Toon posts:

Home cinema met goede stereo speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel wat topics over home cinema's gelezen en ik weet dat ik alles moet gaan luisteren om een goede indruk te krijgen.
Ik moet toegeven dat ik niet een audiofiel ben en een redelijke Noob 8)7 op dit gebied maar ik wil wel lekker geluid stukje muziek horen en af en toe een dvd-tje.

Nu heb gelezen dat voor goede muziekgeluid de 5.1 setjes niet echt geweldig zijn, maar van de ander kant, mijn huiskamer is ook weer niet zo groot om grote zuilen neer te zetten. Nu zat ik te denken aan combinate, om 1 set (boekenplank model evt op standaard) voor de stereo en de rest met kleinere boxjes plus center (sub heb ik evt. al).
Heeft iemand een suggestie, of zou helemaal niet goed mogelijk zijn, al dan niet uit dezelde serie, of moet ik toch gaan voor een wat duurdere 5.1 set.
Het budget wil ik ong 1100-1200 euro aanhouden,als dat mogelijk is ;), compleet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:37

JT

VETAK y0

Waarom niet 5 boekenplankluidsprekers ? En een beetje eigen research in de winkel ofzo of op het internet over wat jij voor dat bedrag kan kopen, mag wel. Bijvoorbeeld www.stassen.nl of www.highquality.nl ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09

Outerspace

Admin General Chat
als ik eerlijk ben vind ik de JvC die je ook verticaal kan plaatsen zeer goed. We hebben hem ook thuis.... ;)

maar het zou handig zijn als je even verder zoekt in de search...
offtopic:
onder in mijn sig

Eigenlijk heeft iedereen een andere smaak... Je kan namelijk voor stijl kiezen, of kwaliteit...

[ Voor 50% gewijzigd door Outerspace op 09-05-2003 11:44 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik al gekeken op site's maar staan niet echt een set van boekenplank speakers, en het hoeven voor mij ook niet allemaal boekenplankspeakers te zijn. maat ik idd. hier wel binnenkort gaan kijken

Outherspace: Ik heb dacht al aardig wat research gedaan alleen je komt dan uit op 5.1 setjes of een vrij dure comb. speakers met zuilen

(Zijn er trouwens nog aardige zaken in z-o brabant)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 11:48 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07

Sherlock

No Shit

OUTerspace schreef op 09 May 2003 @ 11:42:

Eigenlijk heeft iedereen een andere smaak... Je kan namelijk voor stijl kiezen, of kwaliteit...
Nounou, zo lijkt het net alsof je stijl niet met kwaliteit kunt combineren!

Voor de TS, zoals je zelf al aangeeft: ga luisteren! Ik heb zelf van die kleine speakertjes die bij mij Sony set zaten (htddw-740s) en ben redelijk tevreden over het muziekgeluid.

Let wel: ik ben absoluut geen audiofiel, maar luister wel graag naar muziek.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

anders zo'n sony setje, met van die dunne zuiltjes, is dat niets voor je?

zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.sony.nl/resources/image/67422_DAV-S800.gif

dat zijn dan toch zuiljes, maar die staan niet echt in de weg

[ Voor 59% gewijzigd door beschuitfluiter op 09-05-2003 11:49 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
beschuitfluiter schreef op 09 May 2003 @ 11:48:

zoiets:
[afbeelding]

Heb je dan kwalitatief net zo'n goede stereo kwaliteit dan een boekenplank model??

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 11:51:
[...]

Heb je dan kwalitatief net zo'n goede stereo kwaliteit dan een boekenplank model??
durf ik niet te zeggen, ik heb maar heel weinig ervaring met die zuiltjes van sony...

maar zoals velen zeggen; ga eens luisteren, dan kom je het meeste te weten ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

wat is sowieso even wijsheid? Dit is even niet zozeer een reactie op de vraag van Broodje, maar ach...

