Automatisering zodat een Blinde een brief kan lezen :)!

Pagina: 1
Acties:

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 09:37
Ik zoek iets waardoor je met 1 knop een brief kan scannen, dat er ocr wordt toegepast, en dat hij dan automatisch in Word komt.

Het is voor iemand die blind is, en met text to speech iets kan begrijpen. Het makkelijkste is dus als hij een gewone brief thuis krijgt, dat hij die onder de scanner doet. Hij start Word op, en hij drukt bijvoorbeeld op ALT+S (want muizen kan iemand die blind is niet), en dan begint hij de brief te scannen (OCR-Methode), en dan leest het text-to-speech programma zijn brief voor.

Zo kan een blinde toch nog een brief lezen :)

Maar de vraag is: Hoe krijg je zoiets helemaal ge-automatiseerd ?
Dat je dus alleen maar in Word op bijvoorbeeld ALT+S moet drukken, en dat hij dan alles gaat doen.

Ik heb al gezocht en ik vond zoiets als TWAIN en MACRO'S, maar hoe krijg ik dat dan voorelkaar ?

Verwijderd

HP heeft met een aantal home-scanners de mogelijkheid direct naar een programma naar keuze te scannen incl ocr. Als je hem laat scannen naar een of andere Lernout & Hauspie text-2-speech programma, zou het moeten werken. Let wel dat OCR bij lange na nog niet goed genoeg werkt, zeker niet als men een wat vreemd lettertype gebruikt. Verder scant hij natuurlijk niet alleen de inhoud van de brief, maar alles, dus dit kan wel gevolgen hebben voor een lang maar onzinnig verhaal totdat de werkelijke inhoud gesproken word.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Er komt al 1 programma in gedachten: Omnipage Pro 12.

Het verdient m.i. aanbeveling deze eens goed te bekijken. Je kunt je beschreven handelingen laten uitvoeren met 1 druk op de knop....!!!! (En achteraf de tekst laten voorlezen ook!)

We have just one world, but we live in different ones...

• seeKo
Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 11:34:
HP heeft met een aantal home-scanners de mogelijkheid direct naar een programma naar keuze te scannen incl ocr. Als je hem laat scannen naar een of andere Lernout & Hauspie text-2-speech programma, zou het moeten werken. Let wel dat OCR bij lange na nog niet goed genoeg werkt, zeker niet als men een wat vreemd lettertype gebruikt. Verder scant hij natuurlijk niet alleen de inhoud van de brief, maar alles, dus dit kan wel gevolgen hebben voor een lang maar onzinnig verhaal totdat de werkelijke inhoud gesproken word.
Hmm, dat bedoel ik nou precies :), weet je misschien WELKE scanners ?
Ik kan ze namelijk niet vinden op de HP site: www.hp.nl

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
(jarig!)
het is niet afhankelijk van de scanner maar de software!... check is de hp 2200 of 3500
prima scanners voor redelijke prijs!.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Check van een paar willekeurige scanners de specs, ze noemen het 'multimedia knoppen'. Vrijwel elke nieuwe home-scanner van hun heeft dat.
AvOn schreef op 09 mei 2003 @ 11:40:
het is niet afhankelijk van de scanner maar de software!... check is de hp 2200 of 3500
Jawel, want niet alle scanners hebben multimedia knoppen erop waardoor je dus op de scanner kan drukken tot het starten van scannen naar een willekeurig (voorgeprogrammeerd) programma.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 11:42 ]

• seeKo
Nulnulnix schreef op 09 mei 2003 @ 11:35:
Er komt al 1 programma in gedachten: Omnipage Pro 12.

Het verdient m.i. aanbeveling deze eens goed te bekijken. Je kunt je beschreven handelingen laten uitvoeren met 1 druk op de knop....!!!! (En achteraf de tekst laten voorlezen ook!)
Nee, helaas dit programma kost 700 euro, veel te veel voor LEGAAL gebruik. Koop ik liever een scanner van 250 euro met zo'n knop als boven beschreven :)

• seeKo
AvOn schreef op 09 May 2003 @ 11:40:
Jups, maar het gaat om de software !, die zoek ik, of de software van HP goed genoeg is weet ik niet. Een blinde kan veel met een computer behalve met de muis werken. Dus als alles met het toetsebord te doen is, dan is dat ook prima

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Koop ik liever een scanner van 250 euro met zo'n knop als boven beschreven
Dat gaat je dus niet helpen, want het enige wat zo'n knop doet, is de software aanroepen. En als dat een uitgeklede (!) versie is van dezelfde software, is het goedkoper om meteen voor de software te gaan, heb je nog een nieuwere versie ook, en 'dus' een betere herkenningsratio. Idem voor text-to-speech. Maar verwacht zeker geen wonderen, vooral als het ook om geschreven brieven gaat.

