na et lezen van dit topic mobo nog eens gecontroleerd of het
egt geen kortsluiting maakt maar dat is et dus niet
kan et zijn dat de voeding soms te weinig watt levert waardoor hij reboot ?

€ Hij is weer heerlijk hoor coby
€ join us @ http://team.aggression.nl soon @ https://teamparkstad.nl

Verwijderd

Eichhorn,

Ik heb mijn core ook hoger gezet, maar vloog er nog steeds uit...

Heb jij nog andere truukjes uitgehaald om het een en ander weer werkend te krijgen???

GRtzz, jochem

Verwijderd

Topicstarter
nope, geen andere zooi uitgehaald Jochem. Misschien zwaardere voeding, ik draai met een 353 Watt Enermax. Jij?
Pagina: 1