Heel langzaam aan komt nu ook SACD te komen (de nieuwe cd van blof komt er bijvoorbeeld op uit). Nu ben ik zelf mijn licht aan het opsteken en dat lukte aardig.
Ik had een leuk setje van of pioneer of yamaha in gedachten. Maar dat was beide alleen DVD-video.

Maar dat dat hele SACD en DVD-audio gedoe erbij zit ik te twijfelen of ik niet beter nog ff kan doorsparen en het meteen goed doen. Zoals bijvoorbeeld de Yamaha DVD-S2300 die al die varianten kan afspelen. Je kom alleen meteen weer terecht in een andere prijsklasse want die speler kost zo rond de 1500 pleuro. Dan nog een knappe versterker erbij en een boxenset en reken maar uit. Maar dan zou je voorlopig wel klaar zijn.

Nu ben ik dus eigenlijk ff benieuwd wat daar de gedachten van jullie over zijn?
Ook al is het uiteindelijk wat je zelf wil!!!

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb vijf van deze kleintjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.verstoep.net/media/vectorneedle11.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.verstoep.net/media/vectorneedle11.jpg
Samen met een redelijk dikke subwoofer. De speaker zelf kunnen tot 45Hz, dus zonder sub red je 't ook nog best.

Magnat Vector Needle 11 dus, en ze kosten 90 euro per stuk. Als je zin hebt mag je komen luisteren ;) Ik vind ze goed.

edit:
Ik zie dat je budget 1200 euro is, en dat is zo'n beetje wat ik ook betaalde: 5x90 + 700 voor de sub + 100 voor bekabeling

[ Voor 16% gewijzigd door Varienaja op 09-05-2003 11:55 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• JWO
  • Nu online

JWO

voor die prijs heb je wel een 5.1 setje van tannoy in boekenplank model

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 15:26
http://www.kef.com/KHT/sat.htm

In je budget en passen op een boekenplank :)

Verwijderd

Varienaja schreef op 09 May 2003 @ 11:52:
[afbeelding]
[afbeelding]
Samen met een redelijk dikke subwoofer. De speaker zelf kunnen tot 45Hz, dus zonder sub red je 't ook nog best.

Magnat Vector Needle 11 dus, en ze kosten 90 euro per stuk. Als je zin hebt mag je komen luisteren ;) Ik vind ze goed.
Tot 45 hz.. dat is wel erg laag hoor... :)

Maargoed B&W heeft ook nog leuke kleine speakers

303 en de 600 s3 zijn leuke goede boekenplankspeakers

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Robinski76 schreef op 09 mei 2003 @ 11:52:
wat is sowieso even wijsheid? Dit is even niet zozeer een reactie op de vraag van Broodje, maar ach...

Heel langzaam aan komt nu ook SACD te komen (de nieuwe cd van blof komt er bijvoorbeeld op uit). Nu ben ik zelf mijn licht aan het opsteken en dat lukte aardig.
Ik had een leuk setje van of pioneer of yamaha in gedachten. Maar dat was beide alleen DVD-video.

Maar dat dat hele SACD en DVD-audio gedoe erbij zit ik te twijfelen of ik niet beter nog ff kan doorsparen en het meteen goed doen. Zoals bijvoorbeeld de Yamaha DVD-S2300 die al die varianten kan afspelen. Je kom alleen meteen weer terecht in een andere prijsklasse want die speler kost zo rond de 1500 pleuro. Dan nog een knappe versterker erbij en een boxenset en reken maar uit. Maar dan zou je voorlopig wel klaar zijn.

Nu ben ik dus eigenlijk ff benieuwd wat daar de gedachten van jullie over zijn?
Ook al is het uiteindelijk wat je zelf wil!!!
Tja, zit natuurlijk wel wat in,
maar dan blijf je aan de gang, want als je nog even doorspaart dan kun je die woofer kopen en als je nog even doorspaart dan kun je die TV kopen etc...

snap je wat ik bedoel?
je kunt wel blijven wachten en je eisen blijven verhogen, maar op een gegeven moment moet je gewoon zeggen; tot hier en niet verder, goed is goed en ik ben er tevreden mee...

maar dat is mijn mening ;)

/edit
dat die magnatjes tot 45Hz gaan geloof ik eerlijk gezegd erg weinig van, maar goed...

