Probleem met branden CD's

Pagina: 1
Acties:

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Sinds dat mijn ouders een nieuwe pc kochten heb ik hun oude brander nu ;)
Het is een philips 12x8x32. Om te beginnen heb ik de kernel compiled met SCSI support en emulation. En heb ik hdd=ide-scsi toegevoegd aan lilo.conf.

Dit werkte goed, diverse programma's (grafisch en niet grafisch) herkenden de brander er konden er vrolijk naar toe schrijven. CD-RW wissen ging perfect.

Maar nu wil ik van mp3's en ogg's een cd maken. Ik heb via de search diverse scriptjes gevonden, maar geen van allen werken, het ging altijd fout bij het branden.

toen heb ik met de discwriter plugin van XMMS de mp3's als WAV weg geschreven, wat perfect is gelukt. Vervolgens heb ik met cdrecord ( cdrecord -dev=0,0,0 -speed=8 -audio *.wav ) de wav's proberen te branden.

Op het eerste gezicht leek het goed te gaan, maar toen ik de cd af wilde spelen via XMMS (wat bij alles cd's goed werkt, en mijn stereo ondersteund geen cd-rw), gaf hij de melding "no disc in /dev/hdc" (ik had de cd uiteraard in de speler gedaan)).

Toen heb ik met gtoaster geprobeerd die Wav's te branden, en aangezien het gewoon een wrapper om cdrecord was verwachtte ik er niet veel van... De eerste tracks gingen goed, maar daarna verscheen dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Operation starts.
Turning BURN-Free on
Track 01: Total bytes read/written: 77460768/77460768 (32934 sectors).
Track 02: Total bytes read/written: 50763216/50763216 (21583 sectors).
Track 03: Total bytes read/written: 35261184/35261184 (14992 sectors).
Track 04: Total bytes read/written: 35442288/35442288 (15069 sectors).

cdrecord: Input/output error. write_g1: scsi sendcmd: no error
CDB:  2A 00 00 01 8C E2 00 00 1B 00
status: 0x2 (CHECK CONDITION)
Sense Bytes: 70 00 04 00 00 00 00 13 00 00 00 00 44 B1 00 00
Sense Key: 0x4 Hardware Error, Segment 0
Sense Code: 0x44 Qual 0xB1 (internal target failure) [No matching qualifier] Fru 0x0
Sense flags: Blk 0 (not valid) 
cmd finished after 0.526s timeout 40s
write track data: error after 38610432 bytes

Child exited unexpectedly.
CD recording process finished.

track 1 t/m 4 gingen dus goed, en daarna ging het fout.. Ik kan niet ontdekken wat er nu precies fout gaat en hoe ik dat op kan lossen, vandaar mijn vraag hier..

het betreft btw: debian testing, 2.4.20

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Probeer eens met cdrdao, die is meer op audio toegespitst.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ook burncdda geprobeerd :? Ik weet niet of die ogg accepteert maar iig mp3 wel!

En dit lijkt op een doodgaande brander .. Ik hoop voor je dat het aan de cd of iets anders ligt maar goed is het niet

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
wat je nog zou kunnen proberen is om eerst met 'mkisofs' een iso te maken, en deze dan met een lagere snelheid te branden. Maar ik sluit me wel bij imdos aan, zoiets heb ik ook gehad.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 11:33

zwik

randomized

Ik heb dit ook maar het wel kunnen oplossen na veel verklooide cd's :P .
De regel die ik gebruik is:
code:
1
cdrecord -v -pad -swab -audio -dao speed=2 dev=0,0,0 track1.wav track2.wav

Probeer het daar eens mee. Het zit em waarschijnlijk in het little-endian en big-endian verschil in de WAV files die om te draaien is met de optie -swab. Lees de man cdrecord voor de overige opties :) .

• Thijsch
Ik zou het erg bizar vinden als de brander er nu mee ophoudt, toen ik hem uit de pc van mijn ouders haalde werkte hij perfect, goed op 12x. Dus het kan zijn dat de CD-RW niet helemaal 100% is, wat op zich goed mogelijk is omdat er wat krasjes en putjes opzitten..

Ik zit nu te testen met cdrdao, maar ik moet eerst een .toc file maken. Ik heb via google diverse voorbeelden gevonden, maar echt lukken wil het niet. Ik heb de mp3's gerenamed naar Track1.wav t/m Track10.wav, en heb deze .toc:

code:
1
2
3
4
5
6
CD_DA
TRACK AUDIO
FILE "Track1.wav"

TRACK AUDIO
FILE "Track2.wav"

etc. Mij lijkt het goed, maar hij geeft :
code:
1
2
3
ERROR: burn.toc:5: syntax error at "TRACK" missing  { Integer Swap # }
ERROR: burn.toc:8: syntax error at "TRACK" missing  { Integer Swap # }
ERROR: burn.toc:8: syntax error at "AUDIO" missing Eof

Iets wat ik niet kan plaatsen, aangezien alle regels hetzelfde zijn opgebouwd en hij maar bij een paar een error geeft?

/edit: Ik heb al een handig scriptje ervoor gevonden:
http://www.mythic-beasts.com/~mark/software/make-cdrdao-toc

ik moet niet zo snel vragen :P

/edit 2:

Het branden gaat nu weer fout, ik krijg dezelfde foutmelding, maar wel dit erbij:

code:
1
2
3
ERROR: Write data failed.
ERROR: Writing failed - buffer under run?
ERROR: Writing failed.

