[Linux] PPPd en 'modem pool' probleem

Pagina: 1
Acties:

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 09:18

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Topicstarter
Situatie:
Er zijn meerdere (stel 100) pc's 'in het veld' die allemaal in een eigen IP range zitten.
Het hoofdstation (linux router) heeft een zogenaamde modem pool van (stel) 10 USB modems om naar deze lokaties te bellen.
Zodra er netwerk verkeer richting 1 (of meerdere) lokaties is gaat de linux router uitbellen.

Probleem:
Met de standaard 'dial on demand' PPPd oplossingen wordt per modem een IP range opgegeven. Hierdoor kunnen wel meerdere pc's achter 1 modem worden geplaatst maar er kan maar naar 1 van deze pc's tegelijkertijd gebeld worden.

Het probleem is dus dat bij de PPPd configuratie een IP range aan een modem gekoppeld wordt.

Wat ik nu graag wil is dat uit de modem pool een vrij modem wordt gekozen om naar een willekeurige lokatie te bellen. Het modem wat standaard vast geconfigureerd is moet dus dynamisch gekozen worden.

Hiervoor kan ik niks vinden in de verschillende HOWTO's (PPP, NET, ISP etc.).

Heeft iemand een idee?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• styno

styno

Topicstarter
Oke, niemand die een idee heeft... dan maar de volgende vraag:

PPPd heeft de mogelijkheden voor plugins, die werken op basis van het exporteren van hooks naar PPPd's eigen functies. Een aantal van deze functies zijn al geexporteerd zodat het inloggen met PAP of CHAP etc. door een plugin afgehandeld kan worden.

Heeft iemand ervaring met plugins voor PPPd en is het mogelijk op de dial-up functies te exporteren zodat een plugin zelf een modem kan selecteren? De PLUGINS README is nou niet bepaald uitgebreid...

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb geen ervaring met pppd plugins, en ik kon er ook weinig over vinden, maar kun je niet de source van een bestaande plugin bekijken? Daar moet best nuttige informatie uit te halen zijn als je een plugin wilt schrijven.

Verwijderd

klinkt misschien stom, en eigenlijk zou ik helemaal niks moeten posten over deze topic (heb er geen verstand van) maar kan je niet een grotere ip range instellen bij de modem configuratie? (je kan waarschijnlijk niet andersom doen dat de "computers in et veld" naar de router bellen?) (en iets van automatisch conf scriptje wat na iedere logout van ip switched is ook niet handig, i.e. net zolang opnieuw inbellen totdat je in je goede range zit)

• styno

styno

Topicstarter
deadinspace schreef op 14 mei 2003 @ 00:54:
Ik heb geen ervaring met pppd plugins, en ik kon er ook weinig over vinden, maar kun je niet de source van een bestaande plugin bekijken? Daar moet best nuttige informatie uit te halen zijn als je een plugin wilt schrijven.
Ik heb de source van een bestaande plugin bekeken en het maken van een plugin is idd. niet het grootste probleem. Een groter probleem is dat PPPd niet de juiste 'hooks' aanbied, dit betekend dat ik die hooks zelf met een patch moet gaan toevoegen. Dit is, vermoed ik, niet zo eenvoudig als het klinkt. Daarom hoop ik ook dat er mensen hier op dit forum rondzwerven die er wat ervaring mee hebben.

• styno

styno

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 02:47:
klinkt misschien stom, en eigenlijk zou ik helemaal niks moeten posten over deze topic (heb er geen verstand van)
Tis helemaal niet stom, elk idee/hulp is welkom!
maar kan je niet een grotere ip range instellen bij de modem configuratie?
Met een grotere ip range per modem koppel je een grotere ip range aan 1 bepaald telefoonnummer, dit is niet de bedoeling: per telefoonnummer is maar 1 pc aangesloten, een grotere ip range heeft hier dus geen zin.
(je kan waarschijnlijk niet andersom doen dat de "computers in et veld" naar de router bellen?)
Nee, helaas dat is niet de bedoeling... Bovendien is het inbellen in een modem pool eenvoudig (er zijn een heleboel mini-howto's voor te vinden).
(en iets van automatisch conf scriptje wat na iedere logout van ip switched is ook niet handig, i.e. net zolang opnieuw inbellen totdat je in je goede range zit)
Ik geloof niet dat dit een oplossing is omdat 'on demand dialing' gebruikt moet worden en dus voor elk modem alvast een PPP deamon (met bijbehorend ip range en telefoon nummer) gestart wordt. Dit vaste telefoonnummer zou eigenlijk dynamisch gemaakt moeten worden....maar dat weet ik dus niet hoe dat moet.

Pagina: 1