• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera de sony p71 idie ik nu bezit is mij nl te beperkt en te basic.
Nu is mijn oog gevallen op de Olympus 740 v.a. 539,-- en de Olympus 750 v.a. 629,-- de specs zijn zeer goed en olympus blijkt een behoorlijk goed merk te zijn betreffende fotografie..
Vooral het zoombereik (10x = 38x380) van deze camera spreekt mij aan in combinatie met de compactheid en manual instel mogelijkheid.
Het belangrijkste verschil tussen beide modelen is dat de 750 4 megapixel is en een flitsschoen heeft. Ipv de 3.2 en geen flitschoen van de 740.
Dat de 750 ook filmpjes kan maken met geluid vind ik niet belangrijk.
Iik vraag me af of het handig is om tot juni te wachten, omdat de 750 dan pas verkrijgbaar is of gewoon voor de 740 te gaan.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Moeten wij nou bepalen of het voor jou handig is om tot juni te wachten (wat overigens al volgende maand is)
Je zal zelf moeten bepalen of je die dingen belangrijk vindt of niet.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Nee tuurlijk hoeven jullie dat niet te bepalen, maar alle reviews die ik gelezen heb zijn voor beide camera positief. Alleen vroeg ik mij af of die 1 megapixel meer nou echt veel uitmaakt en of die flitsschoen nou een meerwaarde heeft in fotografie, zodat ik weet of het het korte wachten en die 100 euro meer waard is of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Slaiter op 09-05-2003 00:21 ]

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 00:42
De 750 was toch ook iets beter qua afwerking, metaal etc? En hoe zit het met het lenzensysteem? De ultrazoom serie schijnt over te zijn gegaan naar compleet glas. Geldt dat voor beide nieuwe modellen of alleen de 750? En als de lenzensystemen exact hetzelfde zijn dan is de zoomfactor misschien anders omdat er verschillende mpix CCD's inzitten. Wat ik nu noem zou ik nakijken in de specs en reviews op de bekende sites. Het is weer een maandje ofzo geleden dat ik iets over deze cams heb gelezen.

De flitsschoen heeft meerwaarde als je verdergaat met externe flitsers. Wil je dus point en shoot of aan het amateurfotograferen? Datzelfde geldt voor de resolutie. 3 is net genoeg voor a4 prints, 4 mpix is als je wat kritischer bent of wilt worden na verloop van tijd. Maar mensen die geinteresseerd zijn in zo'n grote zoom doen meestal aan dierfotografie of iets dergelijks, over afstanden waar flitsers niet zo nuttig zijn. Het hangt dus ook een beetje af van de vraag of je echt de zoom extreem veel gaat gebruiken. Foto's op hoge zoom zijn namelijk ook niet echt scherp, dus dan heb je niet veel aan een ccd met 4 mpix. Aan de andere kant kun je natuurlijk beter croppen met meer mpix, dus hoef je niet zo ver in te zoomen met de 750 voor hetzelfde resultaat.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn ervaring is dat je aan een 3 megapixel genoeg hebt voor het web en normale (max 13*18 cm) foto's op goede kwaliteit. Wil je grotere foto's (kunnen) afdrukken kun je beter een meer megapixelcamera kopen.

(4 megapixel => 15*20 cm)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Echnon schreef op 09 May 2003 @ 00:54:
De 750 was toch ook iets beter qua afwerking, metaal etc? En hoe zit het met het lenzensysteem? De ultrazoom serie schijnt over te zijn gegaan naar compleet glas. Geldt dat voor beide nieuwe modellen of alleen de 750? En als de lenzensystemen exact hetzelfde zijn dan is de zoomfactor misschien anders omdat er verschillende mpix CCD's inzitten. Wat ik nu noem zou ik nakijken in de specs en reviews op de bekende sites. Het is weer een maandje ofzo geleden dat ik iets over deze cams heb gelezen.

De flitsschoen heeft meerwaarde als je verdergaat met externe flitsers. Wil je dus point en shoot of aan het amateurfotograferen? Datzelfde geldt voor de resolutie. 3 is net genoeg voor a4 prints, 4 mpix is als je wat kritischer bent of wilt worden na verloop van tijd. Maar mensen die geinteresseerd zijn in zo'n grote zoom doen meestal aan dierfotografie of iets dergelijks, over afstanden waar flitsers niet zo nuttig zijn. Het hangt dus ook een beetje af van de vraag of je echt de zoom extreem veel gaat gebruiken. Foto's op hoge zoom zijn namelijk ook niet echt scherp, dus dan heb je niet veel aan een ccd met 4 mpix. Aan de andere kant kun je natuurlijk beter croppen met meer mpix, dus hoef je niet zo ver in te zoomen met de 750 voor hetzelfde resultaat.
Mijn intterrese gaat idd uit naar dieren fotografie en dan met name weidevogels en sport (autorace) opnames, omdat niet alle plaatsen makkelijk toegankelijk zijn is een hogezoom gewenst. Als ik naar voorbeelden kijk van de camera's valt de onscherpheid reuze mee op hoogste zoomstand en als je een 3-poot gebruikt zijn ze gewoon superscherp.
Over het lensen systeem die zijn bij beide camera's van glas (goed, slecht?) daar heb ik geen ervaring mee jammer genoeg

• Echnon
Glas zou moeten helpen tegen chromatische abberatie (paarse randjes), waar de oude 7xx camera's nogal last van hadden, en hoge zoomcamera's in het algemeen. Zie hier waarom: http://www.xs4all.nl/~breurink/alles.htm

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
Dat verschil is het echt wel waard, die Mp is leuk maar die hotshoe is echt nice, je gaat echt blij zijn als je een keer een externe flitser wilt gaan gebruiken, want interne flitsers zijn over het algemeen niet echt geweldig, al kan je er prima mee uit de voeten (zeker als je geen keuze hebt :P).
Ook heeft ie een metal body, steviger natuurlijk, maar niet extreem belangrijk.

Erg jammer dat die camera's geen lens met IS hebben, dan zouden het echt juweeltjes zijn.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je dierenfoto's wilt maken en sportfoto's

dan kan je beter naar een "snellere" camere zoeken... deze camera is namelijk niet bepaald snel te noemen, een groot nadeel bij bewegende objecten

• Echnon
n00bs schreef op 09 May 2003 @ 12:23:
Als je dierenfoto's wilt maken en sportfoto's

dan kan je beter naar een "snellere" camere zoeken... deze camera is namelijk niet bepaald snel te noemen, een groot nadeel bij bewegende objecten
Welke stel je dan voor die zo'n enorme zoom heeft of maar benaderd? Een 602z? Die is ook weer een 100 euro duurder dan de 750uz, maar wel enorm snel. Maar deze cam is al een jaar oud en gaat er vermoedelijk binnenkort uit.

Misschien dat de laatste tijd nog wat nieuwe modellen zijn uitgekomen die ik niet ken.

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
Een DSLR met een goeie IS lens, dat is de realiteit :)
Anders is zoiets ook leuk hoor, maar verwacht er niet teveel van :)

Ik weet zo niet of er in deze klasse ook snelle compact digicams zijn.
Pagina: 1