Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
De meest voorkomende oorzaak van het feit dat een Exchange server blijft hangen in de shutdown, is dat de NetBIOS stack al down is terwijl de Store nog bezig is de NetBIOS sessies netjes af te sluiten. Dit kun je voorkomen door een shutdown scriptje te maken waarin je eerst Exchange stopt (NET STOP MSExchangeSA) en pas daarna de machine down brengt. Dan zou je de tijd benodigd voor een shutdown terug moeten kunnen brengen to 5 à 10 minuten.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Hmmm dus eigenlijk duurt een exchange server helemaal niet zo lang voor het afsluit ?
Als ik maar eerst exchange en dan windows afsluit ?
mm mooi om te weten, dat vraagt om een experiment
Als ik maar eerst exchange en dan windows afsluit ?
mm mooi om te weten, dat vraagt om een experiment
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Exchange afsluiten heeft bij mij nooit langer geduurd dan een paar minuten. Ik zou het inderdaad eerst even testen.
Ik werk met Exchange 2000 servers met 5000 gebruikers erop en die doen er echt niet meer dan 5-10 minuten over om down te gaan (eerder 5 dan 10). Zijn dan wel servers met 4 procs, 2 GB geheugen en dikke SAN disk systemen, maar goed 
Op zulke servers neemt het store proces overigens zo'n 1.3 GB in beslag, dus die doet er nog het langste over om down te gaan.
Het is inderdaad wel verstandig om eerst Exchange down te brengen en dan pas Windows. Zojuist even getest (bij me thuis
) en bijv. een "net stop iisadmin /y" doet wonderen. Zo'n beetje alle Exchange services worden dan meegestopt (behalve de Management en System Attendant, maar die zijn niet zo spannend).
Op zulke servers neemt het store proces overigens zo'n 1.3 GB in beslag, dus die doet er nog het langste over om down te gaan.
Het is inderdaad wel verstandig om eerst Exchange down te brengen en dan pas Windows. Zojuist even getest (bij me thuis
Ok
metingen tot nu toe:
gaat niet zo makkelijk want ik heb geen rechten op die bak
toen we de server opgehaald hebben 80 minuten (geheel leeg kwa mailboxen)
zaterdag een 2e test , 10 minuten (stuk of 10 test mailboxjes)
we vinden het maar vreemd.......
morgenochtend een nieuwe test, half gevuld met oude mailboxen
al met al beginnen we weer met scheve ogen naar het diskarray te kijken.
vertrouwen in de dell raid-controller is ondertussen ook 0,0..........
metingen tot nu toe:
gaat niet zo makkelijk want ik heb geen rechten op die bak
toen we de server opgehaald hebben 80 minuten (geheel leeg kwa mailboxen)
zaterdag een 2e test , 10 minuten (stuk of 10 test mailboxjes)
we vinden het maar vreemd.......
morgenochtend een nieuwe test, half gevuld met oude mailboxen
al met al beginnen we weer met scheve ogen naar het diskarray te kijken.
vertrouwen in de dell raid-controller is ondertussen ook 0,0..........
Dit is zeer bruikbaar!!! Thnx (Ook al ben ik niet de topicstarter)
Tegen wat voor soort problemen kun je aan lopen dan als hij een unexpected shutdown heeft?
Ik heb zelf een exchange server hier als sandbox staan (5 mailboxjes) en die krijgt toch gem 1x p/m ineens geen stroom meer, en tot nu toe nog geen problemen. Maar ik wil er wel klaar voor zijn.
Ik heb zelf een exchange server hier als sandbox staan (5 mailboxjes) en die krijgt toch gem 1x p/m ineens geen stroom meer, en tot nu toe nog geen problemen. Maar ik wil er wel klaar voor zijn.