[ Voor 4% gewijzigd door beschuitfluiter op 09-05-2003 11:57 ]

¯\_(ツ)_/¯

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Tannoy heeft ook een aantal hele mooi klinkende boekenplank speakers tegen redelijk scherpe prijze. Deze liggen in ongeveer dezelfde klass als B&W. Dit zijn btw. 2 zeer hoogstaande engelse merken :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dat zijn beste boekenplankspeakers, zo te zien. Zelf heb ik geen kant_en_klaar, maar wil wel bevestigen dat een setje kleine boekenplankspeakers al een aardig fundament kunnen vormen. Met een redelijke 13 cm woofer valt al goed richting 40 Hz te werken in kleine behuizingen (10-15 liter), wat in principe voldoende is voor een mooie HT beleving. Later kan je het echt afmaken in het laag met een additionele sub natuurlijk.

Wat de magnats allemaal wel of niet zouden kunnen, dat weet ik niet, maar bij mij gaan 13 cm Tonsil units hier in 11 liter hard op 40 Hz met een toongenerator :9 Daarvoor zijn natuurlijk wel concessies gedaan op het gebied van group delay (who cares O-) ) en lineair verloop van de frequentiecurve. Een maximaal uitgerekte basreflex curve, zullen we maar zeggen, maar de dip is nauwelijks hinderlijk. Het levert mij in ieder geval een paar stevig beukende en diepgaande 11 liter speakers op waar ik al lang van geniet. Nog steeds onvoorstelbaar dat er zoveel laag uit zo'n klein kastje kan komen (dat betekende dan ook definitief het einde van mijn 12"-15" geloof :) ).

[ Voor 45% gewijzigd door Wekkel op 09-05-2003 12:03 ]

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 11:55:
Tot 45 hz.. dat is wel erg laag hoor... :)
beschuitfluiter schreef op 09 mei 2003 @ 11:56:
/edit
dat die magnatjes tot 45Hz gaan geloof ik eerlijk gezegd erg weinig van, maar goed...
Nouhou!!! :'( Het staat er echt op hoor. Niet dat mij dat boeit, want m'n receiver kapt ze bij 70Hz oid af, en stuurt alles daaronder naar de sub.

edit:
Ohnee.. er staat zelfs 42Hz op!

[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 09-05-2003 12:05 ]

• JWO
  • Nu online

JWO

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/revolutionR1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/ACF4E0.jpg
4 van deze tannoy revolution R1 speakers in combi met
een bij passende center
Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/revolutionRC.gif

zal echt lekker klinken (evt. met jou sub of een nieuwe)
maar jah het is en blijft een kwestie van smaak :) dus zelf luisteren is een must ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JWO op 09-05-2003 12:07 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09

Outerspace

Admin General Chat
beschuitfluiter schreef op 09 May 2003 @ 11:48:

zoiets:
[afbeelding]

Alleen die subwoofer is passief... Is minder als de jvc die wij hebben.....
Maar Idd. Kwaliteit en stijl kan ook wel tegelijk.

Maar TS, als je iets wilt kopen koop dan ook meteen iets goed.

Wauw, een sig!

• Robinski76
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

beschuitfluiter heeft een punt. Tuurlijk moet je eens gaan zeggen "tot hier en niet verder".

maar je hebt dan wel mooi allen in één apparaat zitten (versterker ff niet meegrekend). En anders kan je over een jaartje weer een losse SACD speler en dergelijk kopen of je dvd-speler vervangen. Dus bezig blijven doe je toch!!!

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

• JWO
  • Nu online

JWO

OUTerspace schreef op 09 mei 2003 @ 12:05:
[...]

Alleen die subwoofer is passief... Is minder als de jvc die wij hebben.....
Maar Idd. Kwaliteit en stijl kan ook wel tegelijk.