Misschien is het trouwens verstandig om ook wat verenigingen deze vraag te stellen aangezien daar de ervaring is;
gehandicapten.pagina.nl
www.nvbs.nl
www.lsbs.nl
www.fovig.nl
www.afb.org
etc

offtopic:
Ik had er nog een, maar een vereniging van blinden waarvan de webpagina Shockwave vereist ga ik niet serieus nemen 8)7

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• seeKo
F_J_K schreef op 09 May 2003 @ 11:55:
[...]
Dat gaat je dus niet helpen, want het enige wat zo'n knop doet, is de software aanroepen. En als dat een uitgeklede (!) versie is van dezelfde software, is het goedkoper om meteen voor de software te gaan, heb je nog een nieuwere versie ook, en 'dus' een betere herkenningsratio. Idem voor text-to-speech. Maar verwacht zeker geen wonderen, vooral als het ook om geschreven brieven gaat.
Maar het moet zo goedkoop mogelijk, het kan misschien wel met de HP software icm met Word alleen hoe :) ? Als ik dat nou eens vind.. :P

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

seeKo schreef op 09 May 2003 @ 11:58:
[...]
Maar het moet zo goedkoop mogelijk, het kan misschien wel met de HP software icm met Word alleen hoe :) ? Als ik dat nou eens vind.. :P
Precisionscan pro wordt geleverd bij zo'n beetje alle scanners...
Maar of dat nu ze werkt als jij wil?
Epson levert ook goede software bij de scanner en het mogelijk om met in druk op de knop op de scanner het hele proces te starten...
Ook de meegeleverde OCR software is goed, gestript weliswaar, maar ondanks dat goed te noemen.

Je hoeft je dus niet alleen te richten op HP...

Zelf had ik HP en en nu een Epson. Ik vraag me nu wel af welke software beter past bij een visueel gehandicapte...

Kun je een scanner niet een paar dagen testen alvorens definitief over te gaan tot aanschaf? Dan weet je ook welke software gebruikersvriendelijker is voorvisueel gehandicapten. Leg in de winkel de situatie uit, misschien willen ze meewerken.

Neem anders eens contact op met een revalidatiecentrum. Die hebben er wellicht vaker mee te maken...

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Nulnulnix schreef op 09 May 2003 @ 12:07:
[...]

Kun je een scanner niet een paar dagen testen alvorens definitief over te gaan tot aanschaf? Dan weet je ook welke software gebruikersvriendelijker is voorvisueel gehandicapten. Leg in de winkel de situatie uit, misschien willen ze meewerken.
bij de V&D kan je altijd, zonder opgaaf van reden, binnen 14 dagen je geld terug krijgen op vertoon van de bon en met ordelijke verpakking.. Echter de reden aangeven is natuurlijk verstandig, voor het geval je 2 a 3 terug komt.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• seeKo
Inderdaad Nulnulnix, het merk van de scanner maakt niet uit. Ik probeer eens zo'n research te doen iig een revalidatiecentrum. Bij de winkel weten ze dat echt niet denk ik :).

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

seeKo schreef op 09 May 2003 @ 12:11:
Inderdaad Nulnulnix, het merk van de scanner maakt niet uit. Ik probeer eens zo'n research te doen iig een revalidatiecentrum. Bij de winkel weten ze dat echt niet denk ik :).
Succes!

Maak ook a.j.b. even het resultaat bekend... Ik ben benieuwd...!

• seeKo
Nulnulnix schreef op 09 May 2003 @ 12:14:
[...]

Succes!

Maak ook a.j.b. even het resultaat bekend... Ik ben benieuwd...!
Tuurlijk, alleen ik ben er zeker van overtuigt dat er op het internet al wel iets te vinden is als een HOW-TO, of een gebruiksaanwijzing voor OCR en visueel gehandicapten! Dus wie helpt er mee ? :9 :P

Misschien is er wel een ALGEMEEN programma dat zoiets kan, misschien makkelijker dan de software van HP/Epson oid !

[ Voor 17% gewijzigd door seeKo op 09-05-2003 12:21 ]

• seeKo
Ik heb hier iets gezien: http://www.blinfotec.org/ocr.html

Ze hebben het over TextCloner alleen dat kost 70 engelse pond, net iets te duur. Misschien is er nog zo'n programma, maar dan goedkoper of zelfs gratis !?

• seeKo
Ik heb een scanner getest en ben eruit.

Met de HP 3530C, kun je de 4 knoppen beheren van de scanner. Je kan daar heel makkelijk instellen dat je met die knop automatisch een document scant en uitvoert naar microsoft word. Mijn screenreader leest automatisch de tekst dan voor in Word. Ideaal voor blinden :)

• avon
(jarig!)
Gaaf, en fout percentage ?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

houdt er sowieso rekening mee dat OCR niet goed werkt met geschreven text, alleen met geprinte/gedrukte text.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Misschien heel dom gedacht maar hoe laat je een blinde een brief op de juiste manier dus met de tekst naar beneden en ook nog de letters niet op z'n kop leggen? Houd daar ook rekening mee

• avon
(jarig!)
r0el schreef op 24 May 2003 @ 15:11:
Misschien heel dom gedacht maar hoe laat je een blinde een brief op de juiste manier dus met de tekst naar beneden en ook nog de letters niet op z'n kop leggen? Houd daar ook rekening mee
ocr is al wel zo intelligent dat hij text automatisch herkent ook al is het
180 graden gedraait gescand.... en over het andere... tja 2 keer scannen ?

• seeKo
AvOn schreef op 24 May 2003 @ 13:16:
Gaaf, en fout percentage ?
Licht eraan welk gedrukt lettertype.
Ongeveer 90% wat hij goed scant, en soms een aantal lettertjes verkeerd.
Pagina: 1