Misschien is dat een goede aanwijzing.. buffer underrun protection was wel mogelijk onder windows, dus in linux vast ook.. ik ga er mee prutsen, hopelijk lukt het

[ Voor 28% gewijzigd door Thijsch op 09-05-2003 16:18 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
--driveropts burnfree was het geloof ik, staat wel in de manpage van cdrecord.
Controleer met hdparm ook ff of je CDRW wel in DMA modus staat, anders houdt ie het niet vol (mn lite-on heeft continu een buffer van 0-6% met 100% CPU usage als DMA uitstaat, en dat voor een 16X fikker :X)

• Thijsch
JGC: je hebt me op een goed idee gebracht :) DMA stond inderdaad niet aan! Ik heb het nu aangezet, even testen dus!

Verwijderd

Ik heb dezelfde drive, even een opmerking in de kantlijn: hoewel veel progjes onder linux en windows het idee geven dat je seamless link (philips+acer versie van burnproof) kan uitzetten is dat niet zo.
Burnproof staat dus altijd aan... zit in de firmware. Kan trouwens geen kwaad, het werkt perfect dus waarom zou je het willen uitzetten...

Verder raad ik het progje k3b aan, simpel, gemakkelijk, kan praktisch alles...
Misschien gebruik je liever gtk apps als je gnome gebruikt, dan is gcombust misschien een aanrader...
En voor audio dan cdrdao (kan je zonder 2sec pauze de nummers aan elkaar knopen), met als gui gcdmaster (kan je ook de wav's mee editen, indexeren enzo).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 17:32 ]

• Thijsch
Ik zit nu met diverse programma's en instellingen te spelen, tot nu toe nog weinig resultaat maar ik blijf positief ;) Wat mij wel opvalt is dat er altijd met 2 speed gebrand wordt, ongeacht hoe ik de settings zet. --speed 8, in gtoaster op 8 zetten wordt gewoon genegeerd. Kan het zijn dat ik met hdparm wat goed moet zetten? aangezien DMA ook niet aanstond...

/edit keer op keer mislukt het... ik denk dat het wel aan de hdparm settings moet liggen(omdat het ook niet sneller kan dan 2x)... degene met dezelfde brander: zou je jou hdparm settings willen geven?

[ Voor 25% gewijzigd door Thijsch op 09-05-2003 20:30 ]

Verwijderd

hdparm -i /dev/hdc

/dev/hdc:

Model=PCRW1208, FwRev=4.0, SerialNo=4VO2122DE04332
Config={ Fixed Removeable DTR<=5Mbs DTR>10Mbs nonMagnetic }
RawCHS=0/0/0, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=0
BuffType=unknown, BuffSize=2048kB, MaxMultSect=0
(maybe): CurCHS=0/0/0, CurSects=0, LBA=yes, LBAsects=0
IORDY=yes, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
DMA modes: sdma0 sdma1 sdma2 mdma0 mdma1 *mdma2
AdvancedPM=no

en:

hdparm /dev/hdc

/dev/hdc:
HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument
IO_support = 1 (32-bit)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
BLKRAGET failed: Invalid argument
HDIO_GETGEO failed: Invalid argument

Ik lees nu pas goed dat je met een cd-rw aan het testen bent,...
- die waren er vroeger in alleen 2x, weet je zeker dat je er niet zoeen hebt?
- neem een ander, zeker als er al zichtbare krasjes op zitten...
Niet voor niets is er naast UDF (packet writing, met ander dataformaat waarmee er nog maar 550MB ofzo op een 650MB cd-rw past) nu ook MountRainier ontwikkeld (daarbij heb je nog maar 520MB, rest is voor extra foutcorrectie),... cd-rw is gewoon niet erg goed (slecht defect management).

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ParaDot schreef op 09 May 2003 @ 19:54:
Ik zit nu met diverse programma's en instellingen te spelen, tot nu toe nog weinig resultaat maar ik blijf positief ;) Wat mij wel opvalt is dat er altijd met 2 speed gebrand wordt, ongeacht hoe ik de settings zet. --speed 8, in gtoaster op 8 zetten wordt gewoon genegeerd. Kan het zijn dat ik met hdparm wat goed moet zetten? aangezien DMA ook niet aanstond...

/edit keer op keer mislukt het... ik denk dat het wel aan de hdparm settings moet liggen(omdat het ook niet sneller kan dan 2x)... degene met dezelfde brander: zou je jou hdparm settings willen geven?
Voor speed hoort geen - en ook geen -- te staan, evenmin voor de dev optie van cdrecord.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Gewoon K3B pakken, dat werkt echt heel gemakkelijk vind ik.. waarom prutsen op de commandline met 903842 opties terwijl er diverse uitgebreide GUI's voor zijn... :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Martin Sturm schreef op 10 mei 2003 @ 16:40:
Gewoon K3B pakken, dat werkt echt heel gemakkelijk vind ik.. waarom prutsen op de commandline met 903842 opties terwijl er diverse uitgebreide GUI's voor zijn... :)
Bijvoorbeeld omdat je het dan makkelijk in een shellscriptje kan plakken en telkens weer gebruiken. Bovendien heb ik begrepen dat de TS probeert uit te vinden wat er mis is, waarom het fout gaat enzovoorts. Daarnaast is het natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur en heeft de TS al aangegeven dat hij verschillende GUI apps heeft geprobeerd. Nota bene: k3b werkt hier lang niet helemaal lekker, ik vind het wel handig om een iso samen te stellen, maar vaak brand ik die dan alsnog met cdrecord op de commandline.

De discussie wel / niet CLI kunnen we volgens mij beter even achterwege laten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1