Maar TS, als je iets wilt kopen koop dan ook meteen iets goed.
liever een goede passieve sub dan een slechte actieve, dus vind je argument niet helemaal op z'n plaats, maar ik ken beide setjes niet..

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Robinski76 schreef op 09 mei 2003 @ 12:06:
beschuitfluiter heeft een punt. Tuurlijk moet je eens gaan zeggen "tot hier en niet verder".

maar je hebt dan wel mooi allen in één apparaat zitten (versterker ff niet meegrekend). En anders kan je over een jaartje weer een losse SACD speler en dergelijk kopen of je dvd-speler vervangen. Dus bezig blijven doe je toch!!!
of je koopt losse componenten :)

@wekkel
heb je een bouwschema of iets voor die 13cm tonsil dingetjes?
lijkt me wel interessant voor op mijn kamer

je mag ook mailen als je wilt @ erik@isbeter.nl

[ Voor 3% gewijzigd door beschuitfluiter op 09-05-2003 12:10 ]

¯\_(ツ)_/¯

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:37

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 11:45:
Daar heb ik al gekeken op site's maar staan niet echt een set van boekenplank speakers, en het hoeven voor mij ook niet allemaal boekenplankspeakers te zijn. maat ik idd. hier wel binnenkort gaan kijken
Die staan wel degelijk; speakers als Mission m70, Tannoy mX1 enz. Staan gewoon op de site van stassen, dus ff iets meer moeite doen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 09 May 2003 @ 11:52:
[afbeelding]
[afbeelding]

edit:
Ik zie dat je budget 1200 euro is, en dat is zo'n beetje wat ik ook betaalde: 5x90 + 700 voor de sub + 100 voor bekabeling
Ja dat lijkt wel wat en die B&W serie ook, maar dan heb ik een boxen-park in mijn huiskamer staan. Het liefste had ik dan wat kleiner boxen voor het suround geluid... :?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een bouwschema heb ik niet, maar wel wat info over wat ik ermee gedaan heb ;) Het hele spul heb ik wel een tijd geleden gebouwd, 1997 of 1998 denk ik. De totaalkosten waren iets van NLG 350,-

De woofer is een Tonsil GTC 13/40/1 geloof ik. Dat is er eentje uit de zogenaamde "High End" serie van Tonsil. Kost €25,95 bij Conrad per stuk.

Als tweeter heb ik een of ander NLG 25,- ding gekozen destijds. Een tweeter is zo gekozen rond de 10-15 euro, zolang het rendement maar rond de 88-90 db zit en de inzetbaarheid vanaf 2000 Hz luidt. Als filter heb ik zo'n standaard filter van Conrad gebruikt. Daar zitten zelfs nog bipolaire condensatoren in in plaats van wat beters :X Basreflex pijp van 4,5 cm doorsnee, 14,5 cm diep. Zoals gezegd een literinhoud van 11 liter.

Speel eens met WinISD met deze woofer en kijk of het wat voor je is. De unit is niet heel erg goedkoop (ook andere producenten hebben aantrekkelijke waar voor dat geld), maar ik ben er erg tevreden mee. Een andere goede optie is de W130S van Visaton.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 12:19:
...maar dan heb ik een boxen-park in mijn huiskamer staan. Het liefste had ik dan wat kleiner boxen voor het suround geluid... :?
Wow! Nog kleiner? Die Magnats zijn maar 13x20x13cm ongeveer.

Maar nog kleiner kan natuurlijk, winkels zat die 't verkopen.
Wekkel schreef op 09 May 2003 @ 12:19:
Een tweeter is zo gekozen rond de 10-15 euro, zolang het rendement maar rond de 88-90 db zit en de inzetbaarheid vanaf 2000 Hz luidt.
offtopic:
Hmm grappig. Voor mijn twee zelfbouwers heb ik juist zo duur mogelijke tweeters gezet (naja.. 80 gulden) en wat goedkopere woofers (50 gulden). Met als reden dat de tweeter 't grootste gedeelte van het geluid op zich moet nemen (plaatsing, detail enzo).

