[3d studio] Het maken van een geanimeerde knoop

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik wil voor een instructiefilmpje graag een knoop maken in 3d studio max, het komt er op neer dat je bijvoorbeeld een 8-knoop modelleert en deze langzaam in elkaar draait vanuit een 'lijn'.

ik heb vroeger wel wat met 3d studio gedaan en inmiddels "3d studio max 5 bible" besteld, maar hebben jullie goede aanwijzingen / tutorials om zoiets voor elkaar te krijgen?

(heb versie 5)

Cogito Ergo Credo

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

begin met de knoop en maak hem los, animatie daarna omdraaien.

de betaler vervuilt

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
sorry for my ignorance, maar ik ben echt super beginner, een staaf kan ik wel produceren, maar hoe 'kneed' ik die zodat het een knoop-achtig iets wordt? et welke tool, heb het boek 3d smax 3 fundamentals wel, maar daar in gaat het vooral over andere dingen... waar zou ik een goed tutorial over mijn specifieke dingen kunnen vinden?

Cogito Ergo Credo

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[rml][ 3d] post je 3d stuff maar weer - part 11[/rml]

:Y)

Dat is hét topic voor jou! Succes verder met 3ds max :)

edit: no problem :)

[ Voor 8% gewijzigd door WhizzCat op 09-05-2003 12:04 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
dankie very much!!!

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
ik heb nog ff een vraagje, ik heb nu inmiddels een lijn in de vorm van een 8-knoop maar ik kan de punten niet verplaatsen, hoewel de spline op "Vertex" optie staat, hoe zou dat kunnen komen???

ik wil dus dat die "platte" knoop ;) in z richting zo gewijzigd wordt dat ie neit meer zo plat is en je iig ziet elke lijn over/onder welke loopt...

[edit:]

na half uur kloten en uiteindelijk hier posten lukte het me toch, gewoon rechtsklikken en dan "move"aanzetten, wat een complex programma ;)

[ Voor 53% gewijzigd door jopiek op 09-05-2003 13:38 ]

Cogito Ergo Credo

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt dit natuurlijk erg snel docht lelijk doen door de knop te maken met een spline en dan met path deform een cylinder er overheen laten schuiven. Dan heb je alleen niet echt hoe je in het echt een knoop zou maken.

Voor een meer realistisch effect zul je de knoop moeten maken met een spline en dan een morph-object gebruiken. Dat betekent dus wel een heleboel werk, maar het is dan ook behoorlijk ingewikkeld wat je wilt doen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
ik maak idd eerst spline (met beziers) maar zet de radius gewoon hoger...

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
weet iemand toch niet toevallig hoe ik dat op een goede manier kan doen: dus een spline in de vorm van een achtknoop zo animeren zodat ie vanuit een lijntje in de knoop raakt (of uiteraard omgekeerd zodat ik het zaakje gewoon achterstevoren afspeel)

Cogito Ergo Credo

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Gewoon het lijntje maken en dan een cylinder die daar door middel van een path deform-modifier overheen beweegt, net als de rupsband die hier wordt besproken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Oogst schreef op 13 May 2003 @ 10:33:
Gewoon het lijntje maken en dan een cylinder die daar door middel van een path deform-modifier overheen beweegt, net als de rupsband die hier wordt besproken.
hmm dat lijkt me idd beter idee, die knopen anders laten animeren werkt in sommige bochten vrij brak...

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1