Corrupte database
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Je priv.edb of Pub.edb(exhcnage5.5) kunnen corrupt raken. In beide gevallen kan dit leiden tot verlies van mail afhankelijk hoe je de boel nog weer kunt fixen met eseutil en dergelijke tools. De databases van exchange2000 kunnen ook door stroomstoring corrupt raken.. zelfde probleem als met exchange5.5
Verwijderd
ik zou NOOIT zomaar je system attendent uitzetten....dat is het kloppend hart van exchange 5.5 en 2000!
de tijd in de shutdown zit m in het feit dat ie de logs van de database moet wegschrijven in de database, als er heeeeel veeel transacties zijn geweest kan het zijn dat daar de tijd in zit.
wat nog wel eens wil helpen is kijken of circular logging aanstaat? (ex2000 staat dit default uit)
regelmatig...het offline defragmenteren van je database.(leg je later nog wel uit hoe je dit moet doen.
ff een vraag aan mijn kant: hoe groot is je priv.edb en je pub.edb (dit kan je vinden in drive:\exchsrvr\mdbdata
onze priv is ongeveer 15 gig voor 134 mailboxen en pub 300 mb. (21.000) custom receipents
afsluiten duurt bij mij maar 2 a 3 minuten ....
wat voor server draait het op?
en disken? memory?
de tijd in de shutdown zit m in het feit dat ie de logs van de database moet wegschrijven in de database, als er heeeeel veeel transacties zijn geweest kan het zijn dat daar de tijd in zit.
wat nog wel eens wil helpen is kijken of circular logging aanstaat? (ex2000 staat dit default uit)
regelmatig...het offline defragmenteren van je database.(leg je later nog wel uit hoe je dit moet doen.
ff een vraag aan mijn kant: hoe groot is je priv.edb en je pub.edb (dit kan je vinden in drive:\exchsrvr\mdbdata
onze priv is ongeveer 15 gig voor 134 mailboxen en pub 300 mb. (21.000) custom receipents
afsluiten duurt bij mij maar 2 a 3 minuten ....
wat voor server draait het op?
en disken? memory?
Verwijderd
als je een beetje ups hebt heb je daar geen last van....corruptie door stroomstoring.mutsje schreef op 14 mei 2003 @ 14:14:
Je priv.edb of Pub.edb(exhcnage5.5) kunnen corrupt raken. In beide gevallen kan dit leiden tot verlies van mail afhankelijk hoe je de boel nog weer kunt fixen met eseutil en dergelijke tools. De databases van exchange2000 kunnen ook door stroomstoring corrupt raken.. zelfde probleem als met exchange5.5
als je priv.edb of pub corrupt is start binnen exchange 5.5 je directory services of je information store services niet meer...
dus dat zal het niet zijn...
Het commando "NET STOP MSEXCHANGESA" is de door Microsoft aangeraden manier om al je Exchange services te stoppen. De SA weet namelijk welke processen er allemaal draaien en doet ze keurig in de juiste volgeorde beëindigen.Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 09:57:
ik zou NOOIT zomaar je system attendent uitzetten....dat is het kloppend hart van exchange 5.5 en 2000!
Nee da's niet zo: er is altijd maar één actieve transactielogfile, dus er staat maximaal 5 MB aan niet-gecommitte data. Dat kan nooit langer duren dan enige seconden.de tijd in de shutdown zit m in het feit dat ie de logs van de database moet wegschrijven in de database, als er heeeeel veeel transacties zijn geweest kan het zijn dat daar de tijd in zit.
Circular logging moet altijd uit staan. Aanzetten betekent definitief afscheid nemen van de mogelijkheid een back-up te restoren zonder dataverlies!wat nog wel eens wil helpen is kijken of circular logging aanstaat? (ex2000 staat dit default uit)
Hoef je niet uit te leggen. Off-line defrag heb je alleen maar nodig als er een grote hoeveelheid white space in je database zit en je uit je vrije schijfruimte dreigt te lopen. Normaal gesproken doet Exchange zelf dagelijks on-line defragmeteren van je database, wat er voor zorgt dat je white space contigious wordtregelmatig...het offline defragmenteren van je database.(leg je later nog wel uit hoe je dit moet doen[...]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
er is 1 grote emergency stop. dat is de stekker eruit trekken... en maar bidden dat exchange weer up komt. (wat het over het algemeen wel doet trouwens). Maar goed de rest is zoals boven al beschreven met scripting te regelen, services stoppen daarna een reboot. Wel aan te raden als je server goed draait gewoon met je klauwen afblijven en af en toe controleren(event viewer op gekke dingen).
Pagina: 1