[ Voor 43% gewijzigd door Varienaja op 09-05-2003 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 09 May 2003 @ 12:14:
[...]

Die staan wel degelijk; speakers als Mission m70, Tannoy mX1 enz. Staan gewoon op de site van stassen, dus ff iets meer moeite doen.
Huh, Die Tannoy mx1 liggen volgensmij buiten mijn budget als ik een 5.1 setup wil, en die Missions had ik ook zien liggen ook (Megapool in Eindhoven) volgensmij, en daar zat ik ook aan te denken. Helaas niet geluisterd maar ik mag aannemen dat dit een hogere kwaliteit qua muziek dan de gemiddeld 5.1 setjes??? Dus ik zal die es gaan luisteren daar of bij Stassen. Volgensmij is daar trouwens binnenkort opruiming :9~

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 09 May 2003 @ 12:23:
[...]
Wow! Nog kleiner? Die Magnats zijn maar 13x20x13cm ongeveer.

Maar nog kleiner kan natuurlijk, winkels zat die 't verkopen.

[...]
[
Nou het is nie zo dat ik boxen te groot vindt, 2 oke, maar 5 stuks mwoa......beetje veel box ;)

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

1 vraagje nog voor wekkel (wil dit topic niet vervuilen)

heb je toevallig het goede typenummer voor die filter van conrad?

¯\_(ツ)_/¯

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Varienaja schreef op 09 May 2003 @ 12:23:
offtopic:
Hmm grappig. Voor mijn twee zelfbouwers heb ik juist zo duur mogelijke tweeters gezet (naja.. 80 gulden) en wat goedkopere woofers (50 gulden). Met als reden dat de tweeter 't grootste gedeelte van het geluid op zich moet nemen (plaatsing, detail enzo).
De goede beslissing. Echter, budget, budget ;)

Artikelnr.: 332828 - 8B

Goedkoop, maar effectief (iets te laag kantelpunt, maar 't moet niet te wetenschappelijk worden :P ).

Deze is iets beter (3000 Hz kantelpunt)

Artikelnr.: 367460 - 8B

Sorry voor de vervuiling :X

[ Voor 38% gewijzigd door Wekkel op 09-05-2003 13:10 ]

• piems
  • Laatst online: 10-06 23:43

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

Mag ik je ook even wijzen op de Mordaunt-short serie :)
die heb ik namelijk zelf ook, boekenplank model. en ik kan je vertellen die geven voor mij, ook noob, een geweldig stereogeluid
De ms912 als fronts de 905 als center en dan 2 902's als rears dan ben je ook klaar en heb je volgens mij binnen jou budget een hele leuke set

linkie: http://www.mordaunt-short.co.uk/products/912.html

wel eerst luisteren :+

prijzen zijn ook wel handig
912 149 euro (aanbieding,normaal 189)
905 160 euro
902 100 euro
per stuk natuurlijk

[ Voor 14% gewijzigd door piems op 09-05-2003 13:24 ]

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Wekkel schreef op 09 mei 2003 @ 13:09:
[...]

De goede beslissing. Echter, budget, budget ;)

Artikelnr.: 332828 - 8B

Goedkoop, maar effectief (iets te laag kantelpunt, maar 't moet niet te wetenschappelijk worden :P ).

Deze is iets beter (3000 Hz kantelpunt)

Artikelnr.: 367460 - 8B

Sorry voor de vervuiling :X
dank u!

¯\_(ツ)_/¯

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het spijt me echt heel erg, maar dit is een "wat moet ik kopen" topic, en het is de bedoeling dat je eerst zelf gaat luisteren in een winkel en je ervaringen deelt en niet eerst een topic opent (staat ook in de policy). Als je dat gedaan hebt, mag je een topic openen met je ervaring met verschillende speakers en verdere vragen.

Audio kopen begint met zelf luisteren, en niet met "ik heb gelezen dat diet en dit beter klinkt"

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 09-05-2003 13:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.